Bouw van een "ongewone" oplegger

Verder met de constructie: de torsie-stijfheid van het geheel verbeteren. Ten eerste moeten de beide chassis delen aan de onderzijde verstevigd worden, zodat de achterkant niet meer naar binnen of naar buiten kan 'uit-buigen'.
Dit is bereikt door van een stuk stalen strip een "U"-vorm te maken die tussen de beide poten wordt geklemd en vastgezet met M6 schroeven.
Maar ook in het kopschot zelf zit een behoorlijke flexibiliteit. Om dit te verbeteren is gewoon meer massa, lees plaatdikte nodig. Daarom een passende plaat gemaakt met dezelfde afmetingen als het bestaande kopschot, en daaraan de 2 poten van de "U"gelast, zoals hierboven beschreven.
Dat komt er dan dus zo uit te zien:

IMG_3365_zpsec70369e.jpg


Wel een stukje gewicht, met deze dikte van 5 mm, maar nadat dit op de juiste plaats is ingebouwd, is de stevigheid aan de achterzijde al stukken verbeterd.
Maar aan de torsiestijfheid van de beide liggers moet nog het een en ander gedaan worden.
Dit wordt normaal gesproken bereikt door van de liggers een doosconstructie te maken.
Daarop wil nog even in gaan, met hetzelfde voorbeeld wat ik al eens eerder in de 'bootjes' sectie van dit forum heb gebruikt, toen het ging over de torsiestijfheid/stabiliteit van een scheeps-romp.
Als je een lege schoenendoos met beide handen vastpakt aan het korte deel van de doos, dan kan je de beide einden makkelijk draaien ten opzichte van elkaar: er zit helemaal geen stijfheid in die doos; en dat is bij de chassis liggers nu ook nog het geval.
Maar als je nu een goed passende deksel op die doos doet, en je probeert de uiteinden weer te verdraaien, dan is dat niet mogelijk ( tenzij je over de materiaalsterkte heen gaat): de doos heeft nu met heel weinig extra materiaal een grote stijfheid gekregen.

Een complete doosconstructie is hier niet mogelijk, omdat daarvoor ter plaatse van de assen helemaal geen ruimte is.
Maar de delen ervoor en er achter wèl gelukkig, dus dat wordt als een doos constructie uitgevoerd, met deuren, dat wel, want we moeten wel bij de techniek kunnen komen, die er achter verstopt wordt.
Dat is prima, wat ook het origineel heeft deuren om bij het hydro aggregaat, de luchtketels en de rest van de ophangings elementen, het remgebeuren en niveau regeling te kunnen komen.
Ik laat niet al die constructies zien, maar als voorbeeld de achterkast, waarin de motorisatie van de achterdeur wordt ingebouwd. Het achterste deel van het frame is inmiddels al gevormd, met de gaten voor de achterlichten, en ook het hekwerk al gemonteerd; en nu gaan we verder met de kast, hier het voorgevormde plaatwerk deel:

IMG_3371_zpsb1363b5c.jpg


Dit was dus allemaal goed opgemeten en gevormd, want het past netjes

IMG_3372_zps1108b183.jpg


Hier het deel helemaal op z'n plek, met de merken waar gaten geboord gaan worden voor de plug lassen; het deel wordt dus rondom bevestigd op deze manier.

IMG_3373_zps75046167.jpg


Op de foto hierboven is ook duidelijk de scharnier bevestiging te zien: door middel van een draadeindje van M3 in het scharnier, en een verlengbuisje erom, om het geheel met 1 moertje vast te zetten: reden?
Het scharnier zit helemaal op de uiterste rand (net als bij het origineel) en dan kan je er binnenin geen sleutel of dopje meer op krijgen; op deze manier kan je er goed bij; de bovenste scharnier zit op dezelfde manier gemonteerd, en ook daar is er nog bij te komen
In deze kast komt dus ook de hekaandrijfmotor, waarvan één van de bevestigings gaatjes ook te zien is.
De deuren zijn van een vlak stukje staalplaat gevormd, en de scharnieren erop gesoldeerd, ook op het chassis zelf.
Dàt was echter niet zo'n goed idee, wat later bleek bij het spuiten, wat helemaal in etappes moest gebeuren, dus eerst alle kast-binnenkanten. Maar door dat die deuren toen toch aardig in de weg zaten, is het spuiten hiervan knap lastig gebleken.
Deze foto toont de linker voor-kast, waarin de wiel-hoogte regeling gemonteerd gaat worden.

IMG_3391_zpseff19003.jpg
 
Hallo Cor,

Wat een bouwtempo heb jij zeg !!
Hoelang ben je nu precies bezig met deze trailer ??

Wat de tordering van het chassis betreft, dit heeft de originele trailer ook hoor ??

