Bouw van een Fireworks III Ultralight

Maarten, ik zou de servo's lekker zo laten. Ik heb een tweedehands Tantalus (Loet Wakkerman). Hij had de einden van de flaperons vastgeplakt omdat hij anders vreselijk last had van flutter. Ik heb ze losgesneden. Geen centje pijn.
Ik gooi dus minder hard dan Loet (of veel soepeler :rolleyes:)

Heb je Raymond wel eens zien gooien, nou dan zou ik als vleugel ook verschrikkelijk gaan bibberen. Gewoon lekker laten zitten.

Dank Leon, ik heb Raymond nog niet zien gooien maar ik heb er een beeld bij:banana:. Ik moet het ook meer van mij souplesse hebben :mrgreen::mrgreen:
Nee zonder gekheid, PCM geeft het volgende aan met betrekking tot dit kistje: "Auch HLG-Einsteiger, deren Wurf noch nicht so ausgeprägt ist, schleudern dieses Leichtgewicht in gute Ausgangshöhen für die Thermiksuche. Durch das geringere Sinken des Fliegers eignet er sich ideal für schwache Bedingungen und windstille Tage".
Kijk dat moet ik hebben, het hoeft niet direct een schmeissgeier te zijn.

Overigens heb ik de apparatuur ook ingebouwd, de AR6255 ontvanger past bovenop de lipo.
Verder is één en ander ook al deels geprogrammeerd.
Morgenochtend eerst eens kijken of die torsie uit het rolroer is.

Maarten (en/of anderen..),
Ik lees dat je 3 D47 servo's plaatst. Ik zie nu pas dat de Fireworks een vast rudder heeft.
In hoeverre heeft een rudder eigenlijk zin op een DLG?
Ik moet het richtingsroer op mijn DLG nog lossnijden. Maar misschien kan ik het beter zo laten..??

Patrick

Maarten (en/of anderen..),
Ik lees dat je 3 D47 servo's plaatst. Ik zie nu pas dat de Fireworks een vast rudder heeft.
In hoeverre heeft een rudder eigenlijk zin op een DLG?
Ik moet het richtingsroer op mijn DLG nog lossnijden. Maar misschien kan ik het beter zo laten..??

Patrick

Met rudder kan je vlakker draaien dus het heeft wel zin. Bij het thermieken kan je je de kist met rol vlak houden en met rudder sturen. Mijn kistje is er echter niet voor gebouwd dus dan hoef ik die keuze niet te maken......
Verder is de Fireworks Ultralight zo licht dat die toch wel omhoog zal gaan :):). Zonder rudder is in ieder geval lichter en makkelijker bouwen.

@Wubbe: ben benieuwd naar je ervaringen!

Met rudder kan je vlakker draaien dus het heeft wel zin. Bij het thermieken kan je je de kist met rol vlak houden en met rudder sturen. Mijn kistje is er echter niet voor gebouwd dus dan hoef ik die keuze niet te maken......
Verder is de Fireworks Ultralight zo licht dat die toch wel omhoog zal gaan :):). Zonder rudder is in ieder geval lichter en makkelijker bouwen.

@Wubbe: ben benieuwd naar je ervaringen!

Vlak vliegen in een bocht is niet efficiënt, je moet een hellingshoek hebben die ervoor zorgt dat de lift loodrecht op de vleugel zowel de verticale component het gewicht en de horizontale component de centripetale kracht oplevert. Kortom je moet een bocht vliegen zonder te gieren.
In de praktijk betekent dit dat je bij het ingaan van de bocht wat rudder mee moet sturen, tijdens de bocht mee of tegen, maar met de grote kielvlakken van een DLG waarschijnlijk tegen, en bij het uitgaan van de bocht tegen sturen met rudder.
Drela heeft hierover interessante dingen geschreven.
Using the Rudder in Thermal Flying « Orlando Buzzards
Ook interessant
On Flying Without Mixing

Rick

Met de grotere zwevers vlieg ik de thermiekcirkels ook op rudder en houdt de kist met ailerons vlak. Ik heb toch het idee dat dit minder hoogte verlies geeft dan wanneer je vol in de bocht hangt.
Er komt in ieder geval gewoon rudder om mijn dlg!

Eindelijk goed weer voor de maiden van de Fireworks Ultralight vandaag!
Na een aantal speerwerp worpen om de instellingen te controleren was het tijd voor het echte werk. De kist zoeft kaarsrecht omhoog en vliegt echt super. Het vlieggewicht is nu 233 gram. Zwaartepunt kan nog iets naar achteren waardoor ik mogelijk onder de 230 gram kan komen. Door het lichte gewicht is de kist niet naar beneden te branden. Het is wel een kistje voor dagen met weinig of geen wind, dat wel. Ook zonder de landingstelling kan het kistje stapvoets gevlogen worden. Groeten, Maarten

Maarten, bouw er een ballast systeempje in waarmee je het vlieggewicht kunt opvoeren voor de dagen met meer wind.. Hoe lager het begin vlieggewicht hoe beter omdat je dan i.d.d. op dagen met zeer weinig wind en zelfs dead-air momenten toch redelijke vliegtijden haalt. Bij meer en turbulente wind prefereer ik zelf een full-house DLG met wat gewicht van de servo's halverwege de vleugelhelften.

Back