Bouw Orlik 2

Op het internet heb ik een bouwtekening voor een Orlik II gevonden. Een zwever van voor de tweede wereldoorlog. Tekening was twee keer te groot maar daar wisten ze in de copy shop wel raad mee.

Inmiddels ben ik zo ver dat ik over de afwerking van de balsa romp kan gaan nadenken.

Ik denk er over de romp af te werken met 50 grams glas. Maar zal ik dat nu met lamineer epoxy doen of G4?

full

Groeten,

Hans Knippels

Laatst bewerkt door een moderator:
Stand van zaken

Inmiddels ben ik dus ongeveer zo ver gevorderd.

Groeten,

Hans

full

foto's

Voor het eerst sinds lange tijd weer foto's geplaatst. Ik moest opzoeken hoe dat ook al weer te doen. Gekke is op de compu zie ik ze op de IPAD niet.

je suis confuus

Ik zal eens verder ploeteren

Op mijn ipad ziet het er mooi uit! Ik ben wel fan van deze pre-WW2 zwevers. Mooi gemaakt Hans!

Hans mooie prestatie tot nu toe en een mooi model.
Zie ik goed dat hij/zij ook gemotoriseerd gaat worden?
Heb je al een idee wat het eindgewicht gaat worden?
Hoe denk je hem te gaan bespannen?
Het origineel heeft wel zeer aparte remkleppen staan die ook zo op tekening?
Is de tekening van de 3 meter versie ook digitaal beschikbaar voor mensen die nu geïnspireerd zijn geworden?

Heelveel vragen maarja....... dat heb je met zo'n forum!!

Succes met de bouw en hou ons op de hoogte.

Laatst bewerkt:
Uitvoering Orlik 2

Goed gezien!

Ik wil de Orlik van een electrische aandrijving voorzien. Ik heb al een Bird of Time zelf geelectrificeerd. Met 8 cellen NiMH en een AXI 2820-10 gaat dit nog redelijk omhoog. De Bird of Time weegt alles incluis 2400 gram. Ik hoop met de Orlik onder de 3 kg te blijven. Met een 3S aandrijving en de AXI 2820-10 moet het dan nog lukken.

Bespannen natuurlijk met Oratex of iets vergelijkbaars voor het vintage gevoel. Kleur wordt waarschijnlijk iets met wit.

De romp wordt eerst in het glas gezet om uiteindelijk te worden gespoten. Ik ben nog steeds benieuwd naar de reacties op mijn vraag of ik het glas nu met G4 of gewoon lamineerhars zal aanbrengen?

Met vriendelijke groet,

Hans Knippels

tekening Orlik

De tekening van de Orlik 2 staat op de eerder genoemde site van scalesoaring.co.uk.

Ik heb alleen de PDF's zoals ze op we web site staan. Ik heb de tekening op 40% laten afdrukken. Aangezien ik de rompwand bij mij uit 3 mm latjes bestaat ipv 0,8 mm triplex heb ik de rand van de spanten overal met 3 mm ingenomen.

Wat betreft de remkleppen. Op de tekening staat inderdaad een remklep aangegeven over de hele breedte aan de onderkant van het eerste vleugelgedeelte (tot de knik). Ik heb ergens gelezen dat de effectiviteit van de klep tegenvalt. Ik heb daarom electronische remkleppen geïnstalleerd aan de bovenzijde van de vleugel. Zijn wel een tikkie aan de grote kant met een breedte van 26 cm.

Groeten,

Hans Knippels

Start bouw romp

De romp kan zonder helling worden gebouwd. In de spanten zijn openingen aangegeven waardoor een vierkante houten lijst kan worden gestoken (in totaal 4). Daarmee is de romp al eerdig uitgelijnd. Door het plaatsen van twee extra lijsten aan iedere zijkant van de romp heb ik de boel goed kunnen uitlijnen.

full

full

full

De vleugel wordt met de romp verbonden met een 8 mm rondstaal pen. De bussen in de romp zijn opgesloten in het triplex. Al met al is dit een zware constructie, Is in ieder geval zwaar genoeg.

full

bouw vleugel

Als vleugelprofiel heb ik voor S3021 gekozen. Het profiel op de tekening was aanmerkelijk dikker en ik had twijfels of dat wel goed ging met een variant die meer dan twee keer is verkleind.

full

Bevestiging van de vleugel aan de romp.
full

Groeten,

Hans

Even de boel in elkaar steken

Een van de mooie momenten is als de boel voor de eerste keer in elkaar gestoken kan worden.

full

full

full

full

full

Groeten,

Hans

Wat voor kapje komt er op?

Mooie kist hoor. :yes:

Jammer van de klapprop die er op komt. :mad:

Ik snap de overwgingen, maar mooi . . . :nooo:

Succes!

jan.

Errug mooi hoor het tempo zit er stevig in
Voor de tekening moet je je eerst aanmelden bij de site van de eigenaar heb ik begrepen? klopt dat

Verkrijgen tekening

Ik heb van de cockpikap inmidels een houten vorm. Best wel een behoorlijke kap. Daar is zon tweeeneenhalf plankje 10 mm in gaan zitten. En dan maar schuren. Als ik de romp af heb maak ik de houten vorm precies af en kan ik een een kap laten trekken bij hobbyin.

Wat betreft het verkrijgen van de tekening. Daar lijkt inderdaad iets veranderd aan de web site. Niet getreurd lid worden is gratis en gaat ook snel. Inmiddels heb ik daar ook alle bouwdraadjes bekeken. Dan ben ik maar een kleine prutser vergeleken met die lieden.

Dat van het bouwtempo valt wel mee hoor. Ik ben in juni begonnen met het verschalen van de tekening, leve de copyshop.

De ruwbouw is nu klaar bijna klaar. Alleen de passing van de vleugels aan de romp netjes maken en neuslijst in profiel schuren. Tsja en al die keuzes voor het afwerken. Kleur etc.

Ik zit te denken aan het bespannen van de leugel met Solartex. Heb ik nog nooit gedaan, wel met Ortex maar dat is aanmerkelijk duurder. Kleur wordt waarschijnlijk wit, dat antiek is me net effe te bruin.

Groeten,

Hans

Back