Bouw van een electro lier

Beste Arno

Ik heb met aandacht je commentaar gelezen en ik moet je meedelen dat ik het absoluut met je oneens ben.
Ik heb wel degelijk nagedacht over de veiligheid alleen heb ik daarover een ander standpunt.
En ook ik heb op google verschillende zaken langs zien komen over keer rollen en lieren echter ik heb deze lier gebouwd op mijn manier en met de materialen die ik voorhanden en verantwoord vond.
Dat dit niet jou keuze zou zijn, heb je mijn inziens duidelijk verwoord.
Maar soms heb je nou eenmaal van die eigenwijze mensen die de gebaande paden verlaten en hun eigen ideen ten uitvoer brengen en met zaken willen expirimenteren zonder daarbij hun persoonlijke veiligheid uit het oog te verliezen.

Ko

Laatst bewerkt:
Ha Ko,

Ik sla helemaal steil achterover bij de "goedbedoelde" veiligheids adviezen die je in dit draadje hebt gekregen. Wat een stelletje angsthazen. Ik ben blij dat jij tenminste een uitdaging aan durft te gaan. Ik vind dat je lier er super uitziet en ben zeer benieuwd naar de resultaten.

Max

Hoi Ko,
Ik durf het bijna niet te vragen, maar mag ik een keer op een zondag mijn Flamingo van Multiplex aan jouw nieuwe electro lier hangen. Uiteraard nadat je met het testen en optimaliseren van je lier klaar bent. Even een middag gezellig vliegen.

Groet,
Johannes

Hoi Ko,

A.s. zondag wil ik ook weer gaan lieren met onze motorlier...

full

Maareh, mochten alle testen goed uitvallen, dan ben ik wel erg benieuwd hoe de SB10 van Carrera het op jouw electro-lier doet...:p

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo

Sorry , maar ik ben eventjes wat minder positief over dit geklooi !
Door verschillende mensen hier zijn al opmerkingen gemaakt over veiligheid. Daar heb je helemaal niets mee gedaan.
Wanneer ik hier nu zie hoe jij een keerrol meent te maken kan ik alleen maar vaststellen dat je absoluut niet weet waar je mee bezig bent !!
Gebruik aub eens google en kijk eens rond hoe iets dergelijks gemaakt moet worden en let daarbij dan vooral eens op de veiligheidspunten !

Ook dit zal wel weer aans dovemansoren gericht zijn maar je bent echt levensgevaarlijk bezig. Waarom ik dan toch dit kommentaar geef ??? Gewoon omdat je onverantwoord bezig bent, niet alleen voor jezelf maar ook voor mensen die ooit eens toevallig rondom dat bouwsel zullen staan ........................

Arno

Waarom in godsnaam deze toon? Waarom weer aan dovemansoren? En hoezo weet hij niet waar hij mee bezig is? Komt een beetje gefrustreerd over. Lijkt mij geheel niet nodig. Op deze wijze wil sowieso niemand luisteren denk ik.

En ik geloof echt niet dat hele horden mensen het loodje gaat leggen kijkende naar dit apparaat.

Laatst bewerkt:
hoi ko

geweldig hoe je alles aanpakt en dan bedoel ik ook zeker alle kretiek die op je geleverd word
ik ben zeker onder de indruk van wat je voor €25 voor elkaar gekregen hebt en kijk zeker uit naar je test resultaten

ik zou zeggen laat je niet kisten en gewoon doorgaan geloof zeker niet dan je onveilig bezig bent,aan alle expirimenten zit een risico dus wel voorzichtig zijn :)

