Bouw van een Trimaran (afgesplitst van zeildoek topic)

Ik heb gisteren even snel een steungemaakt zodat ik zometeen iets heb om aan de waterkant te gebruiken om te assembleren.

Ik wil namelijk de drijvers afneembaar houden, net als de mast om het een beetje transportabel te houden.

Ik zal vanavond eens een paar foto`s daarvan maken en posten.
Dan krijgen jullie meteen een idee van het geheel (zonder mast, maar dat komt nog wel).

Die bruggen zijn trouwens niet zo moeilijk hoor.

Ik heb 3 lagen vurenhout op elkaar gelijmd om op de juiste dikte te komen.
Toen bovenop de vorm afgetekend en met de decoupeerzaag uitgezaagd.
Vervolgens de zijdelingse vorm op het uitgezaagde deel aftekenen en wederom met de decoupeer zaag aan de gang.

Daarna met een grove houtvijl ruw de vorm er in vijlen en daarna met de driehoek schuurmachine schuren, schuren schuren en nog eens schuren.

de drijvers zijn trouwens gewoon met balsa bekleed, enigzins in vorm geschuurd en daarna in de porienvuller gezet.
Daarna is de polyester plamuur er overheen gegaan, telkens een laag, deze daarna geschuurd, eventuele plekjes opnieuw geplamuurd en wederom geschuurd.
Als laatste zijn er 3 lagen porienvuller overheen gegaan.
Deze is met korrl 400 watervast schuurpapier rondom geschuurd om alles netjes glad te krijgen.
Nu kan de grondverf er overheen, opnieuw korrel 400 met water er overheen en dan hoogglans afspuiten (wit).

Als laatste nieuwtje;

decoratie.

Nadat de romp + drijvers in de hoogglans witte lak staan ben ik van plan om zelf decoratieve stickers te maken.
inmiddels heb ik de plakfolie al, felgroen, newt als de zeilen.

Als ik de kans heb om kleine stickers van "Fuiji" (van de fototoestellen en zo) te bemachtigen moet het een mooi setje kunnen worden denk.

Foto`s worden geplaats als het zo ver is.

ja, eigenlijk is deze voortgang van de bouw off topic als je naar het onderwerp kijkt, dit ben ik zeker met je eens.

echter ik heb het idee dat men toch wel intresse heeft hoe eea nu loopt met de trimaran.

dus zoals beloofd, foto`s van romp op steun:

romp%20drijvers%20op%20steun1.JPG

van voren:
romp%20drijvers%20vooraanzicht.JPG

last but not least, de toch wel krappe electronica ruimte:
electronica%20ruimte.JPG

de ontvanger komt in de ruimte achter de voorste brug, de ontvanger accu is custom made, 2 batterijenhouder voor 2 celen aan elkaar geknoopt en deze komen links en rechts naast de kielsteun te zitten, recht onder het zwaartepunt van de boot.

later meer........

Oke,

nu ga ik heel even helemaal off topic !!

Maar ik wou jullie mijn ware hobby liefde niet onthouden.
En aangezien het seizoen voor die hobby ook weer is aangebroken moet ik aan de slag om een en ander werkend te krijgen.

Mijn schaal 1:6 stoom vrachtwagen, rijdend, en in staat om 2 volwassenen op de trailer mee te nemen.
claytonjohn.jpg

Hier was ik op een rollenbank aan het demonstreren, nu is ook de trailer af maar moet ik nog een stoompomp maken die er voor zorgt dat er voldoende water in de ketel wordt gepompt.

en die pomp moet voor hemelvaart klaar, werkend en aangesloten + getest zijn.

Maar ook de trimaran gaat door !!!!!!

Jan Vos zei:
Ga je naar Nienoord John33 omdat je hem dan klaar moet hebben voor de Stoomdagen.

Helemaal goed !!!!!

ik zou heb ontzettend graag rijdend klaar hebben voor de stoomdagen op nienoord te Leek !!!!

Elk jaar ga ik daar heen, maar dit jaar hoop ik met een rijdend model.
(en goed weer!!!).

Binnenkort weer foto`s van de trimaran !!

@John33 Je kan eventueel een varende boot meenemen er is een Vijver met Haven, Sluis enz.

Voor Zeilboten niet geschikt.

Jan Vos zei:
@John33 Je kan eventueel een varende boot meenemen er is een Vijver met Haven, Sluis enz.

Voor Zeilboten niet geschikt.

Hoi Jan,

ja ik weet het, ik al meerdere keren bij de vaargroep nienoord gekeken toen ik daar met de stoomdagen was.
Ik heb alleen maar zeilboten (nou ja 1 eigenlijk, en de tri in aanbouw).

maar ik hoop echt te zelfstandig te kunnen rijden want dat lijkt me ultime kick van je zelf gebouwde model waar ik al 10 jaar mee bezig ben.
(off topic nog steeds :oops: )

Back