Bouw-/Montageverslag Reichards Elipsoid

  • Topicstarter Topicstarter AWe
  • Startdatum Startdatum
A

AWe

Guest
Na lang nadenken en veel tips van Bertus en het forum, heb ik als beginner de elipsoid van Reichard bij Staufenbiel aangeschaft.

elipsoid3.jpg


Het vliegtuig wordt dan wel verkocht als ARF, maar het monteren is niet altijd even gemakkelijk. Bertus bood zijn know-how aan en ik heb dat dankbaar aanvaard.

romp.jpg

accubak.jpg


Hier is de accubak in de zwever gelijmt. Er is rekening gehouden met de vleugelpen. Deze komt direct boven de accu.

motorschot2.jpg


Er zitten twee motorschotten in de bouwdoos nl één voor een kleine en één voor een grotere spinner. Het kleine motorschot is voor de meegeleverde spinner de juiste, maar de opening in de neus van de GFK-romp is gemaakt voor het grote motorschot. De opening is dus feitelijk te groot voor het kleine motorschot. Bertus heeft met een dremel de lijmnaad aan de bovenzijde opengeslepen, overtollig materiaal van de romp weggeslepen en gevijld, het kleine motorschot op zijn plaats gelijmd en de naad even tijdelijk met plakband vastgeplakt. De opening langs de bovenrand wordt veroorzaakt door het schuin plaatsen (4° op het gevoel) van het motorschot voor de motordomping.

baseplatestabilo.jpg


Als laatste voor deze keer is het bevestigingsplaatje voor de stabilo, aan de binnenzijde van de staart geplakt (het plaatje zit wel degelijk in het midden, maar de foto is niet exact vanaf de achterkant gemeekt).
Zoals je ziet zin de houten delen genummerd. Enigzins onnodig omdat de bouwhandleiding erg karig is en daarin niet wordt verwezen naar de nummers.
 
Het wordt wel weer dinsdag, voordat we weer kunnen bouwen.
Ik vind het een mooi model.
Maar, voor arf vind ik wel, dat je er nog veel aan moet doen.
De vleugelpen past ook niet in de romp en zo zijn er nog meer dingetjes.
Maar daar komen we we uit.
Maar hetgeen gebouwd is, ziet er erg mooi uit.
Netjes en strak.
Als hij straks klaar is, heb je een mooie zwever.
Nu nog mooi weer :cry:
 
Ik ken hem :) Clubgenoot heeft er ook 1. Ze vliegen werkelijk super. 1 nadeel : landen. Op een relatief klein veld met windstilweer zweeft dat ding enorm. Landings kleppen zijn erg nodig :)
 
zo zaterdag middag weer flink gebouwd.
Foto's volgen weer
 
Nieuwe lading foto's zoals door Bertus beloofd.

sfeer1.jpg


sfeer2.jpg


sfeer3.jpg


vleugelpen.jpg


Om de vleugelpen op zijn plaats te krijgen, moesten de gaten in de romp iets groter gemaakt worden. De achterste (dunne pen) bepaalt de instelhoek van de vleugel en vereist misschien nastellen.

vleugelservo.jpg


de vleugelservo's zitten op zijn plaats. De servo-kabels zijn verlengd zodat de stekkers eenvoudig in de ontvanger kunnen.

spinner.jpg


De gaten in het motorschot zaten niet op de juiste plaats. De gaten zijn dichtgemaakt en vervolgens op de juiste plaats geboord. De motor, prop en spinner passen nu perfect.
En, zoals bij auto's een gebruikelijke uitdrukking, een blik onder de motorkap:

cockpit.jpg
 
Vandaag was het dan zover. De maiden-flight van mij en de elipsoid.

vleugelmerk.jpg


Voor deze gelegenheid was ik te gast op het vliegveld van Bertus` zijn club. Kon ik ook gelijk zijn ASH26 aanschouwen. Wat een vreselijk mooi vliegtuig.

piloten.jpg


De start van de eerste vlucht:

opgooien.jpg


Na de maiden-flight van de elipsoid, was het ook mijn beurt. Nog verre van optimaal, maar het begin is er (en nog lang niet het eind, wat mij betreft). «waar een wil is, is een weg»


ikke.jpg


Nog een laatste 'in-flight' foto.

inflight.jpg


Bertus (en de jouwen) alvast hartelijk bedankt!
 
Mooie foto's!

Mocht je de bijgeleverde aileronstuurstangetjes gebruikt hebben, controleer deze goed! Ze willen nog wel eens slecht in elkaar zitten en de klembussen kunnen losraken in de vlucht.

Groeten,
Gerben
 
Back
Top