Verder met de constructie: de torsie-stijfheid van het geheel verbeteren. Ten eerste moeten de beide chassis delen aan de onderzijde verstevigd worden, zodat de achterkant niet meer naar binnen of naar buiten kan 'uit-buigen'.
Dit is bereikt door van een stuk stalen strip een "U"-vorm te maken die tussen de beide poten wordt geklemd en vastgezet met M6 schroeven.
Maar ook in het kopschot zelf zit een behoorlijke flexibiliteit. Om dit te verbeteren is gewoon meer massa, lees plaatdikte nodig. Daarom een passende plaat gemaakt met dezelfde afmetingen als het bestaande kopschot, en daaraan de 2 poten van de "U"gelast, zoals hierboven beschreven.
Dat komt er dan dus zo uit te zien:
Wel een stukje gewicht, met deze dikte van 5 mm, maar nadat dit op de juiste plaats is ingebouwd, is de stevigheid aan de achterzijde al stukken verbeterd.
Maar aan de torsiestijfheid van de beide liggers moet nog het een en ander gedaan worden.
Dit wordt normaal gesproken bereikt door van de liggers een doosconstructie te maken.
Daarop wil nog even in gaan, met hetzelfde voorbeeld wat ik al eens eerder in de 'bootjes' sectie van dit forum heb gebruikt, toen het ging over de torsiestijfheid/stabiliteit van een scheeps-romp.
Als je een lege schoenendoos met beide handen vastpakt aan het korte deel van de doos, dan kan je de beide einden makkelijk draaien ten opzichte van elkaar: er zit helemaal geen stijfheid in die doos; en dat is bij de chassis liggers nu ook nog het geval.
Maar als je nu een goed passende deksel op die doos doet, en je probeert de uiteinden weer te verdraaien, dan is dat niet mogelijk ( tenzij je over de materiaalsterkte heen gaat): de doos heeft nu met heel weinig extra materiaal een grote stijfheid gekregen.
Een complete doosconstructie is hier niet mogelijk, omdat daarvoor ter plaatse van de assen helemaal geen ruimte is.
Maar de delen ervoor en er achter wèl gelukkig, dus dat wordt als een doos constructie uitgevoerd, met deuren, dat wel, want we moeten wel bij de techniek kunnen komen, die er achter verstopt wordt.
Dat is prima, wat ook het origineel heeft deuren om bij het hydro aggregaat, de luchtketels en de rest van de ophangings elementen, het remgebeuren en niveau regeling te kunnen komen.
Ik laat niet al die constructies zien, maar als voorbeeld de achterkast, waarin de motorisatie van de achterdeur wordt ingebouwd. Het achterste deel van het frame is inmiddels al gevormd, met de gaten voor de achterlichten, en ook het hekwerk al gemonteerd; en nu gaan we verder met de kast, hier het voorgevormde plaatwerk deel:
Dit was dus allemaal goed opgemeten en gevormd, want het past netjes
Hier het deel helemaal op z'n plek, met de merken waar gaten geboord gaan worden voor de plug lassen; het deel wordt dus rondom bevestigd op deze manier.
Op de foto hierboven is ook duidelijk de scharnier bevestiging te zien: door middel van een draadeindje van M3 in het scharnier, en een verlengbuisje erom, om het geheel met 1 moertje vast te zetten: reden?
Het scharnier zit helemaal op de uiterste rand (net als bij het origineel) en dan kan je er binnenin geen sleutel of dopje meer op krijgen; op deze manier kan je er goed bij; de bovenste scharnier zit op dezelfde manier gemonteerd, en ook daar is er nog bij te komen
In deze kast komt dus ook de hekaandrijfmotor, waarvan één van de bevestigings gaatjes ook te zien is.
De deuren zijn van een vlak stukje staalplaat gevormd, en de scharnieren erop gesoldeerd, ook op het chassis zelf.
Dàt was echter niet zo'n goed idee, wat later bleek bij het spuiten, wat helemaal in etappes moest gebeuren, dus eerst alle kast-binnenkanten. Maar door dat die deuren toen toch aardig in de weg zaten, is het spuiten hiervan knap lastig gebleken.
Deze foto toont de linker voor-kast, waarin de wiel-hoogte regeling gemonteerd gaat worden.
Dit is bereikt door van een stuk stalen strip een "U"-vorm te maken die tussen de beide poten wordt geklemd en vastgezet met M6 schroeven.
Maar ook in het kopschot zelf zit een behoorlijke flexibiliteit. Om dit te verbeteren is gewoon meer massa, lees plaatdikte nodig. Daarom een passende plaat gemaakt met dezelfde afmetingen als het bestaande kopschot, en daaraan de 2 poten van de "U"gelast, zoals hierboven beschreven.
Dat komt er dan dus zo uit te zien:

