Bouw old timer, Miss Bikini 1969.

De laatste tijd vlieg ik met zwevers, maar nu we toelating hebben om op woensdag namiddag en vrijdag namiddag te vliegen, voorwaarde is niet hoger dan 40 m ( CTR van militaire luchthaven ) wou ik een klein toestel om te vliegen.
Uit nostalgie wou ik een model uit de 60ér jaren, na diverse plannetjes bekeken te hebben en de vliegeigenschap uitgepluist te hebben is de keuze op Miss Bikini gevallen, een laagdekkertje uit 1969 en een afmeting van 115 cm.
Ideaal voor mijn Boost 25, dus het word omgebouwd naar elektro.

missbikini002bdsqx.jpg

Het plan bestaat uit een aantal A 4 blaadjes samen gekleefd.

missbikini0012ces0f.jpg

Opbouw van simpele romp.

missbikini001uosva.jpg

Lipo luikje voorzien, steeds de vleugel monteren is niet aangeraden bij lipo wissel.

missbikini002y1s9c.jpg

Ribben gezaagd en wat geschuurd.

missbikini003rwsc5.jpg

Liggers snijden.

missbikini005g3s3f.jpg

En een eerste vleugeldeel.

ju12789nloub.jpg

Effe vergeten te tonen, maar dit zou hij moeten worden.

Johan.
 
Daar leer je mee leven hoor Giel.
Max. vlieghoogte is in het weekend 120 m, maar met een zwever gaan we ook wel tot 250 m, als je het verstandig aanpakt en niet met 50 gelijktijdig op die hoogte gaat hangen zal er ook niemand een klacht indienen.
Maar verder met de bouw.
Inmiddels wat hulp gekregen.

missbikini0061ixqkq.jpg

Voor de blokjes van het landingsgestel in de vleugel te bevestigen, werden nog ribjes in triplex gemaakt.

missbikini0621z5oul.jpg

Vleugel is nu klaar voor de beplanking aan te brengen.

Johan.
 
Wij mogen tot max 100m komen omdat we binnen de CTR van Zaventem vallen, en de modellen moeten voorzien zijn een iets dat alarm slaat als je hoger gaat, dwz dat we of te wel met telemetrie vliegen via de zender of een apart ontvangertje. Het maakt de pret er niet minder op maar het legt wel beperkingen op volgens de regels mogen we ook niet aan thermiekzweven doen en zijn we beperkt tot 6kg, Ook mogen we niet met Turbinemodellen vliegen, met brandstof kan ik nog begrijpen maar daar horen ook de kei gevaarlijke EDF modelletjes bij, maar daar gaat het hier eigenlijk niet over,
Ik vind je Miss Bikini een leuk modelletje doet me echt denken aan mijn beginjaren alles proper artisanaal met hand gesneden en gezaagd ;-)

Dirk
 
De beplanking van de vleugel is gedaan, op het plan word hij geheel beplankt, maar dat vind ik voor zulks klein model niet nodig.
Het is een oudje en we gaan dan ook zo te werk.

missbikini00244q1z.jpg

Bovenzijde.

missbikini001bkr6k.jpg

Onderzijde, omdat hij niet zo zuinig is op balsa plankjes, werden voor de achterzijde de afval stukken weer tot een plank verlijmd.

missbikini0012wsop3.jpg

En dan nu schuren... schuren.

Johan.
 
De vleugel is klaar om met folie bekleed te worden.

missbikini0045xsc3.jpg

Bediening voor de rolroeren.

missbikini001cjsi4.jpg

Om folie aan te brengen, gaan de rolroeren er eventjes terug vanaf en worden afzonderlijk gedaan.

Johan
 
Dit zou gekund hebben, maar dan moest ik de aansturing van de rolroeren veranderen, omdat dit systeem altijd wat wring heeft bij een folie scharnier.

missbikini004nhp7f.jpg


Johan.
 
Tijdje geleden, de bouw van de SZD-9 had wat voorrang.
Met nog een Calmato tussendoor.

2016-06-02 18.08.09.jpg

Bijna vliegklaar.

