Bouw nieuwe U47 met duiktank

@ Raf:

Weet jij ook de exacte locatie van de 750 ml (Engel) tank ten opzichte van de toren? Ik weet nu dat de tank onder de toren moet zitten maar nu wil ik graag weten hoeveel cm van de tank eventueel voor de toren komt te liggen? Hoe ligt het hart van de tank ten opzichte van het hart van de toren?

hallo merlijn

daar zal je nog een paar dagen op moeten wachten voor ik kan meten

ik zit wel op het net maar dit vanaf mijn vacantie adres hahahaha
en dus daar mijn boot nog thuis staat kan ik daar dus nu geen metingen aan uit voeren
gedult tot 1 januarie dan kan ik je de juiste gegevens door sturen
al heb ik ze wel eens hier op het net gepsot of reeds aan anderen door gemailt
de diameter van de tank en alles en je moet zorgen dat de tank zo diep mogelijk kan komen te liggen zodat de voedings draden er boven langs kunnen
kwestie van een diep zwaarte punt te hebben onder water wat weer de stabiliteit ten goede komt

groetjes raf

Hoi Merlijn,

Goede vraag, ben benieuwd.
Is 750ml voldoende? Ik las op het duitse forum van eentje die 800ml onvoldoende vond.

Groetjes,

Frank

hallo frank

ik heb zelfs zoveel niet en toch ligt de boot mooi op water lijn ????
het is maar hoe je bouwd niet ????

groetjes raf

Weet jij ook de exacte locatie van de 750 ml (Engel) tank ten opzichte van de toren? Ik weet nu dat de tank onder de toren moet zitten maar nu wil ik graag weten hoeveel cm van de tank eventueel voor de toren komt te liggen? Hoe ligt het hart van de tank ten opzichte van het hart van de toren?

Je kan de boot dicht maken, en er voldoende lood in doen zodat ie mooi op de waterlijn ligt. Daarna met 1 vinger de boot onder duwen, zo kan je mooi het midden bepalen van de duiktank.

Het is wel een beetje omslachtig, en toch simpel...

hallo

mijn boot is een beetje getrimt dat de boeg eerst naar beneden gaat
duds de tank zit iets meer voor aan
zo komt hij ook met de boeg eerst naar boven
wat een realisties opduiken geeft

want recht omlaag ???? zie je maar zelfde gebeuren meestal was het tijdens de vaart dat er snel gedoken moest worden

groetjes raf

@ Raf:

Het is inderdaad ook mijn bedoeling dat de boeg iets eerder onder gaat voor een net zoals jij zegt wat realistischer beeld. Ik heb wel tot 1 januarie (en wat langer haha) want mijn pakketje van Engel zal begin komende week pas binnenkomen! ;)

@ Frank:

Voor zover ik gehoord en gelezen heb moet 750 ml meer dan voldoende zijn.

@ Douglas:

Dat is inderdaad ook een methode alleen mijn boot is nu verre van waterdicht en alle rc ligt er ook uit. Voordeel van het nieuwe rek dat ik aan het bouwen ben is dat ik redelijk makkelijk kan schuiven met de schotten en zo eventueel de tank nog wat kan verplaatsen.

Dag allemaal,

Een gelukkig 2010 met veel leuke bouw- en vaaruren!

Voor het verlijmen van de kop waar de schroeven en de servostangen doorgaan met de witte cilinder waarin zich alle electro- mechanica bevindt heb ik voor mijn seawulf stabilit express gebruikt. Helaas is die recent beginnen lekken. (Het model heeft een jaar geleden wel drie weken op de bodem van een vijver van de ster in sint-niklaas gelegen, maar heeft dan wel terug een seizoen probleemloos gevaren). Bij de seawulf is die 'dop' een vreselijke plaats om te bereiken en te herstellen, enfin het zal me wel lukken.
Ik zou het zelfde niet graag bij mijn U47 meemaken. Heeft iemand van jullie ervaring met andere lijmen? Zou voor zo een verbinding TEC 7 geen betere lijm zijn omdat het wat elastisch blijft en toch ongelooflijk stevig lijmt.

Groetjes,

Frank

hallo

zelfde ervaring maar met een andere lijm
heel de bajonetring kwam los van de einddop
daarna gelijmt met endfest 300 en nooit nog enig probleem mee gehad

ik heb er ergens foto's van maar je wil het echt niet mee maken
ik had geluk dat heel de ring meteen goed los kwam
anders was het een kostbare zaak geweest doordat ik dan een nieuwe sluitng had moeten kopen

groetjes raf

Laatst bewerkt:
Hoi Raf,
ik gebruik dus ook altijd Endfest.
Maar, de bajonet is ongeveer 25 mm breed en in het midden doe ik Satbilit Express.
Als de ring in de romp zit boor ik rond 3 gaatjes van 3 mm kompleet door.
Daar een paar messing stiften in.
Lijm laten drogen, stiften glad schuren aan de binnen en buiten kant.
Dan de randen vullen met Uhu Endfest 300.
En de bajonet zit vast hoor.
Je hebt dan een probleem om hem er weer uit te krijgen.
Zonder die stiften komt er toch frictie in de loop der jaren ivm verschillende materialen, (Aluminium en kunststof).
De Endfast doe ik in een injectie spuit zodat ik mooi kan doseren langs de rand.

