Bouw-/Montageverslag Reichards Elipsoid

• Topicstarter Topicstarter AWe
  • Startdatum Startdatum
A

AWe

Guest
Na lang nadenken en veel tips van Bertus en het forum, heb ik als beginner de elipsoid van Reichard bij Staufenbiel aangeschaft.

elipsoid3.jpg

Het vliegtuig wordt dan wel verkocht als ARF, maar het monteren is niet altijd even gemakkelijk. Bertus bood zijn know-how aan en ik heb dat dankbaar aanvaard.

romp.jpg

accubak.jpg

Hier is de accubak in de zwever gelijmt. Er is rekening gehouden met de vleugelpen. Deze komt direct boven de accu.

motorschot2.jpg

Er zitten twee motorschotten in de bouwdoos nl één voor een kleine en één voor een grotere spinner. Het kleine motorschot is voor de meegeleverde spinner de juiste, maar de opening in de neus van de GFK-romp is gemaakt voor het grote motorschot. De opening is dus feitelijk te groot voor het kleine motorschot. Bertus heeft met een dremel de lijmnaad aan de bovenzijde opengeslepen, overtollig materiaal van de romp weggeslepen en gevijld, het kleine motorschot op zijn plaats gelijmd en de naad even tijdelijk met plakband vastgeplakt. De opening langs de bovenrand wordt veroorzaakt door het schuin plaatsen (4° op het gevoel) van het motorschot voor de motordomping.

baseplatestabilo.jpg

Als laatste voor deze keer is het bevestigingsplaatje voor de stabilo, aan de binnenzijde van de staart geplakt (het plaatje zit wel degelijk in het midden, maar de foto is niet exact vanaf de achterkant gemeekt).
Zoals je ziet zin de houten delen genummerd. Enigzins onnodig omdat de bouwhandleiding erg karig is en daarin niet wordt verwezen naar de nummers.

Het wordt wel weer dinsdag, voordat we weer kunnen bouwen.
Ik vind het een mooi model.
Maar, voor arf vind ik wel, dat je er nog veel aan moet doen.
De vleugelpen past ook niet in de romp en zo zijn er nog meer dingetjes.
Maar daar komen we we uit.
Maar hetgeen gebouwd is, ziet er erg mooi uit.
Netjes en strak.
Als hij straks klaar is, heb je een mooie zwever.
Nu nog mooi weer :cry:

Ik ken hem :) Clubgenoot heeft er ook 1. Ze vliegen werkelijk super. 1 nadeel : landen. Op een relatief klein veld met windstilweer zweeft dat ding enorm. Landings kleppen zijn erg nodig :)

zo zaterdag middag weer flink gebouwd.
Foto's volgen weer

Nieuwe lading foto's zoals door Bertus beloofd.

sfeer1.jpg

sfeer2.jpg

sfeer3.jpg

vleugelpen.jpg

Om de vleugelpen op zijn plaats te krijgen, moesten de gaten in de romp iets groter gemaakt worden. De achterste (dunne pen) bepaalt de instelhoek van de vleugel en vereist misschien nastellen.

vleugelservo.jpg

de vleugelservo's zitten op zijn plaats. De servo-kabels zijn verlengd zodat de stekkers eenvoudig in de ontvanger kunnen.

spinner.jpg

De gaten in het motorschot zaten niet op de juiste plaats. De gaten zijn dichtgemaakt en vervolgens op de juiste plaats geboord. De motor, prop en spinner passen nu perfect.
En, zoals bij auto's een gebruikelijke uitdrukking, een blik onder de motorkap:

cockpit.jpg

Vandaag was het dan zover. De maiden-flight van mij en de elipsoid.

vleugelmerk.jpg

Voor deze gelegenheid was ik te gast op het vliegveld van Bertus` zijn club. Kon ik ook gelijk zijn ASH26 aanschouwen. Wat een vreselijk mooi vliegtuig.

piloten.jpg

De start van de eerste vlucht:

opgooien.jpg

Na de maiden-flight van de elipsoid, was het ook mijn beurt. Nog verre van optimaal, maar het begin is er (en nog lang niet het eind, wat mij betreft). «waar een wil is, is een weg»

ikke.jpg

Nog een laatste 'in-flight' foto.

inflight.jpg

Bertus (en de jouwen) alvast hartelijk bedankt!

Mooie foto's!

Mocht je de bijgeleverde aileronstuurstangetjes gebruikt hebben, controleer deze goed! Ze willen nog wel eens slecht in elkaar zitten en de klembussen kunnen losraken in de vlucht.

Groeten,
Gerben

Back