bouw van een Smit Nederland (nog één :D)

• Topicstarter Topicstarter minizotje
  • Startdatum Startdatum
hallo

moest achter deze zin normaal nog een smilie komen maar dat lukt niet altijd
dus bij deze moest er een lachje achter komen
en het is inderdaad waar dat niet iedereen weet wat er op en aan een sleepboot zit
maar je hebt wel internet dus je had het kunnen opzoeken
wat de nieuwe slepers aan gaat zijn er zeker wel die op de winch slepen
maar als ze echt hardt moeten trekken (bij een vastgelopen schip)dan trekken ze echt niet op de winch maar zelfs op de bollard (de kracht wordt ook bollardpull genoemd)dit is het sterkste punt van de sleepboot zonder bewegende onderdelen die defect kunnen geraken
en hier kan met max vermogen aan getrokken worden wat tijdens een sleep nooit gebeurt
eens een sleep in beweging is dan hoeft een sleepboot niet meer zoveel kracht te leveren
daarom kan je on model ook met een neptune nog een tamelijke grote roeiboot trekken met een persoon er in

groetjes raf

hallo

had je toch gedaan

@ frederik
hoort dit zo?? vind het zo'n nietig onderdeeltje??
ik zou denken op zo'n werkschip dat daar zo'n mastodont van een kraan staat
wat is jullie mening hierover??

en dan kreeg je dit antwoord

@ Karsten
Ik had het ook weggehaald en er een werkkraan van Liebher staan

is een stuk mooier en je gebruikt het toch niet.........

en daar kwam dan mijn antwoord op

@ raf

slimmerikken dat is geen kraan
dat is een sleep haak

het is niet dat ik op u (frederik ) reageerde maar eerder op de gedachte dat dit een kraan moest voor stellen terwijl het een sleephaak is

het is wel zo dat bouwdozen niet heel juist zijn maar als ze dan eens oog voor detail hebben wordt het door sommige bouwers niet herkent of niet mooi gevonden
tja wat doe je daar dan aan niet ?????
wel als ik een pc ter beschikking heb dan zou ik het daar gaan zoeken
het is goed koop en je hebt heel de wereld achter het scherm zitten en er zijn zaken die je zo nog te zien krijgt die je ook kan toepassen op je model daar die door de firma van wie de bouwdoos komt deze ook vergeten zijn mee te geven
het zou beter zijn dat de leveranciers eens een cd van de echte boot mee in de dozen begonnen te steken en zo de ervaren modelbouwer een kans zouden bieden de modellen met meer details uit te rusten
dan zou een bouwdoos meer aan waarde stijgen

groetjes raf

@RAF
Deze boten slepen alles op de winch, of de draad op de winch moet breken , dan wordt er een tros van de zeeboot gevraagd en die gaat dan op de sleephaak.
smit.denemarken%20(61).JPG

dit is de sleephaak van de Smit Denemarken !

Brandaris

Zoals op de foto te zien hoort die daar wel te staan.
Maar dan verder onder de trap geschoven.

De zogenoemde Mampaeyhaak wordt hydraulisch losgekoppeld in noodgeval.
De noodknoppen zitten in de stuurhut maar ook aan dek in de opbouw.

Laatst bewerkt:
hallo

zoals ik reeds gepost had
er zal zeker door de moderne slepers op de winch gesleept worden daar er niet zoveel kracht op wordt gezet (computer beveiliging bij de antwerpse slepers)en bij andere zal het ook zo wel zijn
maar voor extra slepen die Bv vastgelopen zijn op een zandbank of het slepen van ijsbergen (vriend van mij doet dat)wordt er gesleept op de haak
deze kan ontkoppeld worden want daar zit dat mechaniek op de haak voor
wat het slepen van ijsbergen betreft (weinig van geweten)maar het is wel belangrijk voor de in het noorden gelegen booreilanden
er wordt een bepaalde strook rond het eiland vastgelegd dat vrij moet blijven van grote ijsbergen
als er zo eentje naar een eilend toe komt dan wordt er een drijvende tros rond getrokken en terug opgepikt en vastgemaakt
dan begint de sleper de berg met hulp van stroming en wind zo op een koers te trekken dat hij langs het booreiland zijn veiligheids strook langs gaat
dat slepen kan soms maanden duren als het een groot bergje is met zelfs meer dan 1 sleepboot
het zal je werk maar wezen heel de dag dat getril van die motoren onder je voeten

groetjes raf

hee mooie boot
maar even over die sleephaak bij iskes slepen alle slepers gewoon op de winch en die slepers varieren echt allemaal op leeftijd en grote en kracht
ze hebben daar of een dubbele trommel of gwoon een trommel met staaldraad met 2 a 3meter rekker en stel dat het fout gaat hoef je maar 1 knop in te drukken en de de trommel staat op zn vrij en laat de sleep lopen
bijv de triton heeft ene dubbele trommel 1 met een lange sleepdraad voor op zee en 1tje met een korte voor in de havens ze gebruiken daar echt nooit de haak

mvg

gerwin

halloooooooo

iemand een site voor mij waar je rubber ringetjes kan verkrijgen van diam. 2mm?? of bestaan zo'n kleine dichtingen niet??

