BOUW van een MERCURY BUITENBOORDMOTOR (deel 1)

Zo eerst een blikje knakworst leeg gegeten want ik heb blikje nodig de ribbels lijken erg op die van een
Mercury outboard motor kap.
DSCN7774.JPG
Mooiste deel er tussen uitslijpen.
DSCN7775.JPG
Ja dat past er mooi in motor en regelaar.
DSCN7776.JPG
Stukje hechthout als bovenkant.
DSCN7777.JPG
Blikje past er mooi overheen
DSCN7778.JPG
Ja ik vindt het al wat zo :)
DSCN7782.JPG
Zoiets als staartstuk met lagers
DSCN7787.JPG DSCN7788.JPG DSCN7798.JPG
Nu spannend moment de test hoppa vol gas met ding :yes: :thumbsup:
DSCN7802.JPG

Leuk idee Roger vooral de ribbels van het blikje. Maar waarom zet je de regelaar erbij?
De regelaar had ook in de boot gekund waardoor je maar twee draadjes van je buitenboordmotor hebt komen. Om een natuurgetrouwer beeld te krijgen kan je deze bijna onzichtbaar wegwerken dan de hoeveelheid draden die er nu uit komen.

Groeten Paul

Ja dat klopt alleen het bootje is een batavia van Hegi en daar heb ik niet zo heel veel plek om alles kwijt te kunnen vandaar
eigenlijk en de gedachten dat ik hem makkelijker op een andere boot zou kunnen gebruiken speelde ook mee.
Ik heb alleen nog niet geprobeerd of het drijfvermogen voldoende is met de motor achter de Batavia en de batterijpak voor in
het bootje dus dat is nog een onzekere factor:oops: ik zal ook foto's van het bootje bouwen plaatsen deze week.
Groeten Roger :thumbsup:

Hallo Paul heb net even bij jou verslag zitten kijken WOW :worship::worship::worship: dat is vet als beginnende modelbouwer kan ik hier
nog veel van leren.:thumbsup:

al getest in water ?
denk dat die motor gloeiend heet gaat worden : ziet er een automotortje uit en die hebben meestal een hoog kv, serieuze prop erop ,is geen reductie maar een vermeerdering van het toerental , geen koeling....

zou het niet te lang laten draaien

gr

Nee heb nog geen vaar test gedaan en weet ook niet hoe heet hij gaat worden ben er ook benieuwd naar
en koeling tja er zit een ventilator op de regelaar ik dacht mischien gaat die lucht stroom ook wel langs de motor
tenminste dat is eigenlijk de bedoeling ga er nog openingen in de kap voor maken.
En de bedoeling is om er mee te toervaren met af en toe vol gas want er komt een nostalgisch bootje onder
weet alleen niet of drijfvermogen voldoende is ga ik deze week nog testen bootje is er bijna klaar voor:)
Groet Roger :thumbsup:

Ik zou de tandwielen omdraaien als ik eerlijk mag zijn. Zoals vermeld is er een vermeerdering van toerental op de tandwielen en dat gaat die motor niet leuk vinden. Tevens zit op de schroef teveel spoed. Die combinatie gaat je een gefrituurde esc opleveren.

Ik zou even overwegen om het aan te passen.

Zelf dacht ik als de motor een lager toerental draait de regelaar minder warm word en de motor dan dus ook en dat de tandwiel
een grote op de motor en een kleine op de schroef het goed was want de motor hoeft dan minder vaak rond om toch een
behoorlijke snelheid op de schroef te krijgen zo had ik geredeneerd en inderdaad denk ik ook dat de spoed te veel is daar ben ik
ook erg benieuwd naar.:weetnie:
Ik geloof dat de max. temp ongeveer 80 graden mag zijn en dat ga ik in de gaten houden.
Voor mij is dit allemaal nieuwe materie dus alle raad is goed.:thumbsup:

Als het een inrunner (binnenloper) is kan je beter een hoog Kv en reductie gebruiken, inrunners zijn toerenlopertjes ipv koppelkanonnen. Daarnaast kan je beter juist wel veel volgas varen want zowel regelaar als inrunner motor vinden deellast niet zo fijn.

Of een passende outrunner (buitenloper) nemen, die zijn beter met koppel.

Tjee, had niet gedacht dat het allemaal zo gecompliseerd zou zijn :oops: als beginner komt er zo toch
wel wat bij kijken maar goed al doende leer ik :).
Groet, Roger

Back