Bouw Twister DLG

Richtingroer gleuf gemaakt in de romp.
Hoogteroer gemonteerd.

Mijn vraag is of het niet mooier is de romp schuin af te schuren aan de achterkant zodat deze exact in lijn loopt met de rand van het stuurvlak ( zie foto ) Ook neem ik aan dat het richtingroer het hoogteroer zo goed als "moet raken" ik kon geen maten vinden in de manual maar dit leek mij het meest logisch, klopt dat?

dsc00043jf.jpg

dsc00042s.jpg

Als ik de achterkant van de romp schuin afschuur zoals / dan loopt deze gelijk met de achterkant van het richtingroer en kan het het richtingroer nog een 0,5 cm naar voren zodat deze exact tegen het hoogteroer aan komt te liggen.

Laatst bewerkt:
Ligging antenne

klopt het dat de antenne uit een deel met coax (zwart) en een deel zonder coax (wit) bestaat?
Indien dit waar is dan is het witte deel je antenne (dit moet dus in het kevlar gedeelte van de romp geplaatst worden) en het zwarte afgeschermde deel dient alleen als transport en mag in een, niet al te scherpe, bocht liggen.
Ik blijf het vreemd vinden dat er maar 1 antenne op zit omdat dit een grote gevoeligheid voor de stand van het toestel geeft. Mogelijk zit er nog iets op de printplaat van de ontvanger dat als antenne dient. Zit er een handleiding bij de ontvanger en wordt hier niet iets geschreven over de antenne ligging???

Bas

klopt het dat de antenne uit een deel met coax (zwart) en een deel zonder coax (wit) bestaat?
Indien dit waar is dan is het witte deel je antenne (dit moet dus in het kevlar gedeelte van de romp geplaatst worden) en het zwarte afgeschermde deel dient alleen als transport en mag in een, niet al te scherpe, bocht liggen.
Ik blijf het vreemd vinden dat er maar 1 antenne op zit omdat dit een grote gevoeligheid voor de stand van het toestel geeft. Mogelijk zit er nog iets op de printplaat van de ontvanger dat als antenne dient. Zit er een handleiding bij de ontvanger en wordt hier niet iets geschreven over de antenne ligging???

Bas

Ik zal de manual erbij zoeken, inderdaad eerst een stukje zwart en daarna witte kabel. In de handleiding staat niks geschreven alleen dat de antenne vast moet liggen in de romp en het liefst horizontaal. Wat ik dacht klopt dus: De antenne hoeft niet naar buiten gevoerd te worden. Dit is een IFS 3 ontvanger en mijn zender ook blijkbaar is 1 antenne daarmee genoeg. Ik zal een reikwijdte test doen zodra alles is ingebouwd.

Richtingsroer

Bij mijn Twisters zit er ongeveer 4 mm tussen de achterkant van het hoogteroer en de voorkant van het kielvlak. Deze maat is niet kritisch dus minder mag ook.
De romp kun je achter afschuinen zodat het dezelfde richting heeft als de scharnierlijn van het kielvlak. Het belangrijkst is dat de romp over het koolstof van het kielvlak loopt.
P.s. De kielvlakken zijn van Depron en dit lost op met ontvetters (wasbenzine) en secondenlijm. Het beste kun je heel licht opschuren en (5 minuten) epoxy gebruiken.

Ik zal de manual erbij zoeken, inderdaad eerst een stukje zwart en daarna witte kabel. In de handleiding staat niks geschreven alleen dat de antenne vast moet liggen in de romp en het liefst horizontaal. Wat ik dacht klopt dus: De antenne hoeft niet naar buiten gevoerd te worden. Dit is een IFS 3 ontvanger en mijn zender ook blijkbaar is 1 antenne daarmee genoeg. Ik zal een reikwijdte test doen zodra alles is ingebouwd.

heeft het zwarte stuk inderdaad een extra mantel (coax)?
Als je een reikwijdte test doet hou het model in verschillende standen.

heeft het zwarte stuk inderdaad een extra mantel (coax)?
Als je een reikwijdte test doet hou het model in verschillende standen.

Klopt inderdaad. Ik ga inderdaad eerst een goede test doen, mocht het storen dan gaat de antenne alsnog buitenlangs. Pascal

Nog een vraag...
Dyneema welke soort kan ik het beste halen?
En welke dikte moet ik gebruiken voor de Twister?
Deze week het bouwen weer oppakken, zal dan ook nieuwe foto's plaatsen.

Ik gebruik 0.3 mm.