groetjes

Het grootste voordeel van slepen op de haak is, dat je ten eerste niet afhankelijk bent van welke draad je op de winch hebt liggen, maar elke draad of touw kunt gebruiken.
Maar ook dat je de noodontgrendeling kunt gebruiken.
Oftwel, als je dwars achter je sleep komt te hangen kan de boot omgetrokken worden.
Daar is die ontgrendeling voor.

@raf
Ik heb op discovery het programma Icebergcowboys wel eens gezien.
Niets dan respect...

@minizotje
Ik weet niet welke maat het precies is, maar je zou bij een dartshop kunnen vragen naar een SHAFTRING.
Let op bij het zoeken op internet, het kan ook nog iets betekenen wat je absoluut niet kan gebruiken voor dit doel.

Het grootste voordeel van slepen op de haak is, dat je ten eerste niet afhankelijk bent van welke draad je op de winch hebt liggen, maar elke draad of touw kunt gebruiken.
Maar ook dat je de noodontgrendeling kunt gebruiken.
Oftwel, als je dwars achter je sleep komt te hangen kan de boot omgetrokken worden.
Daar is die ontgrendeling voor.

Met de winch kan je ook de rem er af gooien en het voordeel hiervan is dat als je je eigen heb klaar gedraaid kan je je draad weer op lengte zetten door hem binnen te draaien en hoef je niet opnieuwd vast te maken.

@minizotje

Voort boordurend op de " shafringen " van Pergotje ;) in een zaak die hier wel enige connectie's mee heeft maar dan de andere betekenis die pergotje bedoelde.

All Over Piercings - O-ringen

ze zijn er wel tot 1,6 mm zelfs in rubber en siliconen rubber :D

Tsja als modelbouwer wordt je wel inventief en wat maakt het uit waar je je materiaal vandaan haalt :-D

Gr Martin

@minizotje

Voort boordurend op de " shafringen " van Pergotje ;) in een zaak die hier wel enige connectie's mee heeft maar dan de andere betekenis die pergotje bedoelde.

All Over Piercings - O-ringen

ze zijn er wel tot 1,6 mm zelfs in rubber en siliconen rubber :D

Tsja als modelbouwer wordt je wel inventief en wat maakt het uit waar je je materiaal vandaan haalt :-D

Gr Martin

kijk hier heeft een mens iets aan!!!
bedankt!!

groetjes frederik

hallo;

opnieuw kleine update :)
na veel denkwerk over de straalbuizen (zie ander topic), heb ik toch besloten om de originele straalbuizen onder mijn smit te monteren. alhoewel op de foto nog maar 1 te zien is :)
al bij al ben ik tevreden over het resultaat, als mijn raboesch assen nu nog eens lekvrij zijn ben ik helemaal tevreden :)

tot de volgende!

Hallo smit nederland bouwer,

Ik ben Ferdy en net begonnen met de smit ned. tenminste dat wil ik steeds proberen.
Maar wat mij tegen houdt is telkens als ik wil beginnen niet veel van de tekening begrijp en weinig uitleg is over wat voor lijmen enz. ik nodig heb.
En volgens mij moet ik een stuk van boven afsnijden (van de kunststof romp) klopt dat.
Kan je of u mij aub daar antwoord op geven.
Met vriendelijke groet,

Wanhopige bouwer van smit ned.

Ferdy

quote-
Ik ben Ferdy en net begonnen met de smit ned. tenminste dat wil ik steeds proberen.
Maar wat mij tegen houdt is telkens als ik wil beginnen niet veel van de tekening begrijp en weinig uitleg is over wat voor lijmen enz. ik nodig heb.
En volgens mij moet ik een stuk van boven afsnijden (van de kunststof romp) klopt dat.
Kan je of u mij aub daar antwoord op geven.
Met vriendelijke groet
-unquote

Beste Ferdy, er zijn genoeg mensen die je willen helpen maar ik raad je aan eerst deze modelbouw forum bouwsites goed te bekijken en ook de verdere topics over lijmen etc, er staan genoeg op dit forum...en ja...er moet waarschijnlijk een stukje van de romp af, verdiep je en je vindt!
Succes
Hawser

Hallo Hawser bedankt voor je reactie ik zal zeker kijken op het forum maar heb al bijna alles bekeken en gelezen voordat ik de smit ned. kocht maar zal nog wel even mijn best doen.
Ferdy

Back