bouw Robbe Charter

• Topicstarter Topicstarter BoB de Bouwer
  • Startdatum Startdatum
Vleugel

full

De eerste vleugel is helemaal klaar:D!!! ik ben best wel tevreden over het resultaat!:D

Bob

Laatst bewerkt door een moderator:
Vraagje??

Is het echt nodig om de achterkant van het hoogteroer en richtingsroer helemaal in een punt af te schuren of kunnen ze ook recht blijven??
is dat niet in het nadeel van de vliegeigenschappen?

Grt Bob

ziet er netjes uit de bouw,

nu maar snel afbouwen en op naar je brevet:)

staat er niks in de handleiding over de achter kanten van de roeren? lijkt me haast wel.

gr.
stephan

full

Ik heb extra schotjes in de vleugel gelijmd, dit had ik gelezen in andere verslagen over de Robbe Charter voor extra stevigheid tijdens het rollen!

Grt. Bob

Goede voorbereiding, dat je het andere verslag eerst hebt gelezen.

Het iets slechtere nieuws is, dat de nerf van de schotjes verkeerd om is. De nerf loopt nu horizontaal zo te zien. Om een stevige box te krijgen, zouden deze verticaal moeten lopen

En nog beter zou zijn, als ze tegen de beplanking van de vleugel aansluiten. Dus dat er boven en onder geen spleten zitten tussen de beplanking en de schotjes

je zult het wel in mijn verslag hebben gelezen:D

ben benieuwd of het veel zal uit maken neem aan dat ze er toch
wel aan gedacht hebben bij het ontwerpen van die kist.

stef

Ik heb extra schotjes in de vleugel gelijmd, dit had ik gelezen in andere verslagen over de Robbe Charter voor extra stevigheid tijdens het rollen!

Grt. Bob

is niet alleen voor het rollen, maar ook bedoeld voor als de instructeur eens moet ingrijpen in een paniek situatie.

Goede voorbereiding, dat je het andere verslag eerst hebt gelezen.

Het iets slechtere nieuws is, dat de nerf van de schotjes verkeerd om is. De nerf loopt nu horizontaal zo te zien. Om een stevige box te krijgen, zouden deze verticaal moeten lopen

En nog beter zou zijn, als ze tegen de beplanking van de vleugel aansluiten. Dus dat er boven en onder geen spleten zitten tussen de beplanking en de schotjes
klopt, helaas zitten deze verkeerd om. de nerf moet vertikaal staan, dus van ligger naar ligger en dan moet ook nog een soort van aanraking zijn met de beplanking. Op die manier wordt de D-box gesloten en is de vleugel torsie stijf en kan snelle pullups beter verwerken.

is niet alleen voor het rollen, maar ook bedoeld voor als de instructeur eens moet ingrijpen in een paniek situatie.

klopt, helaas zitten deze verkeerd om. de nerf moet vertikaal staan, dus van ligger naar ligger en dan moet ook nog een soort van aanraking zijn met de beplanking. Op die manier wordt de D-box gesloten en is de vleugel torsie stijf en kan snelle pullups beter verwerken.

Beste Theo,

Ja dat van de nerfrichting van het hout is indderdaad zonde het wordt zo niet optimaal benut de extra schotjes!!
Maar bedankt voor de tip dat doe ik bij mijn volgende kist in iedergeval niet meer fout.:D

Grt. Bob

Ik ben begonnen met folie'n ik heb gekozen zoals je kunt zien voor wit met FEL groen.
de onderkant van de vleugel wordt wit zwart geblokt!

Kun je de romp het beste in 4 delen folie'n of uit 1 stuk????

full

full

De romp kan je het beste in 4 delen doen.

