Bouw Torpedo Boot PT-596 (1:35)

Hoi Paul,

Met een snel varende boot als deze is het vaak beter om de hoek tussen schroefas en motor zo klein mogelijk te maken. Koppelingen gaan bij hoge snelheden zorgen voor weerstand en dus verlies in je vermogen. Ook (afhankelijk van de koppeling) zullen ze sneller sluiten en misschien zelfs breken. Juist op vol vermogen komen de problemen.

Maak een buisje op je schroefas en op je as van de motor en probeer ze dan zo vast te zetten. Als je nu een koppeling er tussen zet staat hij (bijna) recht. Is nu even werk, maar straks veel plezier...

Enne .... succes met je jacht op een Happy Hunter ;)

Hey Ron,

daar heeft u gelijk in, maar ik zit met mijn schroeven....

bedankt!

Groet,
Paul

Kleinere schroeven met meer spoed gebruiken? Raboesch heeft ze in alle soorten en maten. Of kleine speedschroeven? Omdat je 2 motoren hebt, die je tegengesteld kan laten draaien, hoef je niet bang te zijn dat de boot niet rechtuit zal varen bij schroeven met veel spoed.

Een paar kritische vragen:
Wat voor schroeven zitten er onder?
En welke motoren?
En zie ik smeltlijm waarmee de schroefaskokers vastzitten?

En nog een tip:
Al;s je accupakket nu eens deelt? 2 rijtjes van 3 cellen maken en die via (dikke) kabels aan elkaar en aan de stekker koppelen?
Dan kan je elk rijtje van 3 naast de schroefaskokers leggen, in plaats van er op.
Voordelen:
lager zwaartepunt = stabielere boot
geen gewicht op de schroeefaskokers.

Zo te zien er is tussen de schroefaskokers ook voldoende ruimte om de accu op de bodem te laten rusten, alleen ligt er nu een blok piepschuim onder, waardoor de accu hoger ligt dan nodig.

Hallo,

@Roel
schroeven zijn 35 mm
Speed 600..... (maar het is zonde om door te verkopen, dus al het echt niets is dan gaat het over...)
nee hoor, dat is een speciale kit, aan bevolen door de verkoper in Goes.....

dat klopt Henk, maar de baas wil op ruw water gaan varen, dus komt er zoiezo water in, en dan moet de accu niet naar de fillistijnen gaan, en stabiel is ze wel!

Groet,
Paul

Ik zou dan kiezen om de boot 100% waterdicht te maken, en dat kan, zodat er ook op ruw water niets in komt. Hier en daar wat piepschuim als nooddrijfvermogen, mocht er toch lekkage optreden, is niet verkeerd, maar zodra er een laagje water in de romp staat, klotst dat alle kanten op, als je, met die overdaad aan vermogen (Speed 600 kan ook makkelijk een Corolikits P-boot op leuke snelheid voortstuwen) over het water gaat "raggen".

Qua motorisering zou ik eerder aan Speed 400 of 480 hebben gedacht, met 20 of 25 mm schroeven, hoe minder gewicht, hoe minder vermogen nodig om in plané te komen. Maar goed, de keuze is anders gemaakt, dus we moeten nu afwachten hoe het uitpakt.

2 x speed 400 is meer dan genoeg voor dit scheepje.
2 x 480 is al overkill, en 2 x 600 is helemaal gekkenwerk.

Veel te zwaar. Al dat gewicht moet je meezeulen, daardoor ligt je boot dieper, heeft dus meer weerstand, kost meer vermogen, kortom: je accu's zijn een stuk eerder leeg. Ik heb inderdaad 2 x Speed 600 in de RV161 liggen (politieboot van Coroli) en zelfs die boot is daarmee zwaar overpowered.
88712688.jpg

54969501.jpg

Laat staan dit kleine ding.

35mm schroeven? 20 of 25mm is meer dan genoeg.
Ik begin me af te vragen in hoeverre die winkelier van jullie verstand heeft van modelschepen...

De RV161 is ruim een meter lang en weegt (leeg) zo'n 3 kilo.
De PT is krap an 70 cm en waarschijnlijk een heel stuk lichter...
En als je kijkt naar de Schnellboote van de S100 serie: Die zijn 1 meter lang, vrij smal, zullen ongeveer hetzelfde gewicht hebben en varen met 2 (of 3) speed 400's uitstekend!

"Zonde om door te verkopen"? 600's zijn prima motoren, die kan je " baas" altijd in een wat groter schip gebruiken... Ze eten geen brood.

Was hier ook al ter sprake gekomen, Roel. albert-2

Maar goed, we gaan zien waar en of "het schip zal stranden". Misschien wil Paul's baas nog sneller dan jou zijn, Roel. ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ga je de motoren nog vervangen voor Speed 400 of Speed 480 dan? Dan houdt je vast nog meer dan genoeg snelheid over.

Hopelijk geen waterschade bij de eerste proefvaart, omdat je zei dat de boot te hard ging.

Jammer te horen dat het niet ging zoals verwacht.
Mischien toch overwegen om wat kleinere motoren in te bouwen.
Geeft je meteen ook een langere vaartijd.

Back