De tordering wordt pas minder als de losse bodemplaat, geladen of leeg in de trailer wordt gereden en wordt vergrendelt en de achterdeur goed hydraulisch wordt gesloten, wordt de tordering zo goed als opgeheven.
100% uitsluiten lukt niet, maar moet ook niet.
Iets torderen moet altijd kunnen hé, zo niet, dan scheurt/breekt het staal nogal snel.

De trailer zonder bodem rijdt eigenlijk alleen maar in kruipsnelheid om te lossen en te laden.
Er wordt wel gereden met de trailer zonder bodem, maar ik weet niet of dit is toegestaan, omdat de trailer dan veel meer kan torderen.
 
Het bouwtempo ligt niet zo hoog, maar ik had de foto's en het verhaal al bijgehouden in mijn tekstverwerker, dus dat is een beetje kopiëren en plakken...;).
Enneeee, ik maak niet zoveel detail foto's van alle onderdelen als jij...
Om op je andere opmerking terug te komen het volgende:

Het is niet de bodem die bij deze trailer de sterkte en stijfheid geeft; die ligt er gewoon bijna 'los' in!
Het is de doosconstructie, die ook heb nagemaakt, maar om de chassis delen aan de achterzijde op een vaste afstand te houden, en er ook een 'kruisverband' in te maken, is die zwaar uitgevoerde achterdeur nodig; zoals je zelf ook aan aangeeft!
Die deur valt aan de rechterkant met dikke pennen in gaten in de rechter achterwand, waardoor de beide delen stevig ten opzichte van elkaar worden verankerd, omdat de sluiting hydraulisch wordt aangetrokken.

Dat laatste detail heb ik niet nagemaakt, maar weer electro-mechanisch verzorgd:
De achterdeur motor werkt op dezelfde manier als de schotelhoogte motor, dus met een langzaam draaiende vertragingsmotor.
Aan het excenter op de tandwielkast zit een veer-belaste trekstang. De slag van het excenter is iets groter, dan nodig is om het hek te sluiten, dat betekent dus, dat als het hek gesloten is, het geheel onder spanning blijft staan; zelfs als het hek niet helemaal gesloten zou zijn, vanwege spanningen/vervormingen, dan zal het alsnog volledig sluiten, als de zaak in beweging komt.
Helaas heb ik geen plaatje van die voorgespannen veersluiting, maar wèl ingebouwd in het kastje, zie hier, het onderste 'zilveren' deel:

IMG_3411_zps0588afc8.jpg


Omdat dit detail mogelijk toch interessant zou kunnen zijn, hier maar even de schets van het prototype bijgevoegd; de moer aan de rechterkant van de cilinder is de stelmoer waarmee de kortste lengte bepaald wordt. Eerst wordt deze zo afgesteld dat het hek juist sluit, dan wordt die moer 1 slag terug gedraaid, waardoor de lengtemaat korter wordt; dat heeft tot gevolg, dat het hek al dichtzit, nèt voordat de moer aan het einde van de slag komt; dus het hek wordt extra dichtgetrokken onder spanning. Ook zal het hek hierdoor in een later stadium alsnog sluiten, als dit niet al gelijk gebeurd is, zoals het hoort.

IMG_3422_zpsc25aea85.jpg



Dan nog even laten zien wat ik bedoel met het vergrendelen van de beide achterzijden van het chassis: op de deur zijn 2 tapse pennen te zien, die in de gaten van het rechter chassis deel vallen.
Op deze manier kunnen de chassisdelen niet meer bewegen ten opzichte van elkaar: het is zo 1 stabiel geheel, als die deur helemaal dicht zit

IMG_3413_zps3e947356.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja, er zitten achterin wel een paar grendels, maar die moeten voorkomen dat 'ie vloer zomaar de trailer uit zou kunnen schuiven, als er geen lading op ligt.
En als je bij de verschillende filmpjes kijkt, dan zie de bij de Floatliner [glas transport] ook dat ze de chassis delen eerst nog met een "over-center" hevel naar elkaar toe trekken, om de poten bij elkaar te houden.
Bij de beton transporter zie dat ze soms een klein stukje met de last moeten rijden, omdat de deur anders niet kan draaien; in dat geval heffen ze de vloer maar een paar centimeter, rijden vooruit, laten de last eerst weer zakken, om dan de deur dicht te doen en te grendelen, om daarna de wagen pas weer in de rijstand te brengen.
Cor
 
Electrisch en RC gedeelte van de rijhoogte regeling:

Nu even naar de regeling van de rijhoogte en de achterdeur bekijken: de hoogte regeling voor de wielen en voor de schotel zit op één servo, door middel van drie schakelaars: 2 microschakelaars, en een toggle schakelaar.
Die twee micro schakelaars dienen voor het omdraaien van de draairichting van de wielmotoren; die 2 motoren staan electrisch parallel geschakeld; in de middenstand van de servo worden geen van beide micro schakelaars ingedrukt, dus staat er geen spanning op de motoren. In elk van de werkstanden wordt er spanning op de wielmotoren gezet, en gaan deze draaien. De draairichting wordt bepaald door welke van de 2 microschakelaars is ingedrukt; de motoren draaien, totdat ze aan het eind van hun slag komen, en door een eindschakelaar gestopt worden. Ze kunnen alleen weer gaan draaien als de andere schakelaar op de servo wordt ingedrukt.

