Bouw Twister

Omdat ik nog steeds veel vragen krijg over de bouw van mijn Twister heb ik besloten om foto's te maken tijdens de bouw.

normal_3~1.jpg

Met dubbelzijdig tape plak ik de schuimkern vast op de tafel. Om mijn kernen zo precies mogelijk te krijgen gebruik ik liever geen gewicht maar tape ik ze vast. Het blok ligt nu op de kop.
normal_4~1.jpg

Met dubbelzijdig tape plak ik de snijmallen tegen de blokken schuim.
normal_2~1.jpg

Het resultaat.

normal_5~1.jpg

Snijden van de vleugeltip. Mijn vleugels bestaan uit 4 kernen per helft.
normal_6~0.jpg


normal_7.jpg


Na 3 uurtjes kernen snijden. Deze stapel is voor 2 vleugels

Word vervolgt.
 
normal_8.jpg

Met een papieren malletje word de vleugeltip afgetekend en daarna gezaagd
normal_9.jpg

De kernen worden daarna tgen elkaar gelijmd.
normal_10.jpg

Daarna worden de kernen geschuurd/onthaard. Linker kant is al gedaan ,rechts moet nog. Korrel 150
normal_11.jpg

Met een streepje schuurpapier geplakt op een stukje balsa word langs een lineaal de geul voor de ligger geschuurd.
normal_12.jpg

Het resultaat.
normal_13.jpg

Met een scherp/nieuw stanleymes worden de schuimkernen doorgesneden . Éénmaal 2 mm achter het scharnier en 1 maal in het midden van de ligger geul.
 
normal_14.jpg

Koolstof webbing voor ligger en klep los op de schuimkern
normal_15.jpg

En er tussen gelijmd met Bison-col
normal_16.jpg

Om de voorlijst word dubbelzijdig tape geplakt. Bij de tip een beetje spuitlijm aangebracht met een kwast.
normal_17.jpg

60gr kevlar strip om de voorlijst geplakt.
normal_18.jpg

Mylars klaar om te waxxen
 
Supercool!

mooi verslag tot nu toe. Ik ga nu ook die richting op, maar dan meer houtjetouwtje.... Dit is allemaal wel weer echt strak.

Hoe dik zijn jouw mylars?
en heb je ze ook verdunt (afgeslepen) bij de LE?
en tot waar lopen ze precies door?

de schuimplaat op tafel vastplakken is wel echt een goeie tip. ga ik ook doen :)
 
Mijn mylars zijn 0.35mm alhoewel ik tot nu toe steeds met polycarbonaat platen van 0.75mm heb gebouwd. Ik schuur ze niet af bij de voorlijst.
Mijn mylars steken voor ongeveer 5mm uit en achter 1cm.
 
Schuim is roofmate van de praxis.
Ik haal handmatig de beugel door het schuim.
In het begin zette ik steeds nummers op het roofmate om aan beide kanten even ver te zijn maar met de ervaring gaat me dat inmiddels perfect af. Ik kijk wel continue naar links en rechts om te vergelijken.
 
Geweldig dat je de informatie deelt met anderen. Het kan heel stimulerend werken voor de twijfelaars onder de potentiële bouwers.

Ik zie dat we in grote lijnen dezelfde bouwwijze hebben. Snijden uit de hand zonder nummering e.d. De snijmallen zet ik vast met 1.5 mm pennen 40 mm lang.
Een vraag: Het schuim dat net tegen de snijmallen ligt wordt altijd wat harder en hier blijft het profiel wat dikker dan 2 mm verderop . Ik snij sinds kort aan beide uiteinden 2 mm weg. De overgang tussen 2 panelen wordt minder, helemaal weg krijg ik het niet. Doe jij dat ook of hoe los je dit op?

Ben heel benieuwd naar het vervolg.

Loet
 
He Alex,

Leuk om een naamgenoot en clubgenoot te zien bouwen!

