Bouw van een "ongewone" oplegger

Bij mijn standaard Volvo trekker wilde ik iets bijzonders maken, dus geen gewone oplegger, en omdat het bijzonder moet zijn, helemaal geen dieplader, want die zijn oververtegenwoordigd in de modelbouw; wel logisch, want daarmee kan je meer doen dan alleen maar rijden, en er zijn veel uitdagingen om de achterwiel besturing echt mooi en goed te
krijgen.
Maar nogmaals, daarvan zijn er al zoveel, dus heb ik gezocht naar wat anders.
Wat dat geworden is, laat ik nog even in het midden, ook al omdat ik nog geen goede bouwtekeningen heb kunnen bemachtigen.
Maar sommige details heb ik al wel op de kop getikt, en dat is de achterwiel ophanging.
Onderdelen daarvan ben ik alvast gaan maken, en hier zijn dan de wielarmen in de voorbewerking:

IMG_3320_zpsa7ec0571.jpg


Dit zijn de 6 draagarmen voor de wielen, alle 6 in één opspanning gefreesd; daarnaast staan de zes wielassenwelke uit een stukje zeskant zijn gedraaid, met schroefdraad aan de achterzijde, waarmee de wielassen in de draagarmen geschroefd worden, en gezekerd met Lock-tite. Die schroefdraad is voorgevormd op de draaibank, om er zo zeker van te
zijn, dat de assen zuiver haaks op de draagarm komen.
De wiel draagarmen moeten kunnen draaien aan het frame, daarvoor lagerbussen gedraaid, met een pasrand met 0,1 mm overmaat, welke in de draagarm geperst gaat worden, en ter meerdere zekerheid, met een beetje Lock-tite eraan. Dat is te zien op de volgende foto, met op de achtergrond een goed passende stalen bus, zodat alleen de flens wordt aangedrukt, en niet het dunnere huis, waarvan de boring op maat moet blijven ten behoeve van de lagerbusjes die hierin geperst gaan worden.

IMG_3321_zpsf37b1a5f.jpg


Hier zit de bus er grotendeels in:

IMG_3322_zps3fe223ac.jpg
 
Niet een glas oplegger, maar je gaat de goede kant op:thumbsup:

Er is wel een beetje druk op uitgeoefend op dat busje.......;-)

IMG_3323_zps33558fea.jpg


Daarna ben ik met de wielnaven aan de slag gegaan.
Omdat ik nog een aantal Tamiya achterwielen had liggen, heb ik deze gebruikt, maar dat houdt dan wel in, dat de naven met de kogellager kamers en de velg bevestiging zelf gemaakt moeten worden.
(Als dit niet het geval was geweest, dan was het eenvoudiger en sneller geweest om voorwiel velgen te gebruiken, waar bij de lagering zondermeer gebruikt kan worden)
Dat is dan weer te zien op de volgende foto:

IMG_3333_zps76996438.jpg


Deze foto laat ook gelijk de draagarm ophanging zien links van de band, en apart, rechts er onder; die asstomp is gemaakt uit 2 delen, om zodoende veel verspaning te voorkomen.
De flens is een plakje zeskant, met een tapgat M8, en de spil is gedraaid uit rond 8, met een aangedraaid M8 uiteinde, wat weer in de flens is geschroefd , natuurlijk weer met Lock-tite gezekerd.
Na uitharding voor alle zekerheid de as even opnieuw opgespannen, en de achterzijde van de flens nagedraaid, zodat de as weer zuiver haaks op de passing staat.

IMG_3335_zps513e739e.jpg
 
Hallo Helicor,

ik hou wel van een gokje, een trailer voor het vervoer van betonpanelen?;)
Lijkt overigens wel op een glastrailer.

Het begin ziet er al veelbelovend uit, veel succes met de verdere uitwerking en de bouw.:thumbsup:

Mvg,
Raymond.
-\8/-
 
Hallo Cor,

Gokje, dubbeldeks pallettrailer voor vervoer van levensmiddelen ??

Of toch vervoer van zware hoge betonelementen ??
 
Tja, die laatste paar foto's gaven het natuurlijk al wel weg :D
En jullie zitten allemaal in de goede richting: het wordt een "Flatliner" van Langendorf, dat is een betonplaten transporteur.
Deze dus:

Langendorf Flatliner - YouTube

Maar van de tot nu toe gegeven details had het dus ook een van de andere modellen van Langendorf geweest kunnen zijn natuurlijk.
Wat betreft de onafhankelijke vering: ja die wordt onafhankelijk wat weggedrag betreft, maar ze worden gezamenlijk aangestuurd wat het niveau betreft, dus de hoog/laag stand van de assen, en ook van de schotel natuurlijk; dit wordt gedaan door middel van 3 vertragingsmotoren, één voor elk stel wielen links en rechts, en één voor de schotelhoogte.