Hey Thx Alex,

Ik zet de laatste puntjes op de I voor de eerste maiden vlucht.
Nog een hele domme vraag, hoe dik moet het koolstof zijn voor de roederhoorntjes ( me laptop is gecrashed en ben al me en aantekingen + de manual kwijt, kan je die ook ergens downloaden? )

coax/antenne

Bas

Bas, Jorrie

Ik raad aan om ook een deel van de coax buiten de romp te houden aangezien dit ook als antenne werkt (beter gezegd: als tegencapaciteit).
Dergelijke antenne is in de HFwereld bekend als een Bazooka. Het is eigenlijk een dipool antenne en niet zoals bv bij de auto-antenne een spriet op een metalen ondergrond (massavlak).
Even simpel uitgelegd: een antenne heeft een tegenpool nodig om zich tegen af te kunnen zetten zeg maar. Bij de autoantenne is dat de carrosserie, bij de coax (bazooka) antenne is dat een deel van de buitenmantel van de coax wat als tegenpool werkt. Ga er maar vanuit dat je een even groot deel van de mantel buiten de romp moet houden als het sprietje. Beter gezegd: de eigenlijke antenne is 2 x zo lang als het witte sprietje. De lengte welke uit je romp steekt zal op iets meer dan 6cm uitkomen.

Hoop dat het duidelijk is

Bart

Stof tot nadenken

Nog een hele domme vraag, hoe dik moet het koolstof zijn voor de roederhoorntjes ( me laptop is gecrashed en ben al me en aantekingen + de manual kwijt, kan je die ook ergens downloaden? )

Zit er ook bij jou een relatie tussen de koolstof(stof) en het crashen van de laptop?
Bij ons op de TU meermalen kortsluiting gehad in elektronica door koolstofstof.
Rick

Zit er ook bij jou een relatie tussen de koolstof(stof) en het crashen van de laptop?
Bij ons op de TU meermalen kortsluiting gehad in elektronica door koolstofstof.
Rick

Nee hoor dat heeft er niks mee te maken ;)
Mijn laptop staat niet in de bouwruimte of andersom, kan me wel voorstellen dat het heel fijn stof is wat zich nesteld op een printplaat en koolstof geleid stroom toch? dus dat zou waarschijnlijk kortsluiting veroorzaken. Lijkt me belangrijk stof zowiezo uit de buurt van computers te houden.

jorrie;1629509 De balansbox zei:
http://www.atlantahobby.com/forum/uploads/16/IMG_1769s.jpg[/URL]

voorzieningen: een leeg conserveblikje(van de boontjes), wat lood, een stuk 12mm waterleidingbuis en een gasstel.
7 stuks van 16.5mm geeft ongeveer 20 gram per stukje. vervolgens van balsa ook een aantal (minimaal 9) maken van 16.5mm en de afsluiting op 165mm van het einde maken.

voorzieningen: een leeg conserveblikje(van de boontjes), wat lood, een stuk 12mm waterleidingbuis en een gasstel.
7 stuks van 16.5mm geeft ongeveer 20 gram per stukje. vervolgens van balsa ook een aantal (minimaal 9) maken van 16.5mm en de afsluiting op 165mm van het einde maken.

Thx Alex,
Ik zat net een ander topic van twister goes molded door te lezen met deze foto
normal_tt1.jpg

normal_tt6.jpg

Wat ik me hier afvraag lijm je de koker hier in de romp?
Hoeveel CM begint de koker vanaf de voorkant?

Servo's en alle apparatuur zit uiteindelijk ingebouwd, gelukkig. nu alleen nog de balastkoker.

Ja gewoon op de bodem lijmen. Je moet zorgen dat het middelste blokje van 7 precies op het zwaartepunt ligt (78mm) dan zit je altijd goed.

Balastbox vandaag geplaatst. Ik heb de optie van Alex gebruikt met een borpen die was toch veel idealer dan de foto's die ik hierboven plaatste. Heb de balastbox met wat glasweefsel aan de zijkanten vooraan verstevigt en vooraan op het punt waar je het gewicht inschuift een dun glasmatje opgelegt. Lekker glad geschuurd zodat je het gewicht er zo in glijdt. Verder had ik geen balsa meer in huis maar nog wel een koolstof buis (hol) van 1 cm, deze in stukken van 1.65 cm gezaagd, is lekker glad en glijd gemakkelijk in de koker en is ook prima glad te schuren aan de zijkanten. Lood inmiddels verzameld maar nog niet kunnen gieten vanwege het missen van gasbrander ( en een moeder die geen lood in de keuken op het gasfornuis wil ;) wat begrijpelijk is )
Ik zat te denken om mischien in een oud blik wat brandstof te gieten en de lood in strookjes erin te gooien en dan een tijdlang laten branden zodat alles smelt en gietbaar wordt, maar dat zal wel niet lukken de smelt temperatuur van lood is 326 graden volgens internet, toch maar eens een brander ritselen dit weekend ;P

Met een brander gaat het prima.

87812400__92391.jpg

Bij de bouwmarkt of ijzerhandel verkrijgbaar.

Let op wel buiten doen, lood damp is giftig...:nooo:

Frans

Morgen Idd ff naar de de Gamma, dat zeg ik!
Van dat noppen folie ook nog halen, kan je mooie vleugelhoes van maken, stukje zwart band eromheen op de randen en met de naaimachine afstikken en je hebt een keurige bescherming!

Halen jullie je vleugels van de Twister af?
Moet in principe toch makkelijk in de auto kunnen met gemonteerde vleugels, en dat op en af gemonteer zal ook niet bevordelijk zijn voor de schroefgaten in de vleugels.

Back