Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Wubbe zei:Indrukwekkend hoor.
Maar... de twee glasmat-strookjes om de romphelften aan elkaar te maken worden dus niet door iets tegen de (binnenkant van de) romp aangedrukt. Houdt dat dan wel goed?
Ik had verwacht dat je er een ballonnetje in zou opblazen bijvoorbeeld, of iets anders om het glasmat tegen de binnenkant van de romp aan te drukken :?
Ik blijf het volgen.
Leon
Theo zei:Ik gebruik mijn lichtste 4mm plankje (weegt 44gr) Hieruit haal ik het Aspirin stabilo.
Tja, van zo'n gewicht zou ik juist hoofdpijn krijgen... :wink:Theo zei:Ik gebruik mijn lichtste 4mm plankje (weegt 44gr) Hieruit haal ik het Aspirin stabilo.
Dit klinkt wel heeel bekend.... :wink: Nostalgie: de gewonnen plankjes balsa tijdens het Luchtvaartkamp, "uitstekend geschikt voor de schaalmodelbouw" ....van een open haard.arno888 zei:Hi Theo,
"dubbel geruwd eike van de firma Scheijde, mijnheer......"
sorry, insiders grapje uit de vrije vlucht wereld :lol: :lol:
Zelf praat ik over licht balsa wanneer een plankje een massa heeft van ca. 10 gram per mm dikte. Voor mijn zelfgemaakte Aspi stabs heb ik echt licht hout gebruikt en plankjes van 32 -34 gram op de kop weten te tikken. Jouw gewichtsprobleem zit hem dus in het hout en in mindere mate in de gbruikte glassoort en/of epoxie.
Alhoewel ik op mijn staartgroep zeer zeker geen 48 grams glas zou zetten. Dat zal je een gewicht aan glas/hars opleveren van ca 0.8 tot 0.9 gram/dm2. Met 25 grams glas zou dit ergens rond de 0.5 gr/dm2 liggen. Touwens, wanneer je hars te dik is kun je makkelijk/het beste verdunnen met methanol........... Voor dit soort werk verdun ik de hars standaard 50 % .
Arno
Bruno van Hoek
Verder zou je qua opvattingen zo meekunnen in onze F2B groep.... :wink:
Theo zei:Heeel mooi Alex.
Ik heb inmiddels een weekje vakantie en wat moet je anders met dit weer dan bouwen. Ik heb 4 stabilo´s gebouwd en kom niet rond mijn streefgewicht van 8 gram. Lang niet. Alles zit zelfs net boven de 10.
Hoe dik is jou stabilo. Ik gebruik mijn lichtste 4mm plankje (weegt 44gr) Hieruit haal ik het Aspirin stabilo. Vanaf 1/3 van de koorde schuur /schaaf ik het af tot een messcherpe achterlijst. Daarna rond ik de neuslijst stevig af. Meestal zit ik dan alleen al aan het hout op een grammetje of 5,7.
Helaas heb ik alleen nog 49 grams glas en een 3 jaar oude pot epoxy. Dit is natuurlijk niet de manier ik weet het. Epoxy is te dik om te lamineren en wat verwarmen helpt wel maar de potlife loopt wel terug
Ik ga verder te werk zoals jou. Flink walsen met een hard rubberen roller en daarna droogrollen met keukenpapier. Tja en dan nog een resultaat van 10+ gram.
Wat is er eigenlijk mis om het hout alleen te behandelen met een dun laagje lak? Is dat laminaat echt wel nodig?