bouw van een oldtimer Zwever (vintage)

Mag ik nog wel even mijn complimenten geven over de bouw kwaliteit!
Als ik dat puntje zie dan hoef je daar niet eens meer aan te zuigen..... Jammer dat het puntje straks niet meer zichtbaar is. Ik zou zelf voor type b gaan, dus met scherpe punt, dit geeft wel eens waar een groter risico op schade, maar zo'n mooi vliegbeeld.

Zo word het meer een beginnerstoestel, en als ik zo de kwaliteit van de bouw zien dan hebben we toch met een zeer ervaren bouwer en vermoedelijk ook vlieger vandoen.

Maar goed ieder zijn voorkeur en smaak natuurlijk, je heb de puristen die voor een exacte schaal gaan, en anden nemen het niet zo nauw.

Aan de schade te zien was het model van je vader uit 72 ook een type b, dus met puntige neus..... Mischien toch nog eens goed bekijken voordat je verder gaat en onnodig veel tijd besteed zonder het gewenste eind resultaat. Al ben ik bang dat je het punt van no reteurn al voorbij bent

ik heb zojuist eens boven in de oude foto albums gezocht, en daar kwam ik nog een foto tegen uit 1972, dit is een foto van de crash van mijn vorige model uit deze serie. het was gelijk de laatste vlucht die hij heeft gemaakt, de schade was zo groot dat ik er geen heil meer in zag om de kist te repareren.
20130310_231253_zps19183bf9.jpg
heb je hem aan de lijn gestart?
of had je storing??
was het indoor??
wel leuk dat je de kist hebt bewaard!
ik kijk al naar de maiden uit!!
ga je er een kit van uitbrengen??
grt,Paul

@Beemstra, dat is al zolang geleden, ik weet het niet zeker meer, volgens mij was het of uit de hand, of met een soort katapultachtig ding. het was de eerste keer indoor, niet echt een optie de snelheid ligt vele malen hoger als de hedendaagse indoor kisten.

@niels, dus jij denkt dat een punt beter zal vliegen? in dat geval ben ik toch aan het overwegen om over nieuw te beginnen, dan wel een nieuwe neus te maken.

de enige reden voor de "knik neus "was om het zwaarte punt goed te krijgen ,maar eerder is al genoemd dat dat ook met een gebogen ijzerdraadje te realiseren is, hij noemde dit een "paperclip"

het is wel enorm veel werk om weer van voor af aan te beginnen, maar als het uiteindelijke vliegbeeld er beter door word..?!

Han, ik heb je pdf ook even bekeken, kerel dat is toch echt iets voor de Echte schaalbouwers, misschien over een jaar of 4-5 dat dat binnen de mogelijkheden ligt.

nu is dat nog veel te hoog gegrepen...

Nu ik toch even aan de koffie zit, was profiel mallen aan het maken voor de Mimi van frans bal,

Ik zou nu gewoon door gaan, je bent nu al zo ver gekomen.
meestal kom je tijdens een bouw toch nog dingen tegen die je de tweede keer anders zou doen, misschien met deze wat experimenteren, winglets etc en dan kan je hierna de perfecte kist maken!

Welk profiel gebruik je ? Zo te zien aequus. (Red: aequus is latijn voor plat of vlak)

Laatst bewerkt:
Rick,
Ik sta er van versteld hoe snel jij bouwt, ik snap niet waar je de tijd vandaan haalt?
Zelfs met ARF haal ik die snelheid nog niet.
Groeten,
Erik

.
Interessant en leerzaam draadje, mooie foto`s ook!
Ben ook benieuwd naar het kleurenschema, misschien is dit wat?

Civiele kleuren:
NASM_paper_plane_b1p3i5_full.png

of militair met camouflage:

NASM_paper_plane_b1p6i3_full.png

Hoe ga je `m afwerken? Glassen of folien?
Succes met de bouw verder, je gaat hard!

Groeten, Ramses

supergaaf draadje!!:worship:
onvoorstelbaar wat een kennis!!!:D
mijn handen gaan jeuken,maar ik durf de stap nog niet te maken...:(
is dit een nieuwe schaal klasse??
ga zo door,en.........put jezelf niet teveel uit!!:o

nog last gehad van de chinees???

ze schijnen ook op broekthermiek prima te vliegen..:?

nou, nou, wat een eer, ik voel me haast bezwaard om onder zo'n enorme druk verder te bouwen, "faillure is no longer an option"

@ Ramses, ik neig toch een beetje richting de militaire uitvoering, weet jij toevallig of deze kleurstelling er ook in een Nederlandse uitvoering was?

wel enorm gave foto's van die schaal modellen, zou fantastisch zijn als ik die van mij net zo strak weet te bekleden...

