Bouw Scuderi 4-takt motor

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door JeroenDorr, 31 mei 2021.

  1. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Niet dat ik nu ervaring heb met net deze specifieke motor, maar dat wat je zegt over zwaar belast en laag toerental is iets wat een item is.
    Goed dat je dat aanroert Willum.
    Dikke fan door de motor laten blazen voor de koeling...
    Anders kost het inderdaad wikkelingen..

    Dit geld overigens voor -elke- motor, koolborstels, kooi anker of borstelloos...
     
    Potter vindt dit leuk.
  2. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Hilversum
    Is er misschien een grafiek van het motor vermogen en het koppel op te vragen? Soms is het zo dat bij lage toerentallen het vermogen en of het koppel volledig inzakt wat maakt dat je amper aanzet overhoudt op grote diameters. Dit in combinatie met wat al geschreven is maakt de kans op rook groter. Geen ‘fout’ maar wel iets om je bij gebruik bewust van te zijn.
     
    Potter en JeroenDorr vinden dit leuk.
  3. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Henk,
    De (modelbouw)wereld is, dacht ik, vol met 2 fase borsteloze motortjes. Google maar eens. Zelfs mijn Sieg Draaibankje kan worden geleverd met een twee fase borsteloze motor.

    Zie
    https://www.arceurotrade.co.uk/Cata...ue-Mini-Lathe-Belt-Drive-with-Brushless-Motor

    Op Alibaba staan honderden borsteloze motortjes om te worden ingebouwd in van alles. Van je boormachine, naaimachine, mixer etc.

    Als je nog een ouderwetse Hardrive in je PC hebt zitten, dikke kans dat daar ook een brushless motortje in zit!

    Naast de geruisloze loop is vooral ook het hoge koppel (ook op lage toeren) aantrekkelijk. Koeling als aangegeven door Willem en Jinny, kan wel een dingetje zijn. Maar dat is eigenlijk wel een dingetje voor ieder motortje. Denk nog maar eens aan mijn problemen op mijn draaibankje met het draaien van het grote vliegwiel voor Debbie.

    Ik ga in ieder geval nog wel even verder vragen. Overigens, los van wel on niet borstelloos, blijft het een heel mooi machientje!
     
    Zeiler en Potter vinden dit leuk.
  4. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Als ik het filmpje bekijk ( en beluister) is hij wel niet stiller dan mijn optimum bf20L met borstels. :rolleyes:
     
    Potter en JeroenDorr vinden dit leuk.
  5. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Dat zou heel goed kunnen. Maar op mijn draaibankje en bijvoorbeeld mijn Bosch elektrische schroevendraaier kun je het geluid van de borstels goed horen. Rogi noemt hun producten kwalitatief vergelijkbaar met de Optimum machines. (Voor wat het waard is, praktijk moet het altijd uitwijzen.

    Ik dacht dat een van de voordelen van een een borsteloze motor juist het hoge koppel op lager toerentallen is. In ieder geval in theorie is dat zo en neemt het koppel af bij toenemende toerentallen.

    Jeroen
     
    Potter vindt dit leuk.
  6. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Borsteloos of niet , het lijkt me een nette machine en met een lange tafel. :thumbsup:
     
    Potter vindt dit leuk.
  7. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Rogitrading lijkt me interessant.
    Helaas staan op hun site geen prijzen vermeld.
    Hoe liggen deze ten opzichte van bijv. HBM?
     
    Potter vindt dit leuk.
  8. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    ik hen maar een paar prijzen. Ik zou zeggen ze zitten tussen HBM en VDH (Optimum).
    Wat wel aardig is, ze doen zowel dit soort hobbymachientjes als ook de hele grote industriële machines. Ik heb het een en ander te zien gekregen en dat was wel indrukwekkend. Leveren o.a. aan VDL, AMSL e.d. Niet direct voor de productie maar voor de service en onderhoudsafdelingen. Frees en draaimachienes zo groot als een flinke schuur!

    ik zit te wachten op een offerte inclusief innemen van mijn Proxxonmachientje.

    Jeroen
     
    Potter vindt dit leuk.
  9. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Zojuist de Rogitrading machine gekocht. Met nog wat dingetjes erbij zoals onderkast, spantangen, snelspanboorkop e.d. Kreeg een hele goede prijs voor mijn Proxxon, dus daar ben ik wel blij mij.

    volgende week ophalen!

    Jeroen
     
    Zeiler, Potter, Stoompomp en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Daar ga je plezier van hebben, het verschil met je proxxon is heel groot.
    Zelf heb ik ook enkele proxxon machientjes, ok voor het héél lichte werk , maar het voelt speelgoedachtig aan.

    Dirk
     
    Potter vindt dit leuk.
  11. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.232
    Locatie:
    Elburg
    Dat is mooi Jeroen, net wat Dirk zegt, daar ga je een hoop plezier van hebben.
    Maak als je hem hebt even een foto van je opstelling.
    Goed weekend en de groetjes,
    Ruud.
     