De toggle wordt bediend, net voordat één van de uiterste standen van de servo bereikt wordt, dan schakelt deze om, tegelijk met het indrukken van één van de micro's. Deze schakelaar dient voor het inschakelen van de schotelplaat hoogte motor.
Een paar plaatjes ter verduidelijking:

IMG_3369_zps9223118f.jpg


IMG_3370_zpseb42a3ea.jpg
 
holy mac, wat een bouw tempo zeg!! heb het ene nog niet gelezen of de volgende update staat er zowat al weer op!

maar ziet er echt super uit! ga zo door

gr
Koos
 
Koos, het tempo is niet zo geweldig, ik ben met de trailer begonnen omstreeks de tijd dat jij begon te posten over je Torpedo; het duurde alleen zo lang voordat ik het hier begon te plaatsen ;-)


Hier boven staat de servo dus in één van de uiterste standen, en heeft een micro ingedrukt; de wielmotoren kunnen nu draaien totdat hun respectieve eindschakelaars bediend worden, waarna ze pas weer kunnen gaan draaien, wanneer de polariteit van de accu is omgedraaid als de servo in de andere uiterste stand staat.

Om dit duidelijk te maken, eerst maar even het schema erbij halen; de bovenste schakeling toont de wielhoogte-, de middelste laat de schotelplaathoogte regeling zien.
Ik heb ze maar even apart getekend, maar het geheel wordt natuurlijk maar door 1 accu gevoed.

IMG_3423_zps66678d1f.jpg


Bovenin de foto alvast een trailer lengte bord en mijn kentekenplaatje geplakt.


Ik denk dat dit allemaal glashelder is, gezien het feit dat er geen vragen over zijn.
Of is het gewoon niet te volgen ;-)
Cor
 
Laatst bewerkt:
Omdat het schema op de vorige pagina staat, herhaal ik dat hier even, wel zo gemakkelijk in verband met het lezen van de onderstaande tekst:

IMG_3410_zps9266074c.jpg


Met de servo 1 worden dus de schakelaars 1a, 1b en 4 bediend. Het mooie van dit geheel is dat ik de niveauregeling met slechts 1 schakel kanaal kan bedienen, wat op mijn zender de "flight mode" schakelaar is, ofwel de "aux".
Dit is een driestanden schakelaar, waarbij in de middenstand de servo dus ook in de middenstand staat.
Schakelaar 5 wordt bediend door een schijf die op de motor as zit, en ervoor zorgt, dat die as steeds een halve omwenteling maakt, dan stopt, totdat de schakelaar 4 wordt omgezet door de servo.

De deurregeling is in principe identiek aan de schotelplaat hoogte regeling; het schema hiervan is de onderste van de drie. Die deur wordt bediend door een 2e kanaal, ook een schakelkanaal op mijn zender, (gear) met 2 standen, dat is voor die deur prima, want die heeft slechts 2 standen nodig, ópen of dicht.
Microschakelaar 5 zit ook hier weer op de uitgaande as van de motorvertraging.
Hier onder op de foto de 2e servo voor de deur:

IMG_3396_zpsb7399406.jpg
 
Ruimte voor de electronica.

Al die schakelzooi moest ik natuurlijk ergens kwijt, en in de kasten aan de zijkanten van het chassis is geen ruimte, die zijn gewoon veel te smal. Maar als optie kan je bij Langendorf een kist voor op de kop bestellen, dus dat maar gedaan. Die kisten zijn tegenwoordig niet meer van houten, maar van aluminium planken gemaakt, dus dat ook op het model maar zo uitgevoerd.
Hieronder het resultaat:

IMG_3412_zps600dcb3d.jpg


IMG_3426_zps79c4f6b5.jpg


De lintkabel die hier nog opgerold ligt, is voor de achterverlichting en de hekmotor bediening; die kabel loopt langs de beide zijkanten, over de hele lengte.
Dit omdat er aan de achterzijde geen vaste verbinding is tussen de chassis delen.
De reden voor een lintkabel is, dat er geen ruimte is voor een normale kabel: er is 2mm ruimte tussen de wielarmen en het chassis, terwijl aan de bovenkant het glijmechanisme loopt voor de wiel hoogteverstelling.
 
Aluminium planken maken.

