bouw van de u32 van robbe

Discussie in 'Duikboten' gestart door Dirk626, 12 jan 2008.

  1. Dirk626

    Dirk626 Guest

    Hallo ik ben Dirk en nieuw hier en kom uit Belgie.
    Vandaag heb ik me laten verleiden tot aanschaf van de u32 van robbe en ik hoop nu via deze weg toch wel wat hulp te krijgen bij het bouwen ervan.
     
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Welkom!

    Hallo Dirk,

    Hartelijk welkom in het onderwaterhoekje! Je gaat 'm dus als U 32 bouwen? Veel succes, ik ga dit draadje volgen. Wordt het meteen statisch met duiktank?
     
  3. Dirk626

    Dirk626 Guest

    Hallo Lex,
    Ik ga ham statisch bouwen met een tank, laatst geleden heb ik al met u daarvoor de regeling aan gekocht. Met deze nog eens bedankt vvor de prima en snelle dienst.
    Bij deze heb ik al direct een vraag voor u. Heb ja enig idee voor dit model wat de tankinhoud dient te zijn.
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Dirk,

    Robbe voert de U 31 uit met een 500 ml zuigertank. Maar daarmee is ze nog niet volledig statisch. Het is nog niet zeker te zeggen zolang je geen drijvend model hebt, maar ik schat dat je met 750-850 ml goed zou moeten zitten. Maak anders de tank in het begin wat ruim, dan kun je hem als je het definitieve benodigd volume weet altijd verkleinen. Er is in de U 31 gelukkig ruimte zat voor een fatsoenlijke tank.
     
  5. Dirk626

    Dirk626 Guest

    he lex
    ik zie nu pas dat ik een fout nummer heb gezet het is dus wel degelijk U31 ipv U32 .
    Bedankt alvast voor je tip ivm de tank nu kan ik geleidelijk mijn nieuwe indeling begingen voorzien.
    Ik lees ook regelmatig iets van de sluitingen ivm de WTC is het dan voor mij ook het best die bajonnet sluiting te voorzien of mag ik er op betrouwen dat de sluiting die robbe voorziet voldoet.
     
  6. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
  7. Dirk626

    Dirk626 Guest

    Dag Jos
    Dat ga ik nu direct doen bedankt.
     
  8. Dirk626

    Dirk626 Guest

    Ik heb deze nacht de bouwboos eens goed onder de loep genomen en ben toch een beetje teleurgesteld door verschillende zwakke onderdelen.
    Ben tevens al op zoek geweest naar waterdichte doorvoeringen want wat robbe voorziet heb ik ook mijn twijfels.
    Zal waarschijnlijk ook het gehele techrek veranderen blijkbaar doet iedereen dat zal dus maar op zekerheid spelen.
    Bij deze een opmerking ik heb ontdekt dat robbe op zijn schroefas geen vetnippel heeft voorzien , ik dacht toch dat de schroefas ten allen tijde moest gesmeerd worden.
     
  9. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Het is jammer Dirk dat je teleugesteld ben in de bouwdoos van de type 212 van Robbe.
    Maar het was te verwachten.
    In Duitsland zijn veel problemen met het model.
    In Bremen en Hamburg was geen een type 212 op een stand te zien!
    En al helemaal niet bij de stand van Robbe.
    En dat is dan opvallend he dat hij niet in de vitrine van de nieuwe artikelen van Robbe staat.
    En ik denk toch niet dat het de bedoeling is als je een bouwdoos koopt dat je hem volledig moet veranderen om er reddelijk mee te kunnen varen.
    De 7C en de XXI hebben de zelfde problemen als nu de 212.
    Dunne zwakke plekken in de abs, maten die niet kloppen en de doorvoereingen moet je al helemaal niet gebruiken.
    Als je zoveel geld uitgeeft kunnen de € 6,00 voor 2 doorvoeringen er ook wel bij.
    Je as moet je trouwens met lagers en simeringen maken.
    Dan is het 1 maal per 2 jaar eens smeren, vaker doe ik het echt niet.
    Vraag anders aan je landgenoten maar eens die ervaring hebben met Robbe boten.
    Succes met je boot.
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2008
  10. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Als eerste welkom op het forum hier Dirk!
    Erg handig en een berg behulpzame mensen hier! :D
    Ik draai nu een jaartje mee en heb het erg naar mijn zin met de bouw van mijn boten en de hulp hier op het forum.

    @ mdvn:

    Stomme vraag misschien, maar wat moet ik me bij een simering(en) voorstellen?
    Ik stel de vraag in verband met de bouw van mijn assen van de Robbe VIIC...

    Groeten,

    Joris
     
  11. Dirk626

    Dirk626 Guest

    simmeringen

    He Joris

    Ik heb het ondertussen eens opgezocht simmeringen zijn schroefasdichtingen die te verkrijgen zijn bij Norbert Bruggen onder wellendichtungen en zijn in enkele maten te verkrijgen
     
  12. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Bedank Dirk voor het opzoeken!
    Had ik zelf ook wel eens kunnen doen... ;)
    "Effe" niet aan gedacht / moeite voor gedaan.

    Hoe staat het er voor met de bouw?

