Bouw pulsejet moter

Hij is inderdaad gemaakt volgens de tekening van pulsejet team helmond, ik wist niet dat zij er rubber achter hadden, kan ik inderdaad wel even doen. De ristrictor is bij mij van aluminium, ik zal eerst kijken of hij het houd anders kan ik het altijd nog van messing maken.

Ziet er goed uit!!

Op welke manier maak jij je kleppen, en van welk materiaal?

Ik ben nog op zoek naar verenbandstaal, 0.1/0.15mm dik, wie?

Dank je, ik maak mijn kleppen van 0.20 natuurhard verenstaal dit heb ik weg bij blasaveer uit brabant. Even googlen dan vindt je hem wel. Met he messing malletje zoals te zien op de foto. Dan met een slijpschijfje op een dremel.

Inmiddels heb ik weer wat gedaan aan de pulsejet. Hij is nu klaar en gemonteerd op een test karretje voor het proefdraaien en meten van de stuwdruk. Wat nu nog rest is een vonk inrichting om hem te onsteken. Dit ga ik middels een bougie en een bobine doen. Bobine en bougie heb ik al, nu nog een timer voor het constant onsteken. Dit zal wel wat langer duren omdat electronica niet mijn strekste kant is. Nu nog wat foto's.

IM001768.JPG

Hier de ring met schroefdraad geplaatst. Om de kop erop te kunnen schroefen.

IM001769.JPG

De pulejet klaar.

IM001772.JPG

Geplaats op het test karretje.

heej,

ziet er goed uit.. Ga je ook vliegen met deze pulsejet? en zoja op wat voor een toestel? Maar wat is de diameter van je draadring, toevallig 90?

groetjes

Hoi Gert-Jan, leuk werk hoor!

Bobine en bougie heb ik al, nu nog een timer voor het constant onsteken

Die timer heb je niet nodig. Toen ik begon met turbine bouwen (1993) heb ik ook met diezelfde ingredienten een ontsteking systeem zelf gemaakt; bobine uit een auto, kastje met druk schakelaartje en een eenvoudige relais. Beetje hulp van wat leraren toenmalig. Later ben ik overgegaan op de bekende gloeipluggen voor opstarten.

Heb zo effe geen tekeningetje bij de hand maar principe is heel eenvoudig, hetzelfde als de ouderwetse deurbel: Spanning op relaisspoel maakt contact, klepel slingert tegen bel waarbij spanning weer verbroken word en klepel valt terug.....maakt weer contact en slingert weer tegen de bel......je snapt hem wel. De primaire 12 volt voeding naar bobine werd dan door het relais iedere keer verbroken die vanzelf de pulse spanning voor de bougie genereert. Werkte perfect voor continue ontsteking zolang knopje ingedrukt blijft. Bougie had ik toen van graupner met dezelfde kleine draadpassing als een gloeiplug, die hadden toen een ombouw setje voor methanol naar benzine motoren.

Groetjes,
Gerald

Beste Hans,

Het is inderdaad 90 mm. Het is niet de bedoeling dat ik ermee ga vliegen. Het was ter leerling en vermaak. Als dit voledig is afgerond heb ik in het hoofd een turbine te bouwen, en wel een KJ66.

Beste Gerald,

Dit is inderdaad wel een goed idee, ik kan me een voorstelling maken hoe je het bedoeld. Ik hou jullie op de hoogte.

Te koop?

Beste Gert-Jan,
Als jij aan de turbine begint, ben ik wellicht geintereseerd om de pijp van je over te nemen.
ik kan mij ook voorstellen dat je hem wil houden maar mocht je hem willen verkopen.
stuur mij dan maar een PB..

dyna

Inderdaad netjes gebouwd, het is een dynajet. Ik weet nog niet of ik de bougie op deze manier erin ga bouwen. Ben er niet echt kapot van zo'n uitstekend ding erop.

Zonder....

Altijd zonder ingebouwde bougie bouwen.
Met een bougie op je pijp ziet het er niet zo mooi uit.

Gewoon "achterlangs" starten is het beste.

Even een update,
ben weer even bezig geweest met de puls. Heb hem geprobeerd te starten zonder startlans bougie oid. Dit gaat goed gewoon brandstof erin en aansteker erbij, en branden maar. Echter doorlopen wil die niet goed, dus heb ik een nieuwe verstuiver gemaakt. tevens een andere bevestiging voor op het toestel. Dit moet nog gelast worden dan weer even proberen om te starten en kijken of het nu beter gaat.

Ik houd jullie op de hoogte.

Gert-Jan

Op welk toestel ga je hem monteren? Ga je er toch mee vliegen ? :)

Ik weet nog niet of ik ermee ga vliegen, ik vindt het bouwen van de motor al geweldig. Mocht ik ermee gaan vliegen tja geen flauw idee waarop of het een delta wordt of een Salamander ? Ik zie het wel. Misschien verkoop ik de motor wel. Morgen eerst de nieuwe bevestiging's beugel monteren en proef draaien(knallen).

Gert-Jan

salamander zou wel mooi zijn, er was ook een orginele versie met pulsmotor (2 pulsmotoren in feite) gepland.

of een vliegend V1 model :) zou ook orgineel zijn. (mss mijn volgende project)

Back