gr.john

Beste Allemaal

Naar aanleiding van de toch wel scherpe aanval opdat ik de veiligheid compleet uit het oog had verloren bij de bouw van de lier heb ik mijzelf afgevraagd ben ik nu zo stom bezig geweest?
Ik heb gisteravond dan ook maar besteed om op internet te speuren wat voor veiligheids eisen er nu eigenlijk zijn ten aanzien van het gebruik van electrolieren in de model vliegerij.
Ja en waar kan je dan beter zoeken als bij de KNVvL afd F3B daar wordt veelvuldig van dit soort lieren gebruik gemaakt.
Lezende de regels hierover kom je de vermogens beperking tegen (min weerstand 23 milli Ohm over 12 V).
Ook kom je tegen dat de lijn zich niet hoger als 0,5 M boven de bodem mag bevinden en de keerrol niet verder als 200 meter verwijderd van de lier mag zijn.
De minimale afstand tussen de opwindflenzen (min 75 mm ) een vaste diameter en 12 V lood/zuur accu.
Ga je dan zoeken naar de eisen gesteld aan de draad dan moet je lang zoeken want die zijn er niet.
Daar had ik nu juist verwacht een minimale draad dikte met een minimale breuk sterkte.
Ook had ik verwacht voorschriften te vinden voor de keerrol omdat dit in het geheel ook een belangrijk element is.
Helaas lezende het verhaal is hier niets over terug te vinden er is zelfs geen apart artikel waarin beschreven wordt de veiligheids eisen ten aanzien van de lierman.
Ik kwam op internet ook een foto van een wedstrijd tegen en als je dan ziet dat er een rij lieren staat met bijna geen tussen ruimte dan heb ik het gevoel dat ik mijzelf op het gebied van veiligheid kennelijk strengere eisen heb opgelegd als in de praktijk gebruikelijk is.

1098396084.jpg

Ko

Laatst bewerkt:
Hallo John

Als je dertig jaar bij een gemeente beleids ambtenaar en manager van een technische afdeling bent geweest dan heb je geleerd om met kritiek om te gaan.
Ook heb je geleerd om niet te schrijven wat je hart ingeeft maar de kritiek te weerleggen.
Hetzelfde geld hiervoor.

Ko

Laatst bewerkt:
Beste Paozee

De kritiek was inderdaad nogal heftig verwoord. Dit had en heeft echter meerdere redenen want ik volgde dit draadje namenlijk vanaf het begin.
Meerdere mensen hebben gepoogd je (veiligheids)adviezen te geven maar die heb je allemaal naast je neer gelegd ................

Toe ik die keerrol zag schrok ik me helemaal wezenloos omdat de meeste, echt erge ongevallen, juist door (losschietende) keerrollen veroorzaakt worden. Zelfs dodelijke !!!

Nou kan ik wel mijn opbouwend/raadgevend/modelbouwkollegiaal jasje gaan aantrekken maar uit dit draadje is wel gebleken dat jij daar geen enkele behoefte aan hebt, aan adviezen van anderen ...............

Arno

Laatst bewerkt:
Hallo Arno

Als je mijn verhaal over de keer rol hebt gelezen dan moet het je opgevallen zijn dat ik mijzelf ten aanzien van de veiligheid wel degelijk vragen heb gesteld. Vandaar ook de mogelijkheid om de keer rol te schoren ondanks ik er van overtuig ben dat de pen die 35 Cm de grond ingaat er niet zomaar uitgetrokken wordt.

Ko

Beste johannes

Als de testen goed verlopen en de lier mijn goedkeuring krijgt om te gebruiken voor anderen om mee te lieren lijkt mij dat geen probleem.
Ik kan een heleboel testen doen maar op een gegeven moment moet ik uitzoeken wat de lier aan kan.

Ko

Hoi Ko,
Bedankt. Voor mij is dit een stukje nostalgie. Toen ik een jaar of 17 was hebben mijn vriend en ik ook een electro lier gebouwd. Noodgedwongen wegens geldgebrek hebben ook wij uit slooponderdelen een lier gebouwd. Binnen een vliegseizoen hadden wij de kinderziektes overwonnen. Daarna hadden we jaren veel plezier mee.

Groet,
Johannes

Ik heb de plaatjes bekeken, maar er lijkt nog iets te missen. De lier zelf zou je met pennen in de grond vast moeten kunnen zetten, anders hobbelt de lier over het veld richting keerrol :mrgreen:

(misschien heb je dit al voor elkaar en bekijk ik de plaatjes niet goed)

[edit] als ik alles goed gelezen had, dan had ik dit niet gepost: In post 31 zeg je het zelf al. Sorry.

