Bouw pogo 650 (minitransat) 1:10

• Topicstarter Topicstarter Dennis1988
  • Startdatum Startdatum
D

Dennis1988

Guest
hey allemaal,

ik zal me even kort voorstellen: ik ben Dennis Melman 21 jaar en zit al een tijd in de modelbouw wereld zowel auto's helicopters als zeilboten..

hiervoor heb ik een micro magic gehad maar deze is uiteindelijk weer de deur uit gegaan.. vandaar heb ik wel al wat ervaring met bootjes, ook het werken met epoxy en hout is niet nieuw meer voor mij..

wel is dit het eerste bootje dat ik ga maken.. ik heb gekozen voor de Pogo 650, dit omdat ik het een super mooi bootje vind om te zien..

de specificaties van de officiele boot:
Length 6,50 m
Boam 3 m
Draft 1.60 m
Displacement 975 kg
Keel weight 430 kg
Architect Groupe Finot

3_4arrTribord1.JPG

het enige nadeel was dat ik geen response kreeg van de Frans mannen over bouw plannen... ik heb daarom ook maar 1 afbeelding kunnen vinden met de outline van de romp van een pogo.. niet de aller duidelijkste foto maar je kon er de spanten uithalen...

Foto-WEKXGQL4.jpg

nadat dat eenmaal gedaan was heb ik alles op een plank bevestigd en begonnen met bouwen..

de maten hoe hij gaat worden:

lengte 65 cm
breedte 30 cm
roer: dubbel in een hoek achter de boot..
dieptegang: nog onbekend
gewicht kiel: nog onbekend
lengte mast: +/- 1 meter vanaf het dek

verder wil ik van deze opzet een mal maken en daar vervolgens een romp van carbon in maken..

tot nu toe staat hij er zo bij:

Foto-YANVEXG3.jpg

Foto-AD7K47KW.jpg

Foto-JZBEKGR3.jpg

reacties en tips zijn natuurlijk altijd welkom;)

Niks spannenders als het van tekening bouwen van een romp! Erg leuk, ik ga je zeker op de voet volgen!

Eric

hey, Ik was ook van plan om ook ooit nog eens een minitransat 650 te bouwen. Ik had ook een hele mooie brief door mijn leraar frans laten schrijven maar geen enkele reactie...
Ik ga dit wel even volgen al denk ik dat je toch goed je best moet doen om een boot van 65cm goed te laten varen ivm het drijfvermogen.

Mvg

Jelmer

Ik ken iemand die bouwt momenteel zijn eigen boot voor de 2012 race geloof ik, erg interessant. Ik ben een pietje precies,ik wil alles goed voor elkaar hebben, anders had ik ook al begonnen ;)

hey even een kleine update,,

vandaag heb ik niet heel veel gedaan aan het bootje omdat er ook nog een grote echte boot onderhouden moet worden... wel heb ik er een paar latjes bij kunnen zetten.. maar morge gaat het in een rap tempo verder;) het word slecht weer dusjah dan maar binnen knutselen.. ik zal morgen avond even foto's posten en laten zien hoe ver ik dan ben..

verder ben ik niet bang voor het drijfvermogen.. meer voor de aan de windse rakken omdat het bootje in verhouding behoorlijk breed is.. vandaar dat ik wel een wat langere kiel eronder zal zetten en dubbel roer zodat wanneer hij wat schuin gaat niet gelijk uit zijn roer loopt....

mocht dit projectje een succes worden ga ik misschien ook nog met een vriend een pogo 40 1:10 bouwen.. maar zoals ze vaak zeggen eerst klein beginnen..

gr dennis

Cool project, ga ik zeker volgen! Natuurlijk moeten er twee roeren op, bij het origoneel is dat ook zo. Gaat het hier om de Pogo 1 of 2? Ik denk dat je grootste uitdaging zal worden dat deze bootjes in het echt al lichtelijk overtuigd zijn, en dus heel snel moeten reven. Voor je model waait het eginelijk altijd behoorlijk hard, en je moet dan de kiel ook wat zwaarder en wellicht langer maken. Ben in elk geval benieuwd naar het resultaat.

Groeten Halmar

Dennis
Succes gewenst met bouwen.
Jouw boot wordt 65 cm lang. Dit is ook de maximale lengte van de RG65
Is het een idee om je boot als RG65 te bouwen? Kan je er ook mee gaan wedstrijdvaren.
RG65.NL

Groet
Wim Bakker

Beste Dennis,

3 mm dikte voor de huid geeft lekker wat speling bij het schuren/ plamuren... Je zou ook nog kunnen overwegen 'm houtbouw te laten.

zo vandaag weer een hoop gedaan... wel een tegenslag gehad, want het hout wilt door de rondingen in de boot niet mooi aansluiten.. vandaar dat ik een geraamte heb gemaakt die wel goed aansloot en ik ga deze vervolgens opvullen met purschuim zodat ik daarna alles weer netjes strak kan schuren en alsnog een mooi geheel krijg. vanaf daar word het dan weer verder werken met een epoxy matje en plamuur.. om hem super glad te krijgen...

