bouw van de politieboten van colorikits!

Zojuist terug uit Amsterdam, waar ik gastvrij ontvangen ben aan boord van de RV 161. D'r is nogal wat gehusseld met nummers tussen de 160, 161 en 162...
D'r moet aardig gerenoveerd worden om een goed gelijkende Stan Patrol 2005 te maken! Er zijn ontzettend veel verschillen. Maar goed, daarvoor zijn we modelbouwers... Fototoestel is momenteel de foto's aan het invoeren in de PC; vanavond zet ik er wel een paar online die wellicht ook voor de 1800-bouwers interessant zijn.

Eindelijk ,hij heeft het ook gezien:D
Tja liefde maakt blind toch!!!!!
Zo is elke 1800 ook anders.
Kijk maar, de ene heeft een hoge railing met knik op het platform
(boten met pet) en de ander platform een lagenrailing en recht
(zonder pet).
Maar ik wil graag ook de foto zien van je hoor !!!
ruitenwissers ,mast ,ect ect....

"Liefde maakt blind..."
Tja, het is inderdaad levensgevaarlijk als je "verliefd op een schip" door Amsterdam rijdt.;) Het is sowieso levensgevaarlijk om door Amsterdam te rijden, maar goed, da's een ander verhaal.
De foto's:

Kraantje (even een ander type in elkaar zetten...:( en het ding zit natuurlijk weer helemaal vol met allerlei "arbo-stickers"... grrrr....)
afbeelding021.jpg

Platform kraan en hydrauliekleidingen:
afbeelding027i.jpg

Kont: :showass: Je ziet een duidelijk verschil met de 1800: zijkanten van het schip zijn doorgetrokken, trapjes aan stuur- en bakboord, omklapbaar trapje op het platform en waar in de kit een dicht blok zit, is dit nu open en daar komen de uitlaten in uit. Tevens twee (2) andere reddingsvlotten.
afbeelding029bn.jpg

Toebehoren achterdek aan bakboord:
afbeelding023i.jpg

Mast (let op de twee zwaailichten!)
Dat stuk "steigerpijp" in de mast is de antenne voor ontvangst en verzenden van data via computer. Voor de hackers onder ons: nee, da's niet makkelijk te kraken. En op het moment dat je dat probeert en het zou je lukken heb je vrij snel een aantal van die makkers in een blauw pak voor de deur staan die vriendelijk vragen of je even wat uit wil leggen... Je krijgt er, na tussenkomst van de rechter, waarschijnlijk wel wat tijd voor. De RV 161 heeft dit systeem als pilot aan boord; de andere schepen nog niet.
afbeelding025u.jpg

Luik naar achteronder (niet in de kit weergegeven!)
afbeelding030.jpg

Toegangsluik naar machinekamer, RIB en wat los spul daaronder:
afbeelding031t.jpg

Zijkant opbouw met striping en rubber-isolering:
afbeelding032i.jpg

Preekstoel met scheepsbel (Let op extra dwarsstang waar de bel aan hangt)
afbeelding034j.jpg

Tot zover...

Laatst bewerkt:
Verder met de foto's:
Nu weet ik eindelijk waar die rare dingen op de opbouw voor zij: ont- cq. beluchters:
afbeelding036.jpg

Geen kast voorop, maar houders voor twee fenders en uitstekende stangen voor een tros:
afbeelding038.jpg

Scheepsbel: (Knappe jongens als je die op schaal kan ingraveren!!)
afbeelding040c.jpg

Ankerliertje (Nooit gebruikt!)
afbeelding042.jpg

Voorzijde stuurhuis:
afbeelding044.jpg

Details ruitenwissers en dekstralers:
afbeelding049y.jpg

Aanzuigopeningen voor de machines op de mastvoet (Ook ff anders)
afbeelding055.jpg

Uitlaat... Ja, waarvan? Vergeten te vragen. De uitlaten van de hoofdmotoren zitten toch écht in de open kast op de kont...
afbeelding063d.jpg

Magnetisch kompas op het dak:
afbeelding064.jpg

Belettering op het dak, plus aircokast in de pet. Géén nooduitgang vanuit de kajuit, alleen maar airco.
afbeelding065.jpg

Klapbaar platform om makkelijk op andere schepen over te stappen. Geen vaste railingen, maar er kunnen railingen op de voetjes naar het klepje gezet worden als steun.
afbeelding066.jpg

Zoeklicht, speakers en navigatielicht onderaan de mast:
afbeelding067a.jpg

Gelukkig... Wéér Arbo: de nooddouche naast de deur. Altijd goed voor een "collegiaal geintje"...
afbeelding069.jpg

De plek van "de baas":
afbeelding070.jpg

Modelletje van een zusterschip van Havendienst 020 (let op de steunen van de schroefassen... ahum...)
afbeelding075.jpg

Nou, das war es so ungefähr... Je ziet, als je van de kit een 2005 wilt maken, ben je nog even onder de pannen...