Laatst bewerkt:

wel rekening houdend met het feit dat deze lieren niet alle 3 tegelijk gebruikt worden?
op een wedstrijd van bv 25 deelnemers staan een 20tal lieren.
er vliegen maar 5-8 mensen per slot, en hebben dus gemiddeld 6mensen per slot 20 lieren ter gebruik.
dit wil zeggen dat er 14 andere lieren stil liggen en niet draaien.
uiteraard gaat dan de keuze uit naar de lieren die zodanig geplaatst zijn dat je heel wat ruimte hebt tussen de individuele deelnemers. dit is vaak meer dan 10meter.

dus wat je hier op de foto ziet is extreem, want meestal zit er al 2-3m tussen elke lier, en deze worden dan ook nooit allemaal tegelijk gebruikt.

Beste allemaal

De afgelopen dagen heb ik benut om de lier in alle rust te testen en te zien hoe een en ander functioneerde.
Tijdens de testen kwam naar voren dat de motor met een lijn belasting van 400 meter met name in de start kracht te kort kwam.
Een kleine zwever (1 Kg) kwam wel los, echter met name in de start heb je kracht nodig, maar helaas ging hij zwaberend los en pas als de trommel op snelheid kwam ging het beter.
Ondanks dat de motor te boek stond als 1 Kw is de karakteristiek van de motor toch anders als gedacht en mijn inziens niet geschikt voor het doel waarvoor ik hem bestemd had.

Het heeft er in ieder geval tot geleid dat ik de lier afgekeurd heb en inmiddels ontmanteld.
Het heeft in ieder geval mij wel meer inzicht gegeven hoe een volgende lier gemaakt moet worden en dat ik een brutere motor moet hebben vooral in het gebied van nul snelheid trommel tot volledige rotatie.

Uit de test is wel naar voren gekomen dat mijn keer rol goed werkte en dat ik gelijk had dat de pen niet uit de grond getrokken werd.
Wel zijn de scheerlijnen nodig omdat de lier kracht de keer rol voorover trekt.
Ook het gieren van de lijn werd goed opgevangen door de begrenzing en de lijn heeft zo te zien daar niet van geleden.

Ko

Laatst bewerkt:
Hoi Ko,

Geef je nu al op?
Dit is een uitdaging om uit te zoeken of het mogelijk is met deze motor toch een bruikbare lier te maken. Alleen kom je nu niet onder uit om te gaan rekenen.
Verder zul je overbrenging en spoel diameter moeten aanpassen. Ik zie zeker mogelijkheden om in elk geval kleinere zwevers te lieren.

Groet Johannes

Hallo Johannes

Nee ik geef niet zomaar op, maar waar het bij mij verkeerd ging is in de start en dat is inherend aan het motor type wat ik heb.
Wat ik ook bedenk deze tekortkoming van de motor kan ik niet, nog elektrisch nog mechanisch oplossen.
Het heeft dan ook weinig zin om hier veel energie in te steken en er blijft maar een over en dat is het voorgaande in het oog houden en gewoon opnieuw beginnen.
Dit keer met een motor die in de start de brute krachten opbrengt om veilig een zwever omhoog te sturen.
En de bedoeling was niet om kleine zwevers omhoog te brengen want dan is een startlijn minder gewichtig en sneller als het gesleep van een elektro lier met toebehoren..
Ja het is even slikken, maar als je experimenteerd kan dit je overkomen en moet je leren van je fouten en gewoon doorgaan.

KO

Laatst bewerkt:
Ha Ko,

Ik sla helemaal steil achterover bij de "goedbedoelde" veiligheids adviezen die je in dit draadje hebt gekregen. Wat een stelletje angsthazen. Ik ben blij dat jij tenminste een uitdaging aan durft te gaan. Ik vind dat je lier er super uitziet en ben zeer benieuwd naar de resultaten.
Er is al eens iemand overleden omdat de losgebroken keerrol dwars door zijn hoofd heeft gekregen. Over 200 meter afstand. Ik meen in Engeland.

