Bouw RPG Gyrocopter

• Topicstarter Topicstarter helerik
  • Startdatum Startdatum
Blijkbaar zijn onze plannen niet helemaal correct.
De oorspronkelijke bedenker van de plannen gaat me de correcties doorsturen.

Dan ben ik toch wel heel erg benieuwd. Ik ben er volop mee bezig. Laat maar gauw weten.

Groetjes, Erik.

Goedenavond,
Ik volg jullie al een tijd op de achtergrond,
ik ben ook wel benieuwd naar de wijzigingen ?

Hoi,

Toch maar even wat foto's van het onderstel en het neuswiel. Ik denk dat daar niet veel fout aan kan. Het buigen is vaak nog het moeilijkst. Gelukkig allebei van 3mm verenstaal, dus dat lukt wel.

P1020492.jpg

Het neuswiel zit gezekerd in een blokje multiplex van 10 mm.

P1020490.jpg

Het hardhouten blokje aan de onderkant met een gleuf van 3mm waar het verenstaal precies in past.

P1020519-1.jpg

En zo staat de rpg gyrocopter op zijn wielen. Inmiddels heb ik ook de complete staart klaar met het stabilo en het roer. Dit is allemaal gemaakt van 3, 5 en 6 mm balsa.

P1020491.jpg

Binnenkort de complete kop.

Groetjes, Erik.

Ik vermoed dat de wijzigingen aan het richtingsroer zijn.
Ik denk dat hij iets groter moet zijn.

Maar ik ben dit nog niet zeker, ik hou jullie op de hoogte!

ik heb een gevoel dat dat neus wieltje niet goed gaat werken... doordat je bevestigingspunt achter het wieltje licht, zal bij een klein beetje zijwaartse kracht op het wieltje het wieltje willen draaien en daardoor niet lekker (recht) rollen. als je je bevestigingspunt voor het wieltje hebt, wil het wieltje juist steeds in het midden blijven;)

Hoi,

Wat je niet op de foto kan zien is dat het verenstaal ook aan de achterkant nog een halve centimeter in het multiplex zit en ook dat het verenstaal waar het zichtbaar is in de lengterichting in een ondiep gleufje in dat zelfde multiplex is bevestigd. Het voorwiel kan dus niet of nauwelijks naar een zijkant.

Op alle filmpjes die ik gezien heb van deze gyrocopter blijkt dat er nauwelijks of geen krachten op het voorwiel komen maar dat zal de praktijk straks gaan uitwijzen. Het is en blijft een bijzonder project voor mij, een RPG gyrocopter.

Groetjes, Erik.

Hoi,

De kop waar de rotorbladen op komen, met een oude vertraging van een 400 motortje met borstels. (nog uit de oude doos). Ik hoop dat de as waar de propmeenemer (nu voor de drie rotorbladen) op komt, sterk genoeg is. De kop is uit veel onderdelen opgebouwd die allemaal gelamineerd en met boutjes en moertjes bevestigd worden.

Ik heb voornamelijk 1.5 en 3 mm triplex en 10 mm multiplex gebruikt. De scharnieren zijn van Kavan.

P1020466-2.jpg

P1020502.jpg

P1020501.jpg

Ik heb PU-lijm en secondenlijm gebruikt om het geheel zo sterk mogelijk te verlijmen. De kop is bevestigd met een 6mm boutje en gelagerd in een bronzen busje in de 'pylon'.

P1020500.jpg

P1020499.jpg

Groetjes, Erik.

En met de 'rotormeenemer'. Ik ben benieuwd of hij het zal houden, want we hebben bij een aandere gyrocopter al bijna 800 toeren gemeten. En dat met 3 bladen van 5 cm breed en 60 cm. lang.

P1020527.jpg

Groetjes, Erik

Ik heb vandaag de neus helemaal afgewerkt met schuurpapier.
Nu volgt het landingsgestel en het folieën.
Ondertussen wacht ik op mijn servos en dergerlijke.

Nadat ik de correcte plannen gekregen heb ga ik het richtingsroer maken.

fyg4kj.jpg

Zonder folie, landingsgestel en rotorhoofd weegt hij 1292 gram. (met 4cell)
epovue.jpg

24f0gg4.jpg

Ik weet niet echt of dit nu veel of weinig is.