    Groeten,

    Joris
     
  13. Dirk626

    Dirk626 Guest

    Hoi Joris

    Ben nog niet gestart omdat ik eerst nog die bajonetsluiting moet bestellen zodat ik dan een beter zicht daarop heb ook de dichtingen enzo.
    Ben tevens aan het nadenken over het wel of niet intrekken van de antennes enzo.
    Ook ben ik er nog niet goed uit wat ik ga doen met de techrek, maken zoals beschreven door robbe of een volledig nieuwe samenstellen met draadstangen en schotten.:confused:
     
  14. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
  15. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    @Hein,

    Ik ben het niet helemaal met je eens. Zoals jij het stelt is alles van Robbe dus niet goed, je moet er eerst van alles aan verbouwen om het goed varend te krijgen. Met de U 47 heb ik geen ervaring, maar de U 2540 heb ik wel gebouwd, bijna helemaal standaard dus met ABS techniekrek. En die is 100% waterdicht, vaart goed, en duikt na inbouw van een ballastsysteem ook goed.

    Robbe leert elke keer weer van z'n vorige bouwdoos. De U 2540 was beter dan de U 47, en de U 31 ziet er beter uit dan de U 2540. Ja, dat weet ik, ik heb hem zelf ondertussen ook liggen. Ik kan niet op de zaken vooruitlopen, maar de ABS delen (CNC) zien er goed uit, de grote delen zijn wat slapjes, maar dat waren ze bij de U 2540 ook, en dat is met spanten en buis erin een erg solide model geworden. En de U 31 vertrouw ik ook zodat ik die standaard ga bouwen. Wel met een duiksysteem al dan niet van Robbe.

    @Dirk,

    Met een bajonet sluit inderdaad heel mooi en prettig af, maar bedenk dat je dan meteen de hele sub moet verbouwen à la Mischka in het draadje van Jos. Nog afgezien van de niet onaanzienlijke extra kosten. Als je wilt weten hoe zo'n Robbe sub bouwt lees dan mijn verslag van de 2540 eens door. Dat staat op de site van de Duikboot Vaargroep onder 'artikelen' en dan 'bouwverslag Robbe U 2540'. Bij mij sloot de originele dichting gewoon 100% af.Als ik de buis en doppen van de U 31 zo bekijk zie ik geen reden dat die het niet zouden doen.
     
  16. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @Lex,
    dat de Robbe boten slecht zijn zeg ik niet en dat je het niet helemaal eens ben met mij is geen probleem hoor.
    Maar waar ik dan wel tegen aan kijk is dat ik een model koop wat flink wat euro's kost en niet waar maakt wat ze zeggen.
    Ik heb wel boten gebouwt van Robbe die waren gewoon top.
    Maar daar hoefde ik niet het model kompleet verbouwen.
    Type 212 wordt verkocht als model wat statisch gemaakt kan worden.
    Maar is het dus nu niet, er moet zo veel verandert worden.
    En als je dan een duiktank koopt die Robbe adviseert is hij in de praktijk te klein.
    Je adviseert zelf ook een grotere.
    Koop dan een model van Engel, die zijn veel steviger en completer.
    Maar ook duurder.
    En ik vindt het zo jammer mensen die nog nooit een duikboot gebouwt hebben kopen een C7, XXI of een 212 en komen dan tot de ontdekking dat het niet is wat ze in gedachte hadden.
    Veel van die niet afgebouwde boten belanden dan op zolder en dat is gewoon zonde dan.
     
  17. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Hein,

    Ik heb het ook geroepen omdat nu ook de U 31 afgebrand dreigt te worden, nog voordat er ook maar één boot gebouwd is (hier of in Duitsland). Ok 'afgebrand' is wat sterk misschien, maar ik heb toch echt het idee dat de 212 in z'n totaliteit een beter product is dan de 2540 of 47.

    Ik heb ook al enkele zaken gezien die beter kunnen, of moeten, inderdaad o.a. die afdichtingen (4 trouwens). Maar met alle negatieve berichten zakt Dirk misschien meteen de moed in de schoenen, en dat is mijns insziens niet nodig. Je noemt Engel, daar kan ik ook een paar ramp-verhalen van aanhalen. Ik denk dat elke producent wel z'n zwakke en sterke punten heeft, en als wij als bouwers die weten is er keurig om heen te bouwen. Ik denk serieus dat er uit de U 31 bouwdoos een goede sub te bouwen is, zoals uiteindelijk ook uit de andere Robbe boten. Maar ik moet nog beginnen, dus ook ik ben benieuwd wat ik tegen ga komen.
     
  18. Dirk626

    Dirk626 Guest

    Hallo allemaal

    Toch zie ik hier eeb beetje onenigheid , eerlijk gezegd vind ik dit ok daar door komen er toch punten naar voor waar aan kan gesleuteld worden. Ik wil hier zeker ook geen afbraak doen op de bouwdoos van robbe want de keus is gans de mijne.
    Wat Lex komt te zeggen ivm met de sleuting had ik ook al gedacht aan het probleem van perfekt door te zagen, en daar inderdaad die sluitingen heel stevig zijn zal ik ze zo gebruiken.
    Het doet me evenwel een groot plezier dat op deze forum zo vlot met elkaar gepraat wordt ,dit is zonder twijfel geen verloren tijd voor het verder zetten van een apparte hobby vind ik.

    Groeten
    Dirk
     
  19. Dirk626

    Dirk626 Guest

    foto's van bouw U31

    Nog snel een klein vraagje.
    Als ik tijdens de bouw foto's mee wil op de discussie zetten hoe doe ik dat het beste. graag info.
     
  20. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    je gaat naar imageshack.us en selecteerd daar de foto, deze verklein je daar naar 640*480 en dan ga je uploaden. dan zie je de foto in het klein en daar klik je op. dan krijg je hem in het groot en selecteer je rechtermuiskonop, eigenschappen. dan kopieer je die link daar en zet je tussen [​IMG] zonder spaties.

    dan krijg je dit:
    [​IMG]

    als je quote ziet kun je zien hoe ik dat heb gedaan. kom nu maar op met de foto's :wink:
     

Deel Deze Pagina