Bouw Mammoet MAN Zwaartransport-trekker

Het begin is daar. De bouw van mijn trekker is begonnen.
om een idee te geven waar hij op moet gaan lijken:

PICT0703.jpg

Het Chassis

IMG_3219.JPG

Het scharnierpunt van de cabine en de ophanging van de Din-plaat

IMG_3223.JPG

De complete cabine

IMG_3227.JPG

De Din-plaat

IMG_3229.JPG

Din-plaat gemonteerd op de ophanging.

IMG_3230.JPG

Op de Din-plaat wordt later een zwaartransport koppeling geplaatst om ook achteruit te kunnen trekken.

Nu eerst gaan bedenken hoe ik alle electronica en de accu's kan wegwerken in de module die achter de cabine komt. Wil de cabine zo leeg mogelijk houden om er met d'r tijd een camera in te kunnen plaatsen. Altijd leuk om "ogen op de weg" te hebben.

Maar in ieder geval .... het begin is er en er zullen nog wel wat update's volgen

Tot snel

Jeroen

hee jeroen zo te zien een wedico onderstel maar wel merk cabine bruder??
gaat wel een leuk truckie worden succes

mvg bertus

Hallo Jeroen,

Nou, het begin ziet er goed uit, ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat, ik blijf dit topic volgen !

De assen, versnellingsbak en de motor zijn inderdaad van Wedico.

Het chassis is eigenbouw. Dit omdat de basis eigenlijk niet bestaat bij Wedico.

De cabine is inderdaad een Bruder. Dit omdat de cabine die ik heb van Wedico op dit moment te veel verbouwt moet worden om tot een mooi eindresultaat te komen. Misschien een tweede truck ???

Verder alles wat er op en aan de truck komt word eigenbouw.

Voor de afbouw van het chassis is alleen nog een pendelas-systeem nodig.

Tot de volgende update.

Jeroen

het ziet er al veel belovend uit ik zal dit project ook zeker volgen:cool:

Vandaag weer wat kleine dingetjes aan de cabine veranderd.
In de Bruder cabine zit een raampje achter het portier. En die zit in het 1:1 nou net niet, dus ....... dichtmaken. En als je dan toch bezig bent kan je net zo goed de opening die op de achterzijde van de cabine zit dicht maken.
Om de cabine geheel spuitklaar te maken heb ik het dakluik er ook maar meteen ingelijmd. Verder alle oneffenheden weggewerkt en het oppervlak opgeruwd voor een betere hechting van de primer.

IMG_3236.JPG

IMG_3237.JPG

IMG_3238.JPG

IMG_3239.JPG

IMG_3240.JPG

IMG_3241.JPG

IMG_3242.JPG

Morgen het eerste laag primer spuiten

Tot de volgende update

Al wilde ik eigenlijk van het weekend de cabine in de primer zetten. Kwam ik er achter dat ik er nog een hemeltje en een kabelgoot in moet maken.

Ben er alleen nog niet achter hoe ik het hemeltje te maken. Dit omdat het er later "makelijk" uit te halen moet zijn om bij bedrading te kunnen.

Dus terug naar de tekentafel en puzzelen

Deze week zal er vast wel een oplossing boven komen borrelen

Tot dan

Jeroen

Update

Druk druk druk, maar toch even wat tijd voor mijn truck genomen.

Van de week eerst het hemeltje en de kabelgoten in de cabine gemaakt. En na een dag drogen heb ik gisteren de eerste laag primer gespoten.

Eerst het hemeltje en de goten:
IMG_3244.JPG

IMG_3245.JPG

De spuitcabine:
IMG_3247.JPG

IMG_3248.JPG

IMG_3250.JPG

Morgen wat oneffenheden wegplamuren en dan nog een laagje primer en dan kleurtjes .....

Groetjes

Jeroen

Spuitproef

Vandaag een spuitproef gedaan op mijn testcabine.

Na een snel laagje grondlak begonnen met een basis Rood.

Na een paar proeven gedaan te hebben met de stikker ben ik op een soort van afplaktape gekomen. Omdat dit de vormen van de cabine kon volgen.

Dus snijden, plakken en de schuur in.

Het onderstaande is het resultaat.

