Bouw van een FMT Tiger Hai

@Ked: dat is de methode :D :thumbsup: :rolleyes:

ben je niet bang dat zulke spijker(tjes) de latjes niet splijten?

Dat zou natuurlijk normaal gebeuren.
Maar deze latjes had ik eerst gebuikt met spelden, had ik er gaatjes van 0,7 mm in geboord, heel eng met zo'n dun/klein boortje.
13019.jpg

Dus de gaatjes voor het spijkeren nog wat op geboord en dan gaat het goed.

Laatst bewerkt:
Volgende uitdaging.
Servo's in de vleugel zien te krijgen.
IMG_2091.jpg

Denk dat ik een luikje maak van 1mm triplex daar de servo op monteer en deze vast schroef in de vleugel.
Beproefde methode en de servo kan altijd weer vervangen worden als dat ooit nodig is.

Van de week bezig geweest met het inbouwen van de servo's.
Dat gaat helemaal werken:
IMG_2097.jpg

Hele spul eens op de weegschaal gehad:
IMG_2098.jpg

Eens heel voorzichtig geprobeerd om de bovenste beplanking op een betrouwbare manier goed te klemmen tijdens lijmen. Nog niet de goede manier gevonden. Volgens de bouwmanier eerst de ene helft lijmen en dan de andere, vind ik vrij lastig om dan goed de lijm er onder te krijgen.
Toen geprobeerd om alles met druk
( met elastieken en gewichten)er strak tegen aan te krijgen, vond ik niet echt lekker.

Dus dan de piepschuim snijder en de voeding maar eens tevoorschijn gehaald.
IMG_2101.jpg

Die heb ik al een heel aantal jaren niet gebuikt, mooi om hier weer een beetje mee te oefenen.
IMG_2100.jpg

Het idee is om daar een bovenkant profiel in te snijden en deze dan als aandrukmal gebuiken. met voldoende gewicht zou dan alles goed tegen de ribben moeten komen te liggen.

Ik heb de romp nu z'n beetje klaar.
Heb wat liggen spelen met plaatsing van accu, ontvanger, en controller.

Je hebt gekozen voor een 4260 motor met een 4s accu (waarschijnlijk iets ala 4000). Heb je alleen idee waar esc motor e.d. Komen te liggen?
Het lijkt dan een redellijke grote romp, echter word wel aardig proppen voorin dacht ik zo.

Mvg, Rob

@grob deze motor komt erin:
4250-580.jpg

Accu komt gewoon op de plaats volgens tekening dat past makkelijk, heb wel een balkje voorin gelijmd en achterin gelijmd net zo hoog als het middelste ( vleugelbevestigings)-spant. Hier maak ik een accuplaat op. Die ik dan ook kan verplaatsen.
Ga eerst met een 4S 2200 mah vliegen die heb ik nog liggen. Maar misschien koop ik later nog een 3300 mah 4 S pakket.

Motor voor in past mooi en aan de zijkant is nog genoeg plaats voor de Esc.

Laatst bewerkt:
Nog eens even gekeken hoe het past Grob.

IMG_2106.jpg

De accu erbij:
IMG_2103.jpg

Of andersom:
IMG_2105.jpg

Dus een 2200 mah accu past makkelijk.
Heb ook nog een 4000 mah geprobeerd, maar daarvan zitten de accudraden die uit de accu komen te dwars. Wat betreft maat en een beetje persen zou deze erin kunnen.
Volgens mij zou een accu rond de 3000 mah het mooiste zijn.

Vandaag van 1 vleugelhelft de bovenste beplanking erop gelijmd:
IMG_2108.jpg

Bedankt.
Een 4000 accu past uitsluitend als je 'm vertikaal (staand) plaatst. Je hebt dan nog letterlijk 2 mm accu en bovenkant motor spant. Een accu bakje word dan moeilijk.
Een 2650 of een 3000 accu kan dan net iets comfortabeler. De draden zitten dan niet in de weg. Je kunt de accu liggend plaatsen, en hebt dus plek voor een net acce bake.

De esc wilde ik zover mogelijk voorin plaatsen, met de kleinere accu lukt dat prima.
Gebruik zelf de Turnigy plush 60A, versie 3, dus de robuste wat bredere uitvoering.

