Glad is iets anders als strokend (strak).
Je (en alle anderen hier) spenderen ook veel te veel tijd met het plamuren en schuren, terwijl het resultaat matig of slecht is.
Strak, of strokend is een romp wanneer een lichtlijn de romp volg, zonder rare hobbels of kuilen. Leg maar eens een touwtje langs een waterlijn, hier en daar zal die de romp niet raken, hier en daar wordt die weggedrukt.
Om snel en strak te plamuren, zonder veel schuurwerk, ga je als volgt te werk:
Neem een goede plamuur, met lange open tijd. Ik werk altijd met epoxy plamuur, met minimaal een uur verwerkingstijd.
Neem een lange rij. Flexibel genoeg om de ronding van de romp te volgen, het liefst zo lang als de romp, in ieder geval 1/3e. Ik gebruik daarvoor plastic stroken, waar ik een schuin randje aan schuur(de achterzijde), plexiglas bijvoorbeeld.
Plamuur mengen, verspreiden over de romp, en dan de rij er langs trekken, van onder naar boven is het makkelijkste. Oppassen dat je met je handen de rompvorm in de rij blijft houden, zonder je handen zelf deuken drukken.
Andere kant het zelfde, en uit laten harden. Niet teveel willen doen, grote stukken plamuur schuur je zo weg, en hier en daar een open stukje smeer je zo dicht.
Na grof schuren (p120) heb je de romp in de lengterichting grotendeels strak.
Nu kun je de hobbels in de breedte wegwerken. voor grote boten gebruik je een kortere rij, voor kleinere bootjes een plastic plamuur spatel. Zelfde handeling, van voor naar achter strijken, grof schuren, klaar.
Nu kun je eventueel grotere plekken nog even wegwerken. De vorm zit er al in, dus met de plastic spatel zou je alles moeten kunnen doen.
Na het zetten van een dikke coating(spuitplamuur, of HB coating die ik gebruik)
en schuren (tot korrel 300, +/-) kun je de eventueel laatste plekjes met een snelle polyester plamuur (10 minuten) nog bijwerken. Die plekjes zijn niet groter dan een paar mm2.
Daarover kun je een modellak zetten (binnen 24 uur styreenbestendig) of gewone 2k PU lak (7 dagen tot styreenbestendig.)
De laatste hoeft bij goed verwerken geen nabehandeling, de eerste moet glad geschuurd worden.
Het schuren altijd met een schuurblok of plank, op 45 graden op de lengte as. Op die manier pak je de langste lijnen(snelst) en schuur je niks te vlak!
Dit is trouwens ook de manier waarop de romp en mal van de ABN boten is strakgemaakt, maar dan op iets grotere schaal. Als je wil kan ik je het merk plamuur ook nog wel geven
Een iets makkelijkere, maar voor modelbouw waarschijnlijk net zo'n effectieve manier, is om de plamuur op te zetten met een lijmkam (hoe meer plamuurwerk je verwacht, hoe grover de kam).
Gewoon dwars over zetten, zodat je mooie ribbels over de romp krijgt.
Je hebt dan een ruwe romp, maar de helft aan schuurwerk dan een dikke laag. en een goed idee waar de romp niet ok is, als je alles vlakgeschuurd hebt.
De bedoeling is weer schuren(45 graden, lange lijnen, etc.) Hier en daar zul je alles wegschuren, hier en daar zullen de ribbels bijna helemaal blijven staan. Dat is de bedoeling, want daar zitten kuilen in de romp. Nu kun je met de plastic spatel die groeven weer opvullen. Op die manier krijg je net zo'n romp als met de eerste manier. Makkelijker zonder oefening te doen, wel iets meer schuurwerk! Afwerken kan weer zoals hierboven beschreven.
Losmiddelen kun je wat over lezen op de site van polyestershoppen.nl (
https://polyestershoppen.nl/informatie/9/Losmiddelen)