Bouw Titanic

aandrijvingscomponent

Net zoals destijds bij de bouw van de Liberty schepen hanteren we het systeem van bouwen in componenten.
Hier op de afbeelding de aandrijvingscomponent.


full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
aandrijfsectie

Deze aandrijfsectie wordt volgende week in de constructie geimplementeerd.

full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Aurectar

Waarom kies je ervoor compartimentbouw toe te passen en de kielbalk in een keer te laten doorlopen?

Mooi project. Ik weet dat in de opleiding voor binnenvaartschipper gevaren wordt met modellen van deze grootte (en groter) om te leren manoeuvreren.
 
Onconventionele constructie.

:eek: Bij dit model is er minder sprake van een kielbalk.
De constructie wordt hier gedragen door het dek en anderzijds door twee longitudinale liggers in gelameleerde triplexlagen.
Bekijk even aandachtig de eerste foto's.
De hoeken bestaan uit een 7-tal lagen waterproof triplex van 5mm.

Zo krijgen we twee gebogen balkjes (50mm maal 40mm) waar de grondplaat en zijflanken aangehecht worden.
Wordt nadien in profiel geschaaft.
De bodempplaat in 6mm triplex zal ongetwijfeld ook bijdragen tot de sterkte van de constructie.
Waar dek en zijflanken mekaar raken krijgen we op deze wijze ook balkjes van 3 lagen (15mm maal 20mm) waterproof.
Zie inkepingen in spanten.

Het betreft hier geen convensionele constructie.

We krijgen hier, om zo te zeggen, een soort kano waar een achtersteven aan gelijmd wordt.

Dit achtersteven wordt bekomen met enkele spanten met daartussen Rubsonschuim.
Nadien wordt alles in profiel geschuurd.

De constructie is zo opgevat dat kinderen met beperkingen onder begeleiding, gediversifieërd de onderdelen kunnen vervaardigen.

Ik had even goed een Titanic kunnen bouwen op conventionele modelscheepbouwwijze maar dit zou niet binnen de mogelijkheden gelegen bebben van deze doelgroep, begrijp je.

Je moet natuurlijk op die wijze enkele zaken opofferen, maar al bij al zal het volgens mij nog meevallen wat dit betreft.
 
langzaam maar zeker

full
Zo wordt de aandrijfsectie in de structuur geimplementeerd.


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Aurectar,

Misschien lees ik er overheen, maar bouw je dit model van een tekening of zo uit het hoofd aan de hand van fotomateriaal?

groeten Paul
 
natte vingerwerk

Ik ben vertrokken van het echte plan van de Titanic.
Maar ik heb aan het bouwconcept een eigen invulling gegeven.
Het is een beetje natte vingerwerk, begrijp je.
Ik heb hier een klein tekeningetje op 1/1000 die ik zelf geschetst heb.
We houden wel degelijk rekening met de ware verhoudingen van de Titanic.
Ik zit s'nachts in mijn bed de zaak uit te dokteren om dan de dag nadien stukjes waterproof uit te tekenen.
Vervolgens laat ik de onderdelen door de leerlingen uitzagen.
Dan monteren we het boeltje en zien waar we uitkomen.
Het ene onderdeel creërt bij wijze van spreken het volgende onderdeel.
Zo een beetje impirisch improviseren rekening houdende met de vuistregel.
Net zoals vroeger de Noormannen hun schepen bouwden.
Een beetje gezond boerenverstand en we komen er wel.
Tot nu toe vallen alle onderdelen als puzzelstukken in elkaar.
Ik heb er het volle vertrouwen in dat we de klus klaren.

De enige ervaring met scheepsbouw, is het gegeven dat ik in mijn vorig leven (45jaar geleden) samen met mijn vader zaliger een zeilboot gebouwd heb. Mijn vader kon behoorlijk overweg met schaaf en beitel, geloof me vrij.
We zijn nadien met dit schip zonder noemenswaardig probleem naar Engeland gevaren.
Er moet ergens toch een beetje Vikingbloed in onze aderen vloeien, niet?
Het betrof een Primaat (7m) volgens plan van een Nederlandse scheepsarchitect (Vanderstadt).


Kortom, ja, een beetje uit het hoofd en van wat we zien op internet.
Het wijst allemaal zo een beetje zichzelf uit.

Hallo Aurectar,

Misschien lees ik er overheen, maar bouw je dit model van een tekening of zo uit het hoofd aan de hand van fotomateriaal?

groeten Paul
 
Aha, ik had al zo'n vermoeden. Dat s'nachts uitdokteren van dingen ken ik wel. Probeer de verhoudingen van de romp en straks de opbouw wel een beetje in acht te nemen, wil je de "Titanic" er in zien. Denk aan de gewelfde boegvorm en de karakterestieke achterkant. Deze vorm is belangrijk alvorens je de huidgangen aanbrengt. Succes.

groeten Paul
 
Intresant project, met de gratis versie DELFTship - Home kun je je schip vizualiseren in 3D en spantenplan uittekenen.
Mijn vorig bootje ook van foto's en de hoofd afmetingen gebouwd , hieronder een halve doorsnede in 3D
Succes blijf dit zeker volgen:)


ScreenShot005.jpg
 
Kano

Neen, eerst de huidgangen eraan, in vorm schaven en schuren.
Resutaat: een kano.
Daarop wordt het Titanic poepje geconstrueerd met spantjes en Rubsonschuim.
Nadien in vorm schuren en een epoyymatje erover.
Voorvaarde, vorm aanvoelen.
Daar komt geen software aan te pas.
Hoe deden ze het vroeger wel ?

Mvg,
Aurectar


Wil echter niet gezegd hebben dat deze software niet interessant is.
Begrijp me niet verkeerd.
Maar ik probeer te werken gelijk vroeger t.t.z. Impirisch, op het gevoel en volgens de vuistregel.




Aha, ik had al zo'n vermoeden. Dat s'nachts uitdokteren van dingen ken ik wel. Probeer de verhoudingen van de romp en straks de opbouw wel een beetje in acht te nemen, wil je de "Titanic" er in zien. Denk aan de gewelfde boegvorm en de karakterestieke achterkant. Deze vorm is belangrijk alvorens je de huidgangen aanbrengt. Succes.

groeten Paul
 
Laatst bewerkt:
ik vind dat op het gevoel bouwen wel leuk. ik doe het namelijk ook veel maar af en toe een tekening is leuk mee genomen.

veel suc6 met de bouw ;)
 
De 3D software tussen mijn oren heeft ook al een schetsje afgeprint.
Deze tekening moet toelichting brengen waar we ongeveer naar toe willen.
Het typisch Titanicpoepje zal gevormd worden door die spantjes die een aandachtige toeschouwer op de schets kan ontwaren.
Wat schuim er tussen en schuren.
Ship ahoi.

Mvg,
Aurectar

full
ik vind dat op het gevoel bouwen wel leuk. ik doe het namelijk ook veel maar af en toe een tekening is leuk mee genomen.

veel suc6 met de bouw ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja zo had ik het begrepen, goed getekend ;)
Tip om schuim te schuren, als laatste schuurbeurd een schuursponsje van de afwas gebruiken :)
 
Laatst bewerkt:
Mille tonnaires de Brest

Leuk filmpje van een mooi project.

Hier op de foto's de laatste stand van zaken wat betreft onze Titanic.
Feitelijk is het zwaarste werk reeds geleverd.
Rest alleen nog het logisch vervolg zoals vooropgesteld.

Mgv,
Aurectar

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top