Bouw-manier/verven

Hoi Luit,

Luit zei:
Er staat me nog een dingetje voor de geest, van een ferrie die bezig is te kapseizen (ben ik ergens op een foto-gallerij tegengekomen).

Dan bedoel je waarschijnlijk deze. Die lijkt mij inderdaad ook erg groot en breed 8O .

Maar goed om je romp te vullen met zoveel mogelijk "nuttig lood" (accu's dus) lijkt me ook niet zo'n erg goed plan. Als jij klaar bent met aansluiten van je accu's op werkschependag is het ondertussen werkschepennacht voordat je klaar bent :wink: .

Maar goed alle gekheid op een stokje, je moet gewoon een duikboot maken van je Typhoon (ik ben serieus). Ik ben op internet ook wel eens modelboten tegen gekomen die ontzettend groot zijn en ten opzichte van hun grootte niet echt zwaar zijn. Dit doen ze door een soort duiktanks te plaatsen, je legt de boot in het water en laat deze zichzelf of door middel van een pomp vollopen met water op die manier zal de boot steeds verder in het water zakken (wel op tijd stoppen :lol: ) terwijl de boot bijna niets weegt, als je de boot er weer uithaalt moet je die natuurlijk wel even leegpompen, anders heb je nog een driedubbele hernia :lol: .

Luit zei:
En ik moet ff een steekkarretje regelen

Een vorkheftruck zul je bedoelen :wink:

Groetjes Danny.

Hier nog even een link van het systeem wat ik hierboven noemde, het is dan wel van een wat kleiner bootje, maar op ongeveer 1/3 van de pagina kun je zien wat ik bedoel.

Groetjes Danny.

als je deze methode wilt gebruiken adviseer ik wel om genoeg schotten in de tanks in te bouwen om bewegingen van het opgenomen water tot een minimum terug te brengen.

DreBo zei:
...genoeg schotten in de tanks in te bouwen om bewegingen van het opgenomen water tot een minimum terug te brengen.

Even een tip uit de (1:1 ;-)) autoracerij: i.p.v. van schotten monteren ze daar om het "klotsen" van de brandstof tegen te gaan een soort "spons" in de tanks. Dus je zou een soort schuim/spons kunnen monteren (niet absorberend, anders is je model nog niet te tillen ;))

Dr.Evil zei:
Dus je zou een soort schuim/spons kunnen monteren (niet absorberend, anders is je model nog niet te tillen ;))
zoiets dat in waterbedden zit misschien?
Zou je eens bij een waterbedden leverancier kunnen informeren of ze er een hebben liggen die teruggekomen is (lek oid) of je daar de inhoud (niet het water :wink: ) van mag hebben.

Wim

Hallo,

Tsja, het is een lastig vraagstuk, maar ik heb een beetje een raar gevoel om mijn schip straks (....!!!!!) half vol water te laten lopen.
Tevens ben ik bang dat het behoorlijk wat ruimte in beslag neemt om 100kg water op te nemen.

Tussen de spanten heb ik waarschijnlijk genoeg plek om loden pakkettjes te plaatsen, dan natuurlijk wel om en om plaatsen, eerst stuurboord dan bakboord.
Anders kom ik ook in de categorie "kapseizende schepen" :wink:

Of er loopt hier nog ergens iemand rond met het perfecte idee natuurlijk!
Ben toch wel benieuwd wat voor ballast de hierboven beschreven ferrie aan boord heeft....eeeh had.
"Wie het weet mag het zeggen"

Greetings,
Luit

voorbeeld:
1 liter is 1 dm^3
100 liter is 100 dm^3
1 dm^3 is 10x10x10 cm
10dm^3 is 20x50x10 cm
100dm^3 is 50x200x10 cm of 50x100x20 cm

is wel veel ruimte Maar je hoeft vervolgens niet de ballast meeslepen naar huis en weer naar je vaarplek. Scheelt dus een hoop sleepwerk

en water in je model laten lopen is inderdaad een raar idee maar als je het goed maakt is dit geen probleem denk ik .

groeten Gerjan

He mannen!
Ik zie nou pas voor het eerst m'n kop met zo'n carnavalsding erop...
Droop, je wordt bedankt maar weer!

Even naar het 'ballastprobleem': Een van de leden van de MMI (Mini Marine International) heeft een groot model van HMS De Ruyter. (De kruiser)
Een uiterst windgevoelig gebakje, met een geschatte lengte van 2,5 meter en een hoogte van zeker 75 cm. Op diverse foto's in de HMBC-site is ze te bewonderen.
De bouwer van dit model heeft een hele slimme oplossing voor het gewichts- en volumeprobleem:
Hij heeft zijn model in drieen gebouwd (Boeg / middensectie / achterschip) in het kader van het vervoer en de fysieke belasting;
hij heeft in het middenschip een zwaardkast gemaakt, waarin hij een (loden) zwaard laat zakken als hij het model (in het water) in elkaar heeft gezet;
hij heeft ballasttanks ingebouwd die hij middels een grote ingebouwde pomp vult tot het model op een vooraf ingestelde diepte ligt;
Als laatste plaatst hij de opbouw, die ook nog een behoorlijk gewicht heeft.
De scheiding tussen de diverse rompdelen heeft hij mooi weggewerkt door die op huidplaatscheidingen te doen.
Het model vaart uiterst natuurgetrouw door haar gewicht en door die kiel; slingerbewegingen (rollen) gaan langzaam, zoals het echte schip ook deed.
Wellicht een optie?
O ja: Die ballasttanks zijn bij hem helemaal vol; geen zorgen dus over slingerend water!

Hoi Allemaal,

Roel van Essen zei:
Als laatste plaatst hij de opbouw, die ook nog een behoorlijk gewicht heeft.

