Bouw van de Cutty Sark in 1:140

• Topicstarter Topicstarter Overdrive190
  • Startdatum Startdatum
O

Overdrive190

Guest
Ik ben al een tijdje bezig met de bouw van mijn Cutty Sark model van Revell. Dat is een behoorlijk bekend zeilschip (volgens de info op de handleiding). Het is de eerste boot die ik bouw. Hij is niet zo heel groot, 60,7 cm, maar het is een begin. Ik zal hier een bouwverslag plaatsen met wat ik tot nu toe gedaan heb.

Zo zag het er uit toen ik hem kreeg:
2004885802722874947_rs.jpg
2005401547447100075_rs.jpg

Dit is een stukje handleiding (van de eerste stap)

2005673235562669563_rs.jpg

Hier was ik net begonnen; ik had net de zijbalken gelijmd

2003322939778953946_rs.jpg

En hier was ik al een stuk verder, ik had het dek al zowat klaar

2003315521777291245_rs.jpg

Dit is een foto van een deel van de romp. Dat moest je met verf met koperkleur verven (deze koperkleur is een beetje goudkleurig, maar ja ;))

2003320283855613864_rs.jpg

En nu ben ik zo ongeveer hier :)

2003366078538953857_rs.jpg

Scheepsbouw is een leuke hobby!
In de kerstvakantie ga ik verder met de rest van de bouw, 'k heb nu nog een behoorlijk drukke week op school... :(
Maar dan horen jullie meer van me!

Laatst bewerkt door een moderator:
dat model heb ik ook eens gebouwd toen ik op de basisschool zat, volgens mij was ik toen 11.....

best een leuk model;)

Een mooi model om te bouwen.

Ik zie dat je de koperen platen die zich onder de waterlijn bevinden een brons/goudkleurtje gegeven hebt? Het kan natuurlijk zijn dat de flits het een en ander verkleurt zoniet zou ik voor een rood koperen kleur gekozen hebben.
Dit kan je dan net op de waterlijn afwerken met een corrosie-groene kleur. Dus daar waar de koperen platen net boven en onder water komen. Net echt!. ;)

Het ziet er in ieder geval al zeer netjes uit. Mijn complimenten. :yes:

Droop (die ook nog bezig is aan de USS Constitution).

Ik heb de romp van m'n boot toch maar in koperkleur geverfd... Ik dacht al in het begin: Deze kleur is wel erg licht. Maar ik heb even wat rood er doorheen gemengd en de romp nog een keer geverfd. :D

Zo was ie eerst:

2002616275855766531_rs.jpg

En zo is ie nu:

2002643941195733913_rs.jpg

Grts

Bedankt voor de leuke reacties tot nu toe :D. Nu geef ik weer een update van hoe het er voor staat:

2000995506541372486_rs.jpg

Reddingsbootjes vastgemaakt

2000924292635420529_rs.jpg

De fokkemast in elkaar gezet

2000912621123543952_rs.jpg

En zo is het geheel tot nu toe (de masten moeten later pas worden vastgelijmd, maar ik heb de mast al even op de boot gezet om te laten zien hoe het er zo ongeveer uitziet).

Wordt vervolgd

Grts

Hier komt weer een korte update van hoe het er voor staat. Ik heb nu de grote mast en de bezaansmast ook in elkaar gezet en heb deze even ter illustratie op m'n boot gezet:

Modelbouwboot.jpg

Grts

Kon ik mijn amsterdam maar net zo snel bouwen als jij een boot kan bouwen haha :lol:

Ziet er goed uit, hoor! :cool:

Straks komt het leuke werkje: het aanbrengen van het lopende en staande wand. :rolleyes:

Droop

Tsja... Ik moet eerst nog de zeilen en de touwen... dat is ook nog wel aardig wat werk. Ik heb de masten ook nog niet vastgelijmd, ik heb ze er gewoon even opgezet. ;)

Hier komt dan weer een update van de bouw! Ik was na de vorige update eindelijk toe aan het vastmaken van de zeilen, dus daar heb ik me even op uitgeleefd. Het vastknopen van de zeilen is eigenlijk een leuk rotwerkje :D, want je moet steeds vier touwtjes per zeil vastmaken en steeds de naald precies door het hoekje van een zeil halen zonder dat deze doorscheurt. Hier komen nog een paar foto's:

Modelbouwboot006.jpg

Dit is een foto van de fokkemast. Alle touwen en zeilen zitten er al aan vast. Alleen de losse zwarte touwtjes moeten later worden vastgemaakt, o.a. aan de voorkant van het schip (vlak onder de punt).