Nee, ik heb misschien niet zo direct gereageerd als Arno, maar hij heeft 200% gelijk. Jullie hebben geen idee van de krachten en de energieën die hierbij optreden.
Als die as uit die voorvork losschiet, of die voorvork afbreekt (ja dat kan bij hergebruikt schroot van de gemeentewerf) dan komt dat ding als een raket/bom op je af!

Je schrijft overigens dat je geleerd hebt de kritiek te weerleggen. Maar ik heb geen enkele onderbouwing gezien van hoe jij dat weerlegt of beoordeelt of iets sterk genoeg is of niet. Je zegt alleen maar dat het wel meevalt, dat je voorzictig bent ... Maar een analyse van welke krachten komen op welk onderdeel te staan, is het door jouw gekozen onderdeel daar geschikt voor, ...., zie ik nergens.
Als ik aangeef dat ik (80 kg) de lucht in ging, betekent dat dat de resultante van de krachten in totaal 80 kg was. Aangezien die krachten niet allemaal omhoog gericht waren, waren de werkelijk optredende krachten dus hoger (ik schat al gauw 2x zo hoog).
Als je een gewoon start elastiek voor een 2 m zwevertje met 15 kg belast (niet idioot veel toch) en je vertaalt dat naar een lier met keerrol, dan staat er 2x zo veel op de keerrol. Wat is de piekkracht die bij een goed gekozen liermotor van 1 kW zou kunnen optreden? Dat hangt o.a. af van de diameter van de trommel. Maar reken erop dat dat flink meer is dan 15 kg 100 kg staat er al heel gauw op een keerrol. En als die afbreekt is die kracht niet weg. 300-400 m lijn werkt als een heel goed elastiekje ...

Ik denk ook dat jouw eigen opmerking boekdelen spreekt:
Naar aanleiding van de toch wel scherpe aanval opdat ik de veiligheid compleet uit het oog had verloren bij de bouw van de lier heb ik mijzelf afgevraagd ben ik nu zo stom bezig geweest?
Ik heb gisteravond dan ook maar besteed om op internet te speuren wat voor veiligheids eisen er nu eigenlijk zijn ten aanzien van het gebruik van electrolieren in de model vliegerij.
In bericht #5 raad uik je al aan om goed uit te kijken, in bericht $47 geef je aan maar eens het eea. uit te zoeken op internet.

Tot slot, als ik bestuurslid van jouw/jullie club was zou ik dat ding eens goed keuren en beoordelen voordat ik mijn bestuurdersaansprakelijkheid aan dit soort avonturen zou riskeren. Ik hoop maar dat een van hen dit leest.
Enne ... als er iets ernstigs gebeurt heeft niet alleen het directe slachtoffer daar last van, maar ale 3000 modelvliegers in Nederland die als onverantwoorde hobby-isten in het nieuws komen.

Dirk.

Hoi Ko,

De motor die jij gebruikt ken ik niet. Voor zover ik weet heeft die een vermogen van 1 kW. Dit zou genoeg moeten zijn om een stevige lierstart te kunnen maken.
Natuurlijk is niet elke willekeurige elektromotor geschikt voor een elektro lier.
Maar wil je succes boeken moet je absoluut naar de verhodingen van trommeldiameter en motor kijken. Zo zijn nog een aantal zaken die moeten kloppen.
Jij geeft aan dat je geen energie meer wil instoppen in het bouwen van deze lier . Dat is jouw keuze.
Bedenk wel dat door het gebruiken van een sterkere motor even goed de verhoudingen moeten kloppen. Als je met een sterke auto in de vijfde versnelling een helling van 18% omhoog rijd , dan sta je al gauw met een kokende motor aan de kant.
Ik ben benieuwd wat voor een doorzetter jij bent.

Groet,
Johannes

Back