Bouw open60 zeilboot

hallo,

Ik was eerder dit jaar begonne met de bouw van een maxi, maar daar ben ik mee gestopt opdat er erg veel tijd in de mal gaat zitten en ik het erg druk heb met school en wedstrijdzeilen.Dus dan zou er weinig van komen.Daarom heb ik het vormstuk van mijn open60 wat bijgeschuurt en geplamuurt, hiervan kan ik binnekort een negatieve mal van trekken.
als dit gebeurt is kan ik de bootjes gaan bouwen met liefst lekker veel innovaties.(ik heb begin dit jaar al een open60 gebouwt)

zoals:kantelkiel, dubbele roeren mss een vleugelmast, steekzwaarden..

nu is het vormstukgeplamuurt , in de spuitplamuur gezet en er is een primer opgespoten.
afb11535.jpg

hier gespoten in het donker groen, moet nog eens overgespoten worden.
afb11534.jpg

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=6731&start=0

ik hoop dat jullie tips en/of opmerkinge wille geven

groet Robert

Spuit ook de flens van de plug mee, zodat je straks een gladde, verstijvende flens aan je mal kan maken.

Zit er helemaal geen zeeg in de boot?

En idd, nog een keer spuiten, tot hij helemaal strak en glad is. Laat het model daarna minimaal een week uitharden, voor je een mal maakt. Te snel willen gaan kan problemen met lossen geven.

@skiff:wat bedoel je met zeeg, is dat of er nog bobbels of kuiltjes zijn, nu met de donkere verf zie je die goed, nog even wegwerken.

waarom moet je een week wachten?die autolak is zo droog.
wat raad je aan als dikte van de mal, ik had ooit ergens gelezen dat die minstens dubbel zo dik als de uiteindelijke boot.

groet Robert

Zeeg is de dekkromming, in de lengte, dwz dat het dek in een lichte kromming oploopt naar de neus.

Autolak is zo hard, ja, maar niet zomaar volledig doorgehard en styreenbestendig (polyesterbestendig). Dat duurt een week.

nee, er zit geen zeeg in de boot, ik vind dit niet echt nodig en het maakt bet bouwen onnodig moeilijk.

ik zou graag op deze boot een roterende vleugelmast zetten iemand een iedee waar ik een buis(liefst koolstof)met vleugelprofiel kan kopen?

groet robert

Robert H. zei:
nee, er zit geen zeeg in de boot, ik vind dit niet echt nodig en het maakt bet bouwen onnodig moeilijk.

ik zou graag op deze boot een roterende vleugelmast zetten iemand een iedee waar ik een buis(liefst koolstof)met vleugelprofiel kan kopen?

groet robert

ik vrees dat je die zelf mag gaan maken!

ja, misschien kan ik het zelf wel maken maar het is erg veel en het mag niet zwaar zijn en moet wel sterk zijn.

dat is misschien ook een beetje teveel van het goede.

Koolstof buis, en daar zelf de vleugelvorm aan maken? Wat moeten de afmetingen worden? Ik heb wel kleine mastprofieltjes gezien, maar die waren toch nog redelijk groot. Worden gebruikt als fok-profiel op grotere boten.
Wellicht heb ik overigens nog een adresje waar je wat zou kunnen proberen.

de mast hoogt is ongeveer 1.80m ik dacht aan de dikt van rond de 11mm.

dat fogkprofiel kan ik wel maar dat is toch van aluminium, en bestzwaar. Als ze dat in in koolstf hebbe zou dat wel mooi zijn.

misschien kan ik als ik de mast zelf ga maken een koolstofbuis nemen en daarachter het profielmaken met balsahout.Dan komt de sterkte van de koolstofbuis en de vleugelvorm van het balsa.
alleen wil ik graag een doorgelatgrootzeilmaken en danzou het handig zijn als er geleidingsprofiel in de mast zit.

groet Robert

8O 8O 8O uhhhh 208EURO voor een mastje is mij net iets teveel :P
ze hebbe er wel mooie spulletjes maar veel te duur.
ik denk toch dat ik het zelf moet gaan maken, tenzij die fokprofielen iets zijn.
ik ben vandaag even lang Norht Sails Benelux gegaan en wat zeildoek gekregen, kan ik beginne met de zeiltjes.

groet Robert

de vormstukken zijn gespoten en omdat ik moet wachten om de mallen te kunne bouwen heb ik al de glasmat voor de mallen al geknipt en de carbon vezels voor de kielvin.

afb12449.jpg

afb12450.jpg

afb12451.jpg

afb12452.jpg

dit is mijn grootzeil de bolling zit er goed is alleen rol het zeil steeds 1kant op als je het op de grond legt, dit probeer ik te verhelpen door het opterollen in de tegengestelde richting.

heeft er iemand nog een idee voor de vleugel mast?

groet Robert

heey

Mooi model heb je gemaakt van de open 60. Ik ben zelf van plan om ook een romp te maken van een open 60 maar dan van hout. Ik weet hoe ik dit moet doen. Mijn romp zal wel zwaarder worden dan die van jou maar dat maakt mij niet zoveel uit. Ik ben al een beetje aan het surfen geweest om wat info en maten te krijgen maar kon niet echt slagen wel lengte en breedte enzo maar verder vrij weinig info hierover. Heb Jij misschien meer maten voor mij of iets van een spantenraam of een spanten tabel zodat ik ook aan de slag kan.

Thanx Remco

hallo Remco,

ik ben net terug van een schooluitstap, en ik zal mijn spanteplan morgen/overmorgen inscannen, de rondingen van de spanten zijn niet overal perfect en ik heb daarom ook veel moeten plamuren, het ontwerp is gebaseerd op een open60 maar verder zelf getekend.

succes Robert

heey ik wil wel graag even je spantenraam bekijken maar ik heb de mijne al af. Ik heb hem met een knik gemaakt en ga nu de spantjes neerzetten. Heb er zin in :-). Ik zal ook even kijken of ik jpg-tje van mijn spanten kan uploaden ( ben nog niet zo ervaren met forums.

Remco

afb14011.jpg

Dit zijn mijn lijntjes spantjes staan 10 cm uit elkaar 1 meter model word het. Ik hoop dat hij een beetje mooi op/in het water ligt..

Remco

Back