Bouw van een blazer

Bedankt!

inmiddels de eerste gangen onder het berghout aangebracht. In het berghout lijkt een knikje te zitten aan de achterzijde, dus net achter de bun. Als ik echter een strooklatje erop leg is het amper een halve mm. Vreemd, vooral op de foto lijkt het erger. Maar 0,5 mm, hoewel weinig, is ook een knik…. Vandaag in Spakenburg diverse oude platbodems bekeken. We zagen een hoop knikken en bulten:rofl: Dus die halve mm neem ik voor lief.

voor nu alvast een goed weekend!
243676F2-7DA7-45BB-829D-BC3C8D9739AD.jpeg

Weer een update. De stuurboordzijde is tot aan het berghout beplankt. Hierna nog een paar gangen aan de bakboordzijde en dan is die ook dicht. De beplanking hier even schoon gemaakt met een doekje terpentine. Ziet er gelijk netjes uit.
7C84CC81-BA24-4D74-B769-3A8DA4556E21.jpeg

De achterzijde bij een blazer is gepiekt, dus het loopt daar hol om over te gaan in een bolling.
DD416958-DEA1-4B43-9D64-7A3E4AC148BC.jpeg

Het berghout wat uit massief eiken is gezaagd heb ik tijdelijk gefixeerd met draadstangen. Komt nogal wat kracht op en zo bleef het netjes op zijn plaats bij het beplakken.
E14B014B-7B7F-4DEF-8D71-2E84423FD3AD.jpeg

Goed weekend verder toegewenst! :beer:

Hoi Rob,
Pas nu jouw verslag gelezen. Indrukwekkend stukje werk zeg. Heel bijzonder ook jouw scheepshelling zeg maar. Ik heb zulks een enkele keer vaker gezien. Het is wel een hele stabiele manier va n bouwen denk ik. Heb je de botter destijds ook zo gebouwd. Mooi scheepje trouwens. Ik hou wel van die stoere kop. Dat beplanken is wel een dingetje met dat eiken, maar het ziet er strak uit. Mooie uitstraling dat eiken. Succes verder en ik ga je volgen, kan nog wat van je leren denk ik.

Bedankt Pingu en Hans! Ook bedankt voor de likes!
@jean, bedankt! de Botter (ook een Hoogaars en een blazer) heb ik idd ook zo gebouwd. De multiplex mallen gaan eruit als de huid compleet klaar is, daarna gaan alle inhouten erin.
Volg de bouw van jouw botter zeer zeker! Ziet er allemaal erg strak uit. Respect daarvoor. Zag dat je ook geïnteresseerd was in het boek van dorleyn, 34 voet in de kiel. Is idd een hele aanschaf, maar kan het je echt aanraden . Heb dat boek ook en je raakt er niet in uitgekeken.

leuke link om eens te lezen:
https://www.mijnzuiderzee.nl/page/7432/met-de-vn-101-op-het-ijsselmeer

Vriendelijke groet, Rob

Bedankt Heinrich! Eikenhout is mooi om te kleuren.
Aan bakboord de laatste gangen onder het berghout aan het aanbrengen.
B0D67D7C-9914-4B0B-A36C-808ABCA6E272.jpeg

de gangen sluiten allen mooi aan in de sponningen
66B2CF16-92A8-47B8-A46F-FA67CF0EF65F.jpeg

Aan de voor en achterzijde de gangen zoveel als mogelijk laten stroken. Vroeger werd daar logischerwijze niet zo naar gekeken. Men nam het hout zoals het was.
B38F181F-4F32-446D-8C34-CA3B809B9BAF.jpeg

Goed weekend allen toegewenst!
1ED107B9-C176-42B0-B671-105E31B9A65A.jpeg

Doet me denken aan dat liedje: Give me Hope Joanna, give me HOOP...............;)

Maar het is allemaal weer mooi werk wat je hier laat zien :thumbsup::thumbsup:

Kom ik een leuk schip tegen zeg, een blazer en ook nog wel een Tesselaar.
Mijn oom (in de 80 inmiddels) is zijn viscarriere op een vd laatste blazers van Oudeschild begonnen.
Ik volg.
Hoi Jinny, welkom!
Wat ontzettend leuk dat jouw oom daar nog op gevaren heeft! Waren wel stoere kerels in die tijd. Weet je toevallig welk nummer het schip had waar hij op voer?
Ik heb geen idee Rob, ik zal bij gelegenheid eens vragen...
Helaas is de gelegenheid voorbij, als te lezen is ie vanmiddag overleden.

Vandaag op de begrafenis de broer van mijn oom gesproken, en die had het over de TX10 en TX12. (visten in span blijkbaar of zo}
Maaarrrr, de man vertelde dat het botters waren..
Dus ging het verhaal dus niet over blazers...

Hoi Jinny.
Hoe leuk dat je er nog mee bezig bent geweest.
Dat waren wel stoere kerels. Was wel wat in die tijd. Niks thermokleding en aanverwante zaken.

Nogmaals sterkte de komende tijd voor jou en je naasten!

Back