bouw van de politieboten van colorikits!

Voor de oplettende kijker:
- de preekstoel, met bel, is nog op het aquarel van de P59 aangebracht;
- het schip boven de P59 is een model van de ex. Havendienst 1 van het Havenbedrijf Rotterdam. Ook daar ben ik geweest en heb foto's gemaakt.

full


full


Het aquarel vond ik op internet. Dit is geschilderd door Robert Murk.

Hoe is het nu met alle "pliesieboten"? Wordt er nog gebouwd/gerestaureerd/winterklaar gemaakt?
Groetjes!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De mijne is nog in de opbouw/opknap fase. De bedoeling is dat ze van de zomer vaarklaar is. Nu voornamelijk de spullen verzamelen.
 
Hoe is het nu met alle "pliesieboten"? Wordt er nog gebouwd/gerestaureerd/winterklaar gemaakt?
Groetjes!

RV 162 is dit jaar behoorlijk actief geweest. Op de voorjaarsvaardag van de MMI gepatrouilleerd om al dat militaire spul een beetje in de gaten te houden

[media=youtube]p5-Bynwr8TQ[/media]

Op de MBFWerkschependag ook wat rondjes gevaren en uiteraard de nodige patrouilles in de thuiswateren in Salland...
Momenteel onder een kapje tegen het stof op de werf.
Winterklaar maken moet nog.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi allemaal,

ik heb een technische vraag. Aan de hand van alle adviezen qua set up, had ik besloten om 2 speed 600 BB turbo 12v in te bouwen. Mede omdat ik dan 2 graupner navy v15r regelaars zou kunnen gebruiken. Dit alles op 8.4 volt.

Nu ben ik tot de conclusie gekomen dat de speed 600 BB turbo 12v niet langer geleverd wordt door Graupner en dus niet meer verkocht wordt. Nu ben ik dus op zoek naar een goed alternatief

Speed 600BB TURBO 12v 17,200rpm onbelast:1A belast: 7A stalled:40A

Alternatieven:
robbe 400/45 8.4v 15000 rpm belast: 4A. Max toegelaten stroom: 9A
of
robbe 600/24 7,2-9.6v 14000 rpm belast: 10A Max toegelaten stroom 25A

hier de specs van de regelaars:
Specification
Operating voltage range: 6 ... 12 V
Max. cont. current forward: 15 A
Max. cont. current reverse: 10 A
Max. motor current (10 s): 30 A

Graag jullie adviezen. Andere alternatieven dan die ik heb opgenoemd mogen natuurlijk ook. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Gr Chris
 
Die motoren komen thans zeer prijzig! Als je ze nog treft op eBay her en der.
Daarvoor heb je een brushless motor + een reductiekastje.

Je kan zoeken naar alternatieven bij Pollin (scheet en drie knikkers motoren)
Motoren - Gleichstrommotoren - Pollin Electronic

Of zoek de wereld eens af op RS550PF. (kunnen er draagvleugels onder de romp) Let wel... bij direct aangedreven... geen hoog rendement. Veel verlies aan warmte. Sterker dan de 600BB Turbo (ontloopt elkaar niet zo veel), maar tegen een prettiger prijsje. Het verschil is het Graupner plakkertje.

Hier zag ik toevallig dit torretje staan. Driepolig (maakt niet uit, loopt net zo civiel als 5 polen). Maar als ik het zo zie... is deze ook nog eens kogelgelagerd?
3x Johnson 600 size Model Boat Plane Electric Drill Motor 6-12v | eBay

Wat gaat het eerste stuk aan een accuboor? Juist de accu's De motoren zijn lifetime :-)
Gr Bas
 
Hoi Chrisoot,
Ik meen mij te herinneren in die lange politieboot onderwerp dat verschillende onder ons met tevredenheid de Graupner Speed 500E in hun boot geplaatst hebben.
Ik zou eens terug moeten door scrollen om de namen terug te vinden.

Specificaties:
Spanning: 6 tot 12V
RPM : 12.000
Verbruik onbelast: 0.4 A
Verbruik max rend.: 2 A
Max bij blokkering: 10 A
Gewicht: 158 gr

Good luck in uw zoektocht :yes:
 
Bedankt voor de reacties.

Bedankt Bas, voor het mee denken. De RS550PF klinkt interesant maar heeft een stall current van 148A. Dit zou mijn regelaars zo verbranden denk ik.
Die Johnson 600 motoren zien er ook goed uit. Al heb ik geen ervaring met e-bay. En durf ik niet zo goed van ver te laten verschepen.

@ Guyba2, helaas zijn de speed 500e net zo slecht te verkrijgen als de speeds 600BB turbo. Anders was dit zeker een/de oplossing geweest.

@ Baggeraar, ik heb alle 51 postings nog een keer doorgenomen. Helaas alleen speed 600 en of 500. Beide niet meer verkrijgbaar.

Ik ben zelf nog even aan het rondneuzen geweest en heb deze gevonden.

Igarashi Elektromotor met 5-delig anker N2738-51 12 V/DC stationair toerental 14850 omw/min

Voedingsspanning: 3 ‑ 18 V=
Nullast-stroom: 0.25 A
Onbelast toerental: 14850 omw/min
As-Ø: 2.3 mm
Max. draaimoment: 9 Nmm
Afgiftevermogen: 11.8 W
Gem. stroomverbruik: 1.6 A
Efficiëntie: 61 %
Belast toerental: 12300 omw/min
Nominale spanning: 12 V/DC

Lijkt mij een kanshebber. Wat vinden jullie?

Gr Chris
 
Van ver? Wat is daar mis mee. Bestel al jaren in het buitenland, sinds er internet is eigenlijk... dus voor mij 1996...
Gaat dat betalen via Internetbankieren in Europa erg snel en veilig.
Snel jezelf aanleren daar niet bang voor te zijn! Me dunkt!

Regelaars verbranden? Daar heb je zekeringen voor.
Bij de stall current staan de motoren op doorfikken. Het is een theoretische waarde. Blokkeerstroom. Die haal je nimmer.
Kakt je accu in, een loodaccu halveert nog eens tot Geranium-bak.
Met een goed lipo zou je dat nog wel lukken, met een beetje capaciteit kan je een lasrups leggen.
Het gaat om de normale belasting voor je model.

Ik heb de RS550-PF gedraaid (Pollin motor van 1,- Euro!) met reductiekasten van Robbe,
. 3.33:1. Dat zijn die bekende oranje Navy dingen. Zeer gehaat op dit forum. Doch behoorlijk effectief.
Erg lawaaierig door de kleine vertandingen, gierden als een gek, dat zijn de meesten snel zat. 50 mm props, spoed 1.6... en een bende NiMH cellen in het ruim.

Ik trok toen zo een 7A bij #12v, totaal 14A door een VR40 Navy regelaar van Graupner. Behoorlijk koppel. Propeller blokkeren zou einde prop hebben betekend.

Denk dat de boot zo een 18 km/h voer want ik kon er de fietsers langs het Hoornsemeer in Groningen gewoon bijhouden. Heb het kort zo gelaten. De romp is ook niet bedoeld voor die snelheden.

Overgestapt op 600 BB Turbo 14,4V omdat ik schaal wilde varen, en zuinig.
Dat is 11 tot 12 km/h, iets in de over-snelheid voor het model, maar niet storend in het vaarbeeld. Later weer op brushless+gearbox. En die geeft de beste resultaten voor het model.

De Speed 500E? Mooi motortje, maar niet erg krachtig.

Las ik ergens in dit verhaal dat de schaalsnelheid zo rond de 7 km/h moet zijn voor dit model?
Op welk voltage wil je gaan varen?

Las ik ergens in het draadje dat er direct aangedreven 7A getrokken werd?
Betekend dat je een niet te grote schroef moet nemen, (diameter motor) niet te hoge spoed. Met een Zekering van 10A blijft je 15A-max-regelaar dan heel.

Via je schaal-vaarsnelheid kan je via een 'gekozen schroefspoed' tot een theoretisch toerental komen. (afstand per omwenteling-toeren per minuut-kilometer per uur etc.) Daar kan een toerental percentage 20 tot 40% bovenop voor de keuze van een motor. Kom je tot een vorm van schatting.

Een vrijloop van een motor is anders dan een belaste motor. Met de schroef in het water belast je de motor. Zakt je toerental behoorlijk.

Dit is de unit waarop ik de eerste aandrijvingen getest heb. Met hele goede resultaten.
Nadeel? Lawaaierig. Maar ik had de kastjes als losse units, met de RS550PFjes op 12v.
En dan gaat het opeens heel erg hard.
Die krengen op Robbe specificatiespanning + speedschroeven met flinke spoed... en het gaat alsnog als de brandweer. En je r15-regelaars kunnen zeer geriefelijk regelen.

http://www.toemen.nl/navy-kompakt-motor-met-as-p-3827.html

Ter inspiratie dit nog even voor je gevonden...

dusseldorf-motoren

Let even op wat raf allemaal laat zien... de compressormotortjes + reductiekast.
Dat tref je gratis of tegen sloop prijzen. Sloop zo een ding. Schatkamer aan onderdelen.
Ze zitten ook in 12v Auto-lege-accu-starter pakketten. Gaat de accu stuk, is het niks meer waard. En die chinese accu's gaan meestal binnen 1 jaar stuk. Hoi!

Ook accuboormachines zijn een bron voor onderdelen. Accu stuk... is zo een kreng niks meer waard.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Had jij de peliesieboot nog ontborsteld?
Neh... hier ergens in dit draadje.
Maar lijkt me een hele nette haalbare snelheid.
Mits golfslag... dat remt! Meetbaar per GPS... :mrgreen:
 
Ik zou toch de ROBBE E-Moter 600/24 in overweging nemen.
Te verkrijgen o.a. bij fa. Q. Heb je ook nog garantie neem ik aan.
En de boel goed zekeren. Ik heb zelf steeds zekering van 10 of 15A toegepast en nog nooit een doorgebrande gehad. In jouw geval moet een zekering van 10A voldoende zijn om de regelaars te beschermen.
 
Volgens mij staan die igaraschi nummers ook in de handleiding of op de tekening.
(alleen staat er in mijn geheugen wel een langzamer toerental als 15k/12.5k.)
 
Had net een verhaal getikt, document verlopen!
Alles weg... ga het niet overnieuw doen.
Ik weet niet waarom je als je een verhaal tikt er uit geknikkerd wordt, maar verder de hele dag ingelogd kan blijven. MBF-bug? :yes:

Even heel kort... een 600/24 is geen ES 75 II. Typisch Quartel info!Totaal andere specs. Garantie is tot aan het eerste krasje of tipje soldeer aan je neus.
Varen doet ie er wel op. Stuk gaan ze ook niet. Max 40 mm props. Spoed 1.1 of 1.2.
Kan Raboesh die toeren aan?

Binnen Bertus zijn verhaal dit linkje bewaard:
Boat Advice

Hoeveel wil je uitgeven?

Hier staat ook nog wat aan voorraad: RC-Point.
http://www.rc-point.nl/index.php?item=&action=page&group_id=20000271&lang=nl

Specifiek deze?
http://www.rc-point.nl/index.php?it...n=article&group_id=20000271&aid=68106&lang=nl
(feitelijk een 1,- euro-bulk-motor)

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Had jij de peliesieboot nog ontborsteld?
Neh... hier ergens in dit draadje.
Maar lijkt me een hele nette haalbare snelheid.
Mits golfslag... dat remt! Meetbaar per GPS... :mrgreen:

Hoi Bas. Ontborsteld? Nee. Liggen Speed 600BB Torque's in.
En die snelheid is makkelijk haalbaar. Die van mij haalt de 11,5 km/uur.
En golfslag? Ja, het remt, maar deze romp vliegt er gewoon overheen...
 
Jongens wat een informatie, bedankt hiervoor.
Al moet ik zeggen dat ik er echt nog niet uit ben. idealiter zou ik zonder reductie willen varen omdat ik mij stoor aan veel geluid.

Verbeter me gerust als ik het mis heb.
Zolang ik een 10A zekering tussen de motor en de regelaars zet kan er weinig misgaan.

Qua motoren wordt dus geadviseerd de Robbe 600/24
dan wel de Krick MAX POWER 600 Elektromotor

Qua kosten precies wat ik in mijn hoofd had dus prima.

Keuze's keuze's.Ik ga er nog een nachtje over slapen.
Als er nog meer / betere opties zijn of ik jullie verkeerd begrijp hoor ik het graag.

Gr Chris
 
Back
Top