Bouw Titanic

PU schuim

De boot is beplankt met triplex en de erzatsribben zijn op de romp gepositioneerd.

PU schuim tussen spuiten en uitschuren.
Op het schuim een vliesje glasvezel met venylpapje aanbrengen en daarop polyester of Epoxy.
Uitplamuren,schuren en verven.
Klaar om de tewaterlating op 31mei (100 jaar na de echte tewaterlating van de onderbouw).
We blijven zo op schema.



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
schuren

Nu nog een kwestie van uitplamuren, schuren, fijnplamuren en nogmaals schuren.
De romp is bijna af.



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk project

Het is een leuk project en ziet er goed uit, mijn complimenten en succes met de rest!
grt
hawser
 
Te water

Romp bijna klaar.
We zijn op schema.
Dinsdag testvaart in kanaal Kortrijk-Bossuit.
Kijken hoeveel gewicht er in moet.
In september aanvang bovenbouw.
Wordt spannend.

Mgv,
Aurectar


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit, met wat kleur erop.
Er gaat toch zeker nog wel een echte schroef onder, zoals op onderstaand plaatje?

Titanic%20Propellors.preview.jpg


De schroef die er nu onder zit komt van een motorboot uit laten we zeggen 1970,(ziet er niet uit).
 
De bedoeling van het projekt is op 14 april 2012 dit bootje te laten varen.
Dit kadert in een vakoverschrijdend project over de Titanic.
Dit schip moet slechts eenmaal varen, begrijp je.
Nadien zal ik er een vierbladschroef op monteren met daarnaast de driebladschroeven zoals op jouw foto.
Het model zal dan meer in detail afgewerkt worden om ergens statisch in een glazen kast tentoon te stellen.
Dus voorlopig opteren we voor een eenvoudige gestileerde versie v/d Titanic.
Kijken of hij overmorgen een realistisch vaarbeeld genereerd.
Later meer daarover.

Aurectar
 
[mod]80% van het schip steekt dus boven de waterlijn uit!
Bovendien is ze relatief smal.
Dat houdt in dat de Titanic als model in principe vrij instabiel zal zijn.
Alle ballast die nodig is, zal je dus zo laag mogelijk moeten plaatsen.

Als "brandstof" adviseer ik dus loodaccu's: de goedkoopste accusoort, maar ook zwaar. Als "nuttige ballast" dus ideaal.

Qua motoren: de 755/40 motoren zijn voor zo'n schip (denk ik) te klein.
Bovendien: je hebt 3 motoren nodig: de Titanic had 3 schroeven!

De middenschroef heeft 4 bladen, de bak- en stuurboordsschroef hebben 3 bladen.
De diameter van de schroeven:
Middenschroef 5,3m, bak- en stuurboordsschroef 7,7 meter.
Omgerekend zou dit schroeven opleveren van 5 en 7 cm diameter.
Dat zal inhouden dat je de motoren moet voorzien van een vertraging.

Rechtstreeks op de as zullen de 755/40 motoren met deze schroeven binnen korte tijd oververhit raken en verbranden. Een vuistregel in de modelbouw is:
Zorg dat je schroefdiameter nooit groter is dan de diameter van je motor.
Vandaar dat ik adviseer:
óf grotere motoren, óf een vertragingskast tussen motoren en schroefassen te plaatsen.



Motor 744/40 Robbe
Schroef 6cm
Regulateur 40A Graupner
Lipo 2500ma
Volgas 10A
Kruissnelheid 6A
Weinig verbruik
13kg zand ballast in zakjes.

Vaart uitstekend.
Laat zich zeer precies sturen
Proefvaart geslaagd :)

Wie sprak daar van 3 motoren???:eek:



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Motor 744/40 Robbe
Schroef 6cm
Regulateur 40A Graupner
Lipo 2500ma
Volgas 10A
Kruissnelheid 6A
Weinig verbruik
13kg zand ballast in zakjes.

Vaart uitstekend.
Laat zich zeer precies sturen
Proefvaart geslaagd :)

Wie sprak daar van 3 motoren???:eek:

Ik... maar dat wist je al. Omdat ik uitging van een "schaalschip" en dus die 3 motoren. Maar goed, ik weet nu wat meer van de achtergrond van dit model.

Tóch nog een waarschuwing: als ik de specificaties van de 755/40 bekijk zie ik het volgende:

Power 755/40
Spannung 12-18 V
empfohlene Zellenzahl 10-15
Strom (max. Wirkungsg.) 4,5 A
max. zulässiger Strom 8 A

Umdrehung (unter Last) 5600-8400

Let even op de amperage's...
 
Een vuistregel in de modelbouw is:
Zorg dat je schroefdiameter nooit groter is dan de diameter van je motor.

Kom ik ook nog even vervelend doen :)

Die stelregel gaat inderdaad op voor borstelmotoren maar aangezien die steeds meer op de achtergrond beginnen te raken geef ik aan dat dit niet opgaat voor de borstelloze varianten. Daar haal je veel meer vermogen uit een veel kleiner motortje.
 
Idd, in riggerland vaart men zelfs 39mm props met een 28mm (diameter) motor. Uiteraard heeft de motor wèl een flinke can-lengte en is de gehele setup goed op elkaar afgestemd.
 
Slowly vlieden

Let even op de amperage's...

Ik heb in feite mijn amperages niet uitgemeten.
Wat wij gedaan hebben is een testvaart.
Daarmee bedoel ik in het begin voorzichtig aan maar na verloop hebben we toch even bij wijze van proef de gaskraan enkele minuten opengezet.
De Titanic schoot als een Duitse torpedoboot vooruit..
Ik heb nadien wel de batterij uitgemeten en zag dat er weinig verbruik was.
Mijn lipocellen stonden nog op 70% en de motor was absoluut niet warm.
Daaruit concludeer ik dat de amperage zeker niet hoog kan geweest zijn.
Kan trouwens niet met zo'n schroefje.
Nu, onze vaart op 14 april zal zeker niet volgas zijn, want het moet realistisch blijven.
Een zeer laag regime zal volstaan om de Titanic slowly over het water te laten vlieden, wat de bedoeling is.
Mooi om om zo de Titanicromp te zien evolueren.
Ik kon het mij zo niet voorstellen.

Aurectar
 
werk aan de winkel

full


Er is nog wat werk aan de winkel maar de 100-jarige krijgt stilaan zijn oude glorie.

Mvg,
Aurectar
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maiden

De boot is nog niet helemaal af.
Toch hebben we tijdens het zomerkamp een proefvaartje gedaan.
30kg schroot om de boel in evenwicht te houden.
Krachtbron.
Lipo 3s 2500ma voor een vaart van 30 minuten.

Verbruik minimaal.
Laat zich goed sturen.
Buiten een aanvaring met een surfplank (zonder erg) alles vlekkeloos verlopen.

[URL="
MANITOBA - YouTube[/URL]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aanvaring met een surfplank? Je dacht, ijsschotsen gaan niet lukken maar een groot wit object voldoet prima?
"Surfplank, straight ahead!"
:p

Vaart mooi, gefeli.
 
Back
Top