    Potter en JeroenDorr vinden dit leuk.
  12. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Morgen ga ik samen met een vriend de nieuwe freesmachine ophalen in Mierlo. Mijn vriend heeft een mooi, oude, Rover 75 Station en daar past ie wel in. Gisteren bij een “steutelmaat” verder op de dijk alvast even een kraantje opgehaald. Machientje weegt toch een kleine 130kg.

    IMG_4907.jpeg

    Vandaag begonnen aan het maken van het tootje van Dirk voor de drijfstangetjes. Ook nog een mooi tekening van Ruud gekregen. Dirk, Ruud, bedankt.
    Mijn Proxxon freesmachientje is al helemaal schoongemaakt en gepoetst, dus vandaag alleen wat draaiwerk:

    IMG_4906.jpg

    Ging wel lekker. Totdat ik ging afsteken. Dat dacht ik redelijk onder de knie te hebben. Maar vandaag bleef het misgaan. Beiteltje sloeg vast. Was toch echt scherp, stond goed afgesteld. Nog wat andere manieren en een andere beitel geprobeerd, maar ook die beet zich gelijk vast in het messing? Geen idee waarom. Ook nog maar even mijn draaibank uitelkaar gehaald, schoongemaakt en alles goed afgesteld, geen spelling. Maar ook dat mocht niet helpen. Vreemd. Dus maar even met de zaag.

    Jeroen
     
    Potter en R Groen vinden dit leuk.
  13. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.633
    Locatie:
    noord-limburg
    Jeroen,

    Ik heb bij "recht boren" iets geschreven over afsteken.
    Misschien heb je er iets aan?

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2021
    Potter en JeroenDorr vinden dit leuk.
  14. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
     
    Potter vindt dit leuk.
  15. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
  16. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Het was een heel karwei.

    Gisteren de nieuwe boor/freesmachine opgehaald in Mierlo bij Rogi Trading.

    Met behulp van een kraantje op zijn plek gezet. Vandaag verder met alles nalopen en schoonmaken. Zit van die beschermende olie op. Dus dat wordt poetsen!

    IMG_4912.JPG
     
    ozy, Gea, Jan Walpot en 8 anderen vinden dit leuk.
  17. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.232
    Locatie:
    Elburg
    Mooie machine Jeroen.
    Ik heb bijna dezelfde.
    Daar ga je veel plezier van hebben.
    Groet,
    Ruud.
     
    JeroenDorr, Potter en willum vinden dit leuk.
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ziet er mooi en stabiel uit.
    Ik hoop, dat je veel plezier beleeft aan deze aanwinst.
    Groet. Henk.
     
    JeroenDorr en Potter vinden dit leuk.
  19. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.633
    Locatie:
    noord-limburg
    Jeroen,

    Dit is toch even wennen. Wat een machine.
    En je spantanghouder past?
    Grootste spantang?
    Veel plezier met de aankoop/aanwinst.

    Willum
     
    JeroenDorr en Potter vinden dit leuk.
  20. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe

    Willem, ik heb een aantal nieuwe tooltjes er bij gekocht. Proxxon heeft een eigen systeem (Mircromat) voor de spantangen.

    Standaard krijg je dit plastic kistje erbij

    IMG_4927.jpeg

    Daar zitten de welbekende Chinese tooltjes in. Lijken precies op die van mijn Sieg Draaibankje

    IMG_4928.jpeg

    Maar dus ook een complete set spantangen erbij. Grootste maat 16mm

    IMG_4925.jpeg

    Een zelfspannende boorkop, 0-16mm

    IMG_4926.jpeg

    En ook een nieuw setje van al dit opspanmateriaal. Ik had een heel klein setje bij de Proxxon, bovendien waren dat 8mm T-nuts.

    IMG_4924.jpeg

    Ik heb ook de hele kleine Proxxon machineklem ingeleverd met de Proxxon frees. Past precies op dat kleine machientje. Ik heb nog een grotere machineklem, maar ik heb nog wel een extra klem nodig. Zo eentje met helemaal platte bekken.

    Daarnaast ga ik ook een nieuwe draaitafel, met schijven kopen, omdat ik nu eindelijk ook tandwielen kan maken.
    Vrijdag maar weer naar HBM

    Ik wil ook nog een DRO. En dan neem ik gelijk eentje die “alles” kan. Dus bepalen center, steekcirkels en aantal gaten op de steekcirkel e.d.

    Ik weet nog niet zo goed wat, er staan er tientallen op Alibabie e.d. Dus nog maar eens wat puzzelen wat het beste is.
    Vandaag nog verder met schoonmaken en hopelijk eens kijken wat ie doet!

    Jeroen
     
    ozy, Potter, Jan Walpot en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina