Van ver? Wat is daar mis mee. Bestel al jaren in het buitenland, sinds er internet is eigenlijk... dus voor mij 1996...
Gaat dat betalen via Internetbankieren in Europa erg snel en veilig.
Snel jezelf aanleren daar niet bang voor te zijn! Me dunkt!
Regelaars verbranden? Daar heb je zekeringen voor.
Bij de stall current staan de motoren op doorfikken. Het is een theoretische waarde. Blokkeerstroom. Die haal je nimmer.
Kakt je accu in, een loodaccu halveert nog eens tot Geranium-bak.
Met een goed lipo zou je dat nog wel lukken, met een beetje capaciteit kan je een lasrups leggen.
Het gaat om de normale belasting voor je model.
Ik heb de RS550-PF gedraaid (Pollin motor van 1,- Euro!) met reductiekasten van Robbe,
. 3.33:1. Dat zijn die bekende oranje Navy dingen. Zeer gehaat op dit forum. Doch behoorlijk effectief.
Erg lawaaierig door de kleine vertandingen, gierden als een gek, dat zijn de meesten snel zat. 50 mm props, spoed 1.6... en een bende NiMH cellen in het ruim.
Ik trok toen zo een 7A bij #12v, totaal 14A door een VR40 Navy regelaar van Graupner. Behoorlijk koppel. Propeller blokkeren zou einde prop hebben betekend.
Denk dat de boot zo een 18 km/h voer want ik kon er de fietsers langs het Hoornsemeer in Groningen gewoon bijhouden. Heb het kort zo gelaten. De romp is ook niet bedoeld voor die snelheden.
Overgestapt op 600 BB Turbo 14,4V omdat ik schaal wilde varen, en zuinig.
Dat is 11 tot 12 km/h, iets in de over-snelheid voor het model, maar niet storend in het vaarbeeld. Later weer op brushless+gearbox. En die geeft de beste resultaten voor het model.
De Speed 500E? Mooi motortje, maar niet erg krachtig.
Las ik ergens in dit verhaal dat de schaalsnelheid zo rond de 7 km/h moet zijn voor dit model?
Op welk voltage wil je gaan varen?
Las ik ergens in het draadje dat er direct aangedreven 7A getrokken werd?
Betekend dat je een niet te grote schroef moet nemen, (diameter motor) niet te hoge spoed. Met een Zekering van 10A blijft je 15A-max-regelaar dan heel.
Via je schaal-vaarsnelheid kan je via een 'gekozen schroefspoed' tot een theoretisch toerental komen. (afstand per omwenteling-toeren per minuut-kilometer per uur etc.) Daar kan een toerental percentage 20 tot 40% bovenop voor de keuze van een motor. Kom je tot een vorm van schatting.
Een vrijloop van een motor is anders dan een belaste motor. Met de schroef in het water belast je de motor. Zakt je toerental behoorlijk.
Dit is de unit waarop ik de eerste aandrijvingen getest heb. Met hele goede resultaten.
Nadeel? Lawaaierig. Maar ik had de kastjes als losse units, met de RS550PFjes op 12v.
En dan gaat het opeens heel erg hard.
Die krengen op Robbe specificatiespanning + speedschroeven met flinke spoed... en het gaat alsnog als de brandweer. En je r15-regelaars kunnen zeer geriefelijk regelen.
http://www.toemen.nl/navy-kompakt-motor-met-as-p-3827.html
Ter inspiratie dit nog even voor je gevonden...
dusseldorf-motoren
Let even op wat raf allemaal laat zien... de compressormotortjes + reductiekast.
Dat tref je gratis of tegen sloop prijzen. Sloop zo een ding. Schatkamer aan onderdelen.
Ze zitten ook in 12v Auto-lege-accu-starter pakketten. Gaat de accu stuk, is het niks meer waard. En die chinese accu's gaan meestal binnen 1 jaar stuk. Hoi!
Ook accuboormachines zijn een bron voor onderdelen. Accu stuk... is zo een kreng niks meer waard.
Gr Bas