Mocht je om welke reden, nog meer stukken moeten doen op de romp (dit geldt ook voor vleugel, stabilo en kielvlak). Begin altijd achter aan te folie'n.
Waarom? hiermee voorkom je, dat de vliegwind (en ook olie/brandstof van je motor) in de naad kunnen trekken tijdens het vliegen. Ook als de folie na enige tijd hier en daar een beetje los begint te komen, dan ontstaat er geen luchthapper.

ik heb snel een tekeningetje gemaakt.
Bovenste deel is zoals je het moet doen.
De onderste legt uit, als je het anders om doet, dat daar waar de groene pijl wijst, de lucht tussen de naad kan krijgen. Bij het bovenste gedeelte zie je dat het niet mogelijk is. Lucht kan zich niet omdraaien als je vliegt. (ook al heb je wind tegen :p)

uitleg.jpg

Nog een kleine opmerking; iemand gaf eerder aan dat je de instelhoek van de vleugel zou moeten veranderen, bij mijn weten geldt dat voor de uitvoering met rolroeren NIET.

Ziet er echt vet mooi uit! Ik had eerst mijn bedenkingen toen ik die rol zag liggen, maar het is echt mooi!
Het beste kan je de onderkant van de vleugel eerst doen, en daarna de bovenkant, zo krijg je mooi overlappende folie waarbij het naadje een beetje aan de onderkant zit. Bij de romp is het eigelijk gewoon een beetje logisch nadenken hoe het folie het mooiste gaat zijn. Ik zou iig beginnen met de onderkant. Maar dat had ik toch al gezegd?
Met dat tempo dat jij doorbouwt vliegt ie volgende week al! :lol:
Heb je btw die servo's al ingebouwd? die wou je toch van binnenuit doen?

Grt Ron

Ziet er echt vet mooi uit! Ik had eerst mijn bedenkingen toen ik die rol zag liggen, maar het is echt mooi!
Het beste kan je de onderkant van de vleugel eerst doen, en daarna de bovenkant, zo krijg je mooi overlappende folie waarbij het naadje een beetje aan de onderkant zit. Bij de romp is het eigelijk gewoon een beetje logisch nadenken hoe het folie het mooiste gaat zijn. Ik zou iig beginnen met de onderkant. Maar dat had ik toch al gezegd?
Met dat tempo dat jij doorbouwt vliegt ie volgende week al! :lol:
Heb je btw die servo's al ingebouwd? die wou je toch van binnenuit doen?

Grt Ron

heey Ron!

ja heb gister en vandaag heel de dag doorgebouwt.
de servo's zitten erin zijn getest en ze zijn vanuit de binnenkant vastgezet indd.
het folie'n gaat lekker moet nu alleen onderkant stabilo, onderkant vleugel en romp nog doen, alleen is me folie vrijwel op ik heb zwart wit geblokt besteld dus na m'n vakantie haal ik die op en zal ie binnen 2a3 dagen af zijn hoop ik!!! zodat de maiden nog dit seizoen kan!

Grt. Bob

Haha,

Ben je op zoek naar een charter voor het gewicht,
Kom ik dit draadje tegen.
Net de mijne uit het stof gehaald.
Had op eens nog een motortje over.
Wel een van de weinige orginele charters.!!!:p

000_0001.jpg

000_0002.jpg

Overigens is deze electro.
Met een kleine 500 watt, op 3 lipo.
Have fun.;)
Gewicht 1750 gram.

Succes met het ffolien.

Groeten HanDeBouwer.:worship:

Zo de lipo charter heeft gevlogen.
En hoe gewoon super.
Verticaal stijgen is geen probleem.
Kan bijna prop hangen.
En dat alles 3s 2100 lipo'. (kokam)
En een vliegtijd van zo'n 15 min.
Met rustig vliegen en wat loopings etc.
Zo nu op naar Bob de Bouwer zijn charter.

Vol verwachting wachten we op een update.

Groeten HanDeBouwer.

is dat nog goed zichtbaar in de lucht?

bob de bouwer je heb trouwens een mooi kleur schema:)
denk dat ik dat voor mijn four star ook maar eens ga jatten:)

suc6 met folieen neem er in iedergeval je tijd voor.

gr.
stephan

full

full

full

full

http://www.modelbouwforum.nl/forums/members/bob-de-bouwer-albums-bouw-robbe-charter-picture15850-ik-heb-de-servo-s-helemaal-verzonken-de-vleugel-dit-

vond-ik-er-beter-uitzien-maar-als-je-servo-kapot-moet-je-wel-het-folie-opensnijden.jpg

full

Back