bouw van de politieboten van colorikits!

Zucht.... geel = ral 1016 - Zeeblauw krijg ik nog! PSRal 1016 is van Dupli-color in spuitbus te krijgen, alleen mat, maar er gaat toch lak overeen!

Hieronder staan alle kleuren met ral nummers die voor een RWS boot gelden.
Let op dat je bij de rws 21 het oude vertrouwde logo van Rijkswaterstaat nog gebruikt.
De nieuwe vaartuigen hebben het nieuwe algemene rijks logo gekregen.
Als je naar het postbus 51 spotje kijkt, zie je het wapentje.
Hoop dat de bouwers, die een rws vaartuig ervan willen maken hiermee verder kunnen.
De ral kleuren van de RWS boten is als volgt:
Geel RAL 1016
Opbouw
Binnenzijde en buitenzijde achterboeiboord (indien aanwezig)
Stalen masten

Zwart RAL 9011
Romp
Bolders e.d.
Binnenzijde voorboeiboord
Bovenste strook schoorstenen (indien aanwezig)
Luchtkokers
Davits

Donkerturkoois RAL 5020
Metalen berghout rondom
Opstaande dekluiken
Hekwerken en railingen
Ventilatieschachten
Radarvoet (excl. scanner)
Kraan + liever

Grijs RAL 7030
Roefdak
Dek en aansluitend een 5 cm hoge rand van de opbouw

Lichtturkoois Sigma 1829/ Sikkens 184 A2 (volgens mij is dit wit)
Dak van het stuurhuis
Buitenzijde voorboeiboord
Diepte schalen

Oranje RAL 2004
Naam of roepletters vaartuig op het dak van het stuurhuis (facultatief)

Op de RWS 21 staat het wel op het dak, nl. RWS 21
Met vr. gr.
GQS

Thanks GQS

De nummers kloppen hoor! heb ze binnen alleen oranje had ik niet maar RWS 24 heeft zwarte letters op het dak. En wit is wit! zie mijn foto's op de site

Heb zonet de gehele boot eens goed bekeken.

De gehele kajuit zit goed in elkaar, zal er voor alle zekerheid toch nog wat lijm tegenaan smeren maar zover ik het heb beoordeeld, met drukken buigen etc. zit het toch stevig in elkaar.

Het enige wat ik wel mis is een bouwhandleiding. Nu kan ik aan de hand van de foto op de doos wel uit de voeten maar toch... het enige wat ik heb is een stickervel en een A4-tje met een aansluitschema.
Hebben jullie er een bouwhandleiding bij? zoja, kan die gescand worden? en in een pb naar mij toe?

grt,
Roelof.

Weetje

hallo,

Wisten jullie dat er een detail uitgevoerd pakket tekeningen van politieboot p31 (p49) is bij NVM.
Het hieraan gegeven bestel/tekeningnummer is 10.18.015
schaal 1:25.
Het pakket bestaat uit 4x A1 bladeren.
Moeilijkheidsgradering D.

Dus echt alles bouwen.
Wat de meesten nu ook moeten:rolleyes:

Laatst bewerkt:
hallo,

Wisten jullie dat er een detail uitgevoerd pakket tekeningen van politieboot p31 is bij NVM. (p49)
Het hieraan gegeven bestel/tekeningnummer is 10.18.015
schaal 1:25.
Het pakket bestaat uit 4x A1 bladeren.
Moeilijkheidsgradering D.

Dus echt alles bouwen.
Wat de meesten nu ook moeten:rolleyes:

Dit staat volgens mij op pag. 132.

grt,
Roelof

bij mij was ook geen bouwhandleiding in de doos.Na een mailtje met allonscale hebben zij mij deze digitaal overgemaakt. Voor RJM als je mij jouw E mailadres met een pb overmaakt zal ik de bouwhandleiding doorsturen

Roel en Frank bedankt,

Heb nu alles compleet en ben druk aan het bouwen.
De bijboot is klaar en de stickers zitten er voor de helft op.
Heb 2 600 speed BB motoren erin maar heb nog geen koppelingen.

Wel maak ik ondetussen wat foto's en die komen tzt hier te staan.

grt,
Roelof

FF een vraagje, als ik de tekeningen bekijk zie ik dat men de schroeven naar elkaar toe laat draaien (links draaiend bakboord - rechts draaiend stuurboord) Dat houd in dat ze het water naar elkaar toe persen ipv naar buiten (zoals bij de S100 met drie schroeven).

Vraag is dit anders ivm de tunnels en meer onder de boot? (Roel hoe heb jij ze?)

hmmm, probleempje,

hoe smokkel ik de doos naar binnen, zonder dat SWMBO het in de gaten heeft,

alhoewel, als ik de reacties hier lees, moet het in onderdelen te doen zijn.

m.a.w. Paulus heeft weer drie boten op de helling liggen.
bedankt Roel voor tonen van je model afgelopen zondag

Nu nog even kijken welk vrij nummer er te gebruiken is

FF een vraagje, als ik de tekeningen bekijk zie ik dat men de schroeven naar elkaar toe laat draaien (links draaiend bakboord - rechts draaiend stuurboord) Dat houd in dat ze het water naar elkaar toe persen ipv naar buiten (zoals bij de S100 met drie schroeven).

