Bouw Orlik 2

Zier er chique uit, Hans.
vwb het bespannen van de romp: de meningen zijn verdeeld, het kan beide met goed resultaat, kijk maar eens in het schaalforum.
Zelf bespan ik nu mijn Airtractor met 58gr mat met epoxy.
Werkt ook prima en stinkt niet zo vreselijk als PU (PS-100)
Ander argument om dit eens te proberen is dat ik wat problemen had met de hechting van de plamuur op PS-100 bij vorige modellen.

Afwerking romp

Het plan van aanpak is nu als volgt

Eerst nadat romp goed glad is en alle putjes en dergelijke zijn weggewerkt met modelmate romp een keer insmeren met verdunde poreinvuller.

Daarna een keer licht schuren

Vervolgens glas op de romp aanbrengen. Probleempje is daarbij is dat de romp een bolling heeft. Het 50 grams glas wat ik heb is alleen in leinen verkrijgbaar. Keeper weefsel is er pas vanaf zo'n 100 gram maar dat is weer te zwaar. dat wordt dus weefsel inknippen om het zonder al te veel vouwen op de romp te krijgen.

Heeft er iemand nog suggesties voor dit prangend probleem?

Groeten,

Hans

Strookjes knippen en overlappend aanbrengen.
verdunde porienvuller lijkt me niks: trekt het nog verder het hout in.
Ik zou 1 laagje onverdund dun aanbrengen.

handiger

Het plan van aanpak is nu als volgt

Eerst nadat romp goed glad is en alle putjes en dergelijke zijn weggewerkt met modelmate romp een keer insmeren met verdunde poreinvuller.

Daarna een keer licht schuren

Vervolgens glas op de romp aanbrengen. Probleempje is daarbij is dat de romp een bolling heeft. Het 50 grams glas wat ik heb is alleen in leinen verkrijgbaar. Keeper weefsel is er pas vanaf zo'n 100 gram maar dat is weer te zwaar. dat wordt dus weefsel inknippen om het zonder al te veel vouwen op de romp te krijgen.

Heeft er iemand nog suggesties voor dit prangend probleem?

Groeten,

Hans

Ik begrijp niet goed de logica van de werkwijze zoals hierboven beschreven.
In andere draadjes zoals o.a. bouw INSPIRA en andere deze onlogische volgorde ook waargenomen.
Zou toch handiger zijn hout schuren, glasmat-epoxy er op en dan pas plamuren.
Met andere woorden, plamuur op glasmat en niet omgekeerd.

Mvg,
Aurectar

Grotere oneffenheden (beschadigingen, deuken, naden) werk je af met (lichte) vuller
(hoe netter je werkt hoe minder vuller nodig is natuurlijk). Dit zorgt er ook voor dat de glasmat netjes blijft "aanliggen". Daarna glas erop en de (zware) plamuur die je daarna gebruikt is in principe alleen voor het vullen van de putjes in het glasweefsel.

Porienvuller

Na eindeloos schuren en model mate plamuur de romp nu in de porienvuller gezet. Lekker die koolwaterstofdampen. Geheel in stemming de kerstdagen door. I am high so high.

Wat is er leuker dan met kerst plamuren.

Volgende stap romp licht opschuren en glasdoek er op zetten.

Let's keep our fingers crossed.

Groeten

Hans

glasweefsel op de romp

De porienvuller gaf slechts 8 gram gewichtverhoging. Dat stelt dus niks voor.

Inmiddels zit de romp grotendeels in het glas. Laat ik het zo zeggen dat kost duidelijk meer gewicht dan de porienvuller. Volgens mij zit er nu zo'n 50 gram epoxy op de romp. Ik zal de romp nog eens wegen als die helemaal in het glas zit.

Ik heb wel het idee dat de romp al aardig glad is. Ik hoop niet te veel van het zware plamuur te moeten gebruiken.

Groeten,

Hans

glassen van de romp

De grote truc met het aanbrengen van het glas op een dubbele bolling is het glas er onder 45 graden op te zetten. Niks reepjes knippen, het glas ging er in een keer op.

Inmiddels ook een stukje in de autoplamuur gezet en er weer vrijwel helemaal afgeschuurd. Da's glad zeg.

Dat wordt nog wel een paar uurtjes schuren heb ik al door.

Groeten,

Hans

Uren schuren

Na twee uur zuivere schuurtijd had ik hem weer (bijna) helemaal kaal de romp. Gisteravond er ruim een halve tube autoplamuur op gezet, vandaag dus aan de bak. Alles heeft nu ondanks herhaaldelijk stofzuigen een wit waas in de hobbykamer. Nu maar hopen dat ik het stof tot die ruimte weet te beperken. Rest van het huis ziet er normaal uit. Moeders de vrouw is even weg dus het wachten is op een final verdict. Die kan goed stof zien zeg.

Foto's volgen later.

Groeten,

Hans

plaatjes bij de praatjes

full

Romp in glas

full

De witte smurrie erop

full

En er weer af

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een gezeur om die neus!!....het levert alleen maar meer vliegmogelijkheden op en je ziet er in de lucht niets meer van.

Geweldig mooie kist en leerzaam bouwdraadje voor mijn (ons) Habicht project aangezien die romp ook helemaal ingedekt gaat worden en ik een dergelijke afwerking voor ogen had maar nog nooit zelf gedaan heb.

Wat een gezeur om die neus!!....het levert alleen maar meer vliegmogelijkheden op en je ziet er in de lucht niets meer van.

Eh, met permisie: die redenering klopt niet. :nooo:

Denkfout.

Dat zou ook een goede reden zijn om van allerlei schaal-details af te zien, die zie je in de lucht ook niet. :nooo:

Dus het is van tweeën één:
- of je bouwt een mooi model met schaaldetails en alles; en dan is zo'n klapprop (sorry! :oops: ) inderdaad niet erg fraai
- of je bouwt een model met de schaalcontouren en een klapprop en verder weinig/niets, want dat zie je na 5 meter toch niet.

Je zet toch ook geen schoonmoederkoffer op het dak van pak 'm beet een Lamborghini Aventador? :hammer:

https://www.google.nl/search?q=lamb...ir0gXzv4DYDw&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1536&bih=747

Ik hoor het wel . . .

;)

jan.

Zodra er gekozen wordt voor een prop op de neus gaat je 2de optie op en vind ik het niet nodig om nogmaals erbij te zetten dat je het zonde vind.

Persoonlijk bouw ik om te vliegen dus als er compromissen gesloten moeten worden die ten faveure van meer vlieggenot gaan dan ben ik voor. Ik hoef geen schaalcockpit in mijn Twin want ik geniet maximaal van het ding als hij in de lucht hangt en dan zie ik die details niet. Ik begin binnenkort aan een Habicht en vanwege het inzetgebied van 99% duin en 1% sleep komt er geen motor in maar kan inmiddels de overweging en de keuze van een motor goed begrijpen.

Hier laat ik het bij.

Wat de Orlik betreft. Ik ben geen gewichtsfreak maar ben toch nieuwsgierig wat de glasbehandeling heeft toegevoegd....heb je dat toevallig gewogen?

Groeten

Justus

Edit: was een belangrijk woordje vergeten.......

Laatst bewerkt:
Gewichttoename romp in glasvezel zetten

Natuurlijk heb ik de romp van tevoren gewogen.

Ik heb eerst de romp een maal in de porienvuller gezet. Gewichttoename 8 gram.
Romp daarna in 50 grams glas zetten, gewichttoename 50 gram.

Groeten,

Hans

Back