Bouw van een Ka-8B (Cliff Charlesworth)

van de k8 zijn er pakweg 1000 gebouwd, ze zijn overal en heel veel mensen hebben er mee leren vliegen. de ASK 18 zijn er maar 48 gebouwd en er zullen dus veeeel minder mensen op gevlogen hebben. de prestaties zijn idd beter, hij is ook minder oud.

Groeten Halmar
 
Hallo

De verschillen tussen de Ka8 en de ASK 18 zijn de volgende:

De ASK 18 heeft een Ka6 vleugel met een vergrote spanwijdte tot 16 meter.
De staart met hoogteroer en het kielvlak met het richtingsroer zijn van de K8B
De staalbuisromp van de Ka8 maar dan lager en grotere canopy.
De cockpit en het stoeltje van de Ka6.

Groetjes,

Harry
 
Voor de Ka8 fan hier: http://www.rcsoaringdigest.com/pdfs/RCSD-2006/RCSD-2006-03.pdf
een zeer mooie fotoset.

Overigens is http://www.rcsoaringdigest.com een fantastische site met een gratis te downloaden tijdschrift, meestal zo om en nabij de 8 Mb met uitschieters naar 22 Mb
Zie het een beetje zien als de Engelstalige versie van Aufwind maar dan bijna alleen zweef.
Je kunt vele jaargangen downloaden en je tevens abonneren op een nieuwsbrief.

Groetjes vanuit een zonnig Spanje
 
Laatst bewerkt:
Okay helder, het verschil tussen de Ka 8 en de ASK 18.
Ik vraag dit omdat ik eens een stapje verder wil dan de simpele twee assig bestuurde zwevers waarmee ik nu bezig ben. De voorkeur gaat daarbij uit naar de wat klassiekere modellen zoals deze. Ik zal dit draadje verder niet verzieken (maar wel blijven volgen :) ).
 
Ik ben ook van plan om de stoute schoenen aan te trekken.
Ben aan het broeden op een KA8b, vliegt op de zweefclub in Eindhoven en het idee is geboren om deze op schaal na te maken.
Heb reeds de tekeningen besteld bij Cliff en zullen zo volgende week binnen waaien.
Ook aan het rondneuzen om een kit aan te schaffen van een KA8b en kom dan regelmatig de firma Flair tegen.
In eerste instantie is het niet de bedoeling dat ik er mee ga vliegen, gewoon als tijdsverdrijf en ervaring op doen.
Wel zal alles aanwezig zijn om te kunnen vliegen, servo, ontvanger, maar dat is niet de prioriteit.
Met twee rechterhanden, een hoop geduld en diverse geslaagde projecten moeten we dit ook tot een goed einde kunnen brengen.
In iedergeval zal ik dit draadje goed volgen.........goed voorbeeld doet volgen.


Pendelaar
 
Harry,

Bedankt voor het meedenken.
Na uren (lees:avonden) was ik het draadje ook tegen gekomen en heb me in verbinding gebracht met Flair dmv email.
Nog geen reactie maar dat komt heus wel......

Bedankt.

Pendelaar
 
Ook ik heb gebrobeert de kit van Flair in handen te krijgen.
Ik heb een email gestuurt(ruim drie maanden terug)....geen reactie.
Ook heb ik via Hobby-in geprobeert de kit te krijgen......geen resultaat
Van Dennis kreeg ik te horen dat er problemen zijn bij Flair en dat de kit niet meer te krijgen is.

Ik ben dus maar van tekening gaan bouwen....en dat bevalt prima!
De tekening van Cliff is erg duidelijk......je moet alleen lekker de tijd hebben/nemen.
Over de levering van de tekening....duurt echt een maand....zeker niet korter.

Als het je nu wel lukt de kit in handen te krijgen houd ik mij aanbevolen voor een gipsgietsel van de canopy.

Het lijkt me leuk ze als ze klaar zijn eens naast elkaar te leggen.....zeg maar ka-8 meeting.
 
Ik heb een een vraagje.
Op de tekening staat een aluminium strip als vleugelpen.
Wat voor aluminium moet ik hiervoor nemen? waar haal ik dat?
Ik neem aan dat een stripje van de gamma niet gaat werken.
 
Na enige tijd niet bouwen(het moet geen moeten zijn) ben ik weer begonnen.
Ik heb de tweede tekening er maar eens bijgepakt en heb de liggers voor de horizontal stabilizer en elevator uitgesneden.

Ik it nog een beetje met dat dural stripje dat alles bij elkaar moet houden.....is wel dun hoor.

Morgen ga ik weer verder...heb vanavond andere plannen.
 
Beste Arie,

Ik heb de tekening van deze K8 ook van Cliff en heb het idee dat hij staalstrip bedoeld. Dural breekt erg snel en is niet opgewassen tegen de krachten die er op komen, zeker niet bij een spanwijdte van 4m. Aangezien ik nog aan een kit van Flair (3,75m) kon komen heb ik uiteindelijk die kit gekocht maar ook daar zit een staalstrip in.

Alex
 
Oeps.... nog eens even gekeken bij mijn Salto en het is inderdaad (veren) staal.... dus eigenlijk hetzelfde materiaal als waar vleugelpennen standaard van worden gemaakt, alleen dan steviger doos de rechthoekige vorm.
 
Vandaag de tekeningen ook ontvangen. Wat een lappen papier en wat een informatie !!!!!
Waar ben ik aan begonnen………
Eerst maar eens alles rustig doornemen en het woordenboek erbij pakken.
Zo op het eerste gezicht zal het een hele klus worden en hoop dat de tekeningen duidelijk zijn.
Vele onduidelijkheden zullen ook weer duidelijker worden als je aan het bouwen bent en zegt het meer dan je op de tekening kunt zien.

Uiteraard zullen er vele vragen opdoemen en zal deze dan ook hier stellen in de hoop dat iemand mij verder kan helpen.


Tot een volgende keer.


Pendelaar
 
Al een eerste vraag:

Als eerste wil ik beginnen met de spanten op papier over te zetten en deze dan uit te zagen uit het triplex van 1/8 oftwel 3mm.
Hoe heb je de ruimte onder de spanten tot de bouwplank opgevuld.
Heb je het spant gewoon verlengd tot de bouwplank en zaag je het later er weer af of hoe
heb je het gedaan ?
Ik zit te denken om klossen te maken die dus van bouwplank tot onderkant spanten de ruimtes opvullen.

Pendelaar
 
Back
Top