Bouw TDR-Rigid

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door will, 18 apr 2012.

  1. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Mooie canopy! Wel zwaarder als de stock denk?

    Stond je gearmesh voldoende bij het strippen? Ik heb al 2 keer een behoorlijk safe moeten doen waarbij ik max pitch er in heb moeten gooien maar niks strippen..
     
  2. redbird300

    redbird300

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    95
    Locatie:
    België
    Ja, de gears zetten uit door hitte, zeker bij te weinig gear mesh, en dan worden ze minder hard en kunnen ze strippen, is gekend. Beter iets te veel als iets te weinig gear mesh instellen, met iets meer afstand zijn er voor zover ik weet nog geen problemen geweest. Er zijn nu trouwens ook (zwarte) gears verkrijgbaar bij Jan, die nog hittebestendiger zijn. Heb die zelf trouwens nooit nodig gehad.

    Nog 1 dingetje: heb zelf oook Turnigy 40c packs geprobeerd in mijn TDR vroeger, en de JLog2 datalogger gaf op een 12S set maar liefst 5 Volt inzakking aan (tegenover de spanning tijdens de rest van de vlucht) bij speedfligths (met 14 graden pitch en 1950 RPM, pieken van 10 tal seconden aan 120 Amp). Een setje ThunderPowers 65C packs gaf slechts 2 Volt inzakking aan echter, en vliegt daardoor merkbaar sneller. Had het vrij lastig om de Turnigys systematisch boven 200 km/u te krijgen, dezelfde inspanning bracht me boven de 230 km/u met de TPs. Dit was zonder hoge duiken BTW, gewoon hele grote platte achten met licht omhoog gaan in de bochten. De Turnigys kwamen ook duidelijk flink warm naar beneden. Gebruik ze nog altijd, maar niet meer voor hard vliegen.
     
  3. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Even op de site van Henseleit gekeken mbt. tot kitreservering.
    Staat helaas geen vermelding op van de prijs van een nieuwe kit?
    Hoeveel betaal je deze? Rond de 1000 euro voor airframe met blades?
     
  4. redbird300

    redbird300

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    95
    Locatie:
    België
    Duitse versie van zijn site, onder menu "Aktuelle Info": (staat niet onder de Engelse versie vermeld)

    [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Preise: [/FONT]
    [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Three Dee Rigid Bausatz solo:.................... 980,- Euro (inclusive Gegenlager)[/FONT]
    [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Bundle zusammen mit V-Stabi:...................1240,- Euro [/FONT]​

    Dit is zonder blades.
     
  5. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Ok bedankt!
     
  6. redbird300

    redbird300

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    95
    Locatie:
    België
    No problem.
    Ben jij niet degene waar ik vorig weekend mee staan praten heb trouwens, op onze club ? (TLW). En een vriend van Dirk ?
     
  7. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Dat klopt helemaal! Leuk kennis met je gemaakt te hebben! :)
     
  8. imre43

    imre43

    Lid geworden:
    21 jan 2006
    Berichten:
    420
    Locatie:
    vlaardingen
    Ik denk dat toch niet helle maal klopt wat je hier verteld.
    Als je je heli toch op 1950 rpm hebt gezet zal de governor toch altijd de headspeed op 1950 houden of het nou thunderpower lipo's zijn of turnigy lipo's dus zal je snelheid het zelfde blijven tenzij je geen governor gebruikt.
     
  9. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Ja maar (just a thought) als je een zwaar manoeuvre doet dan trek je een pak meer amperage en als de lipo's het niet kunnen leveren dan maakt het niet uit dat je governor je toerental constant wil houden hé. Als je auto geen benzine heeft kan je ook geen 250km/u rijden :)

    Over de lipo's....
    Ik ben zelf wat aan het kijken voor nieuwe lipo's en thunder powers vind ik, ook al zijn ze veruit de beste, toch wel wat overpriced. Naar hetgeen ik lees, veel opzoekwerk gedaan, is desire power echt een top alternatief. Schelen toch wel wat in prijs en doen niet onder voor de thunder powers. In de hyperions vind ik zo net men ding niet... dan zijn ze te zwaar, te weinig C, te groot, ... Desire Power heeft voor men atom 3300mA aan 494 gram geloof ik, turnigy 3000mA aan 520g+
    Op basis van de reviews die ik gelezen heb houden de cellen heel goed en ontladen ze heel mooi, dus plots geen duik in de curve dat je veel 'punch' verliest.
     