Vraag is dit anders ivm de tunnels en meer onder de boot? (Roel hoe heb jij ze?)
Roel hier...
Ik "heb" ze niet meer, d.w.z. nadat ik de schroefaskokers van enig vet wilde voorzien na zondag kwam er een hééééleboel water uit de schroefaskokers. En op het tussenschot, waar de schroefassen uitkomen, zat een hééééboel vet. en na het varen, in de boot, een redelijke hoeveelheid water.

Nou sloop ik niet graag, maar nu toch wel even gedaan.
Even trekken aan het glasmatje en dat kwam in twee delen los. Vervolgens met een spiegeltje even de verlijming van de kokers bekeken: ahum... hoest, rochel. 1 schroefaskoker in de tang genomen, twee keer wrikken en hij kwam los. De tweede idem. Nu is het wachten op fatsoenlijke kokers en ássen van meneer Raboesch.

Hoe ik ze had? van achteren gezien naar elkaar toe draaiend. Water van opzij aanzuigend dus. Is vaker zo bij ondiep stekende schepen die op ondiep water moeten kunnen varen.

@Paul: Hoe krijg je haar binnen?
Simpel.
Pak doos.
Schudt een aantal keren flink.
Open doos.
Pak willekeurig onderdeel (of deel van een onderdeel) en stop dat onder je jas/trui/broek/hemd/onderbroek/sokken. (naar keuze)
Laar de rest in de doos zitten voor de volgende werkdag. Na een paar maanden heb je het model compleet in huis.
Je kan op zaterdag smokkelen onder het mom van "Ik ga de auto wassen", maar dat moet je niet te vaak doen, dat valt op. Bovendien vraagt SWMBO dan onmiddellijk of je de hare ook meteen doet, en dat gaat weer van de bouwtijd af...
En denk aan de tip van Maarten: met zwarte viltstift de prijs doorstrepen en een lagere prijs er op zetten met de kreet "aanbieding!"
(Wel met je niet-schrijfhand, anders val je wegens handschriftherkenning door de mand.:mrgreen:)

Als jouw SWMBO dit leest, deze boodschap is geschreven door een volslagen onbekende hacker die zich als Roel van Essen voordoet, maar het absoluut niet is...

Laatst bewerkt:
Paul: Kan nog simpeler

Bel op donderdag/vrijdag (koopavond) SWMBO dat de schoenenzaak uitverkoop heeft.
Dit resulteerd meestal in een paar uurtjes tijd om de boel binnen te halen. Uitpakken en in "losse" onderdelen ergens in doen.......de doos zelf ritueel verbranden of bij de buren in de container!

(zelfde hacker nu als puffin)

PS ik hoop dat er nooit een SWMBO-VTTB opgericht wordt!!!!!

@ Roel
Als ik het zo lees kan ik beter, voor ik de motors en de motorspant opnieuw inbouw gelijk de schroefassen en kokers slopen en er nieuwe inbouwen voor ik verder doe, want als ze bij u zo lekken dan zal in de andere bouwpakketten de kwaliteit niet veel beter zijn.

@ All
Heren, bedankt voor alle goede raad, zeer leerzaam om te horen hoe jullie de onderdelen elke dag weer in huis brengen ;)

@Puffin
oke, er schijnt niemand toe te happen, dus zal ik maar de stoute schoenen aantrekken : wat is SWMBO-VTTB ?
Veel Tijd Te Besteden

Zijn ondertussen de vraagtekens voor de modellen allemaal al bekend, het laatste lijstje gaf nog volgende aan:

ruben p59
roel rv162
pergotje p66
arnold p64
roelof ?
maarten rws24
herby ?
frank spn19

De PA3 lijkt me ook leuk als conversie, ben er nog niet uit

@Roel

ik zit nu al een tijdje te spitten, en zie dat de RV162 en de RV161 van het type Stan Patrol 2005 zijn.

voor zover ik heb kunnen zien is deze een meter langer, heeft een ander dak .

Ik begreep dat jij binnenkort op deze boot gaat kijken, misschien kun je de dan proberen op dezelfde wijze en standen foto's te maken als puffin, zodat we ze naast elkaar kunnen leggen.

als ze veel op elkaar lijken kan ik bv voor de douane boot gaan (Zilvermeeuw of Mantelmeeuw, beiden ook 2005 serie), de lengte wordt dan in schaal zo'n 5 cm te kort (ga er even vanuit dat een model 1:20 is)

@Paul: Of ik exact dezelfde foto's kan nemen als Maarten, waag ik te betwijfelen...
En inderdaad, het is een 2005, en dus is het model te kort, maar ik moet eerlijk zeggen dat me dat niet zo gek veel boeit.
Ik ga voor "semi-schaal"...

@Frank: da's het voordeel van het forum; je leert van elkaar

@Maarten: mijn echtgenote wilde al voorzitster worden, maar toen ik dreigde een BoTEMTeBo (Bond Tegen Echtgenotes Met Teveel Boeken) op te richten, haalde ze bakzeil...;)

De "schaal" is voor mij ook niet belangrijk, het gaat mij er meer om, of er veel duidelijk zichtbare verschillen zijn.

want dan wordt de duaneboot ook interessant

Volgens mij heeft de 2005 geen zij trap, weet ik niet zeker. Trouwens die lijkt uit een stuk te zijn met de romp..........dus niet, kan ook los dus! De 2005 heeft twee half ronde trappetjes aan de achterzijde naar het lage gedeelte, misschien is dat de verlenging.

Back