Bouw van DLG Vleugels middels Baggen

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Niels1275, 3 sep 2015.

  1. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Huppa! Vliegtuigje uit de zak :)

    Echt net een kadootje. 2e poging direct na het spuiten gaan lamineren. Tijdens het mengen van de epoxy zag ik als nog scheurtjes ontsaan. ik heb nog nooi zo snel in epoxy geroerd. race tegen de klok, steeds meer basrtsjes komen er elke seconde bij.

    Alsnog redelijk gelukt. het lelijke stukje links kan wel een sticker overheen met de naam van het model.
    Layup is het dubbele van een dlg, streven was 100g, maar ben wat te gul geweest met epoxy en zit op 120g. Niet zo erg, volgende poging beter. Als hij goed vliegt wellicht een vol carbon skin opvolger maken.

    Eerst morgen maar eens een rompje er op bouwen voor de electronica. DSCN8522.JPG DSCN8523.JPG DSCN8524.JPG DSCN8525.JPG
     
    Loet Wakkerman vindt dit leuk.
  2. martinvader

    martinvader

    Lid geworden:
    29 okt 2008
    Berichten:
    19
    Mooi cadeau hoor.
    Wat voor mylar gebruik je? Het kan ook door de foto komen, maar het lijkt of het oppervlak niet glad is. Dat voorkom je door en stevige mylar te gebruiken.
     
  3. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Je hebt gelijk hoor, de bobbels vallen wel mee. Dit zijn de document mappen van de Action. Wou die eerst even op maken. Dikker palastic reserveer ik voor de DLG vleugel. Het weefsel op de scharnierlijenen hebben ook een beetje een bobbeltje veroorzaakt. Dit was te voorkomen als ik een stukje mylar op de kern had gelegd en met een creditcard de naad een stukje in het schuim te strijken/duwen (voordat het lamineren begint)

    Er zijn heel veel dingen die een beetje mis liepen, Oevenen voor de volgende DLG vleugel is gedeeltelijk de reden voor dit project.
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik denk niet dat dit een afdruk van het spreadtow is, maar gewoon restjes epoxy die nog een beetje kleven aan de wax.
    Dat heb ik ook wel eens meegemaakt.
    Gewoon even 'wassen' met thinner oid. dan los je de wax op en verwijder je die restjes uitgeharde epoxy.
    Daarna even opnieuw waxen en klaar is kees.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
    Niels1275 vindt dit leuk.
  5. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Top Dirk ik ga het proberen!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  6. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Fiasco!

    Ik in 2D CAD profieltjes ontwerpen voor een rompje, en proberen de vlotte lijnen van de Parkjet er een beetje in terug te laten komen.

    Net de delen gesneden en moet je dit zien.
    Teurg naar de ontwerptafel!
    DSCN8526.JPG
     
  7. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Almelo
    Ik heb me laten vertellen dat Aceton ook zeer goed werkt om de Mylars te reinigen. Ze worden dan wel zeer schraal, waardoor ze zeker een paar keer opnieuw gewaxt moeten worden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  8. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Is PVA ook met mylar/vacuum-baggen te combineren? Ik heb net mijn eerste fles binnen dus moet nog gaan uitproberen wat het spul doet.
     
  9. Joris vd Hurk

    Joris vd Hurk

    Lid geworden:
    11 okt 2011
    Berichten:
    672
    Locatie:
    boekel (noord brabant)
    ja, dat werkt prima samen met lossingswax, alleen kan je beter gewoon de mylars een paar keer goed waxen, want het oppervlakte dat je krijgt met pva is waarschijnlijk minder mooi na het baggen.

    ik heb mijn mylars ook een keer schoongemaakt met aceton/nagellakremover, na het schoonmaken de mylars weer gewaxt, maar het kielvlak dat ik daarna heb gemaakt had helemaal geen mooi oppervlakte, waar zou dat aan kunnen liggen?

    ow trouwens, dit draadje is zeker te moeite waard om door te lezen:http://www.modelbouwforum.nl/threads/welke-carbonband-voor-staarts-textreme-bouwpraat.131687/
     
  10. ijtsma.j

    ijtsma.j

    Lid geworden:
    21 sep 2009
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Hillegom
    Wie. Van jullie kan mij een adres geven waar ik goedkope mylar kan krijgen/kopen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  11. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Voor kleine vleugels en staartvlakjes zijn de A3 document mappen van de action niet te verslaan wat prijs betreft