ik denk dat voor de covering eens iets nieuws ga proberen, uit de auto industrie: wraping"

is helemaal nieuw en zeker betaalbaar, ik heb al een bedrijf gevonden die dat eventueel voor een vriendenprijs wil doen, wel raar eigenlijk, ik ken die gasten helemaal niet, en ze willen het gelijk voor een vrienden prijs doen, toen ik ze vertelde wat ik aan het bouwen was...

vandaag tussen de bedrijven door nog even tijd gevonden om een beetje te bouwen, de romp is nu klaar, en ben nu bezig om de instelhoek van de vleugel te bepalen:

20130302_000410_zps09ab7ba4.jpg

20130302_000428_zps9f32364c.jpg

ik heb een deelbare vleugel gebruikt dit is even makkelijker om de V- stelling vast te stellen.

@ Eric, ja ik sta er ook versteld van, had niet verwacht dat het zo goed zou gaan, je moet weten dat ik deze kit al zeker een jaar of drie in de doos op de plank had staan,

ik heb er vaak over heen gestaan maar nooit echt gedurfd, nu ik er aan bezig ben, valt het me zeker niet tegen, eerlijk gezegd ben ik best blij met de vorst, heb ik mooi wat tijd om hem perfect te bouwen, een beetje minder druk er op zeg maar.

als je in de buurt bent kom dan even langs, kan je mooi een zien hoe het gaat, misschien wat op of aanmerkingen..

@ Ramses, ik neig toch een beetje richting de militaire uitvoering, weet jij toevallig of deze kleurstelling er ook in een Nederlandse uitvoering was?

Rick, dat vind ik het leuke aan zo`n schaalmodel maken. Helemaal in de geschiedenis ervan duiken, uren foto`s en verhalen en beschrijvingen speuren, boeken verzamelen en doorspitten, etc. Het toeval wil dat ik juist van de geschiedenis van dit model behoorlijk wat heb verzameld. Het is een behoorlijke historie en gaat ver terug. Nog voor de Nederlandse Koninklijke Luchtmacht de Nederlandse Koninklijke Luchtmacht heette. Helemaal terug tot de tijd van de Luchtvaartafdeeling der Koninklijke Landmacht (LVA) met haar oranje roundels. Ik heb nog een afbeelding van een replica kunnen vinden en voor je gescanned:

full

Succes verder!

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt door een moderator:
Schiet lekker op zo!

Ga je hem eigenlijk oldscool vrije vlucht maken, of bezwijk je toch voor dat moderne 2.4 Ghz spul?
Zou wel afbreuk doen aan het oorspronkelijke concept.

nee. hoogstens 27Mhz dat 2.4 bewaar ik voor de moderne kisten...

ik heb onderhand wel aardig wat pbtjes gehad, en daar blijkt eigenlijk uit, dat de neus beter zou werken als ik er geen knik in maak. het zwaartepunt en vliegbeeld zouden beter zijn...

vreselijk, nu zit ik in mijn hoofd of ik door zal gaan, (terwijl ik weet dat het misschien tegen valt,) of helemaal op nieuw beginnen, uit voorzorg heb ik al wel een nieuwe besteld....

ook heb ik nagedacht over de air foils aan de tips, in eerste instantie wou ik die naar boven monteren, maar ik twijfel nu, en denk dat naar beneden een beter effect opleverd.. iemand ervaring?

ook de grote en diepte van de hoogte roeren is nog onzeker.

Hoort er bij deze uitvoering ook een kielvlak op?
Soms zie je dat soms niet.
Je bouwt wel heel snel hoor!

ja, dit is de uitvoering met kielvlak, ik heb hem inderdaad besteld in die uitvoering, zonder heb je meer kans op een flatspin, zeker als je het zwaartepunt niet in orde hebt.

DHL is echt super, gister toch maar besloten om de versie met spitse neus te gaan bouwen, en zojuist is de kit al binnen gekomen, ik ben direct aan het bouwen geslagen,

vanavond zal ik wat foto's posten van de bouw, omdat je al enige ervaring hebt op gedaan, gaat de nieuwe een stuk sneller.

ik zal de oude wel afbouwen, maar die komt voorlopig op de tweede plek.

ook heb ik reeds een camouflage sceme gevonden, deze is naar het wrap bedrijf gestuurd, zij zullen hem inscannen, en me dan maillen als het klaar is.

Rick, doe nou maar rustig aan, ik begrijp je enthousiasme, maar vaak gaat het zo, als je een project niet af maakt en al met een volgende aan de gang gaat, dan blijft het er altijd een beetje bij, oftewel, ik ben bang dat de maiden dan niet gefilmd wordt, en dat zou toch zonde zijn van zo'n mooi project.

heb je eerst wel een offerte gedaan bij dat wrap bedrijf, want het is mooi, maar niet echt goedkoop.

Back