Goed we gaan weer even een paar stapjes verder:

Er komt nu al wat meer duidelijkheid, hoe dit er uit komt te zien, lijkt me.
De bussen die in de wieldraagarmen zijn geperst zijn inmiddels voorzien van Delrin lagerbussen 8x6x10mm en de draagspindels zijn daarop pasgemaakt; die kwamen, om de zaak mooi spelingsvrij te krijgen, uit op 6,1 mm dia..
Aan de bovenzijde van de draagarm komt de schroefveer, van een sloop racertje.
Hier nog een detail plaatje:

IMG_3336_zpsa008c835.jpg


Nu werd het tijd om wat nieuw materiaal te kopen; het voorgaande is allemaal bij de schroothandelaar aangeschaft.
Dat nieuwe materiaal werd een stuk staalplaat van 1 mm dik van 1000x1000 mm, geknipt in stroken van 2x 194 mm breed en 1x 164mm.
Deze 3 delen eerst grondig ontvet, en in de primer gezet. Dat heeft als voordeel, dat het natuurlijk niet gaat roesten, maar daarbij komt, dat er op de primer makkelijk markeringen gezet kunnen worden, gewoon met een fijn potlood.
D‏e twee gelijke delen zijn bij de plaatselijke loodgieter gezet volgens de linker figuur, en het andere deel volgens het middelste plaatje.
Later zijn nog een paar U profielen gevormd, die in de bovenzijde van het linker deel passen, maar daarover later:

IMG_3404_zpsba7e4758.jpg



Na wat verdere bewerkingen, met name het vorm geven van de voorzijde, komt het er zo uit te zien:

IMG_3345_zps81fbb1ad.jpg
 
Op de voorgaande foto is één van de hoofdliggers te zien, met aan de linkerzijde de U vormige verstijving die nodig is om de twee liggers stabiel bij elkaar te houden; het U vormige deel zit er klemvast in, en wordt daarna met pluglassen vast gezet in de ligger.
Omdat inmiddels alle maten bekend waren, zijn, waar mogelijk, de bevestigingsgaten voor de draagarm as-stompen al geboord, dat is in deze situatie veel handiger dan dit later te moeten doen (een beetje planning is nooit weg tenslotte ;) ).

Een detail volgt hier:

IMG_3346_zps52766090.jpg


Op de volgende foto zie je een losse opstelling van de as-stompen, met de gemonteerde wieldraagarmen, naven en wielen, als onder aanzicht:

IMG_3348_zpsbe5e234b.jpg


Tot zover het 'nettere' werk: er moet ook eens wat gelast gaan worden, en let wel, ik heb nog nooit dun plaatwerk gelast, dus dat wordt spannend, hoewel, eerst een paar proefstukjes gemaakt, dat wel natuurlijk.
Hier de U verstijvingen ingelast in de hoofdliggers.

IMG_3349_zps759494b4.jpg


Morgen weer verder met dit verslag: het wordt wat :cool:
Cor
 
Er begint vorm in te komen: de langsliggers zijn grotendeels klaar, en het middenstuk is ook gevormd.
Dat wordt het voor-dek, met daaraan gevouwen, het kopschot van de laadruimte.
De houten klossen zijn op maat gemaakt om de afstand tussen de hoofdliggers nauwkeurig vast te leggen, om zoveel mogelijk vervorming vanwege krimp, te voorkomen.
Daarna worden de 3 afzonderlijke delen door middel van pluglassen aan elkaar bevestigd, zowel in de lengte richting, als in het verticale deel van het kopschot en de langsliggers.
Daarna alle pluggen glad slijpen. Een kleine holling is daarbij beter dan een bultje, want dat holletje wordt later weg geplamuurd met polyester plamuur.

IMG_3350_zpsa4cc30ef.jpg


Met deze 3 delen aan elkaar gelast is er al een zekere stevigheid in het model, althans, in de lengterichting.
De torsie stijfheid van de langsliggers is nog nul komma nul, en ook de beweegbaarheid van de onderkant van de langsliggers is nog veel te groot.
Om een goed werken model te krijgen zijn nog een aantal verstijvingen noodzakelijk, maar ook dat was voorzien, en komt goed.