Jasper

Hoi,

Het besturing van het richtingsroer gaat met close loop. Juist op de plaats waar de propellor bij de romp komt moeten de twee draadjes naar beneden. Ze lopen dan door de twee Kavan scharnierhelften die helemaal in de romp zitten. Simpel en doeltreffend.

P1020525.jpg

P1020524.jpg

P1020526.jpg

Zoals je ziet ben ik met de bespanning begonnen. Gisteren heb ik alles gewogen en eigenlijk viel mij het gewicht tegen. Als accu heb ik meegewogen een 3s 2450. Verder dus alle electronische onderdelen, onderstel en neuspoot met alle drie de wielen.

P1020540.jpg

P1020539.jpg

Maar we gaan rustig door en zien wel hoe dit project verder gaat.

Groetjes, Erik.

Dat is geen slecht gewicht hoor.

De RPG van iemand op RC groups weegt 1500 gram zonder batterij, dus ik denk dat 1700 gram normaal is.

Vandaag is het pakketje met servos enz. toegekomen.
Ik heb nu een 2200mAh 3 cell en 4cell, dat wordt dan even testen.

2ajp9bn.jpg

Mijn RPG is ook gecoverd:
33nxjl0.jpg

Gewicht:
oku3v7.jpg

Te doen:
Rotors afwerken
Rotorhoofd afwerken + coveren
landingsgestel maken

Ik verwacht de eerste vlucht binnen 1 à 2 weken.

Jasper

Hoi,

Weer wat plaatjes:

De bevestiging van de neuspoot:

P1020531.jpg

De bevestiging van het hoofdlandingsgestel aan de bovenkant:

P1020529.jpg

en aan de onderkant van de romp

P1020528.jpg

Allemaal met onderdelen uit oude elektriciteitsstekkers.

Het volgende wat ik nu ga maken, is bevestiging van de rotorbladen aan de kop. (foto is van de beschrijving, maar deze maten houd ik ook aan)

P1020509.jpg

Jasper heb je al iets gehoord van de mogelijke fouten in de tekening?

Groetjes, Erik.

Neen, ik heb nog altijd geen nieuwe plannen ontvangen...
Ik wacht er nu ook al een eindje op, maar ik verwacht ze niet echt meer.

Ik ga hem nu gewoon zo proberen, want op het internet zijn er veel die goed vliegen met dezelfde bouwwijze als van ons.

> Bouw RPG Gyrocopter

Hallo
Vandaag eerste vlucht met de gyrocopter gemaakt van ongeveer 50 meter.
Ik moet mijn zender wat beter programmeren maar ik ben tot heden zeer tevreden met deze eerste vlucht.

Hoi,

Mooi Tommy. Ik hoop foto's te zien en kan niet wachten om het in het echt te zien. Mogelijk binnenkort als het weer mee werkt.

Ik ben met de rotor bezig en als die af is, ben ik ik zover om hem te gaan proberen.

Groetjes, Erik.

Hoi,

Omdat ik vind dat het wel erg stil is rondom de RPG Gyrocopter toch maar even een plaatje van de plaat waar de rotorbladen op gemonteerd gaan worden. Ik heb hem gemaakt van 2mm aluminium van, naar men zegt, van goede kwaliteit.

P1020532.jpg

Inmiddels heb ik ook de motor aan de romp bevestigd en zoals zowel op de tekening als op de bouwbeschrijving diverse keren vermeld wordt, 6mm uit het midden naar rechts. Dit is een gemiddelde en zou afhankelijk zijn van de motor en de gebruikte propeller. Ik ben benieuwd want ik wil beginnen met een 13x4.

P1020543.jpg

P1020544.jpg

Tevens heb ik de hele besturing van de 'rotorkop' op maat gemaakt en uitgericht.
Dit is ook helemaal nieuw voor mij en een eerste proefvlucht wordt steeds spannender hoe verder ik vorder met de afwerking.

P1020541.jpg

P1020542.jpg

De komende vrije tijd (en dat is niet zo heel veel) ga ik gebruiken voor de 'rotorkop' in orde te maken en het verder opsmukken van de body. Ik heb inmiddels heel erg mooie letters enz. in mijn bezit maar dat laat ik de volgende keer zien als ze op de body zitten.

Groetjes, Erik.

Back