Bouw pogo 650 (minitransat) 1:10

• Topicstarter Topicstarter Dennis1988
  • Startdatum Startdatum
Bij Polyservice kan je met een gerust hart online bestellen.

Probeer wat strakker te plamuren. De truc van plamuur opbrengen is om zo min mogelijk schuurwerk te hebben, dat houdt de boel strak. Kleine gaatjes kan je altijd nog een keer naplamuren.

Voor de layup van je boot: 100 grams legsel zou mooi zijn, anders 200 grams weefsel. 160 grams weefsel kan ik niet aanraden, is te open. Wat er aan koolstof minder inzit tov 200 grams, gaat er aan epoxy meer in.
Ik zou daarna nog een laagje van hetzelfde, of een laagje glas 160 grams aanbrengen. Anders wordt het wel erg dun. Zelf ben ik van de wat robuustere laminaten.

weer een kleine update, de romp heb ik voor het eerst los gehaald en de laatste puntjes nog even geplamuurd.. vanmiddag hoop ik de achterkant en de randen van de romp helemaal glad te hebben om hem deze week te kunnen gaan spuiten..

ook ga ik van de week even langs bij polyservice om de carbon legsels glasvezel en gelcoat te halen.. zodat ik hopelijk volgend weekend kan beginnen met de mal trekken..

hieronder een paar foto's:

gladde onderkant
29112009382.jpg

29112009383.jpg

hey,

ondanks de drukte op school en het werk heb ik toch nog een paar dingetje kunnen doen aan het bootje.. zo is hij zoals hiervoor misschien al opgevallen van de plank af en ben ik begonnen met het dek vlak te maken zodat ik hier eerdaags een heel dun plaatje op kan maken van hout met uitstekende randen voor de mal...

wat me nu opvalt is dat het bootje echt onwijs breed is.. dit zal zo zijn voordelen hebben voor de wind maar hopelijk vaart hij ook nog redelijk aan de wind..

hier weer een paar foto's

02122009396.jpg

30112009388.jpg

Het kan misschien aan de foto liggen maar als ik naar de schaduw kijk heb ik het idee dat er een knik zit ter hoogte van het op 1 na laatste spantje, is je romp wel echt strak?? ik kan mij zo voorstellen dat bij een dergelijk formaat elke afwijking in de romp 10x meer invloed heeft op het vaar gedrag dan wanneer je de boot 5x groter zou bouwen. misschien nog wat meer tijd in de afwerking van je plug steken....

Francis

hey Francis,

ik snap wat je bedoelt met de foto, maar ik kan je verzekeren dat de romp echt helemaal strak is;) ik zal vandaag of morgen even een andere foto posten waarop je kan zien dat het gewoon strak is;)

zelf had ik nog wel even de vraag of iemand weet waarmee ik het beste het dek kan maken en hoeveel mm dik dit plaatje moet zijn zodat het alsnog makkelijk buigt omdat het dek niet totaal vlak is maar lichtelijk bol

Dennis

foto's zeggen soms meer dan je zou willen, haha ;)
snelheid aan de wind? zou geen probleem moeten zijn, deze boten zijn ook zo'n beetje de snelste aan de wind in hun lengtemaat ;) Ik heb eens met een cq6 gevaren(5.8 bij 2.3) en het viel me echt niet tegen.

Back