2016-06-02 18.07.32.jpg

Wel leuk zo, de meeste overschotjes zijn opgewerkt aan de Miss.

Johan.
 
Een lege doos van een Ka-8 b, dient als steun, gelijk met doos van Blanik L-13 om de SZD-9 de dragen wegens bodem tekort.
Beide vorig jaar tot spaanders verwerkt, te veel vertrouwt op met CA gelijmde scharnieren op warme dagen.
Nu word elk scharnier gelijk vertimmerd.
De recente Calmato, ben ik terug een beetje het vliegen mee onder de knie aan het krijgen, zweven is mooi, maar als je afhankelijk bent van slepers, zit je soms dagen maar zielig naar anderen te kijken.
Het mooie aan de Miss is, dat ze haar maiden zal krijgen door iemand die nog niet geboren was toen de Miss al vrolijk rond fladderde.:)
Benieuwd hoe ze vliegt met het dikke profiel, gebruikelijk in die jaren.

Johan.
 

Bijlagen

  • 2016-05-25 18.22.27.jpg
    2016-05-25 18.22.27.jpg
    259,2 KB · Weergaven: 174
Calmatootje vliegt altijd perfect... ook al heb je je dag niet, zijn de reflexen niet optimaal... Maf... ik vlieg em nu al meer dan 10 jaar... dezelfde kist! maar het ding vliegt het lekkerst van allemaal.
Invliegen? Ja... daar heb je van die jonge 'Lab-Rats' voor... haha

Maar die dame met wilde haren in situ... die veroorzaakt vast een hoop 'drag' :confused:
 
Waarom zou die niet heel blijven? Als het vliegt, dan vliegt het. 'Ziet en vliegt' er uit als een blijvertje. Symmetrisch profieltje geeft altijd een stabiel vlieggedrag.
Bij de start trok ie iets naar links weg... vast onwennigheid. :)
Verder gaat ie mooi door de lucht. Top!
 
Heeft in de tussentijd 23 vluchten van telkens ongeveer 6 min ( lipo 3s 2100 ) gemaakt.
Bevinding:
Vliegt nog lekker ouderwets, wat het echt leuk maakt ermee te vliegen.
Richingsroer is nuttig op de grond bij vertrek, heeft in de lucht geen enkele invloed op de vliegrichting, het is dus uitsluitend op aileron.
Met 3 Bf nog vlot te vliegen en landen, met 4+Bf word de landing wat moeilijker.
Aanradertje voor mensen die eens wat anders willen, zonder rekening te houden met de electronica, bij mij komt die van stukgevlogen Hobby kistjes, bouwt ge dit toestelletje voor 12€ + 2 metertjes folie.

2016-07-02 13.03.00.jpg

Groetjes.
Johan.
 
Yep, voor een klein bedrag kan je soms een heel leuk toestelletje bouwen. Mijn hornet van twee jaar geleden koste alles in 100 euro. Incl ontvanger en lipo's :-)
 
Wel, de jaartjes beginnen blijkbaar hun invloed uit te oefenen, maar we geven het niet zomaar op, hier en daar wat strammer aan het worden, ochtendpijntjes verwerkend, denk ik er over na om de Miss x2 te verbouwen naar een struise dame van 220 cm.
Gewoon om het feit, dat ik in jaren niet meer zulks een leuk vliegend toestel heb gehad, heb diverse ARF toestellen gehad naar mijn mogelijkheden van aanschaf, jammer, er heeft niet een aan mijn verwachtingen voldaan,( spreek niet de duurdere modellen aan, want daar zitten echte toppers tussen.).
Denk aan een 35 ccm benzine motortje, ( oef, eindelijk terug van die electro vanaf.) maar dat zal afhangen of de klasse II vergunning word goedgekeurd.
Kijk, als je in 2013 dit bericht had geplaatst, had je nu al op een tiental reacties mogen rekenen, maar de mensen worden vreemd van elkaar, geen goed vooruitzicht voor forums, maar we hopen op een goede toekomst.( Trump?)


Johan.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top