Hallo allemaal,
Een ander project wat naast de bouw van de Brielsebank loopt, is de bouw van een kruiplijncoaster. Dit project staat wel wat lager op de prioriteitenlijst. Doordat mijn vader kapitein-eigenaar is van dit schip is het verkrijgen van de voor de bouw benodigde informatie in de vorm van foto's en tekeningen betrekkelijk eenvoudig. Om er een beetje een "schip" van te maken is gekozen voor dezelfde schaal als waarop de Brielsebank wordt gebouwd, namelijk 1:30. In model is dat dan een kleine 2 meter 60. Gelukkig is er vlak in de buurt een vaarwater.
Hier is het m.s. Galatea onderweg met een projectlading.
Ik bouw een aantal delen tegelijk, zodat als ik geen zin heb om bijvoorbeeld iets aan de romp te doen, verder kan met een ander stuk. Zo ben ik nu met zowel de stuurhut, het achterste deel van de romp en de achtermast begonnen.
Ruwbouw van de stuurhut.
Het achterste deel van de romp.
Dit deel is het lastigste stuk om te bouwen omdat het schip een schroeftunnel heeft zoals ook binnenvaartschepen vaak hebben. Mede daarom heb ik hier ook gekozen om veel spanten te plaatsen om de vorm van het onderwaterschip goed te krijgen.
Zo, een eerste update. Zoals gezegd zal de frequentie lager liggen als bij het topic over de Brielsebank.
Hans
Een ander project wat naast de bouw van de Brielsebank loopt, is de bouw van een kruiplijncoaster. Dit project staat wel wat lager op de prioriteitenlijst. Doordat mijn vader kapitein-eigenaar is van dit schip is het verkrijgen van de voor de bouw benodigde informatie in de vorm van foto's en tekeningen betrekkelijk eenvoudig. Om er een beetje een "schip" van te maken is gekozen voor dezelfde schaal als waarop de Brielsebank wordt gebouwd, namelijk 1:30. In model is dat dan een kleine 2 meter 60. Gelukkig is er vlak in de buurt een vaarwater.

Hier is het m.s. Galatea onderweg met een projectlading.
Ik bouw een aantal delen tegelijk, zodat als ik geen zin heb om bijvoorbeeld iets aan de romp te doen, verder kan met een ander stuk. Zo ben ik nu met zowel de stuurhut, het achterste deel van de romp en de achtermast begonnen.

Ruwbouw van de stuurhut.

Het achterste deel van de romp.
Dit deel is het lastigste stuk om te bouwen omdat het schip een schroeftunnel heeft zoals ook binnenvaartschepen vaak hebben. Mede daarom heb ik hier ook gekozen om veel spanten te plaatsen om de vorm van het onderwaterschip goed te krijgen.
Zo, een eerste update. Zoals gezegd zal de frequentie lager liggen als bij het topic over de Brielsebank.
Hans