Bouw project ABN- AMRO 2

hallo,

ik heb vandaag de plannen uitgedraait voor de ABN-AMRO 2 nu bezig met de plannen te bekijken en te overleggen met me vader hoe en wat.
we denken dat we over een week of 2 zo ongeveer zullen starten,
de eerste stappen om een plug te maken (spanten op juiste afstand zetten en dan gaan dicht maken).

ik heb echt zin in dit bouwproject.
ik hoop dat er uit eindelijk een mooi resultaat zal kunnen uitvaren.

de lengte van de boot word 1227 mm of te wel 1,22 mtr wrm deze lngte dit hebben we gekozen omdat als je de plannen op 100% zet is dit de lengte van de boot.
hierdoor kloppen alle lengtes die op de plannen staan zonder dat je er zelf wat aan moet veranderen of berekenen.

groetjes isidoor

Veel succes met de bouw van je boot.
In onderstaand fotoalbum wordt stap voor stap getoond hoe je een positief model en negatief (plug) kan maken. Tevens staan telkens de gebruikte producten mee op de foto.

Zie album "IOM SKA" in album:
Fotosite PAK

Groeten,
Kris

so we kunnn bijna beginnen

soo,

na veel plak werk heb ik eindelijk de spanten aan elkaar geplakt en uitgeknipt. zodat ik ze vervolgens kan gaan uitzagen uit een plaatjes triplex.

ik heb alleen 1 vraagje wie weet eigenlijk waar je een mast kan kopen voor en zeilboot?

begonnen

we hebben vanmiddag maar de schuur omgekeert om te kijken wat we nog in huis hebben.
gelukkig hebben we nog veel in huis alleen niet het gene wat nodig is om te beginnen dus maar even inkopen gedaan.

full

spanten uitgeknipt op ware groten en erop geplakt klaar om uit gezaagt te worden

full

uitgezaagt alleen nog schuren maar dat is voor morgen nu vanavond niks meer eraandoen

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Isidoor,

Ietwat off-topic, maar niet onbelangrijk...

Als je een berichtje typt, krijg jij dan ook rode zigzag lijntjes onder woorden als 'shuur'?
Klik er eens op met de rechtermuisknop, dan geeft de spellingscontrole suggesties voor de correcte spelling.

Misschien blijft het bij jou hangen en hebben wij een stuk beter leesbare tekst.

Groeten, Jan.

sorry

Hallo Isidoor,

Ietwat off-topic, maar niet onbelangrijk...

Als je een berichtje typt, krijg jij dan ook rode zigzag lijntjes onder woorden als 'shuur'?
Klik er eens op met de rechtermuisknop, dan geeft de spellingscontrole suggesties voor de correcte spelling.

Misschien blijft het bij jou hangen en hebben wij een stuk beter leesbare tekst.

Groeten, Jan.

ik heb me toetsenbord gemaakt nu doen de toetse x,c en esc het wel weer was vuil maar heb er geen erg op gehad zal er op gaan letten.
er zal nu wel wat betere tekst komen die beter te lezen is ;)

Dat is al een stuk beter inderdaad ;)
Succes met je project, je haalt je wel wat op de hals (zeker als je ook met kantelkiel gaat bouwen!) maar als het lukt heb je een hele gafe boot.

Ik gebruik aluminium gordijnroede van een bouwmarkt of koolstofstaaf uit een vliegerbedrijf, werkt bijde goed...
Binnenkort wil ik ook aan m`n mast beginnen,deze zal ongeveer 1,80mtr lang worden en 7/8 getuigd.Wil dus de top verjongen,is het mogelijk om die gordijn roede te verjongen zonder ze te moeten lassen/solderen??? Ideeen,grt Bel 10

soo we zijn weer een stukje opgeschoten.
we hebben nu de spanten uitgezaagt en op latjes gezet.
die latjes hebben we op de juist afstand van elkaar gezet. nu is het nog een kwestie van wachten tot dat het balsa hout binnen komt om het te bekleden en dan kunnen we weer verder.

de spanten staan opjuiste afstand

full

Zo deze avond weer een stukje verder gewertkt,
Blij dat het hout toch dat met het weer is aangekomen
Nu morgen weer kijken hoever we kunnen en of we nog wat tijd hebben
full

weer een stukje opgeschoten

zoo, gisteren dicht gemaakt en geplamuurt.
vandaag geschuurt en een laag grondverf erop gezet.

morgen is het plan om hem nog even bij te werken met plamuur, (de klein gatjes nog opvullen) dan schuren en een slaag blauw erop spuiten.

wat we daarna gaan doenis nog eventjes te zien.

full

full

zo geplamuurt nu wachten topt morgen.

full

geschuurt nu afstoffen en de eerste laag grondverf erop en dan weer laten drogen en morgen weer verder zien.

het schiet al aardig op en het resultaat vind ik nu al geweldig om te zien.:D:D

En nu is die blauw gespoten. De volgende stap is van deze plug een polyestere mal maken maar we denken eerst aan de roeren en een begin van.het zwaard.
En we gaan ook eens kijken naar het mechanisme van de kantelkiel.

Maar ik moet niet tever vootuit willen nu eerst maar eens laten drogen.

full

Ben je zeker dat je van deze plug nu al een mal wil maken? Op de foto's ziet de romp er helemaal nog niet "strak" uit, er zitten nog erg veel onregelmatigheden in.

En ik weet uit ervaring dat foto's nog veel camoufleren, dus ik vermoed dat de plug in werkelijk nog minder strak is dan wat de foto's tonen.

De romp die uitereindelijk uit je mal komt, is nooit beter dan de originele plug waarvan de mal gemaakt is. Ik zou zelf nog eerst enkele extra schuur+plamuur sessies houden, alvorens een mal te maken.

Maar goed, ik wil dan ook enkel 100% strakke rompen...

Back