Dennis
Succes gewenst met bouwen.
Jouw boot wordt 65 cm lang. Dit is ook de maximale lengte van de RG65
Is het een idee om je boot als RG65 te bouwen? Kan je er ook mee gaan wedstrijdvaren.
RG65.NL

Groet
Wim Bakker

ik heb even in de regelementen gekeken en qua lengte zit ik helemaal super breedte maakt niet uit alleen is het verplicht om je roer in je middelijn van de boot te plaatsen en mag deze er ook niet achter hangen... helaas dus want bij dit model komen er echt 2 roeren op achter de boot;)

maar alsnog bedankt voor de suggestie.. mogelijk dat als ik de mal heb een keer een 2e bootje maak volgens hun spicificaties;)

tot de volgende update

zo vandaag de laatste bussen pur erin gespoten nu even wachten tot het volledig is uitgezet en uitgehard en dan kunnen we weer gaan shapen..

Ga je ook vacuümbaggen o.i.d.?

ja dat is wel de bedoeling.. anders zal de epoxy niet goed genoeg hechten en krijg je m alsnog niet strak...

het lukt wel, en met baggen heb je weer meer kans op pinholes, afhankelijk wat voor weefsels/legsels je gebruikt. Maar je laminaat wordt er wel veel beter van :) al een idee voor de lay-up?

zodra ik hem weer redelijk in shape heb wil ik er eerst nog wat plamuur op doen om het m al zo goed als strak te krijgen.. daarna 2 matjes epoxy eroverheen hoeveel gr.. weet ik nog niet precies (ik denk rond de 120 gram om een goede harde basis te vormen..) daarna nog een laagje plamuur om de laatste kuiltjes en oneffenheden eruit te halen dan een laagje spuitplamuur en dan vervolgens spuiten (2 of 3 lagen) met dd lak.. vervolgens laten uitharden en daarna de mal gaan maken... in de mal leg ik dan 1 laag glasvezel 40 gram en vervolgens lagen carbon vezel 160 gram..

tot zo ver is mijn plan nu maar ik merkte laatst al dat hoe goed je je plannen hebt uitgedacht ze altijd anders kunnen uitlopen.. dus we gaan het zien..

Laatst bewerkt door een moderator:
Klinkt goed! met een 40 grams basis zul je ook geen last van pinholes krijgen. 1 laag 160 gram is ruim voldoende, denk dat je nog wel lichter kunt, maarja, dan worden die weefsels/legsels weer een stuk duurder. Er is nog wat 100 grams biax legsel in omloop, waarschijnlijk voor minder als je voor die 160 grams weefsel betaald, dat spul zit rond de 45 euro?

Klinkt goed! met een 40 grams basis zul je ook geen last van pinholes krijgen. 1 laag 160 gram is ruim voldoende, denk dat je nog wel lichter kunt, maarja, dan worden die weefsels/legsels weer een stuk duurder. Er is nog wat 100 grams biax legsel in omloop, waarschijnlijk voor minder als je voor die 160 grams weefsel betaald, dat spul zit rond de 45 euro?

ik heb geen idee wat de vezels gaan kosten ik zie het allemaal wel... ik heb ze ook nog niet aangeschaft dus het is sowieso nog even zoeken naar hoe en wat..

heey,

het is weer zo ver ik ben weer een behoorlijk stukje verder gekomen in mn vrije avond uurtjes.. zo heb ik het purschuim geshaped en net de laatste oneffenheden geplamuurd.. deze worden morge geschuurd.. dan nog een finishing touch met het plamuren en dan is hij klaar om de eerste matjes erop te leggen..

najah ik kan het allemaal gaan uitleggen hoe hij er nu uitziet maar foto's zijn meer dan 1000 woorden makkelijker;)

zonder plamuur:

25112009366.jpg

met plamuur:

25112009368.jpg

tot zo ver mijn werkzaamheden.. ik hoop morgen weer verder te kunnen gaan...

zo na 2 dagen maar weer eens een update want ik ben alweer behoorlijk opgeschoten...

op dit moment heb ik de epoxy matjes al over de romp heen tetrokken en de eerste laag plamuur vlak geschuurd.. en nu net een 2e laag plamuur aangebracht.. hopelijk kan ik deze vanavond schuren zodat ik morge kan beginnen met het spuiten van de romp..

met de 2e laag erop :
28112009378.jpg

heeft er iemand trouwens ervaring met spullen bij polyservice en dan het online bestellen? ik ben zelf even op de site wezen kijken en deze heeft toch best wel veel materialen liggen.. ik zit namelijk nog te twijfelen of ik langs zal gaan of de spullen gewoon via het internet bestel...

Laatst bewerkt door een moderator:
goede winkel, wellicht een beetje prijzig, maar veel goedkoper zul je ook niet vinden in deze hoeveelheden(wellicht polyestershoppen.nl, of hp-textiles(heeft nu aanbiedingen lopen))
Ik heb nog nooit in de nieuwe webwinkel besteld, maar via de oude manier(mail) liep alles prima.
Even langsgaan kan altijd, ze hebben mooie winkels. De andere 2 zijn ook prima trouwens, die hebben alleen geen vaste winkel. Ik bestel het meeste via polyestershoppen, maar koolstofweefsels en legsels haal ik bij hp-textiles vandaan

Back