Met welke draad/voltage en Amerage snij jij dat roofmate? Ik probeer van alles, maar de draad houd teveel schuim vast tijdens het snijden en breekt dan vrij snel.

groet,
Alex
 
Loet Wakkerman zei:
Een vraag: Het schuim dat net tegen de snijmallen ligt wordt altijd wat harder en hier blijft het profiel wat dikker dan 2 mm verderop . Ik snij sinds kort aan beide uiteinden 2 mm weg. De overgang tussen 2 panelen wordt minder, helemaal weg krijg ik het niet. Doe jij dat ook of hoe los je dit op?
Loet

Volgens mij als je 2 mm aan beide kanten van tapse delen weg snijd word de ene kant kleiner en de andere groter. Word het verschil dan niet nog groter? Ik haal niets van de zijkanten af en lijm ze gewoon tegen elkaar aan. Ik heb niet het idee dat het terplaatse harder is maar waarschijnlijk wel fractioneel dikker. Tijdens het schuren van de kernen blijft daar weinig van over

Alex Talsma zei:
Met welke draad/voltage en Amerage snij jij dat roofmate? Ik probeer van alles, maar de draad houd teveel schuim vast tijdens het snijden en breekt dan vrij snel.

groet,
Alex

Draad is 0.4mm weerstandsdraad en ik snij bij 30 volt en ongeveer 2 ampere.
 
Na het aanmaken van de hars± 42 gr rol ik eerst de kevlar strook op de voorlijst in (geen foto) daarna rol ik de mylars dun in met epoxy en plaats de kevlar op de mylars. Mijn kevlar knip ik aan de voorlijst altijd precies op maat maar aan de zijkant en achterlijst laat ik wat oversteken.

normal_19.jpg


De Kevlar op de mylars gerold. Goed te zien is dat ik de eerste cm. van de mylar leeg laat om geen overtollig kevlar aan de voorlijst te hebben. Verder goed te zien is de kevlar doubler op het aileron. De achterlijst moet nog worden bijgeknipt
20.jpg


Na het bijtrimmen word de kevlar met een rubber rolletje gerold om de vezel plat te spreiden en de gaatjes tussen de vezels te dichten. Het erg open 36 gr/m2 kevlar is hier inmiddels dichtgerold.

normal_21.jpg


Na het platrollen word met een harde geribbelde roller en toiletpapier het overtollige hars er uit gerold

22.jpg


De voorgelamineerde carbon patches worden op een krant nog eens dun van hars voorzien. Onder deze patches ook nog een stukje niet voorgelamineerde koolstof voor extra sterkte rond de werppen.

normal_23.jpg


Met microballoons ingedikte hars word de overgebleven naad boven de webbing opgevuld. Later ook nog een rupsje op de achterlijst voor het sluiten van de mylars.

normal_24.jpg


Daarna word de kern nog een keer gerold met een zo droog mogelijke schuimroller om de laatste verontreinigingen en haartjes op te pikken. Dan word de ligger in de geul gelegd en de carbonpatches op hun plaats.Dan de mylar er op en het hele zaakje omdraaien en dan de onderkant precies hetzelfde. Dit is de eeste keer dat ik met mylars werk. Voorheen gebruikte ik 0.75mm polycarbonaatplaat. Ook de eerste keer dat ik de mylars los in de zak heb gedaan en de kernen buiten de vacuumzak gelaten. Het was een stuk lastiger om alles te positioneren. Mijn liggers kwamen enkele keren uit de geul en ik heb alles wel 3 keer opengehaald. Mijn oude manier, alles in de buitenkenen, dan alles bijelkaar tapen en vervolgens in de vacuumzak is toch iets gemakkelijker.

normal_25.jpg


Alles in de zak. Buitenkernen er om heen en gewicht er op. Morgen maar eens kijken hoe het resultaat is geworden en of de liggers in de geul zijn blijven liggen
 
Alex Hoekstra zei:
Loet Wakkerman zei:
Een vraag: Het schuim dat net tegen de snijmallen ligt wordt altijd wat harder en hier blijft het profiel wat dikker dan 2 mm verderop . Ik snij sinds kort aan beide uiteinden 2 mm weg. De overgang tussen 2 panelen wordt minder, helemaal weg krijg ik het niet. Doe jij dat ook of hoe los je dit op?
Loet

Volgens mij als je 2 mm aan beide kanten van tapse delen weg snijd word de ene kant kleiner en de andere groter. Word het verschil dan niet nog groter? Ik haal niets van de zijkanten af en lijm ze gewoon tegen elkaar aan. Ik heb niet het idee dat het terplaatse harder is maar waarschijnlijk wel fractioneel dikker. Tijdens het schuren van de kernen blijft daar weinig van over

Draad is 0.4mm weerstandsdraad en ik snij bij 30 volt en ongeveer 2 ampere.

Dat dacht ik dus ook maar het is niet zo als de vleugel niet te taps is. Er zitten bij een tapse vleugel een lang en een kort uiteinde. Het korte uiteinde doet er net zo lang over om gesneden te worden en heeft dus langer met de warme snijdraad te maken en brandt net iets meer in. Een segment heeft een lange en een korte kant. Plak je 2 segmenten tegen elkaar dan zijn dat een lange kant van de ene en een korte kant van de andere. Het past bij mij op deze methode net iets beter dan voorheen toen ik dat niet deed. Het zal niet werken voor heel taps toelopende segmenten.

