Bouw van een Zwaardvis

Goede dag,

Hierbij wilde ik graag wat foto's laten zien van de bouw van mijn nieuwe Zwaardvis onderzeeboot.
De firma Kraak&co heeft hiervoor een hele mooie romp gemaakt, waar voor nogmaals mijn dank. Ik wilde deze boot opbouwen met een wtc in een perspexpijp zoals je kunt zien op bijgaande foto's.

full

full

full

full

voor de voortstuwing wilde ik gebruik maken van een borsteloze electromotor, heeft iemand misschien nog een tip of suggestie welk type motor en regelaar ik hiervoor het beste kan gebruiken. De motor wordt zonder vertraging direct op de schroefas gekoppeld. de schroef diameter is ca. 80mm dus hij moet een redelijk koppel kunnen hebben.

zodra ik weer wat verder gevorderd ben zal ik er meer foto's op zetten.

groeten Albert

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi Appie,
ik zie dat je al bezig bent.
Dit via een waterdichte cilinder is natuurlijk ook een manier om alles in te bouwen.
Voor wat de motor betrefd, ik heb gewoon een 24 volt motor die op 12 volt draaid.
Hij gaat als een speer onderwater, dus een zeer sterke motor is niet echt noodzakelijk.

ik ga het volgen!!!!!

Laatst bewerkt:
Mooi project Albert! Als BL motor zou de motor die Robbe in de U-31 stopt een mooie kunnen zijn. Ik heb er een 95mm vijfblad schroef aan hangen, op vollast aan 12 volt draait die +-1200 toeren belast bij 2 ampere (!!!) stroomverbruik. De U-31 is ongeveer dezelfde grote als jou Zwaardvis en loopt onderwater volgas een 12 tot 15 km/h schat ik.

hoi Appie,
ik zie dat je al bezig bent.
Dit via een waterdichte cilinder is natuurlijk ook een manier om alles in te bouwen.
Voor wat de motor betrefd, ik heb gewoon een 24 volt motor die op 12 volt draaid.
Hij gaat als een speer onderwater, dus een zeer sterke motor is niet echt noodzakelijk.

ik ga het volgen!!!!!

Hoi Jan over welk 24 volt motor heb je het dan.
misschien kan je ons ook vertellen van welk merk en waar te koop.

Bedankt alvast

Gr,blubblub

Het is een motor uit een oud apparaat, dus geen merk en type.
De motor van mij trek bij het vasthouden van de schroef niet meer dan 2Ampere.
Bij max snelheid trekt hij niet meer dan 0,8Ampere bij 12 volt

Hoi Jan over welk 24 volt motor heb je het dan.
misschien kan je ons ook vertellen van welk merk en waar te koop.

Bedankt alvast

Gr,blubblub

Hoi Lex,

Ik las je draadje over die U31 motor met regelaar maar begrijp dat je eigenlijk ook de programmer erbij moet aanschaffen om maximaal rendement uit je motor te halen.

volgens de Robbe omschrijving van de U31 aandrijfset zit dit type motor er in: Brushless-Elektromotor ROXXY BL-Outrunner C50-55-45
met omschrijving als: High-torque, slow-revving brushless electric motor for powering large model boats and submarines. dus dat moet inderdaad goedkomen dan. Zal wel eens even langs de winkel gaan wat de hele set me dan weer gaat kosten.

groet Albert

Hoi Albert,

Het programmeerkaartje is niet strikt noodzakelijk, het is wel leuk om te fine-tunen en die extra afstellingen te kunnen doen die ik daar beschreven heb. Vooral voor in een boot is het weghalen van de achteruit vertraging zeer prettig. De programmer werkt op alle Roxxy BL controlers van de 900 serie. Maar aan de 918 heb je meer dan zat voor die motor.

hallo

als je de regelaar besteld ze hebben een setje waar de programmer reeds bij zit
komt iets goedkoper uit dan alle twee alleen
anders wil ik de programmer wel mee naar een treffen nemen
kan hij daar geprogrameerd worden
dat is maar 5 minuten werk
gr raf

hoi Raf,

Bedankt voor de tip, heb gisteren even de motor en regelaar besteld. Het valt trouwens wel op dat de prijs van een borstelloze motor duurder is dan voor een gewone motor. en dat de regelaar juist goedkoper is dan een gewone regelaar. dus het als set eigenlijk bijna even duur is motor en regelaar.

Zal alles meenemen naar De komende Subsail, Raf als je dan je programmer wil meenemen dan kunnen we hem even tunnen.

alvast bedankt

Albert

hallo albert
het boekje van de motor niet vergeten
daar staat in hoeveel polen hij moet hebben

gr raf

Hier voor het gemak zoals ik hem geprogrammeerd heb:

Voor wie dit ook eens wil proberen, de instellingen die ik toegepast heb:

- Modeltype: Boat (uiteraard...)
- Accu type: NiCd (=NiHm)
- Cut off voltage: 7,5 volt. Zou voor accubehoud hoger moeten liggen, maar dan stopt de motor en kun je gaan vissen naar je model.
- Cut off type: soft (maakt niet zoveel uit)
- Motor direction: Reverse
- Advance timing: 20 graden (later op 15) (hier komt de toerenwinst vandaan, staat standaard op 8 wat een inrunner waarde is)
- Acceleration: Highest
- Start power: High (later op Normal) (het betere aanlopen)
- Reverse function: on
- Motor pole number: 14 (is alleen van belang om de juiste toerentallen weer te kunnen geven)
- Gear ratio: 1:1
- Max RPM: geeft de controler zelf, bij mij nu 1295
- Average RPM: geeft de controler zelf, gemiddelde van de totale vaart

Hoi Lex,

Moeten deze motoren dan ook nog ingedraaid worden net zoals je met een borstelmotor doet. Omdat hij standaard op "inrunner waarde" 8 staat ingesteld ?

Groet Albert

Hoi Lex,

Moeten deze motoren dan ook nog ingedraaid worden net zoals je met een borstelmotor doet. Omdat hij standaard op "inrunner waarde" 8 staat ingesteld ?

Groet Albert

Een motor zonder borstels heeft geen borstels die moeten inlopen. Geen nut dus om dit te doen. Wat je met zo'n programmer aanpast is de aansturing van de motor.

Een motor zonder borstels heeft geen borstels die moeten inlopen. Geen nut dus om dit te doen. Wat je met zo'n programmer aanpast is de aansturing van de motor.

Klopt helemaal. Wat je met het verstellen van de timing in de regelaar doet is eigenlijk hetzelfde als het verdraaien van het lagerschild bij een borstelmotor. Je veranderd de 'voorontsteking' waardoor de motor meer koppel en/of toeren krijgt, bij (iets) meer stroomverbruik. Voordeel bij BL is dat dit dan naar beide draairichtingen werkt omdat het in de regelaar gebeurt.

Een BL motor plus regelaar is eigenlijk een 'opgesplitste' borstelmotor. De motor is het mechanische kracht deel, de regelaar speelt voor koolborstels en collector. Die zorgt voor het op het juiste tijdstip bekrachtigen van de magnetische spoelen.

Back