Met dit plaatwerk in model, kon ik het natuurlijk niet laten om even een
proefopstelling te maken, hier in de laagste stand, achter de trekker:

IMG_3352_zps22dbfaf0.jpg


En ook in de rij-stand natuurlijk, zei het op blokken:

IMG_3353_zpsc7cdeb95.jpg
 
En een bovenaanzicht:

IMG_3354_zpsdd8968f3.jpg


Hier een proefopstelling van de variabele schotelhoogte oplegging: (deze is later gewijzigd)

IMG_3355_zps49e2694e.jpg


De rijhoogte wordt bepaald door het middelste wiel van de 3-asser. Dat gebeurt door middel van een verenstalen draad van 1,5mm die vanaf de bovenzijde van de 2e draagarm aangestuurd wordt.
Aan de andere zijde gaat deze verenstalen draad door 2 geleiders, links en rechts op de witte schakelaar plaat. De micro-schakelaar aan de linkerzijde (het rolletje is nog net zichtbaar) bepaalt de laagste stand van het wielstel, en die aan de linkerkant de rij-hoogte stand, natuurlijk.

IMG_3360_zps9981c09d.jpg


Met deze constructie wordt dus het gemiddelde niveau tussen de 3 assen uitgelezen, terwijl het last-onafhankelijk is: de feitelijke wielstand wordt hier uitgelezen, onafhankelijk hoe ver de veer is ingedrukt! Dus met belasting wordt de veer wel verder ingedrukt, maar de niveau regeling drukt gewoon zoveel verder, dat het wiel in de rijstand komt, en dus het chassis altijd op dezelfde hoogte zal stoppen.
De veren hebben een passende karakteristiek, zoals later bevestigd zal worden: 400 gram geheel ontspannen (ze hebben dus al een zekere voorspanning), en 800 gram geheel ingedrukt, met een bijbehorend lengte verschil van 19 mm.

De 3 wielveren staan onderling allemaal exact in dezelfde stand; aan de bovenzijde zijn ze bevestigd op een hoekprofiel, dat in de 'bovengoot' van het chassisframe kan glijden op kunststof glij-blokken, die het geheel ook in zijdelinkse richting controleren; het profiel wordt onder alle omstandigheden omhoog gedrukt, maar er zit een kleine houder in het midden, om te voorkomen dat het hoeklijntje uit positie raakt, wanneer de wagen opgetild wordt.
De volgende foto maakt e.e.a. duidelijk, de veren zijn inmiddels ontdaan van de zwarte verflaag die erop zat.
Aan de linkerkant is nog net het drukstuk te zien waarin de spindel komt te draaien, die de hele geleiding naar achteren [hier naar rechts, op de foto] drukt, om het chassis te heffen; die spindel bestaat uit een M6 draadeind, dat via een taatslager aan een vertragings motor is bevestigd.

IMG_3394_zps156837d6.jpg


Hieronder de aandrijving van de rijhoogte regeling: een 12 Volt motor met aangebouwde vertraging, een eigenbouw flexibele koppeling en een druklager, dat de axiale krachten van de draadspindel op moet vangen; ik wil de vertraging zelf niet op deze krachten belasten, omdat die er gewoon niet voor gemaakt is: een simpel asje wat op de tussen platine van de vertragingskast drukt.
Een aluminium blokje wat uitgedraaid is voor een passend lager, is op de montageplaat geschroefd. Het draadeinde zit opgesloten tussen 2 speciale moeren.
De flexibele koppeling moest ik wel zelf maken, omdat hij uitlijn fouten, hoe klein ook in alle richtingen op moet kunnen vangen, inclusief lengtecompensatie.
Dat is gedaan met 2 flensjes, voorzien van 3 inbusboutjes welke in één van de flenzen zijn geschroefd, en zijn voorzien van zachte kunststof geleide bussen. Hiermee worden hoekfouten, en ook een zekere hartlijn verschuiving opgevangen. Ook lengtecompensatie vindt plaats.

IMG_3366_zps94db9f9c.jpg



IMG_3397_zps8409ad0e.jpg
 
Laatst bewerkt:
Flink over nagedacht wat die constructie betreft:thumbsup: Zo ik nooit zo kunnen bedenken. Bij mij is dat gaande weg bouwen dat zoiets zou komen.
Ben benieuwd vaar de verdere bouw.

Waarom bouw je eigenlijk in staal en niet in alu?
 