Nu zal ik ook nog even laten zien hoe ik die 'planken' heb gemaakt:
Een stukje aluminium ongelijkzijdig hoeklijn ingespannen op de freesbank, daarbij ervoor zorgend, dat die inspanning 100% zuiver horizontaal ligt.
Een scherp beiteltje gemaakt en dat ingespannen in de freeskop.
De juiste insteekdiepte ingesteld, en zwengelen maar aan die tafel; zònder !!! de motor te laten draaien.
Dan krijg je dit resultaat:

IMG_3374_zpsebe8e770.jpg


Dus dat bord met planken bestaat uit 1 geheel; wèl ervoor zorgen dat de plankbreedte overal hetzelfde is, en dat de borden onderling ook allemaal gelijk zijn; maar dat is goed gelukt, als je naar de eerste foto van de vorige post kijkt.
Het geheel is overigens in elkaar gelijmd met Stabiliet Express, ervoor zorgend, dat het frame zuiver haaks is, en ook vlak; dit laatste is bereikt door het geheel op het (granieten) aanrechtblad te laten uitharden. Iets vlakkers heb ik niet.
Er is nog een huifje bij gemaakt, maar daar ben ik niet helemaal tevreden over, omdat ik het niet strak gespannen kon krijgen; dat moet nog eens herzien worden.
 
Dat huifje ziet er zo uit, dus dat moet nog een keer overnieuw:

IMG_3434_zpsd076e42f.jpg


Maar al met al is het een nogal zwaar geheel geworden, dus de schotelplaat had ik een poosje terug al even op de keukenweegschaal gezet, en het volgende is het resultaat:

IMG_3401_zpsd06e29b1.jpg


De 3 achterassen samen bleken te zwaar voor mijn weegschaal [tot 5 kg], dus daar heb ik de uiterste achterzijde gewogen, dan kan ik die terug rekenen naar de asgewichten.

IMG_3403_zpsf57cf008.jpg


Er moet dus wel het een en ander aan de trekker gedaan worden, want dat is nu maar een 4x2; ik denk dat ik daar maar een 6x2 van ga maken.
De schotelafstand tot de cabine is wel goed zo, geeft een prima ruimte tussen de achterkant van de cabine en de vóór hoeken van de trailer, in een bocht.
Dat betekent dan, dat de achteras een stuk naar voren moet, om er een sleep-as achter te hangen, en de belasting te verdelen zoals ik dat hebben wil: 67% op de aandrijf as en 33% op de sleep as; de reden hiervoor is, dat ik er zeker van wil zijn, dat de aangedreven as nog voldoende grip houdt.

Trouwens, ik ben ook bezig met het inbouwen van een motor met een planetaire vertraging uit een accuboormachine welke soortgelijke resultaten zou moeten geven als de nogal prijzige Servonaut.

Ik weet nog niet wat het beste is, om dit ook hier te documenteren, of er één of twee aparte topics van te maken. Zijn er voorkeuren?
Dan hoor ik dat wel.
 
Even een strook MDF gezaagd en de zijkanten uitgefreesd, dan ziet dat er zo uit, nadat het tussen 2 h-profielen is geklemd:

IMG_3417_zps972c15b7.jpg


Gelijk maar even in de primer gezet natuurlijk, en gepast in de flatliner:

IMG_3419_zpsbc25e399.jpg


Het past wel, maar is toch redelijk krap, met name de RVS boutkoppen waarmee de wiel-arm assen aan het chassis zitten, willen bij terug rijden tegen de voorkant van de laadvloer vastlopen. Daar moeten dus verzonken schroeven in komen.
Leuk klusje, want er is maar 11 cm ruimte tussen de chassis liggers, en daarin moet ik dan de gaten verzinken. Komt ook wel weer goed.

Hieronder de stand dat je de trailer kunt wegrijden, en de vloer blijft liggen.

IMG_3418_zps763e0c14.jpg


Hieronder is de vloer al van de grond en op weg naar de rijstand

IMG_3420_zps819d3382.jpg


Ook de zijbeplating uitgezaagd en gespoten:

IMG_3415_zps6cd77f90.jpg



Tot de volgende update dan maar weer.
Cor
 
Hallo Cor,

Dat ziet er heel mooi uit, de losse laadvloer past ook mooi.
Mooie oplossing met het H profiel en de MDF plaat, bovendien veel lichter dan een stalen vloerplaat.


Jammer dat de boutjes in de weg zitten, maar je gaat volgens mij dit wel goed oplossen.

Succes met de verdere afbouw, ik ben benieuwd naar het eindresultaat !
 
Hallo Cor

Er zijn momenten dan wil je spreken.Er zijn momenten dan wil je zwijgen en genieten.
Het laatste doe ik nu.

Mvg een stille Opa Wil
 
Back
Top