Modelbouwboot007.jpg

Dit is een foto van de grote mast en de bezaansmast. Hier ben ik nog mee bezig, ik moet nog ongeveer vijf zeilen en dan zijn deze twee ook klaar.

De zeilen zijn eigenlijk van oorsprong wit, maar ik heb ze een cr[FONT=&quot]èmige tint gegeven. Zo lijken de zeilen wat ouder.[/FONT]
Hierna komt bouwfase 14: het vastmaken van de fokkemast aan de romp. :D Als dit klaar is geef ik weer een update.

Grts

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi David,
Ziet er erg leuk uit.
doet me weer een beetje aan mijn jeugd denken toen maakte ik ook dit soort modellen.
alleen deze heb ik nog gebouwd.

Mijn modellen waren de USS constitution, de Santa Maria, Bounty en de thermopelaye (hoop dat ik het goed geschreven heb) dit was trouwens een geduchte concurent van de Cutty shark in die tijd.

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat, maar dat zal wel goedkomen.

De bouw schiet ook al aardig op. Ikzelf ben ook benieuwd naar het eindresultaat, ik doe m'n best om de Cutty zo mooi mogelijk te laten lijken. :)

Ik ben nu bij bouwfase 14 van de 21 (het vastmaken van de fokkemast). Ik moet alleen nog wat touwen vastmaken en dan komt er weer een update.

Nu komt de update die ik beloofd had, ik heb de fokkemast nu op de boot gezet en alle draden vastgemaakt. Best wel lastig, omdat alle draden een beetje onder spanning moeten staan, net zoals bij een echt zeilschip. Maar het is toch gelukt!

Hier komen weer een paar foto's:

Modelbouwboot008.jpg

Zijaanzicht van de fokkemast

Modelbouwboot011.jpg

Bovenaanzicht van de fokkemast en de voorkant van de boot

Modelbouwboot012.jpg

En zo is het geheel tot nu toe

Dat was 't dan weer voorlopig, nu moet ik bezig met de montage van de grote mast en de bezaansmast, dat wordt een behoorlijk werkje, want ik moet de los liggende touwen van de fokkemast (vorige update, eerste plaatje) vastmaken aan de grote mast en ik moet de touwen van de grote mast weer vastmaken aan de bezaansmast.

Tot slot nog twee foto's van de grote mast en de bezaansmast (vorige keer had ik ze bijna klaar):

Modelbouwboot013.jpg

De grote mast

Modelbouwboot014.jpg

De bezaansmast

Grts

Ik geef denk ik toch nog maar even een tussen-update. Anders duurt het zo lang tussen twee updates. Ik heb nu de grote mast vastgemaakt (nog niet met alle touwen).

Modelbouwboot016.jpg

Foto van m'n Cutty Sark met nu bijna 2 masten gemonteerd

Grts

De bouw gaat nu erg snel :p . Ik kan al weer een update geven, want de bezaansmast staat nu op de boot (de laatste mast :D) en de fokkemast en de grote mast zijn van touwen voorzien! Ik laat nu ook wat details zien van de boot op wat meer foto's:

Modelbouwboot020.jpg

Voorkant van het dek

Modelbouwboot021.jpg

Midden van het dek

Modelbouwboot022.jpg

Achterkant van het dek

Modelbouwboot026.jpg

Voorkant van de boot

Modelbouwboot025.jpg

Touwwerk van de fokkemast en de grote mast

Modelbouwboot023.jpg

En zo ziet het er tot nu toe uit: alle zeilen netjes op de boot

Grts

Die heb ik ook ooit eens gebouwd. Ziet er goed uit.
Mocht je die van Billing Boats ooit eens willen gaan bouwen, ik heb een half afgebouwde (romp met opbouw) op zolder liggen. Alles zit er nog bij aan beslag. Nieuw kost ie € 299,-
Ik ben van boten overgestapt naar vliegtuigen dus zal mijn Cutty Sark nooit af komen.
groeten, peter

Back