Zo daar was ik weer eens een keer. Ben erg druk met het maken van drone filmpjes en het maken van foto's met mijn drone zodat het vliegen met vliegtuigen en helikopters er gewoon bij inschiet. Maar goed, ik vlieg zo nu en dan toch nog wel eens en toevallig had ik dit pakketje nog op de plank liggen. Geen wereld schokkend bouwproject, maar ach, het hoort toch wel thuis in het sub250 draadje. Laten we beginnen met de setup. Deze heb ik uit een ander model gehaald, want uiteindelijk moet je keuzes maken voordat je huis volhangt met vliegtuigen. Micro servo's en een motortje 1811/3800kv met een 5030 prop. Ik denk dat de power van het motortje overdone is, maar beter te veel als te weinig powerrrrrrrrr. Ik ga overigens vliegen met een 2s lipo van 300Mah. Maar goed, voor de zekerheid alles nog even testen, een paar stekkertje om solderen en een nieuw model aanmaken in mijn zender.
Een shockflyertje dus met een spanwijdte van 790mm en 750mm lengte. Even het spul gaan uitpakken: (Wordt vervolgd)
Even puzzelen dus en vervolgens bepalen hoe en waar ik de ailerons moet uitsnijden. Gelukkig vond ik nog wat afbeeldingen op google, dus ook dat was snel opgelost. Hoogteroer sprak voor zichzelf en richtingsroer(rudder) dito met een sterretje. En zo geschiede: Uitsnijden ailerons en 2 hoeken van 45 graden gesneden: En de roeren aan de vleugel vastgezet met plakband: Bovenaanzicht van de mainwing: En hier de uitsnit van het hoogteroer: Hier laten scharnieren en bovenaanzicht van stabilo met hoogteroer: (Wordt vervolgd)
Romp in elkaar geflanst met de gehele achter sectie: Even laten drogen: Om vervolgens de mainwing aan de romp te bevestigen: (wordt vervolgd)
Tijd om eens na te denken hoe we de motor aan het geheel gaan breien. Motormount. Eigen ontwerp. verder spreekt het voor zich: Gaatjes voorgeboord voor de motor: Kleurtje. Doe maar zwart: Ruimte maken voor de motormount: Zoiets ofzo: (wordt vervolgd)
O ja, de struts had ik er eigenlijk al opzitten. Voor en achter. Ik hoop trouwens dat het geheel onder de 200gr blijft: Achter: En tot zover voor vandaag. De volgende keer het plaatsen van de servo's, motor en de rest van de elektronica. Shit, een beetje wazige foto: (Wordt vervolgd) Grt Helixer
Vandaag de motor gemonteerd en wat verder afgewerkt: Hier met prop: Even een proptest op video. De prop zit niet te strak zodat ze bij een eventuele crash er makkelijker vanaf kan schieten. Je ziet op de test dat bij bijna vol vermogen de prop dan ook door de keuken schiet. Logisch natuurlijk, maar eenmaal in de lucht zal dat niet zo snel gebeuren: (Wordt vervolgd)
Verder alle servo's ingebouwd en de roerhevels op alle roeren gemonteerd: Dit is de elevator roerhevel(onderaanzicht): Dit de hevel op de rudder(onderaanzicht): En vervolgens de aileron roerhevels(die zitten bovenop de vleugel): Tenslotte vandaag de voorkant van de mainwing verstevigd met 2 strippen carbon: Ik zit nu met lipo op 114gr en dat valt me reuze mee. Het enige wat er nog aan gewicht bijkomt zijn de pushrods en dan kan het toestel op de plank om in het voorjaar zijn maiden de hebben. Mijn doel was onder de 200gr te blijven, maar dat gaat nu zeker lukken. Zelfs de balans is prima, hoewel, er zal nog wel wat veranderen in balans als ik de pushrods ga monteren. Maar goed vooralsnog lipo voorin voor normale vlucht en wat naar achteren voor prophangen. Dik tevreden dus tot dusver. (Wordt vervolgd) Grt Helixer
En tenslotte met de benodigde pushrods. Uiteindelijk is het vlieggewicht(Incl lipo) 140gr geworden. Door het gewicht van de achterste pushrods moest er aan de voorkant wat gewicht bij. I.p.v. een 2s lipo van 300Mah heb ik een lipo genomen van 500Mah(ook 2s). Eventueel kan ik nog overgaan op een 3s lipo, maar dat lijkt me wel heel erg veel overdone. Klaar dus voor het voorjaar: Groet Helixer