Zal dit weekend wat foto's maken va de setup

Mvg, Rob

Vandaag de andere helft gelijmd.
Dan schiet het ruwbouw al aardig op.
Neus lijstje ligt klaar, achterlijst had ik al gekocht. Dat is al luxe. Normaal schaaf ik die ook zelf.
De planning is volgend voorjaar hiermee vliegen.
Alvast gaan nadenken over een volgend project.
Heb heel vaag de gedachte om met de zoon een vliegtuig te gaan bouwen.

De vleugel op de romp(je) gepast en zo gemaakt dat deze vast kan:
IMG_2149.jpg

Toch even nameten of de draadjes methode wel helemaal goed gaat:
IMG_2151.jpg

Vervolgens rolroeren en flaps erin passen en eindstukken en F10 ( vleugelwortel einde) erin lijmen
IMG_2152.jpg

Toch wel een heel vliegapparaat zo'n Tiger Hai:
IMG_2155.jpg

De laatste loodjes.
Beetje plastic op het model strijken.
Ze wordt rood met wit met hier en daar een ander kleurtje.

Ongeveer dit schema : Van Pssfritz van rc network.de
attachment.php

attachment.php

Romp wit , bovenkant vleugel voorkant wit achter rood. onderkant rood met witte strepen.
Ben alvast begonnen.:
IMG_2156.jpg

Of een andere kleur kapje ( ja ja je hebt wel eens restjes, roze had ook gekunt)
IMG_2157.jpg

P.s heb de scharnieren al vast met stukjes krimpfolie, komen folie scharnieren op, door deze al vast te zetten vind ik het makkelijker werken.

Dat schiet al lekker op! Deze staat ook nog op mijn lijstje om 'ooit' eens te bouwen. Ben erg benieuwd hoe hij vliegt!

Mits goed gebouwd schijnt deze Tiger Hai zeer goed te vliegen.
Van de eerste Hai vind ik eigenlijk al dat deze zeer goed vliegt!
Deze zou nog een keer beter moeten kunnen vliegen.

En nu maar hopen dat ik hem goed gebouwd heb!

Kijk anders eens op dit forum:
Tiger-Hai aus FMT

Duurt even maar toch weer wat verder gekomen
IMG_2180.jpg

IMG_2178.jpg

Toch even wegen voor de statistieken. mmmhhh ca. 1230 gram
IMG_2177.jpg

Van de week regelaar /esc betsteld, wilde eigenlijk een Yep 45 A maar helaas backorder dan maar wwer de vertrouwde Plush 60 A. Heb ik in ieder geval een programmeerkaart voor.

Dit toestel heeft flaps en moet worden ingesteld met de roeren op verschillende vliegfase.
Moet een start positie en een (gewonde) gewone vlieginstelling en dan de landing.

Hoe kan ik dit dadelijk het beste programmeren. Twee verschillende schakelaars of alles op 1 driestanden schakelaar??

Laatst bewerkt:
Ben je bang dat je Hai wordt aangevallen in de lucht? Een gewonde vlieginstelling is volgens mij in ons landje niet echt nodig. De Hai heeft hier geen natuurlijke vijanden ;-)

Even zonder gekheid, mij lijkt een drie standen schakelaar makkelijker. Met 2 schalelaars krijg je soms vreemde combinaties.

Okee bedankt stel ik mijn vlieg toestanden in met een drie standen schakelaar.

Dat gewonde moet natuurlijk gewone zijn, zal het even verbeteren.

Vandaag nog even naar zolder geweest en wat folie gesneden en gestreken.
Weet ik in ieder geval hoe ze heet.
IMG_2184.jpg

Ïk heb het gedaan zoals op dit forum is beschreven:
Tiger-Hai aus FMT - Seite 12

Inderdaad gebruik ik gewone krimpfolie, ik heb dus HobbyKing folie gebruikt.
En lijm van de Action.
Ik heb het papier met de lijm toen ca. 10 minuten laten drogen en toen op de krimpfolie geplakt.
Het enigste wat ik niet helemaal goed gedaan heb is dat ik de lijm redelijk dik op het papier gespoten had.
Het papier kwam makkelijk van de folie los ( zeker met hulp van het folieboutje) alleen zat er nog wel redelijk wat lijm op de folie letters. Dat heb ik verwijderd met Acceton.

Back