Bouw van balsa boot

• Topicstarter Topicstarter ™Tommy™
  • Startdatum Startdatum
Kijk eens op de site's in Hong-Kong-of China.Daar heb je al leuke brushless motoren vanaf een 15$.Goed van kwaliteit,en snel geleverd.
Bestel je bij HIMODEL , ligt na 3 dagen je pakje thuis.
Regelaars vind je er ook overal.
En zo heb je weer wat geld over voor leuke OCTURA props-of dergelijke.

Hoi Tom,

Ik heb de motoren nog niet ( loon niet binnen ) maar Speed 600 komt rond de 13 euro per stuk. Als ik jou was, zou ik geen brushless nemen. ze zijn wel leuk, maar de regelaars zijn wel duur. Koop gewoon ook 600 motoren, mocht er iets mis gaan, dan ben je niet een hoop geld kwijt.

Ik koop ze bij Krikke Modelbouw in groningen, aangezien ik daar niet ver vandaan woon.

Jer.

Hey ,

Hier heb ik nog wat foto's:

100_2265.jpg

100_2264.jpg

100_2263.jpg

100_2267.jpg

100_2272.jpg

Groeten, Tom

Heey,

Ik heb de boot nu geschilderd en gelakt. ook heb ik het eerste roer er op. Ik heb bewust voor de roeren aan de achterkant gekozen (En niet achter de schroeven.) Omdat het dan te zwaar wort. Ook ga ik nieuwe motortjes bestellen bij Conrad omdat de andere motortjes niet dezelfde weerstandswaarde hebben. En omdat ik anders heel veel verlies heb als ik de motortjes paralel schakel.

Deze motors kan ik nu regelen zonder verlies:
Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek

Met 2 van die motors kan ik ongeveer 12 min. varen.

Nog wat vraagjes :P :

* Moet ik mijn schroeven verder naar beneden doen zodat ze dieper liggen?
* Kan ik beter de roeren op een andere plek zetten?
* Kan ik beter een andere motor kopen?

Hier wat foto's er van:

100_2290.jpg

100_2288.jpg

100_2287.jpg

100_2285.jpg

Alvast bedankt!
Groeten, Tom

Laatst bewerkt door een moderator:
Met 2 van die motors kan ik ongeveer 12 min. varen.

Nog wat vraagjes :P :

1) Moet ik mijn schroeven verder naar beneden doen zodat ze dieper liggen?
2) Kan ik beter de roeren op een andere plek zetten?
3) Kan ik beter een andere motor kopen?

Groeten, Tom

Hallo Tom,

Waar baseer jij die vaartijd op?
Met een 30mm wokkel achter een 400 motor, gaat dat waarschijnlijk niet op, want die zijn dusdanig groot, dat de motor niet op toeren komt, véél stroom gaat trekken en erg heet wordt (tot de dood er op volgt).

1) als je een foto maakt met de schroefassen erin, gezien van de zijkant, zodat we kunnen zien, hoe steil de ashoek is, dan is daar een antwoord op te geven.
Hoever steken de assen uit de spiegel, op de eerste foto?
Standaard is 10-13% van de romplengte, dit lijkt mij aanzienlijk méér.
In combinatie met een lange slanke romp kon dit wel eens een 'avontuurlijk' bochtengedrag opleveren.

2) Eén roer naast/tussen de props is een betere plaats.

3) twee 400 motoren kan, maar dan met kleinere props, deze motoren zijn getimed, dus tegengesteld draaiende props zal niet gaan. De endbell is plastic, dus waterkoeling van de aansluitlippen is een must.
Eén 600 krijgt dit rompje ook wel vooruit en je vaartijd is langer.

Groeten, Jan.

Hallo Tom,

Waar baseer jij die vaartijd op?
Met een 30mm wokkel achter een 400 motor, gaat dat waarschijnlijk niet op, want die zijn dusdanig groot, dat de motor niet op toeren komt, véél stroom gaat trekken en erg heet wordt (tot de dood er op volgt).