Alleen ik ben er ZEKER niet tevrede over. De zwarte verf is toch op een hoop plekken onder de afplak doorgekropen. Misschien omdat ik het niet goed heb aangewreven of door het verkeerde materiaal.
Dus voor de collega spuiters graag tips hoe dit eventueel op te lossen.
Anders moet ik overgaan op stickerfolie en dat wil ik eigenlijk niet.

De foto's:

IMG_3253.JPG

IMG_3254.JPG

IMG_3255.JPG

Dat de lak onder de afplak tape door loopt bij kieren hou je vaak toch niet tegen en al helemaal niet bij de vormen op je man cabiene
Maar bij mijn modellen heb ik na het verwijderen van de tape met een wattenstaafje ontvetter de lak weg kunnen halen
mogelijk gaat dit ook met wasbenziene maar let wel dat dan de andere kleur ook kan oplossen
dus even bij een stukje uit het zicht proberen

Ik ben van plan om gebruik te maken van LED's.
Er zijn wel lichtunits te koop bij www.hvg-modeltrucks.com. Maar ik durf niet met zekerheid te zeggen of het echt wat is.

Maar een gaatje van 3 mm met een helderwitte led. en voor de kleur Tamiya transparant.

Ik moet nog een test gaan doen met een vullende lijm die transparant opdroogt op eventueel lenzen te kunnen maken of de ruimtes op te vullen.

Alleen ik ben er ZEKER niet tevrede over. De zwarte verf is toch op een hoop plekken onder de afplak doorgekropen. Misschien omdat ik het niet goed heb aangewreven of door het verkeerde materiaal.
Dus voor de collega spuiters graag tips hoe dit eventueel op te lossen.
Anders moet ik overgaan op stickerfolie en dat wil ik eigenlijk niet.

Mss een optie om met vloeibare maskeer film te gaan werken.

Dit spul kan je, nadat de reeds gespoten delen goed droog zijn, aan brengen met de airbrush of een kwastje.
Laten drogen. De nieuw te spuiten delen voorzichtig uitsnijden met een heel scherp mesje.
De maskeer film van de uitgesneden delen verwijderen, de uitgesneden delen spuiten en daarna de overige film verwijderen.

Mss een optie om met vloeibare maskeer film te gaan werken.

Dit spul kan je, nadat de reeds gespoten delen goed droog zijn, aan brengen met de airbrush of een kwastje.
Laten drogen. De nieuw te spuiten delen voorzichtig uitsnijden met een heel scherp mesje.
De maskeer film van de uitgesneden delen verwijderen, de uitgesneden delen spuiten en daarna de overige film verwijderen.

Hallo Ruud,

Waar kan je die vloebare maskeerfilm kopen ??, en wat is precies de naam van de vloeibare maskeerfim ??

Hallo Ruud,

Waar kan je die vloebare maskeerfilm kopen ??, en wat is precies de naam van de vloeibare maskeerfim ??

Ik koop het bij Airbrush Services Almere.
Klik de onderstaande link,
Airbrush Services Almere

Kies vervolgens de optie "modelbouw", linker colom 5e positie van onder.

Scroll de hele pagina naar beneden.
Druk op de 3 voor de derde pagina, en helemaal onder aan de 3e pagina vind je de vloeibare maskeerfilms.;)

Hoi Fido,
die is ook goed bruikbaar, zelf gebruik ik nog wel eens Vloeibare maskeerfilm metallflake die ik in Almere bestel.

Een potje van 50ml kost daar 5,75 euro, dus denk dat jij goedkoper uit bent met 9 euro voor 100ml. :)
Heb de Schmincke maskeer nog niet uitgeprobeerd maar denk dat ik dat toch maar eens ga doen, gezien de prijs.
Gebruik wel vaak airbrush verf van Schmincke waar ik heel tevreden over ben, dus zeker de moeite van het proberen waard.

Bij deze bedankt voor de tip.:D

Mooi gaat ik die volgende week bestellen.

Heb nog een kant op de cabine om te proberen.

Had dit probleem ook gepost in de spuitcabine en daar kreeg ik dezelfde oplossing

Dus binnenkort deel 2 van de test alleen dan een stukkie mooier

Al moet ik zelf wel zeggen dat ik de kleurstelling erg stoer vind

Groetjes

Jeroen

Back