bouw van eigen ontwerp speedboot

ik ben bezig met bouwen van diverse schepen (waarvan de verslagen op dit forum staan)

voor de afwisseling leek t me leuk om een (budged) speedbootje te maken.
hier wat fotos.
graag reacties op dingen die jullie anders zouden doen.

hij is gemaakt van balsa.

zelf een roer van messing in elkaar geknutseld.
(beetje zwaar maar makkelijk te bewerken.

later toch maar besloten om het roer van alu te maken.
hier het begin ervan.
het wordt een dubbele.

Hoi Stoppel,

Mooie romp!

Wat me opvalt is dat de hoek, waaronder de schroefaskoker uit de romp komt vrij steil lijkt, ik zeg met opzet lijkt, want alleen een foto van de zijkant zou dat goed kunnen laten zien.

Bij een snelle boot wil je de schroefas zo parallel mogelijk met de kiel hebben, bij een romp zoals de jouwe, zonder steps, is dat alleen mogelijk met behulp van een flexas.

Ik zou de stringers het dichtst bij de kiel laten ophouden op een 12-15 cm voor de spiegel, heeft te maken met het willen draaien van de boot.

Een dubber roer staat mooi, maar heeft wel twee keer zoveel weerstand, als je het doet, neem dan twee messen als roerblad, dan is e weerstand in ieder geval minimaal.

Groeten, Jan.

Jan:
steps ???????

Ik zou de stringers het dichtst bij de kiel laten ophouden op een 12-15 cm voor de spiegel, heeft te maken met het willen draaien van de boot.
??????????????????????????????????????

ik ben nog niet zo thuis in de speedboot termen.

zo stijl komt hij er uit.

dit is de ideale lijn, probeer die zoveel mogelijk te benaderen.
lijn.JPG

De stringers (eigenlijk strakes) zijn die drie hoekige latjes aan de onderkant van de romp. Die moeten niet te ver naar achteren doorlopen anders krijg je vreemd stuurgedrag en dat de achterkant van de romp te veel uit het water komt (en dus de voorkant in het water drukt en de boot niet goed vooruit wil komen).

Steps zijn onderbrekingen in het loopvlak om minder kontakt (en dus wrijving) met het wateroppervlak te hebben. Minder kontakt = meer snelheid. Hier een voorbeeld van een stepped hull/romp;

aqub40-hull2.jpg

V.w.b. het roer, neem er gewoon ééntje. Is meer dan genoeg. Wel grappig gemaakt zo.

Marc

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden, dat deze hoek op het randje is, met een 45K, een 700 Race op 12-14 cellen kon de boot wel eens vreselijk nat gaan lopen.

Dat trekt vreselijk veel stroom en sloopt je cellen, regelaar en motor (niet noodzakelijk in die volgorde...) op den duur.

Ik zou de schroefaskoker iets hoger in de spiegel zetten als ik jou was.

Groeten, Jan.

update:
k maak m eerst varend zonder spuiten en kijk even wat hij doet.
is t niet goed dan kan ik altijd de as horizontaler proberen te leggen.

wat kost een flexas ongeveer en waar kan ik die bestellen dan.

je hebt een 3,2mm flexas nodig, de kosten varieren per fabrikant nog wel eens, maar als je 2brothersrc te bussum even opbeld kunnen ze je het precies vertellen. Flexassen hebben ze gewoon op voorraad

je zult merken dat als een as onder een goede hoek staat, de boot veel beter en stabieler gaat lopen. Nu kan het zijn dat je romp gaat stuiteren omdat de voortstuwin deels naar onder is ipv 'volledig' naar achteren

boot en de roeren zien er trouwens goed uit hoor!

grtz

Probeer ook even te zorgen dat je roeren gelijk of achter je prop staan, dat geeft een beter stuurresultaat, dus niet dat je prop achter de roeren zit.

Het buisje voor de waterkoeling zou ik achter de prop monteren, aangezien er achter de prop veel water word weggeblazen, het pijpje in!

Succes!

Groet, Aad

k zou wel eens kijken wat ik er nog aan kan veranderen.
het project ligt nu tijdelijk ff stil.

bedankt voor de tips.

Mooi project hoor, ziet er allemaal goed uit!!! Ben benieuwd hoe het zal varen...

Misschien even off-topic dus sorry daarvoor stoppel... Op de onderstaande foto, die ik even van een post ergens hierboven heb geleend, zijn het roer en dergelijke hardware in blauw geänodiseerd. Ik rij normaal gesproken met RC auto's (TRF & Asso) en daar is alles ook blauw aluminium. Je raad het al, waar kan je dit soort blauwe hardware krijgen? Ik zie namelijk op de sites van MHZ en H&M alleen alles in blank alu. Ik wil binnenkort een speedboot gaan bouwen maar zou dan het liefst alles in blauw alu hebben. Is dit gewoon bij 2Bros. te halen?

aqub40-hull2.jpg

@stoppel: Blijf foto's schieten van de bouw, ben er zeer benieuwd naar. Heb je deze romp van een tekening gemaakt?

Groetjes Joost.

Probeer ook even te zorgen dat je roeren gelijk of achter je prop staan, dat geeft een beter stuurresultaat, dus niet dat je prop achter de roeren zit.

Het buisje voor de waterkoeling zou ik achter de prop monteren, aangezien er achter de prop veel water word weggeblazen, het pijpje in!

Succes!

Groet, Aad

heb je ook voor een electromotor een waterkoeling nodig en zoja hoe moet dit dan?

srry voor de off-topic

heb je ook voor een electromotor een waterkoeling nodig en zoja hoe moet dit dan?

srry voor de off-topic

Hey,

Voor een electromotor is waterkoeling wel een aanrader, voor de kleinere motoren (380 400 enzv) zou het nog wel zonder kunnen maar dan moeten je accu's niet te groot zijn. voor de grotere motoren is het zeker verstandig om waterkoeling te maken, voor brushless heb je eigenlijk weinig keuze, je moet gewoon waterkoeling hebben. motoren zijn ook zuiniger en hebben een langere levensduur als ze watergekoeld worden.

Waterkoeling maken is niet zo erg moeilijk, meestal wordt er borstelkoeling en spiraalkoeling toegepast in borstelmotoren. In brostelloze motoren wordt bijna altijd volmantelkoeling toegepast, hierbij stroomt het water niet door buisjes zoals bij spiraal en borstelkoeling maar direct over het motorhuis heen, dit geeft betere koeling. ook 700 motoren worden meestal uitgerust met volmantelkoeling. ik heb van iemand op het forum(jan) een keertje een documentjes en plaatjes gehad hoe je deze zelf kunt maken, als je wilt kan ik deze (als jan het goed vindt) wel naar je doorsturen. je kunt ook volmantelkoeling kopen, dit is alleen wel prijzig.

Deze vraag had je ook zelf kunnen opzoeken, na eventjes zoeken op waterkoeling had je vanzelf op dit erg nuttige toppic gekomen: algemeen-waterkoeling dit toppic is een toppic van een jaar oud en gaat niet echt specifiek over waterkoeling, je vraag had beter geplaatst geweest in het toppic waar ik je zojuist naar heb verwezen...

Als je verder nog vragen hebt kun je deze denk ik het beste stellen in het waterkoeling toppic. daar zullen er genoeg mensen zijn die je kunnen helpen met het vinden van een geschikte waterkoeling.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back