Wel een stukje gewicht, met deze dikte van 5 mm, maar nadat dit op de juiste plaats is ingebouwd, is de stevigheid aan de achterzijde al stukken verbeterd.
Maar aan de torsiestijfheid van de beide liggers moet nog het een en ander gedaan worden.
Dit wordt normaal gesproken bereikt door van de liggers een doosconstructie te maken.
Daarop wil nog even in gaan, met hetzelfde voorbeeld wat ik al eens eerder in de 'bootjes' sectie van dit forum heb gebruikt, toen het ging over de torsiestijfheid/stabiliteit van een scheeps-romp.
Als je een lege schoenendoos met beide handen vastpakt aan het korte deel van de doos, dan kan je de beide einden makkelijk draaien ten opzichte van elkaar: er zit helemaal geen stijfheid in die doos; en dat is bij de chassis liggers nu ook nog het geval.
Maar als je nu een goed passende deksel op die doos doet, en je probeert de uiteinden weer te verdraaien, dan is dat niet mogelijk ( tenzij je over de materiaalsterkte heen gaat): de doos heeft nu met heel weinig extra materiaal een grote stijfheid gekregen.
Een complete doosconstructie is hier niet mogelijk, omdat daarvoor ter plaatse van de assen helemaal geen ruimte is.
Maar de delen ervoor en er achter wèl gelukkig, dus dat wordt als een doos constructie uitgevoerd, met deuren, dat wel, want we moeten wel bij de techniek kunnen komen, die er achter verstopt wordt.
Dat is prima, wat ook het origineel heeft deuren om bij het hydro aggregaat, de luchtketels en de rest van de ophangings elementen, het remgebeuren en niveau regeling te kunnen komen.
Ik laat niet al die constructies zien, maar als voorbeeld de achterkast, waarin de motorisatie van de achterdeur wordt ingebouwd. Het achterste deel van het frame is inmiddels al gevormd, met de gaten voor de achterlichten, en ook het hekwerk al gemonteerd; en nu gaan we verder met de kast, hier het voorgevormde plaatwerk deel:

Dit was dus allemaal goed opgemeten en gevormd, want het past netjes

Hier het deel helemaal op z'n plek, met de merken waar gaten geboord gaan worden voor de plug lassen; het deel wordt dus rondom bevestigd op deze manier.

Op de foto hierboven is ook duidelijk de scharnier bevestiging te zien: door middel van een draadeindje van M3 in het scharnier, en een verlengbuisje erom, om het geheel met 1 moertje vast te zetten: reden?
Het scharnier zit helemaal op de uiterste rand (net als bij het origineel) en dan kan je er binnenin geen sleutel of dopje meer op krijgen; op deze manier kan je er goed bij; de bovenste scharnier zit op dezelfde manier gemonteerd, en ook daar is er nog bij te komen
In deze kast komt dus ook de hekaandrijfmotor, waarvan één van de bevestigings gaatjes ook te zien is.
De deuren zijn van een vlak stukje staalplaat gevormd, en de scharnieren erop gesoldeerd, ook op het chassis zelf.
Dàt was echter niet zo'n goed idee, wat later bleek bij het spuiten, wat helemaal in etappes moest gebeuren, dus eerst alle kast-binnenkanten. Maar door dat die deuren toen toch aardig in de weg zaten, is het spuiten hiervan knap lastig gebleken.
Deze foto toont de linker voor-kast, waarin de wiel-hoogte regeling gemonteerd gaat worden.