1) als je een foto maakt met de schroefassen erin, gezien van de zijkant, zodat we kunnen zien, hoe steil de ashoek is, dan is daar een antwoord op te geven.
Hoever steken de assen uit de spiegel, op de eerste foto?
Standaard is 10-13% van de romplengte, dit lijkt mij aanzienlijk méér.
In combinatie met een lange slanke romp kon dit wel eens een 'avontuurlijk' bochtengedrag opleveren.

2) Eén roer naast/tussen de props is een betere plaats.

3) twee 400 motoren kan, maar dan met kleinere props, deze motoren zijn getimed, dus tegengesteld draaiende props zal niet gaan. De endbell is plastic, dus waterkoeling van de aansluitlippen is een must.
Eén 600 krijgt dit rompje ook wel vooruit en je vaartijd is langer.

Groeten, Jan.

Heey Jan,

Inderdaad als hij niet op toeren komt, maar ik had ook andere schroeven in gedachten.

De schroefassen steken inderdaad meer uit dan 10 tot 13 % van de romp.
Ik kan altijd m'n motortjes naar achter verzetten of de assen verkorten. Bedankt voor de tip!

Ik ga nu dan 1 roer in het midden monteren. Dan kan ik ook beter mijn servo bevestigen.

Ik heb nu een betere motor gevonden op 2brothersrc.com de Graupner speed 400 7,2 volt. (Code: gr 1794) Weet u of deze getimed is? is dit een goede keuze? Welke schroeven kan ik hier het beste voor nemen? Is er ook een winkel in Nederland waar ik die links en rechts -draaiende schroeven kan bestellen?

Alvast bedankt,
Tom

Hallo Tom,

Voor zover ik weet moet het er expliciet bijstaan, anders zijn de Speed motoren allemaal getimede motoren.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Hallo Tom,

Voor zover ik weet moet het er expliciet bijstaan, anders zijn de Speed motoren allemaal getimede motoren.

De 1794 draait onbelast 16000 toeren, da's rijkelijk veel voor een direkt aangedreven onderwaterschroef...
Vuistregel is om de prop niet groter te nemen dan het motoranker (of bij een prop met weinig spoed, de motordiameter).

Ik zou beginnen met deze:https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=451.0
Er is ook nog een 415.0A geweest, die linkdraaiend was, misschien hebben ze bij 2Brothers nog wat voor je liggen.
Hier is de raceschroeven pagina van Graupner:
https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AA

Maar waarom zulke kleine toerenmonsters voor zo'n grote romp, vraag ik mij af?

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Bedankt voor je reactie,

Wat voor motor zou je me aanraden? Ik heb een accu van 2400 mAh /8.4v. Dus het moet niet zo zijn dat hij in 2 min leeg is :D. Een regelaar die maak ik zelf dus dat is geen probleem. Graag zou ik hem iets harder willen laten varen dan mijn vorige boot van dat filmpje. ik schat 20 km/h.

Dit stond op de site van 2brothers bij de 1794 dus ong. een speed 400 denk ik.

Geschikt voor vliegtuigen tot 650 gram en kleine
speedboten tot 45 cm.

Groeten, Tom

Hallo Tom,

Vanwege de smalle lange romp 'moet' je eigenlijk wel tegengesteld draaiende motoren (en schroeven) nemen, anders vaart het voor geen meter.

Er zijn wel neutraal getimede motoren, maar die maken weer te weinig toeren, of zijn loeiduur.

Bel even met 2BrothersRC in Bussum en vraag of zij weten welke 400/500 serie motoren neutraal getimed zijn (vanwege het dubbelschroefs verhaal), op de meeste sites staat dat er namelijk niet bij, lekker handig...

Groeten, Jan.

Hey Jan,

En wat voor toerental zou je me adviseren?

Dan ga ik even een keer bellen.

Back