  10. redbird300

    redbird300

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    95
    Locatie:
    België
    Klopt. De JLog2 datalogger toont netjes aan dat ondanks de governor, de Turnigys gewoonweg niet aan staat zijn om die 1950 RPM goed aan te houden bij extreme belasting. De spanning zakt veel, en om dus het zelfde vermogen te leveren moet de stroom omhoog (P=UxI), en daar wringt het schoentje: ze kunnen geen 120 of meer Amp leveren gedurende 10-15 seconden bijvoorbeeld. Zou wel moeten theoretisch, maar we weten allemaal dat C-waarden met een grove korrel zout moeten genomen worden. De Thunderpowers doen dat veel beter, en dat scheelt een pak headspeed onder zulke belastingen. Bij iets minder extreem vliegen is er geen verschil.
    Je merkt het heel goed als je bijvoorbeeld nog zwakkere packs gebruikt. Heb voor de lol eens een setje 4500mAh/25c nano-tech packs gebruikt dat ik nog liggen had, om een beetje te testen. Resultaat: bijna een lekkere BBQ, lol. Gloeiend heet die dingen, en boggen dat het een lieve lust is. Daar kan geen governor aan helpen.
     
  11. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    heb je dan niet simpelweg te weinig headroom?
    Komt het pwm langere tijd op 100% zoja dan zou je een grotere pinion op de motor moeten gebruiken.
     
  12. redbird300

    redbird300

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    95
    Locatie:
    België
    Dus packs die nu al amper kunnen volgen en haast bezwijken aan +230 km/u nog wat meer belasten door de headroom groter te maken met bijvoorbeeld een nog grotere pinion, zodat de governor er nog meer stroom kan uitpersen ? Nee, dank je, ik hou te veel van mijn TDR daarvoor. De 65C TPs doen het trouwens heel netjes met de huidge setup, zonder veel toerenverlies. Klopt wel dat de heli net tegen de 100% PWM begint aan te draaien als je tot het uiterste duwt, maar meer wil ik er niet uithalen. Betrouwbaarheid op termijn is me ook iets waard. Jan Henseleit heeft mijn data en speedvids trouwens bekeken en bevestigd dat mijn huidige setup perfect in evenwicht lijkt, dus laat ik het maar zo. De Pyro 700 trekt nu al +5800 Watt gedurende meerdere seconden, en opgegeven piek door Kontronik is slechts 5000 Watt, dus daar kan ik toch al niks meer uithalen.
     
  13. MicroVlieger

    MicroVlieger

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Krommenie
    Ik vind u'm in het zwart, EPIC :cool:
     
  14. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    In het zwart is zeker mooi... zo had ik mijn Henseleit ook. Helaas zag ik na 50m vliegen al niet meer wat voor of achter was haha. Mooi.. dat zeker, helaas totaal niet practisch met vliegen ;)
     
  15. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    begrijpelijk, gebaseerd op je eerdere posts betwijfelde ik inderdaad je setup, maar met deze aanvulling niet meer :)

    Ik ben benieuwd hoe je na 100+ vluchten over de TP denkt. Mij vallen ze nogal tegen, GensAce 25C met 70 vluchten doen het beter dan TP 65C met 110 vluchten. Binnenkort de DesirePowers 35C testen, maar bij collega piloten doen die het toch al heel goed, ook met speedruns.
     
  16. redbird300

    redbird300

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    95
    Locatie:
    België
    Ik ben zelf ook benieuwd, moet zeggen dat ik lang getwijfeld heb vooraleer de TPs aan te schaffen, en ben nog steeds op zoek naar een betaalbaarder alternatief voor speedruns. Niet dat de TPs het niet goed doen, maar de prijs ligt wel erg hoog. Gelukkig vlieg ik ook veel aan 1400 en 1750 RPM, en dan volstaan de Turnigys meestal wel nog.
     
  17. will

    will

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    70
    Locatie:
    koningslust
    Hoi

    Effe een update.

    Tandwiel vervangen door een hittebestendig tandwiel van Jan.
    Nog geen problemen mee gehad.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Jumper uitgang verlengt met een kabel, makkelijker berijkbaar voor te programmeren van de Heli jive.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Extra accu eneloop 800 mAh 4,8 volt voor alle zekerheid als de regelaar het niet meer doet.
    [​IMG]

    Met schakelaar recht streeds op de ontvanger aangesloten.
    [​IMG]

    Splitpenhouder gemaakt, omdat je die dingen de hele tijd kwijt bent.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Laatst het andere tandwiel gestript, hoe het kan weet ik niet. Zal wel op een maandag gemaakt zijn:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Maar verder, de heli vliegt nog steeds lekker en het kan niet hard genoeg gaan:p:D:murder:

    Mvg

    Will
     
  18. ronnieb

    ronnieb

    Lid geworden:
    25 nov 2004
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Sweet-Lake-City
    Moet je de buffer accu steeds bijladen
    of krijgt hij een laadstroompje van de bec?
     
  19. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    De Jive houd m opgeladen.

    Let wel op, de Jive is ENIGE regelaar waarbij dit kan.
     
  20. michelk

    michelk

    Lid geworden:
    17 sep 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Heerlen
    Even een vraag over enneloop, heb je de Jive op 6volt in gesteld? Heb ik namelijk wel gedaan om meer power uit de servo's te krijgen, nu durf ik de enneloop er niet meer tussen te zetten ( is maar 4,8 volt ) weet iemand of het toch.kan?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015

Deel Deze Pagina