Roel,

Je bent weer lekker bezig Roel, had eigenlijk wel verwacht dat er een geheel andere patrouilleboot op stapel zou worden gezet!!!!

groeten, Willem

Aha dus de uitlaten zitten achter (vond die boven al zo klein) zitten kleppen voor, die gaan met de druk van de gassen en koelwater dus open?? Bovenop een uitlaat voor een generator?? kan me voorstellen dat in geval van teveel vocht binnen je de generator gescheiden hebt van de hoofdmachines e.d.?! Bij de RWS 24 zag ik ook al die twee grote openingen daar onder op de water lijn twee blokken met een kleine uitlaat ±40mm. Zou de 1800 koelwater en gassen gescheiden hebben??

In ieder geval weer wat uit te zoeken.

De motoren en assen heb ik erin, in 1e instantie kwam het niet goed uit...meten....meten... wat blijkt de twee tunnels (trouwens minder diep dan origineel) zijn niet gelijk.....grrrrr scheelt 1,5 mm dat gecombineerd met de hoek van de assen geeft binnen een verschil van 2 à 3 mm. Met wat warmte en een correctie op beide nu ongeveer gelijk. Motoren schot zit nu 8cm verder naar achteren. Heb het schot omgedraaid en met een mal pas gemaakt aan de bodem, zodat je boven de motoren geen uitstekend schot hebt om erbij te kunnen in geval van. De motoren zelf ondersteund met een "bakje" (halve PVC buis) en die met de bodem verbonden.

Wat mij opvalt is dat na 2 laagjes glasvezel en epoxy de bodem in het midden erg flexibel blijft. een paar ribben erin kan geen kwaad. zeker als je de motoren anders bevestigd en/of meer zaken op de bodem vast zet. Een flinke tik van buiten af en alles zit weer los. Ook de achterzijde kun je behoorlijk indrukken. Heb de roerkokers vervangen door echt messing (dikker) en 4cm hoger geplaatst. en met een liggende plaat op de achterzijde verlijmd. Twee vliegen in een klap. Roeren vast en achterzijde ook versterkt. De roeren zelf heb ik lager gezet (6mm) onder de tunnels. Zoals ze oorspronkelijk bijna vast zaten kreeg ik net niet de goede uitslag van 45 graden. Vooral nar het midden toe bleef er 1 steken (verschil in vorm tunnels) Het enige hergebruik is het vet stangetje tussen de roer kokers........ foto's volgen binnen kort

@Willem: Grijns... Zelfs mijn fantasie heeft z'n grenzen...

@Maarten: Bodem en romp zijn bij mij prima. Tunnels zijn inderdaad niet symmetrisch. Naar binnen toe kunnen de roeren minder uitslag hebben dan naar buiten. Maar... Is 45 graden niet een beetje teveel van het goede?
Je hebt dat bootje van mij zien varen: draaien op een dubbeltje... (Nou ja, vooruit 50 eurocent) met een roeruitslag van net geen 40 graden.
Met 45 graden heb je remkleppen aan boord...

Raymond, Heb je ook je vaarbewijs???
Meneer van Gent is geboren op een boot 76jaar geleden en ik zelf vaar pas zo'n 40 jaar beroepsmatig...

groeten, Brandaris
Ja ik heb me vaarbewijs 1+2 en marifoon.
Dit is wel 3 jaar geleden dat ik hun heb gehaald.

Ps het was goed bedoelt.

Groetjes ray

Laatst bewerkt:
Met 45 graden heb je remkleppen aan boord...

Klopt maar ik heb geen trim op de zender dus 45 graden naar elke kant. Naar het midden stopte bij mij onder de 30 graden dat vond ik wat weinig. Daarnaast wil ik geen risico dat ik een servo omzeep help. En gezien de snelheid van sommige deelnemers...!!!!!!! lijkt me remkleppen op zich niet zo onhandig.

Klopt maar ik heb geen trim op de zender dus 45 graden naar elke kant. Naar het midden stopte bij mij onder de 30 graden dat vond ik wat weinig. Daarnaast wil ik geen risico dat ik een servo omzeep help.
Da's een kwestie van een iets andere verhouding tussen je servo-arm en je roer-arm...

Puffin zei:
En gezien de snelheid van sommige deelnemers...!!!!!!! lijkt me remkleppen op zich niet zo onhandig.
Gewoon een kwestie van nóg meer PK's aan boord hebben... Dan kan je jezelf tenminste eens fatsoenlijk uit de voeten maken en die "sommige deelnemers" je uitlaten laten zien...:D

raymond, waar heb je dat zwaailicht gekocht?
groetjes piet

Heb ook een aantal thuis liggen maar wel veel goedkoper. Heb ik bij Conrad gekocht. Zij hebben nu alleen nog maar de oranje...
Zal morgen eens kijken of ik nog een oud bestelnummer kan vinden, misschien kunnen ze nog wel besteld worden.

Grt,
Roelof.

Heb ook een aantal thuis liggen maar wel veel goedkoper. Heb ik bij Conrad gekocht. Zij hebben nu alleen nog maar de oranje...
Zal morgen eens kijken of ik nog een oud bestelnummer kan vinden, misschien kunnen ze nog wel besteld worden.

Grt,
Roelof.

Een aantal?
Doe je er geen weg?

Aangezien mijn mast alleen nog maar bestaat uit wat dwarsstangen (alle overige onderdelen lagen al los in de doos), heb ik besloten om deze dan maar zelf te gaan fabriceren van messing buisjes, kan ik er mooi de bekabeling doorheen trekken straks.

ben er alleen nog niet uit welk model ik nu ga bouwen,
de rws 21 is nog vrij, dan zal ik wel de pet moeten aanpassen.
daarnaast zijn er nog P nummers vrij ( P58, P65, P94), wat me weer brengt tot mijn al eerder gestelde vraag:

Zijn ondertussen de vraagtekens voor de modellen allemaal al bekend?
Het laatste lijstje gaf nog volgende aan:

richard p57

ruben p59
roel rv162
pergotje p66
arnold p64
maarten rws24
frank spn19

herby ?
paul ?
roelof ?

Ook de 2005 serie behoort tot de mogenlijkheden, op het hek de twee mini draaitrapjes maken, kist in het midden openen, zijtrap dichtmaken, en dan ben je al aardig op weg, op lengte niet helemaal schaal

@Paul: als jij een Pliesie- of KMarboot gaat maken:
Ik heb van een wederzijdse vriend uit Amersfoort een restje échte Pliesiestriping gekregen..
Volgens mij voldoende om
A) je een keer te vergissen met snijden en
B) een tweede boot mee uit te rusten.

Als laatste: a.s. zondag ga ik met de kleinste scheepsmodelbouwvereniging in Nederland varen in Nw. Heeten vanaf 13:30...

heey,
Mag ik vragen welke kleuren jij gebruikt voor je romp en opbouw?
Ik weet dat de romp blauw is en het opbouw wit.
Maar welke kleur nummers?

Welke spray nummers gebruik jij hiervoor?

Groetjes ray en succes met de bouw.

@Roel,

ik zal aanstaande zondag het aantal leden van de lokale club Nw Heeten verdubbelen ;)
En die wederzijdse vriend wordt alweer bedankt voor de service.

Accu's hangen al aan de lader, en de weersverwachting voor as zondag ziet er goed uit, in ieder geval beter dan zaterdag.

Laatst bewerkt:
Hoi,

@ Roel
Die uitlaat waarvan u geen idee heeft waarvoor die dient, ziet er uit als een kaggelpijp, Maar ik kan het ook mis hebben.

U heeft toevallig niet ook een foto gemaakt van dat havendienstbootje wat ernaast lag. Nummer 6 is dat meen ik. Dat vindt ik ook een leuk bootje

succes met de bouw

@Stephan: Kachelpijp?
Ja, zo ziet hij er wel uit, maar de verwarming aan boord is allemaal electrisch... Ik denk dat 't de uitlaat van een (nood-) generator is.

En nee, ik heb verder geen foto's van havendienstboten... Als ik het geweten had dat je er belangstelling voor had...
Ik heb even gezocht:
Dit is de Havendienst 6 en het zou best kunnen dat dat haar is:

PICT7826.jpg

Het lijkt me een ex-Goedkoop-sleper... Zou dat kunnen?

Back