Prima tip met de droge schuimroller om de laatste verontreinigingen en haartjes op te pikken. Ga ik beslist uitproberen.

Loet
 
Loet Wakkerman zei:
Prima tip met de droge schuimroller om de laatste verontreinigingen en haartjes op te pikken. Ga ik beslist uitproberen.

Loet

Dit is gewoon dezelfde roller als waarmee ik de epoxy heb ingerold. Deze roller is nog licht vochtig en plakt dus iets en pikt daarmee de meeste haartjes en andere verontreinigingen op van het oppervlak.
 
Alex,

Dat die liggers steeds uit de geul gingen had ik ook. Ik heb dat opgelost door de beide uiteinden niet te lamineren maar even vast te zetten met 5min epoxy op de kern .
 
Hallo Alex,

Heel interessant om te zien dat iedereen zijn eigen manier/ideën heeft.

Wat is de reden dat je eerst het dubbelzijdige tape op de kern plakt om daarna het weefsel hier weer op te plakken?

Een methode dit ook werkt is om eerst het DZ-plakband op het weefsel te plakken om daarna het geheel weer op de kern te plakken.

tape1.jpg

tape5.jpg


Groet

Frans
 
Frans Bal zei:
Hallo Alex,

Heel interessant om te zien dat iedereen zijn eigen manier/ideën heeft.

Wat is de reden dat je eerst het dubbelzijdige tape op de kern plakt om daarna het weefsel hier weer op te plakken?

Een methode dit ook werkt is om eerst het DZ-plakband op het weefsel te plakken om daarna het geheel weer op de kern te plakken.

Groet

Frans

Het dubbelzijdige tape dat ik gebruik heeft behalve een plaklaag ook een dunne plasticlaag. Als ik dit op het weefsel zou plakken is alle flexibiliteit er uit en krijg ik het niet meer rond de hoeken en de tip ronding. Door het tape eerst op de kern te plakken en de ronde tip te voorzien van Bison-spraylime kan ik de kevlarstrook zonder inknippen om de hoeken en de tip leggen.
Ik heb eerder ook al geexperimenteerd met een dunne strook glas met spraylijm gelijmd op kevlar maar ook dat wou niet om de ronde tip gelegd worden en ik moest toen gaan inknippen. Het werkt wel maar ziet er niet uit. Ik maak nu mijn voorlijsten van 60 gr kevlar zonder glas en dat laat zich toch prima glad schuren
 
Hallo Alex,

Ok, ja als er een niet plooibare laag in je DZ-plakband zit gaat de methode van glas op plakband niet lukken.

Sietse heeft ooit een inkoopactie gedaan voor Scotch transfertape.
Deze tape bestaat alleen uit een zeer dunne lijmlaag.
Echt geweldig spul.
Zelfs een combinatie van 37 gr kevlar en 58 gr glas laat zich moeiteloos om een tip plakken.
(natuurlijk wel het glas onder 45 graden)

Groet

Frans
 
Ik weet het maar ik heb deze inkoopaktie destijds gemist. (was nog geen lid van dit forum) Dit werkt overigens prima zo en het plakband bied ook nog eens extra bescherming. en je voelt het niet dus geen randen op je profiel.
 
Vanmorgen eerst even wezen vliegen. Voor het eerst sinds afgelopen weekend minder als windkracht 5 en even droog.
Ik heb inmiddels de vleugel uit de vacuumzak gehaald en deze ziet er pefect uit. Geen foto's helaas want de batterijen van de camera waren leeg. Gewicht rechter helft 51.5 gr en linkerhelft 52.6 gr. De ligger is gelukkig mooi in de geul blijven liggen. Alleen in de achterlijst zitten een enkel klein golfje. bij de voorlijst zit op één plaats een klein stukje waarbij de kevlar niet overlapt. Het is er in iedergeval wel glad dus ik laat het mooi zo. Door de melkwitte mylars kun je helaas niet zien hoe de kevlar ligt. Daar had ik bij de polycarbonaatplaten geen last van. Inmiddels heb ik op de plaats waar de hardpoints zitten het schuim weggehaald en dit opgevuld met hars met microballoons en ligt de vleugel tegen elkaar aan te drogen. Deze vleugel zal vliegklaar ongeveer 110 á 112 gr. wegen en dat is toch wel erg licht dacht ik.
 
Back
Top