Hein

Hey Raf,

In je eerste antwoord gaf je me de raad om de druktank niet vast te lijmen. Maar hoe bevestig je ze dan? Schijf je de buis gewoon in de romp? Moeten er extra steunen voorzien worden?

Hoe moet ik me dat voorstellen met die roeders met magneetjes?

Groetjes,

Frank

hallo frank

daar kan ik je nu nog geen voorbeelden over geven
maar in het tech rek is er plaats voor 3 servo's achter aan
twee recht op en eentje op zijn kop
de twee zijn voor de achterste diepte roeren en die op zijn kop voor de voorste
die gaat door de drukwand naar achter en dan (zit mee in de doos)gebruik je zo een rode hevel met drie punten aan (waar je de middelste van afknipt)om de stuur richting van de servo om te draaien
aan de andere kant komt er een stang waar vooraan een magneet komt te zitten en die glijd in een buis onder het achterste dek heen en weer

vooraan komt een stuur hevel met een verleng stuk wat in de vliegtuigen wordt gebruikt
zo een blauwe buis met een gele stang er in (NYLON)
deze loot naar achter en loopt ook door een buisje onder het dek
de gaten in de dekspanten daar loopt de blauwe gaine door
deze twee magneten koppelen als je de boot sluit en zo heb je de koppeling naar je voorste duikroeren

foto's volgen
als ik zelf de u47 opnieuw van een dreamart dek ga voorzien

de buis schuift in de romp en je moet een paar steun spantjes bij maken
een klein nokje dat je op de buis lijmt zorgt dat de buis er niet kan uit vallen
een soort van plastieke bajonet sluiting zeg maar
een stukje afval zorgt dat de buis niet verder kan draaien dan dat ze moet zitten

groetjes raf

Hey Raf,

Ik heb nog 2 vragen.
1. Heb een domme fout gemaakt. Heb bij het verwijderen van de rompdelen even niet goed opgelet en bij één rompdeel de kiel losgesneden. Ik heb reeds getracht om die terug te bevestigen met glasvezelband en polyester maar heel de troep is er ondanks schuren en ontvetten de dag nadien er terug helemaal afgekomen. Ik heb de foto's naar je thuis gemaild want ik weet niet hoe ik een foto op dit forum krijg, alhoewel het leuker zou zijn om ze hier te posten.
In die kiel komt nogal wat gewicht door het lood. Heb jij een suggestie hoe ik dit op een degelijke manier kan herstellen.

2, Ik heb de bajonet van Norbert in de drukkamer gemonteerd nadat ik eerst 2 cm van de buis afgezaagd heb. Als ik één uiteinde gelijk leg steekt de bajonetsluiting aan de andere kant nog 10mm uit. Is dit correct?

Groetjes,

Frank

hallo frank

je had van de buis niets moeten afzagen ???
ik heb dat moeten doen omdat ik de buis er niet meer uit kreeg
maar gedane zaagwerken nemen geen keer

wat de kiel aangaat ???? dat is dus een degelijk probleem
ik zag het aan je foto's dat er plakband was gekleeft
het probleem is dat je het lood in deze kiel moet kunnen verschuiven dus binnen in moet hij tamelijk glad blijven
ik zou van dik abs een binnen kiel maken die ik dan er in zou lijmen met eventueel tec 7
de juiste breedte aan houden want anders staat je kiel er schuin onder en dat is niet mooi
na het verlijmen van de binnen kiel op het juiste niet afgesneden stuk kan je het andere deel er tegen plakken met endfest 300
je hebt dan een beetje meer houvast door de dikke abs
of je kan er een hoekje abs in plakken van de afval stukken maar het moet wel een getrokken hoekje zijn en dit met endfest weer vast lijmen ook in twee keer daar endfest haast 24 uur nodig heeft om uit te harden

groetjes raf

hoi bouwers

frank bent hier uit het waasland is bij mij in de buurt
heb al een beetje ondervinding in zulke dingen anders moet je maar effen contact met mij opnemen en zoals raf zegt is dat de beste oplossing

rudieke

hallo

reeds contakt met frank gehad haha twee forums en mail werkt echt snel
ik ga morgen eventjes langs frank
kan ik ook meteen uit leggen hoe ik de sturing van de voorste duikroeren heb gemaakt

groetjes raf

hoi raf
ja denk dat die zeker wat hulp kan gebruiken zo te horen
maar voor alles is er een oplossing

sos raf hahahahahah

mvg rudieke

Hey Raf,

Dank voor je hulp, je info was bijzonder waardevol. Ik zie heel het project nu een heel stuk beter zitten. Jonas was ook heel enthousiast.

Ik was even aan het nadenken over de motoren en de regelaars. Een regelaar voor een brushless motor is stukken goedkoper dan de regelaars van de mabushi motoren. Heeft het zin om de beide mabushi motoren te vervangen door brushless motoren met dito regelaar. Bij hobbyking (www.hobbyking.com) kost een brushless watergekoelde motor 37€ en een regelaar 10 tot 15€.

Graag je advies.

Dank,

Frank

Hallo Frank,

Brushless zou ik niet in een U47 gaan zetten. Ten eerste draaien die watergekoelde Brushlessmotoren veel te veel toeren. Áls je het al wilt doen moet je voor buitenlopers gaan van zeg 400 KV. Daarnaast regelen die motoren niet mooi zuiver op lage toeren. Ze moeten een bepaald minimaal toerental hebben waarbij je sluipvaart dan waarschijnlijk al te snel is....

Back