Simpel Mathias: ik kan geen aluminium lassen; bovendien is staal een stuk sterker bij dezelfde dikte; maar het wordt wel een zware jongen, dat zeker !!
Bij mij groeit zo'n ding in mijn hoofd, en als hij helemaal klaar is [in gedachten] gaat het potlood op papier
en daarna de hoofdzaken op de werkbank; de details komen dan met de 'job in process' ;-)

Nu we weten hoe de wielhoogte precies geregeld is, wordt het tijd om te kijken naar de schotelhoogte.
Dat is op een iets andere manier gedaan: wel met een vertragingsmotor, maar eentje die steeds slechts een halve slag maakt, en daarom een veel grotere vertraging moet hebben; de grootste vertraging die ik in deze maat kon vinden is 4 omw./min; eigenlijk had ik dat voor mooi wat langzamer willen hebben, om de gelijkloop tussen vóór en achterkant te realiseren.
Maar goed, niet te vinden.
Het principe is dat de motor een halve slag maakt om de oplegplaat omlaag te drukken, en nog een halve slag om weer omhoog te trekken.
Dit is verwezenlijkt door middel van een hevel die in het frame past, en aan het uiteinde voorzien is van een kogellager, dat tegen de bovenplaat van de opleggerkop drukt; om te voorkomen dat hij naar beneden valt, zit dat lager opgesloten in en Z vormig profiel wat onder tegen de bovenplaat gelast zit.
Hopelijk maakt de foto een en ander duidelijk:

IMG_3393_zps74d1a55c.jpg


Het principe van deze kingpin/drukplaat regeling is identiek aan de 'echte' met dit verschil, dat de hoogte verstelling daar door middel van een hydraulische cilinder plaats vindt, en niet mechanisch, zoals hier.
De lay-out van het sub-frame, en de maatvoering is echter identiek.
De motor met vertraging wordt tegen de bovenplaat aangebouwd, het sub-frame met 2 RVS bouten aan de daarvoor gemaakte ogen bevestigd aan de voorzijde van het kopschot, te zien op de eerder geplaatste foto, maar toen nog met de rechte 'armen'.
Hier nog even een overzicht van alle mechanische hoogte regeling delen:

IMG_3392_zpsc5c6c9be.jpg


Op de eletrische / RC besturing kom ik later weer terug.
Nu eerst het een en ander over de constructieve stabiliteit, dus de stijfheid van het chassisframe:
De eerste stap is het goed samen binden van de achterzijde van de chassis liggers, door middel van een stevig hekwerk; ook bij het grote voorbeeld heeft Langendorf daarin de nodige manuren gestopt.
Daar is het hekwerk ook zwaar uitgevoerd, en wordt hydraulisch op zijn plaats getrokken, waarbij geleide pennen in bussen in het rechter chassisdeel vallen; kijk nog maar eens op het hierboven geplaatste filmpje.

Dus ook hier een stevig hek gemaakt, van 8 mm vierkant massief staal; alleen, dat had ik niet, dus maar gefreesd uit rond, en daarna in elkaar gelast en lichtjes nabewerkt.
Nadat het rechthoek deel in elkaar zat, zijn de kruisdelen onder de juiste hoeken gefreesd en pas gemaakt op het buitenframe, in het midden met een "halfhouts" :rolleyes: verbinding aan elkaar gezet en het geheel in het buitenframe gesoldeerd.

IMG_3363_zps7024f2e6.jpg


Daarna de vaste scharnier delen aangemaakt, de sponning uitgefreesd, en daarna de 2 delen van elkaar gescheiden.

IMG_3364_zpsfd650f40.jpg
 
Lijkt me duidelijk dan wat betreft de keuze van het materiaal.

Nu gaat er door mijn hoofd als ik al die mooie dingen zie in de verschillende topics: Had ik maar een freesbank.
Moet nog een mooi chassis maken voor de aanhanger van mijn Hummertje.
 
Hallo Cor,


Nou, dit is een mooi stukje vak -modelbouwwerk zeg, super hoor !
Het wordt een mooie stevige trailer hoor, die makkelijk 15kg kan laden.

Wel even een voorloopas plaatsen op je Volvo FH12 ! (grapje)

Ik zie de Volvo van Kamphuis uit Gramsbergen regelmatig in Twente rijden met de betonelementen.
Kamphuis vervoert al jaren betonelementen.
 
Ja Piet, dat weet ik, al heb ik hem nog nooit gezien; maar hij komt uitvoerig in beeld in het filmpje dat ik hierboven al even linkte; heb je niet bekeken?
Is de moeite waard.
Overigens ik werk van tekeningen, en bouw op schaal 1:13,5, dan wordt de trailer net iets breder dan de trekker, en dat klopt, want de trailer is 255 cm breed, het maximum in de EU voor rijden zonder ontheffing.
Die van Kamphof mag 3x 9ton op de achterassen hebben, en dan nog eens 16 ton koppelingsdruk.
Dat lijkt me tamelijk theoretisch, want dan blijft er maar 7 ton voor de lege trekker over, om binnen het toegestane TTM te blijven dus dat gaat niet lukken.
En idd, die trailer is van 2007 als ik goed heb onthouden, en ze hebben hem al vanaf nieuw.
Cor
 
Back
Top