Dat zou ik zoveel mogelijk proberen te voorkomen, tenzij je zoals Roel al aangeeft een zwaard gebruikt. Zonder zwaard zou je je boot topzwaar maken en dat komt het vaargedrag niet echt ten goede, het duikgedrag wel :wink: .

Groetjes Danny.

Antiklots schuim....dat bestaat echt! het komt uit de Formule1. het is grofschuim, zeer open. Je kan het in ieder geval kopen bij de betere buitensportwinkel(bever, carl denig demenie) Ze verkopen het om Sigg brandstofflessen te vullen. het is oorsprongelijk bedoelt om klotsen en onstaan van dampen in tanks(F1) te voorkomen maar help ook erg goed tegen klotsen. Neemt wel klein beetje volume in beslag. schotten in balsttanks zijn goedkoper maar meer werk!

LaurenZ

Roel van Essen zei:
...
O ja: Die ballasttanks zijn bij hem helemaal vol; geen zorgen dus over slingerend water!...

Dit lijkt me toch de makkelijkste oplossing, zo uitrekenen dat de tanks helemaal vol getankt worden.
Ik ben bang dat dat schuim nogal aan de prijs is!
Als ik nou in deze tanks een soort van overloopventiel maak, dan lijkt het ook nog alsof ze koelwater aan het lozen is :wink:
En het is natuurlijk ook nog mogelijk om alletwee de opties in te bouwen.
Bijv. 30 kg lood (dit is nog te dragen zonder een hernia op te lopen, en je hebt gelijk een "start-gewicht"), en 70 kg water oppompen.
Als je 100 kg water in een keer moet laden, dan mag ik deTyphoon eerst wel in een dok plaatsen, want anders dondert ze onmiddelijk om.
Of zie ik dit verkeerd.

Greetings,
Luit

Hoi Luit,

- Ik zou beginnen met het bepalen van het maximale gewicht van je boot, 30Kg lijkt mij inderdaad een redelijke waarde. Je houd dan dus 70Kg over om te vullen met water.

- Reken dan uit hoe groot je ballasttanks moeten worden en bouw deze in.

- Zorg dan dat je alles inbouwd (motoren, accu's e.d.) en kijk hoeveel je boot dan weegt. Dit zal waarschijnlijk geen 30kg zijn maar dat maakt weinig uit.

- Dan laat je je boot vol lopen met water. Ook dit zal nooit precies 70Kg zijn.

- Nu ga je met lood je boot vullen totdat ze netjes op de waterlijn ligt :D .

Het voordeel is dat je niet erg nauwkeurig hoeft te werken, want alle onnaukeurigheden los je op door meer of minder lood te plaatsen.

Groetjes Danny.

Hoe vaker ik naar deze laatste oplossing kijk, hoeveel te meer het logisch wordt.
Die 30 kg lood is wel te realiseren, maar dan die ballast tanks.
Zeg ehhh, Danny.....ik durf het bijna niet te vragen, maar hoe bereken je zoiets (volume).
Deze tanks moeten toch enigzins met de ronding van de romp meelopen.
Er moet natuurlijk wel aan beide kanten ongeveer 35 kg aan water ingepompt worden, en de tanks moeten dan eigenlijk tot aan de nok gevuld zijn (anti-klots :wink: ).
Jij ben de wiskundige hier :teacher: , ik ben meer van het type :proost: en vervolgens :celebrate:
En hoeveel ruimte hou ik over, we hebben het wel over 7 huishoud-emmers vol water 8O
Als dit allemaal lukt dan kan ik ook gaan solliciteren bij defensie als duikboot-constructor :lol:

Greetings,
Luit

Hoi Luit,

Voordat ik begin, denk er eerst eens goed over na of je geen andere schaal wilt gebruiken. Als je je model kleiner maakt neemt het gewicht ook behoorlijk af, maak je Typhoon 1:50 dan weegt ze nog maar 22kg en dat is veel beter te tillen en is ze dezelfde schaal als je Hunter :D .

Maar goed, Gerjan schreef eerder al; 1 liter is 1 dm^3 . Kortom 70 liter is 70 dm^3 (1liter water weegt ongeveer 1kg). Als je 70 deelt door een derdemachtswortel krijg je een kubus van ongeveer 41cm x 41cm x 41cm. Dat is al behoorlijk, maar je moet natuurlijk ook nog ruimte nodig voor je accu's, motoren e.d. :( . Het hoeft natuurlijk geen kubus te zijn, zolang de uitkomst van Lengte x Breedte x Diepte (in decimeters) maar 70 is. Dan heb je inderdaad nog het probleem met de rondingen van de romp, maar dat is wat ik in mijn vorige post aangag. Je hoeft niet precies te werken, want je stopt er gewoon wat extra lood bij (niet te veel natuurlijk, want dan wordt ze nog erg zwaar).

Kortom ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar makkelijk is anders :? .

Enne....... ik een wiskundige? Nou nee, ik kan wel met wat cijfertjes rommellen maar daar heb ik toch echt een rekenmachine voor nodig :? .

Groetjes Danny.

in zo'n grote schuit kun je "gewoon" 12 volt auto accu's gebruiken of tractie lood accu's
de accu's nemen ruimte in maar een beetje loodaccu weegt zelf ook wel wat!

even nagedacht over de ballast tanks: je kunt ook meerdere kleine tanks maken die je er eventueel naderhand uit kan halen als het niet bevalt. Deze kopel je dan met slangen. Je maakt in je romp geen groot gat maar een kleine met een grote pomp die de tanks snel volpomt.

zomaar een idee :roll:

groeten Gerjan

Back