Bouw Smitwijs Singapore

Discussie in 'Foto-Album' gestart door Danny Bimmel, 17 jul 2004.

  1. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Vandaag ben ik opnieuw begonnen met de bouw van mijn Smitwijs Singapore. Ik was al begonnen met de Smitwijs Singapore maar dan met de tekeningen van de Smit Rotterdam van het NVM. Ik dacht namelijk dat de Rotterdam en Singapore dezelfde romp hebben, maar dit is niet zo. Het achterschip van de Smitwijs Singapore is anders dan die van de Smitwijs Rotterdam/London.

    Het NVM heeft geen tekeningen van de Smit(wijs) Singapore (behalve dan van een waterlijnmodel) dus heb ik tekeningen bij het nationaal sleepvaartmuseum besteld. Dat leverde een algemeen plan en spantenplan (van het achterschip) van de Smit Singapore op. Een spantenplan van het voorschip hadden ze niet, maar wel van de Rotterdam. Dus heb ik die besteld omdat er geen verschil zit tussen het voorschip van de Smitwijs Singapore en Rotterdam/London.

    Maar goed de oude romp heb ik voorlopig even weggelegd en ben opnieuw aan het zagen gegaan. Het spantenplan van de Smitwijs Singapore geeft twee keer zoveel spanten dus heb ik in plaats van 10mm hout gekozen voor 5,5mm triplex.

    Maar goed, de foto's........

    [​IMG]
    Spant 10, 11, 12, 13, 14 en 15, waar 3mm vanaf is gehaald zodat de romp precies de juiste grootte wordt.

    [​IMG]
    Nog een keer de spanten en twee Power 1000 motoren die wachten om ingebouwd te worden (Robbe was waarschijnlijk zwart beu dus hebben ze de nieuwe motoren maar geel gemaakt, leuk hoor :evil:).

    Morgen weer verder.... :D

    Groetjes Danny.
     
  2. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Zo... vandaag weer even in de weer geweest en de andere spanten van het voorschip uitgetekend en uitgezaagd. Hier de foto's;

    [​IMG]
    Er zijn weer een paar spanten bij (rechts op de foto is de bulb nog te zien (onderste gedeelte van spant 20)).

    [​IMG]
    Spanten 124, 20, 19,5, 19, 18, 17, 16, 15, 14, 13, 12, 11 en 10 op de bouwplank.

    Nu verder aan het achterschip..... :D .

    Groetjes Danny.
     
  3. Alex Talsma

    Alex Talsma

    Lid geworden:
    30 apr 2003
    Berichten:
    610
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hoi Danny,

    Dat ziet er groot(s) uit. Wat wordt de "beplanking" om de spanten?

    groet,
    Alex
     
  4. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Alex,

    Ze word zeker aardig groot, als ze af is moet ze ongeveer 1,5m worden. Ik wilde namelijk de zelfde schaal gebruiken als mijn Amsterdam en die is 1:50 dus moest de Smitwijs Singapore dat ook maar worden :D .

    En wat betreft de beplanking; dat worden latjes van 2,8mm triplex met daaroverheen een paar lagen G4.

    Groetjes Danny.
     
  5. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Het is weer weekend :D , dus weer tijd voor mijn Smitwijs Singapore :D :D . Van de week de spanten getekend, vanochtend weer wat materiaal gehaald en vanmiddag boren, zagen, lijmen enz. enz..

    En dit is het resultaat;

    [​IMG]
    Nu staan spant 124, 20, 19,5, 19, 18, 17, 16, 15, 14, 13, 12, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5 en 4 op de bouwplank.

    [​IMG]
    Tussen spant 8, 7 en 6 zijn tijdelijk de twee Power 1000 motoren geplaatst, en het past nog ook 8) .

    De vorm begint er al aardig in te komen, en nu hoeven alleen de laatste 7 spanten nog getekend en gezaagd worden en dan kan de kiel er tussen. Misschien kan ik morgen weer wat doen, ander wordt het volgende week.

    Groetjes Danny.
     
  6. corvette

    corvette Guest

    Hoeveel uur zit er nu al in ?

    Zeer knap overigens. Ben benieuwd naar het eind resultaat.
     
  7. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Corvette,

    Ik denk dat er nu zo ongeveer al 30uur werk inzit. Maar dit is al de tweede romp, mijn eerste romp was eigenlijk een Smit(wijs) Rotterdam romp en omdat dit de Smitwijs Singapore moet worden was ik daar niet helemaal blij mee (Qua o.a. achterschip verschillen deze slepers van elkaar), dus ben ik begonnen met een nieuwe romp.

    Wat betreft het eindresultaat, daar zul je nog wel even op moeten wachten. Ik hoop haar binnen een half jaar in het water te hebben, maar voordat ze hier een beetje op gaat lijken heb ik toch nog wel een jaartje nodig.

    [​IMG]

    Maar goed..... ik zorg ervoor dat foto's van de vorderingen van de bouw hier terechtkomen.

    Groetjes Danny.
     
  8. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hallo Danny,

    Met die twee Power 1000 motoren in haar buik zal ze aan power zeker geen gebrek hebben.
    Daarmee kan je een boer van zijn paard trekken :wink:

    Knap werk!

    Groetjes,

    Droop
     
  9. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Droop,

    Het is niet mijn bedoeling om boeren van hun paarden te trekken :wink: , maar ik was wel op zoek naar sterke elektromotoren voor mijn Smitwijs Singapore. In mijn Amsterdam heb ik nu de Graupner Speed 900BB Torque liggen en wilde toch iets sterkers. Toen ben ik gaan zoeken naar sterke elektromotoren, uiteindelijk had ik de Marx Hydroperm en Robbe Power 1000 motor gevonden.

    Het is dus de Power 1000 geworden omdat ik over de Hydroperm motor maar weinig informatie kon vinden. Ook toen ik het filmpje van de Jan van Robbe had gezien (filmpje staat helaas niet meer op de site van Robbe omdat de Jan uit productie is genomen) was ik helemaal verkocht. In dit filmpje zie je namelijk de Jan (waar één Power 1000 motor inzit) een houten sloep met twee mensen erin trekken 8O .

    Er is alleen één nadeel, waarschijnlijk was de zwarte verf op bij Robbe en zit ik nu met een zwarte en een gele motor :evil: . Maar goed dat ligt toch onder de motorkap zullen we maar zeggen :D .

    Groetjes Danny.
     
  10. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Zo kan je gemakkelijk de bak- en stuurboordmotor uit elkaar houden. :wink: :D


    Groetjes,
    Droop
     
  11. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Daar heb je ook weer gelijk in :D .
     
  12. bol

    bol

    Lid geworden:
    30 apr 2002
    Berichten:
    736
    Locatie:
    poeldijk gem:_Westland
    een nadeel van een power 1000 motor is dat er een toeren verschil zit tussen linksom en rechtsom
     
  13. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Bol,

    Ik geloof dat ik even heel boos ga worden op Robbe. Eerst geven ze de Power 1000 motor ineens een andere kleur :( , maar dat staat netjes op de site aangegeven :) dus had ik kunnen weten. Maar nu blijkt die motor ook nog eens harder vooruit te draaien dan achteruit :evil: , en dat staat nergens in de specificaties van de motor aangegeven :sniper: .

    Eerst geloofde ik het eigenlijk niet :oops:, maar je hebt inderdaad gelijk. Ik heb de motoren er even bijgepakt en je hoort alleen al dat de motor harder vooruit loopt dan achteruit. Ik heb geen apparatuur om het toerental te meten, dus wat precies het verschil is weet ik niet.

    Nadeel is dat de Smitwijs Singapore twee schroeven heeft en dus tegen elkaar indraaien. Er draait dus één motor vooruit en één achteruit dat betekend dus dat er altijd één motor harder draait met als gevolg dat de boot nooit netjes rechtuit zal varen maar altijd naar de kant zal trekken van de motor die het langzaamst draait.

    Gelukkig kun je dit bijregelen met de snelheidsregelaar, maar de vraag is dan of er genoeg snelheid overblijft om de boot met een beetje normale snelheid rond te kunnen varen. De Power 1000 heeft namelijk al een laag toerental (2200 omw/min) en dat zal dus nog verder omlaag gaan. Gelukkig heeft de motor aan kracht geen gebrek (is er toch nog iets positief).

    Groetjes Danny :cry: .
     
  14. bol

    bol

    Lid geworden:
    30 apr 2002
    Berichten:
    736
    Locatie:
    poeldijk gem:_Westland
    je kan ook 1 motor boven de schroefas hangen en koppelen dmv een getande riem en de andere in het verlengde van de schroefas
     
  15. Hannibal

    Hannibal Guest

    Danny zoek eens op internet, er staat ergens een Engelse site waar wordt uitgelegt hoe je de motoren op max power weerzijde kan laten draaien.
     
  16. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Bol en Han,

    Bedankt voor jullie tips,

    Ik heb de bouw van mijn Smitwijs Singapore even stilgelegd want ik wil eerst even precies weten hoe het zit met de Power 1000 motor. Nu kan ik namelijk nog makkelijk wat spanten aanpassen, straks niet meer.

    @Han, weet jij toevallig nog hoe die site (ongeveer) heette, ik ben namelijk al een tijdje op Google bezig, maar ik heb nog niets kunnen vinden :( .

    Groetjes Danny.
     
  17. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Laat maar zitten, ik ben ook even gaan rondkijken geweest naar ervaringen van mensen die de Power 1000 motor gebruiken. Deze zijn allemaal goed :D .

    De meeste kunnen gewoon op de trim varen en dit geeft een mooi vaarbeeld, 6V blijkt zelfs al een beetje te hard te zijn. Dus ga ik straks met de (Rokraft 120 Navy) snelheidsregelaar het toerental zo aanpassen dat de motoren even hard voor- en achteruit draaien.

    Zo en dan nu weer verder met de Smitwijs Singapore :D .

    Groetjes Danny.
     
  18. bol

    bol

    Lid geworden:
    30 apr 2002
    Berichten:
    736
    Locatie:
    poeldijk gem:_Westland
    bij ons in de vereniging vaart iemand met een sleephopperzuiger jfj de nul schaal 1:50 (l 2,8 m b 0,5 m )met 4 power 1000 motoren op 2 schroeven

    gegevens van de schroeven en de versnelling weet ik nog niet
     
  19. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Het geraamte is vrijwel klaar;

    [​IMG]

    De kiel is al op de spanten geplaatst, maar alleen nog even om te testen, bij het voor- en achterschip moeten nog een paar inhammen verder uitgezaagd worden, want het past nog niet helemaal.

    Ook de bulb moet opnieuw gezaagd worden, want ik had er even geen rekening mee gehouden dat de neus in de weg zit als ik de "spant" van de bulb erop wil schuiven :) . Met de kiel heb ik daar al rekening mee gehouden met het spant niet.

    Als alles past lijm er tussen, en schuren maar........

    Groetjes Danny.
     
  20. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Weer even een update,

    De kiel is nu defintitief vastgelijmd met konstruktielijm (bruislijm). Voorheen gebruikte ik gewone witte houtlijm, maar na tips op het forum heb ik dit eens geprobeerd en de vebinding lijkt mij een stuk sterker :D .

    Vandaag en morgen worden er verbindingsstukjes tussen de spanten geplaatst ter hoogte van de verschillende dekken. Nu staan de spanten namelijk nog aardig heen en weer te zwabberen :? , en dat kan straks problemen gaan geven bij het schuren van de spanten en het bekleden van de romp. Ook wordt het geheel hierdoor natuurlijk steviger.

    Als dat eenmaal gebeurt is ga ik de romp van boven naar beneden (eigenlijk van beneden naar boven omdat de romp op zijn kop staat :roll: ) bekleden. Dit omdat ik nog moet wachten op de boegschroef.

    Helaas de komende twee weken geen foto's want m'n ouders hebben de digitale camera meegenomen op vakantie :evil: . Maar dat betekend natuurlijk niet dat de bouw stilstaat :) ............. in tegendeel :D .

    Groetjes Danny.
     

Deel Deze Pagina