Bouw Sopwith Camel van Hangar 9

5p1k3

Forum veteraan
Onlangs heb ik een mooie (ARF) kit op de kop getikt via Pascal (waarvoor mijn dank nog) van een mooie Sopwith Camel van Hangar 9.

Over de motorisering twijfel ik nog.

Of een 13cc 4takt (heb ik liggen)
Of een 20cc Zenoah (is iets aan de te grote kant, maar zou kunnen)
Of een Saito 90TT (3 cylinder).

Nu denk ik vooralsnog na over de laatste. Deze heb ik gevonden bij horizonhobby: 90 3-Cylinder Radial: TT | Horizon Hobby

Weet iemand, of er in Nederland ook een importeur zit? Ik zie graag de motor eerst, alvorens ik hem koop. Vandaar ;)

Even een plaatje van hoe de kist worden kan (ik wil hem wel iets meer op schaal brengen overigens)

sopp8.jpg

Laatst bewerkt:
houd er rekening mee dat die 3 cilinder ongeveer net zo veel vermogen zal hebben als die 13cc maar wel een stuk zwaarder is.

houd er rekening mee dat die 3 cilinder ongeveer net zo veel vermogen zal hebben als die 13cc maar wel een stuk zwaarder is.

Thanks voor de tip! Ik zal het in overweging nemen, bij de beslissing wel of geen stermotor te plaatsen. Echter, ik vind een stermotor juist op zijn plaats op een mooie oldtimer als deze kist :yes:

beste 5p1k3,

1. heb je ook een naam? Dat praat wat makkelijker.

2. kijk hier eens naar voordat je je motorkeuze bepaalt? Het is op ons eigen onvolkomen geprezen forum, onder schaalmodellen zelfs een speicaal item.

ster-en-meer-cilinder-motoren-info-topic-o-seidel-moki-brown-bear-saito-e

Er staat mij iets van bij dat deze motor de voorloper is van de nieuwe, verbeterde Saito. Ik heb er nml. ook naar gekeken vanwege deze bouwdoos die ik heb aangeschaft.
Deze kist is te klein voor een Brouw Bear motor weet ik ondertussen.

Glenn Torrance Models | 1/4 Scale Kits | Hanriot HD-1 Biplane

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo, de nickname is 5p1k3 (spreek uit als spike).

Dat deze kist te klein is voor een brouw bear is mij wel duidelijk. Die motoren beginnen bij de 50cc. De .90 R3 saito is een 15cc methanol motor en levert mijn ziens voldoende power om de sopwith te voorzien.

Daarnaast, de link die u post: http://www.flygtm.com/products.php?type=14kits&kit=hd1f betreft een iet wat groter toestel, dan de Sopwith Camel van Hangar9..

Laatst bewerkt:
2. kijk hier eens naar voordat je je motorkeuze bepaalt? Het is op ons eigen onvolkomen geprezen forum, onder schaalmodellen zelfs een speicaal item.

ster-en-meer-cilinder-motoren-info-topic-o-seidel-moki-brown-bear-saito-e

Er staat mij iets van bij dat deze motor de voorloper is van de nieuwe, verbeterde Saito. Ik heb er nml. ook naar gekeken vanwege deze bouwdoos die ik heb aangeschaft.
Deze kist is te klein voor een Brouw Bear motor weet ik ondertussen.

Glenn Torrance Models | 1/4 Scale Kits | Hanriot HD-1 Biplane

Ik ben nog eens wat gaan zoeken op dat draadje over stermotoren, maar het enige wat ik tegenkom over de 90R3 van Saito is dat Anne vind dat zijn motoren te stil zijn:

[post267]

Dus niets over het vermogen, of die wel of niet te weinig zou zijn, of te zwaar, of teveel.

Laatst bewerkt door een moderator:
Vanavond even passen hoe de .72 Saito binnen de cowl valt.

Is mij wel opgevallen (mede met Anne zijn reaktie op zijn .90R3 motoren), dat de de 3 cylinder saito's niet zo'n heel mooi "ploppend" geluid maken.
Dan kan ik net zo goed een .72 Saito plaatsen achter een mooie rits aan dummy motoren :yes:

Spaart ook even 600+ euries uit :lol:

Begonnen met de bouw. (wat je bouw noemen kunt bij een ARF). Wat mij wel opvalt is dat de struts voor de bovenvleugel niet precies pas zijn. Als ik de bovenvleugel erop leg, dan komen de gaten niet overeen. Kan zijn dat ik een setje struts aan de verkeerde kant geplaatst hebt, maar ik ga ervanuit dat de bolle kant van de struts naar voren moet wijzen (en de platte kant naar achteren dus).

Ik zal straks een foto maken.

Ook ben ik niet zo tevreden over de manier waarop de wielen vast zitten. De rubberen bandjes vertrouw ik niet zo.

Het is gelukt hoor. Ik was te voorzichtig. Blijkt dat er best wat spanning op mag staan op de struts.

Resultaat mag er wezen (even vlug voor de foto in elkaar gezet). Veel delen zitten nu even los (ook geen struts tussen de vleugels in nog).

Oh en een hoop gevloek, met als resultaat (of nee, eigenlijk andersom).. een gaatje in de vleugel :(

379382_318203234858129_100000053647752_1362214_265447207_n.jpg

hoi robert mooi hoor en ach dat gaatje na wat gebrom dicht plakken en doorgaan met bouwen en daarna vliegen .

mvg sander

Back