    Voor mylar om fullsize vleugels te maken bij emc vega, carbonwinkel of lindinger kijken, ik heb gemerkt dat je dan vooral naar de mix moet kijken
    Als je carbon en kevlar onder 45 graden goedkoop bij adres a kan bestellen is het vaak het meest gunstig om meteen mylar mee te bestellen, als het iets duurder is compenseert dat vaak niet de extra transport kosten.
    Tenzij je bij adres b toch servo's wil bestellen...... Daar heb ik altijd last van
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  12. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    [​IMG]

    Vandaag bij windkracht 6~7 (NW) aan de kust van Renesse gegooid en hoopte op lange vluchten boven de duinen, maar de 1e worp ging niet goed. De worp brak ik af en de vleugel raakte het strand.

    De reparatie zal moeten wachten tot het weekend. Ik heb gelukkig nog andere toestellen bij. Eerdere vluchten bij net wat minder wind gingen prima.
    Ik zie het nadeel niet van 2 laagjes (misschien breuk op minder gunstige plek?).
    Ik denk dat deze ook bij 2 laagjes op die plek breekt, maar dan iets minder vlug.
     
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik denk dat als die verbindingsband niet 45x45 graden, maar 90x90 graden was geweest, er niets (minder) gebeurd was.
    45x45 is bedoeld om torsie op te nemen, 90x90 om buig- en trekkrachten op te nemen.
    De torsie speelt op die plek, en over die 'spanwijdte' een sterk ondergeschikte rol.

    Repareren met 90x90 is mijn advies.
     
    crins vindt dit leuk.
  14. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Mijn vorige reparatie was ook 90°. Geen 24-uurs epoxy bij en ook geen UD-carbon. Dus het moet nog even wachten.
    Ik weet niet waarom er in 1e instantie is gekozen voor 45°.
     
  15. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Maarssen
    Bij die wind op het duin met een dlg ? Ik zeg flink ballast erin en een handstartje voor uren soarplezier !
     
    Frater en crins vinden dit leuk.
  16. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    De richting was niet goed daarvoor en ontzettend hard (volgens mij meer dan wat windfinder schreef). Erna een andere gepakt, maar die ging behoorlijk hard achteruit. Nu weer in Brabant, vleugel weer geplekt en morgen nog wat zwiepen bij een zonnetje en wat minder wind.
     
  17. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    DSCN8532.JPG Poging twee voor het rompje. ziet er een stuk sneller uit :)
    Ik sta nog open voor suggesties voor de verticale staartdelen. lijken ze groot genoeg?

    Vanavond lamineren en gouw in de zak, ik moet plek maken op de werkbank voor een fullsize vleugel.
     
  18. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Hey Musmus,

    Geestig projectje!
    Ik denk alleen als je advies wilt voor de staartvlakjes en zo dat je hem beter in een ander deel van het forum even zet
    Veel DLG-ers zijn alleen maar aan het DLG-en ( het is gewoon te leuk),
    dus ik denk voor kennis en advies voor plankjes en speedmodellen dat je meer kans op kennis en ervaring hebt in een ander deel van het forum
     
    MarkP en Loet Wakkerman vinden dit leuk.
  19. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    298
    Ha die Niels
    Je bent het draadje dus al gestart. Ik ben eindelijk door het Mimi verhaal heen :)
    Lijkt me ook een leuk kistje om te proberen.

    Ik vroeg me af of iemand getest heeft wat de beste (combinatie) van verstevigingen is.

    Volgens mij is een hoofd ligger in een hoek van 45 graden (niet alleen het weefsel) goed om torsiekrachten op te vangen.
    Een D box is ook heel sterk, maar ook zwaarder.

    Ik ga eerst het bouwverslag van loet letterlijk volgen, maar sta voor de daarop volgende toestellen open voor suggesties.
     
  20. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Top!!! Ik heb bij mijn eerste vleugel ook exact gedaan wat er op loet zijn site staat! Daarna pas met andere weefsels aan de slag gegaan.

    Ik denk niet dat er een beste is, ze hebben allemaal hun voor en nadelen. De trend is nu Vladimir carbon. Daar lijkt tot nu toe het enige nadeel de prijs ;-)

    Succes en vooral veel foto's plaatsen hier of in een eigen draadje! Dat steekt anderen ook weer aan om te bouwen!

    En je zult verder veel info krijgen tijdens het bouwen!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015

Deel Deze Pagina