nando
Forum veteraan
Eerst de Setup:
TURNIGY 2204-14T 19g
TURNIGY Plush 6A
GWS EP Propeller RD-8060!
HXT500 5g
2s1p ZIPPY 400mAh 20C single cell
Het doel is een shock te bouwen die goed mijn AM programma doorkomt, daar zitten veel snaps in, snelle 1/4 en 1/2 rollen, rollende loops, maar ook een vlakke8 met 2 rollen tegengesteld geïntegreerd. Dus grote rolroeren is een must, maar een hoge romp ook.
De Yak 54 met balans tabs aan de tippen zou al voldoen maar ik heb zin om wat meer te veranderen dus doe ik dat ook
Maar ik neem de Yak 54 wel als basis, vooral omdat ik die heb, maar ik kijk ook goed naar de Sultimate.
Zeer licht gewicht is niet een doel, 150g gok ik, maar 10 meer is geen probleem.
Hij moet vooral stijf zijn, en redelijk wat mid-airs en onbedoelde landingen overleven.
Een 9mm voorlijst heb ik al een tijdje willen uitproberen voor betere snaps en het is ook nog eens zeer mid-air bestendig.
Ik ben met de vleugel begonnen, eerst de Yak vleugel neergelegd en toen met tape en potlood(op tape) de lijnen gaan schetsen.
Ik probeer alles een reden te geven waarom het anders is dan de yak 54, soms een goede reden, meestal niet
.
Helaas ben ik de Foto's van dit proces kwijtgeraakt toen het van mijn mobiel naar de pc moest.
Ik maak geen mal van dit toestel maar noteer (hier) de maten, kan ik hem altijd namaken en raak ik het nooit kwijt.
De vleugel komt onder de romp, net als een ikarus yak, makkelijk te bouwen en makkelijker recht neer te leggen vanwege de 9mm voorlijst. En stevig.
Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met het resultaat, nu nog zien hoe het vliegt.
Span is 90CM gemiddeld, bovenaan de tip is het 92.
De rede van de schuine tips is dat de SUltimate het ook heeft en het ziet er wel goed uit. En een grotere shock presenteert zich beter in de lucht volgens Donatas, vandaar de extra span.
Korde midden is 26, aan de tip(midden) 13, precies de helft. En de voorlijst is even schuin als de achterlijst tov de romp. Slankere tips voor het rollen en toch nog veel oppervlak
De scharnier lijn loopt recht, haaks op de romp, en precies in de helft van de vleugel (13cm). Dit leek mij wel leuk om te proberen, rolroer/vaste vleugel verhouding 50/50 op de tip na.
Volgens mij heeft geen enkele shock een haakse scharnier lijn. (Iemand een reden waarom niet?)
De aileron balans tab's zijn 5cm naar voren en 5cm breed en het loopt 2,5cm naar de binnenkant schuin. Leek wel aardig te kloppen met de SUltimate en Derk's yak.
Dat de ene kant achter wel rond is en de ander niet ging perongeluk, het was de bedoeling beide rond te doen, maar ik weet niet of ik die 1e kant er weer terug oplijm, snij denk ik de andere er wel vanaf.
Je kunt al zien dat de romp achter dunner word dan een Yak 54, het is meer als een SUltimate, rede is minder weerstand bij vol up of down, hopelijk betere snaps en krappere (rolling) loops. Hij is 6cm achter. ('k vind het trouwens wel erg lelijk, maargoed)
En 10cm naar de neus, tikkie kleiner dan een Yak54.
Er komen nog gaten in het middenstuk, waar de romp ook zit, gewicht besparing.
TURNIGY 2204-14T 19g
TURNIGY Plush 6A
GWS EP Propeller RD-8060!
HXT500 5g
2s1p ZIPPY 400mAh 20C single cell
Het doel is een shock te bouwen die goed mijn AM programma doorkomt, daar zitten veel snaps in, snelle 1/4 en 1/2 rollen, rollende loops, maar ook een vlakke8 met 2 rollen tegengesteld geïntegreerd. Dus grote rolroeren is een must, maar een hoge romp ook.
De Yak 54 met balans tabs aan de tippen zou al voldoen maar ik heb zin om wat meer te veranderen dus doe ik dat ook

Maar ik neem de Yak 54 wel als basis, vooral omdat ik die heb, maar ik kijk ook goed naar de Sultimate.
Zeer licht gewicht is niet een doel, 150g gok ik, maar 10 meer is geen probleem.
Hij moet vooral stijf zijn, en redelijk wat mid-airs en onbedoelde landingen overleven.
Een 9mm voorlijst heb ik al een tijdje willen uitproberen voor betere snaps en het is ook nog eens zeer mid-air bestendig.
Ik ben met de vleugel begonnen, eerst de Yak vleugel neergelegd en toen met tape en potlood(op tape) de lijnen gaan schetsen.
Ik probeer alles een reden te geven waarom het anders is dan de yak 54, soms een goede reden, meestal niet

Helaas ben ik de Foto's van dit proces kwijtgeraakt toen het van mijn mobiel naar de pc moest.
Ik maak geen mal van dit toestel maar noteer (hier) de maten, kan ik hem altijd namaken en raak ik het nooit kwijt.
De vleugel komt onder de romp, net als een ikarus yak, makkelijk te bouwen en makkelijker recht neer te leggen vanwege de 9mm voorlijst. En stevig.
Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met het resultaat, nu nog zien hoe het vliegt.
Span is 90CM gemiddeld, bovenaan de tip is het 92.
De rede van de schuine tips is dat de SUltimate het ook heeft en het ziet er wel goed uit. En een grotere shock presenteert zich beter in de lucht volgens Donatas, vandaar de extra span.
Korde midden is 26, aan de tip(midden) 13, precies de helft. En de voorlijst is even schuin als de achterlijst tov de romp. Slankere tips voor het rollen en toch nog veel oppervlak
De scharnier lijn loopt recht, haaks op de romp, en precies in de helft van de vleugel (13cm). Dit leek mij wel leuk om te proberen, rolroer/vaste vleugel verhouding 50/50 op de tip na.
Volgens mij heeft geen enkele shock een haakse scharnier lijn. (Iemand een reden waarom niet?)
De aileron balans tab's zijn 5cm naar voren en 5cm breed en het loopt 2,5cm naar de binnenkant schuin. Leek wel aardig te kloppen met de SUltimate en Derk's yak.
Dat de ene kant achter wel rond is en de ander niet ging perongeluk, het was de bedoeling beide rond te doen, maar ik weet niet of ik die 1e kant er weer terug oplijm, snij denk ik de andere er wel vanaf.
Je kunt al zien dat de romp achter dunner word dan een Yak 54, het is meer als een SUltimate, rede is minder weerstand bij vol up of down, hopelijk betere snaps en krappere (rolling) loops. Hij is 6cm achter. ('k vind het trouwens wel erg lelijk, maargoed)
En 10cm naar de neus, tikkie kleiner dan een Yak54.
Er komen nog gaten in het middenstuk, waar de romp ook zit, gewicht besparing.
Laatst bewerkt door een moderator: