Bouw van de "Grote Beer" (de banckert)

Beste allemaal

Ik zal mij eerst even voorstellen:
Ik ben Ronald van der Ploeg, 36 jaar oud en woon in Lisse. Mijn hobby's zijn zwemmen, techniek en BBQ-en.

Na vele jaren dubben is het er toch eindelijk van gekomen, de bouw van een RC sleper is begonnen. De sleper zal onder de naam " Grote Beer" gaan varen met als ligplaats Lisse. Het schip zal een redelijk copy worden van de Banckert. Ik wil wel proberen om een aantal aanpassingen en verbeteringen aantebrengen.

Modelbouwforum.nl - Fotoalbums van Ronald72

De komende winter wil ik proberen om het schip volledig vaarklaar te maken.

Mvg
Ronald

Na heel wat uitzoekwerk is de bouw eindelijk begonnen. Als eerst ga ik de bovenbouw maken, omdat ik nog niet weet wat ik benedendeks voor motor en accu wil gaan plaatsen. Als het gewicht het toelaat wil ik proberen om een wat zwaardere motor (bb 720 torque) te gaan plaatsen, met een "grote" 6 volts lood accu.

Zodra ik door heb hoe je foto's kan plaatsen, zal ik deze posten.

R:pnald

Vind je een 720 torque niet wat overdreven ?
Dat soort motoren worden in modelschepen van meter gedaan.
En dan stop jij dat in een bootje van 60 cm?
Nah..! Dat gaat hem niet worden.

Als het gewicht het toelaat wil ik proberen om een wat zwaardere motor (bb 720 torque) te gaan plaatsen, met een "grote" 6 volts lood accu.

Dat kan je dus VERGETEN of je wilt hem gelijk laten zinken dan is het goed

Als het gewicht het toelaat wil ik proberen om een wat zwaardere motor (bb 720 torque) te gaan plaatsen, met een "grote" 6 volts lood accu.

Dat kan je dus VERGETEN of je wilt hem gelijk laten zinken dan is het goed
Ik heb getest door in de lege romp van de boot water te doen, en tot mijn verbazing moest ik ongeveer 3 liter water in de boot gieten voordat deze op een normale vaar diepte zou zijn. Als ik aan neem dat de gehele opbouw ongeveer 500 gram is en een zware motor ook 500 gram dan blijf er ongeveer 1,5 kg over voor een accu. Het was uiteraard een eerste indruk en ben er niet zeker van dat het allemaal klopt. Ik ga er van uit dat jullie meer ervaring hebben met gewicht in een bootje aanbrengen dan ik heb. Aangezien ik geen onderzeeer aan het maken ben zal ik jullie advies zeker onthouden.

Ronald

Ik heb getest door in de lege romp van de boot water te doen, en tot mijn verbazing moest ik ongeveer 3 liter water in de boot gieten voordat deze op een normale vaar diepte zou zijn. Als ik aan neem dat de gehele opbouw ongeveer 500 gram is en een zware motor ook 500 gram dan blijf er ongeveer 1,5 kg over voor een accu. Het was uiteraard een eerste indruk en ben er niet zeker van dat het allemaal klopt. Ik ga er van uit dat jullie meer ervaring hebben met gewicht in een bootje aanbrengen dan ik heb. Aangezien ik geen onderzeeer aan het maken ben zal ik jullie advies zeker onthouden.

Ronald
Er zit nog meer in dan een motor een akku hoor
Vaarregelaar
servo.
En nog wat spanten dacht ik zo
mvg
Frederik

Hallo Ronald,

Ik heb zelf een backert en die weegt ook 3 kilo.
In mijn boot heb ik een speed 500E in gedaan met een 12V 3,4A accu.
Deze motor geeft meer dan genoeg vermogen, vol gas hoef je dan ook eigenlijk nooit te gebruiken.
En door de spanten is deze accu wel zo'n beetje de grootste die er in past.

Gr, Daan

Na wat probleempjes met het maken van de ronding aan de voorkant van de opbouw is het uiteindelijk toch gelukt. De eerste laag grond verf zit er op, de komende week ga ik proberen om de laatste oneffenheden weg te plamuren en alles nogmaals in de grondverf te zetten. Hierna ga ik het stuurhuis afmaken en deze eerst aan de binnenzijde schilderen.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou de afgelopen week aardige voordringen gemaakt, de opbouw staat voor de tweede keer in de 2componenten grondverf en het stuurhuis zit nu ook helemaal in elkaar.
De volgende stap wordt de schoorsteen met antenne. Ik weet nog hoe ik dit het beste kan aanpakken omdat ik de verlichting echt wil laten werken. Ik wil uitzoeken of ik mini LEDs kan inbouwen en deze vervolgens parallel aan te sluiten op een enkele batterij (1.2volt) De andere gedacht is om alle LEDs in serie te zetten en deze vervolgens aan te sluiten op de accu (6volt). Ik wil namelijk er voor zorgen dat de verlichting niet al te fel brand.
Als er mensen zijn met goede ideeën of suggesties dan houd ik mij zeker aanbevolen.

Ronald

Ik wil uitzoeken of ik mini LEDs kan inbouwen en deze vervolgens parallel aan te sluiten op een enkele batterij (1.2volt) De andere gedacht is om alle LEDs in serie te zetten en deze vervolgens aan te sluiten op de accu (6volt). Ik wil namelijk er voor zorgen dat de verlichting niet al te fel brand.

Beste Ronald,

Ik zou eerst wat meer over led's te weten zien te komen, want ik heb de indruk dat dit de eerste keer is. Een goede intruductie vind je op deze site. Ten eerste moet de spanning over een led minimaal de drempelspanning zijn, anders brand hij gewoon niet. Afhankelijk van de kleur varieert deze tussen zo'n 1.9 en 3.5 volt (dit wisselt nogal, altijd naar de datasheet van de gekochte led's kijken). Dus op een 1.2 volt batterij krijg je geen led brandend. De lichtsterkte kan wat gevarieerd worden door de stroom die je door het led-je stuurt (dus door de keuze van de voorschakelweerstand). De opgegeven waarden (meestal 10 - 20 mA, lager voor z.g. low-current led-s) geldt voor een optimale situatie m.b.t. lichtopbrengst en levensduur.
Op een 6 volt batterij kan je eventueel 2 gekleurde led-s in serie zetten, maar geen 2 witte met een drempelspanning van 3 volt (krijg je alleen een lichtflits, wat natuurlijk wel bij deze tijd hoort, maar ook 2 kapotte led-jes). Je moet altijd een voldoend hoge voorschakelweerstand hebben om de stroom te kunnen reguleren.
Dus: even terug naar de schoolklas.

Veel succes, ik weet zeker dat je nog een hoop plezier aan de bouw zult hebben.

Groet,

Ad Bakker

Laatst bewerkt:
Afbouwen van het onderschip

Na een lange periode ben ik weer begonnen om het model af te bouwen. Het was een lange periode dat ik niet gebouwd hebt, en mijn hande jeukte zo langzamerhand weer om eens wat te gaan doen. De afgelopen week ben ik bezig geweest om eerst het onderschip af te maken. De straalbuis en schroef zijn geplaatst, zo ook heb ik de twee roeren gemaakt. Gedurende de zomer heb ik besloten om een boegschroef in te gaan bouwen en verdiepte ankerkluizen. Zodra de ankerkluizen zijn gebouwd zal ik weer eens een foto's plaatsen.

Ronald

Back