Bouw van een DLG (rompje)

Gaaf gedaan Patrick,

Ik moet nog steeds beginnen aan mijn rompje.Ik heb wel van de week een paar vleugels gemaakt(edge).
OswaldO ik koop mylars bij een tent en zeilmakerij.Ik weet niet of dit hetzelfde is als iedereen gebruikt,maar bij mij werkt het heel goed.Het is gewoon hetzelfde spul als waar ramen in tentluifels enz. van gemaakt worden,en dit is ook in verschillende diktes te koop.

Groet,
Glen

@Glen: Bedankt voor je pb! Uiteindelijk heb ik het maar bij carbonwinkel.nl gekocht. Dat was redelijk geprijst!

Broer heeft een compressor maar ik moet een slang aansluiting kopen om van een bepaalde diameter, de 6mm binnendiameter slang op aan te kunnen sluiten.. ga een epoxy valletje maken, zit te denken aan sterk gebogen grote lus in de slang..

Wie heeft een idee t.a.v. een epoxy valletje?

Wat is een epoxy valletje?

En wat heb je besteld? PET folie Mylar ® A 350? Is trouwens heel redelijk geprijsd...
Ik kan de dikte hiervan niet zo snel achterhalen maar het zal wel 0,35 mm zijn.
Laat even weten of het bevalt. Voordeel is dat dit volledig transparant is

Laatst bewerkt:
@Glen: Bedankt voor je pb! Uiteindelijk heb ik het maar bij carbonwinkel.nl gekocht. Dat was redelijk geprijst!

Broer heeft een compressor maar ik moet een slang aansluiting kopen om van een bepaalde diameter, de 6mm binnendiameter slang op aan te kunnen sluiten.. ga een epoxy valletje maken, zit te denken aan sterk gebogen grote lus in de slang..

Wie heeft een idee t.a.v. een epoxy valletje?

Een potje met luchtdichte deksel. 2 gaatjes door de deksel boren en pijpjes er in lijmen. De eventueel meegekomen epoxy zal altijd op de bodem vallen.

@Peral: De dikte van Mylar A 350 is 350/1000mm is 0,35 mm. Het zal vast wel bevallen omdat ik dit uit de pagina's van Loet heb, voor link kijk onder zijn naam in een reaktie van hem.

@Alex: Dank voor je tip. Compliceert het wel een beetje maar lijkt me i.d.d. ook beter.

Laatst bewerkt:
ik denk 0.35mm? 0.035mm lijkt me wel erg dun voor en mylar ;)

Toch niet, Robert :-)
Mylar is ook verkrijgbaar in 6, 12 en 18 micron dikte. 0,035mm is dan zelfs nog aan de dikke kant. Dit wordt echter voornamelijk gebruikt als bespanningsmateriaal en is zeker niet bruikbaar als folie voor het persen van vleugels.

Greetz,
Jurgen

Ik heb al heel wat vleugels gebagd maar nooit een epoxy-val gemaakt. Ik me ook niet herinneren dat de epoxy ooit verder is gekomen dan 1-2 mm van de vleugel.:celebrate:

Als er ooit epoxy in een epoxy-val terecht zou moeten komen dan is er veel en veels te veel epoxy gebruikt en is de vleugel voor DLG in ieder geval niet bruikbaar.:D

Toch niet, Robert :-)
Mylar is ook verkrijgbaar in 6, 12 en 18 micron dikte. 0,035mm is dan zelfs nog aan de dikke kant. Dit wordt echter voornamelijk gebruikt als bespanningsmateriaal en is zeker niet bruikbaar als folie voor het persen van vleugels.

Greetz,
Jurgen
hey, ja klopt. Maar hij had het er over dat hij via de site van loet had. Dus dan zou het al 0.35mm moeten zijn.

Heb in het begin ook wel staartdelen gebagged met hele dunne mylars die ook als bespanfolie worden gebruikt. Totaal niet aan te raden. Die vervolgens in de vacuumzak echt alle oneffenheden van het roer volgen, en scheuren snel kapot als je de mylars na het baggen er weer af wil halen.

ben je voor positieve rompbouw perse weefsel kous nodig? ik wil dit namelijk ook een keer proberen aangezien ik nog een turbo pook heb liggen. die weegt 16 gram met stabilo pylon. Schuim, 25gr glas en koolstof UD heb ik wel. als schuim heb ik het blauwe roofmate of gewone XPS beschikbaar.

Ook ik heb er nog een pook liggen met stab mount en "rechte" staartdelen met iets een voorkant en achterkant profielig geschuurd. Verder nog een set vleugelhelften die ik nu aan het bekleden ben. Dus mis een cockpit/fuse meeste poken zijn groter dan deze.. deze is slechts 12.8gr..

Dus binnenkort ga ik deze bouwwijze ook gebruiken.. ligt het dicht bij wat ik kan en hier heb liggen.

ben je voor positieve rompbouw perse weefsel kous nodig? ik wil dit namelijk ook een keer proberen aangezien ik nog een turbo pook heb liggen. die weegt 16 gram met stabilo pylon. Schuim, 25gr glas en koolstof UD heb ik wel. als schuim heb ik het blauwe roofmate of gewone XPS beschikbaar.

Het kan ook gewoon met weefsel. M'n eerste rompen heb ik zo gemaakt. Alleen dan heb je wel het 'geklooi' wat deze methode bij de meeste bouwers weinig populair maakt. En ik denk niet dat je het laminaat goed droog krijgt. Bij het deppen zal het weefsel van de rompmal vallen en de chaos is compleet. En als je het van te voren impregneert en droogt, plakt het waarschijnlijk niet meer op de romp.
In het begin wikkelde ik spiraalsgewijs garen om de hele romp om al het weefsel om op z'n plaats te houden. Daarna smeerde ik de hele romp in met microballoons en schuurde er een strakke romp van. Maar sinds ik kous ben gaan gebruiken gaat het echt veel makkelijker.
Het gebruik van kous maakt dat alles strak op z'n plek blijft zitten en je kan smeren, rollen, deppen wat je wilt. Dus als laatste laag een kousje maakt het allemaal wel veel makkelijker!

Leuk dat je deze methode gaat gebruiken. Laat je vorderingen zien!

Succes, Patrick

het plan is om eerst het weesfel te impregneren met epoxy en droog te rollen, daarna op de rompmal aan te brengen. Langs beide zijkanten een strook UD carbon voor extra stevigheid. Ben nu eindleijk weer in een bouw-bui dus eerst druk bezig staartdelen te baggen :)

Inmiddels zijn de vleugeldelen samengevoegd, gaatjes voor de bevestiging geboord en moertjes in de romp.
Het gaat langzaam, maar ik had de laatste weken weer eens ouderwest weinig tijd...:-(
Om een goed passend vleugezadel te maken heb ik 2 strookjes balsa op de romp gelijmd om de vleugel goed te positioneren. Een stukje folie over de vleugel, microballoons op de romp en de vleugel vastgeschroefd.
full

Hierna even schuren:
full

Inmiddels begin ik me af te vragen hoe de servostekkertjes vanuit de vleugel in de romp gestopt worden zonder dat die de dyneemalijntjes raakt. Hoe doen jullie dat?

Laatst bewerkt door een moderator:
Back